Gå til innhold

Redd for at jeg ikke vil få feriepengene mine

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg sluttet i jobben min nå nylig på grunn av helsa, slapp oppsigelsestid, men sjefen var ganske sur over at jeg sluttet så brått. Jeg sluttet rett før lønninga skulle komme den måneden, så jeg skjønner at jeg ikke fikk feriepengene på den lønningen, men nå nærmer det seg neste lønning. Er så redd for at jeg ikke får feriepengene på den. 

Sjefen kan ikke nekte lønningskontoret å utbetale feriepengene mine vel? Jobbet i en dagligvarebutikk. Er bare så nervøs så føler jeg må få det ut. Er medlem i fagforeningen fortsatt, så regner med at jeg får hjelp der hvis de ikke kommer neste lønning.

Anonymkode: 5eec6...40e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du git beskjed til lønningskontoret. De har regler å følge. Sjefen har ingenting med deres jobb. 

Anonymkode: 6c93b...2a0

• Liker 2
Skrevet

Ok, takk for svar. Skal ta kontakt med dem hvis de ikke kommer nå neste lønning.

Skrevet

Dersom det ikke var noe kontraktsbrudd når du sluttet, kan de ikke nekte deg opptjente feriepenger nei. Det er vanlig å utbetale de sammen med siste lønning, men DET må de ikke tror jeg. De kan nok vente til ordinær feriepengeutbetaling som vanligvis er i juni.

Skrevet

Om du ikke har sagt fra at du vil ha de utbetalt, kommer de mest sannsynlig ikke før bedriften betaler ut feriepenger i mai/juni.

Anonymkode: f3428...c6c

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke lovlig å ikke betale ut feriepenger, så de kan ikke la være å betale ut det. Men det kan hende du får dem i juni om det er da de pleier betale ut og dere ikke har avtalt noe annet. Om de ikke kommer på neste lønnsutbetaling så kontakter du bare lønnskontoret og spør om du da får i juni istedet. Om du gjerne vil ha dem på neste så kontakter du dem nå og avtaler det. (Merk at det kan være regler for skattetrekk om man får dem utenom vanlig utbetaling, husker ikke helt hvordan det funker)

Anonymkode: ee831...2b0

• Liker 1
Skrevet

Jeg leste på nettet at de skal utbetales når arbeidsforholdet opphører? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ok, takk for svar. Skal ta kontakt med dem hvis de ikke kommer nå neste lønning.

Du må gi beskjed men vil du ha de nå må du skatte av de. Ber du om å få de til juni må du ikke.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg leste på nettet at de skal utbetales når arbeidsforholdet opphører? 

De skal utbetales på siste lønning. 

Anonymkode: 0033e...764

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du må gi beskjed men vil du ha de nå må du skatte av de. Ber du om å få de til juni må du ikke.

Stemmer ikke. Det er fortsatt innenfor det samme året, da skatter man ikke.

Får man neste års feriepnger utbetalt i desember så må man skatte av de der og da, men får det igjen på skatteoppgjøret i april

Anonymkode: 3e8d7...22a

• Liker 3
Skrevet
Splittbinders skrev (16 minutter siden):

Dersom det ikke var noe kontraktsbrudd når du sluttet, kan de ikke nekte deg opptjente feriepenger nei. Det er vanlig å utbetale de sammen med siste lønning, men DET må de ikke tror jeg. De kan nok vente til ordinær feriepengeutbetaling som vanligvis er i juni.

Jo. Loven sier at feriepenger SKAL utbetales enten på siste lønning eller den neste om den er vanskelig å regne ut. 

TS: ang utbetaling står dette regulert i ferieloven. 

Selv om du ikke jobber, kan du være organisert. 

Anonymkode: 6c567...ec6

Skrevet
3) (Utbetaling ved opphør av arbeidsforhold)

Opphører arbeidsforholdet, skal alle opptjente feriepenger utbetales siste vanlige lønningsdag før fratreden. Den del av feriepengene som ikke lar seg beregne innen dette tidspunkt, kan utbetales i forbindelse med det avsluttende lønnsoppgjør.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-04-29-21

Anonymkode: 6c567...ec6

Skrevet

Det beste er å spørre. Ikke alle arbeidsgivere har automatikk i å betale ut feriepenger ved siste lønning, men i juni. Hovedregelen er at det skal betales ut på siste lønning, men man kan avtale at det utbetales senere. F.eks om man har siste lønning i desember kan det skattemessig være gunstig å få dem utbetalt i januar. Om man får de i februar eller juni går for det samme. 

En problemstilling her kan være om arbeidsgiver kan trekke deg i feriepenger pga at du ikke arbeider i oppsigelsestiden. Merkostnader man påfører arbeidsgiver i en sånn situasjon kan gjøre at arbeidsgiver har rett til det. 

Anonymkode: 6e997...f5c

• Liker 1
Skrevet

Man har rett på å få feriepengene utbetalt på siste lønning. Jeg jobber med lønn, og dette går ikke automatisk selv om vi setter sluttet-status på den ansatte. Systemet er rigget slik at det automatisk betaler ut feriepenger i juni. Vi må aktivt gjøre en operasjon for å 'tvinge' utbetalingen til å komme tidligere enn juni 

Du trenger ikke sjefens godkjennelse, bare kontakt lønningskontoret og si at du ønsker feriepengene utbetalt nå siden du har sluttet. Da må du si om du BÅDE vil ha det du opptjente i 2021 (utbetales uten skattetrekk, men inngår jo i din totale skattbare inntekt for 2022) og det du har opptjent hittil i år (som du ellers ville fått først juni 2023. Dette foretas det skattetrekk av hvis du får dem i år). 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...