Gå til innhold

Hva gir du stemor til morsdag? ❤️

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jon Are skrev (På 10.2.2022 den 13.03):

Det er helt riktig og flott tenkt. Mine stebarn får heller ingen store gaver eller arv etter meg. Det går til min biologiske familie. Selvfølgelig skal det være sånn. Blod er tykkere enn vann.

For meg så vil hun alltid være «samboer til far». Hun kom inn i mitt liv da jeg gikk inn i tenårene, hun vil ikke ha barn og har aldri ønsket seg morsrollen. Det er pappa som har ordnet alt for meg, hun har bare hatt rollen som samboer og ingenting annet. Vi har ikke et dårlig forhold, men heller ikke en mor/ datter dynamikk og derfor blir det feil å inkludere henne i morsdagen. Bare fordi man er sammen med eller gift med noen med barn blir man ikke automatisk en bonus/ste- forelder. 

Anonymkode: 9f03b...b7f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jon Are
skreppamedleppa skrev (På 2/10/2022 den 13.50):

Jeg også snakker generelt.. Igjen hvordan noen ønsker å avgrense eller definere sine viktigste familiemedlemmer og morsrollen tror jeg har mer med hvordan morsrollen fylles fremfor nøyaktig hvem som har født et barn, men det er min definisjon, men det er også en definisjon jeg blant annet deler med ganske mange, f.eks adoptivbarn. Jeg tror vi er ganske enig altså, det er ikke det.. Men  at noe er mer riktig og flott tenkt eller at blod er tykkere enn vann med tanke på en morsrolle blir litt snevert om en snakker generelt synes jeg.

Joda,.jeg ser den i forhold til adoptivforeldre og lignende eksemplet.. Det jeg mente er at man skal ha respekt for morsrollen. Hun som faktisk har båret det her barnet fram.  Jeg respekter at min samboers barn har en far som er i live og veldig ok. Det er klart at det er han som skal ha gave på farsdag.  Noe som jeg støtter 100 prosent. Kjøper til ham selv faktisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.2.2022 den 11.10):

😂 jeg er med disse! Har aldri sett med egne øyne en god stemor. Har en fin svigermor da! Men stemor håper jeg brenner i helvete, når den dagen kommer. 

Anonymkode: 524d1...903

Godt å vite at alle de hundre timene jeg har sittet i idrettshaller for å heie på barnet selv om jeg ikke finnes sportsintressert kvalifiserer meg til å brenne i helvete. Eller har brukt på å transportere barnet dit det skal. Eller alle klemmene. All tilrettelagt allergimat. Alle bøkene vi har lest. Alle gavene. Hjelp med skolearbeid. Bleier som har blitt byttet. Lek. Flere timers kjøring for å hente kjæresten som kræsjet bilen langt hjemmefra. 

Godt å vite at du synes jeg fortjener varme fremfor å fryse i helvete. Det setter jeg pris på som den frostpinnen jeg er 🤣

Anonymkode: b0a3b...94a

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.2.2022 den 15.51):

Bitter to mutch.. jobb med livet så blir det bedre.

Anonymkode: 62174...0ef

Hvorfor blir du så trigget av at jeg og min stemor ikke har et forhold egentlig? 

Anonymkode: 6f7d3...832

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Jon Are said:

Joda,.jeg ser den i forhold til adoptivforeldre og lignende eksemplet.. Det jeg mente er at man skal ha respekt for morsrollen. Hun som faktisk har båret det her barnet fram.  Jeg respekter at min samboers barn har en far som er i live og veldig ok. Det er klart at det er han som skal ha gave på farsdag.  Noe som jeg støtter 100 prosent. Kjøper til ham selv faktisk. 

Men morsrollen er faktisk mer enn å bære fram et barn. Det er å være med i oppturer og nedturer, det er å følge opp lekser, det er alle de viktige samtalene, det er kjøring og henting, klemmene, å sitte på sidelinja og heie under fotballkampen, selv om man ikke eier interesse for fotball, plastring av sår, å stå i kampene. Denne rollen kan en stemor fylle, like mye som en biologisk mor. Da er det naturlig å feire stemor også.

Anonymkode: 7c08c...f2e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jon Are skrev (2 timer siden):

Det uthevede er er vi enig i, setningen etterpå not so much..

En som har født barnet frem trenger overhode ikke ha en morsrolle ovenfor et barn. For å føde noen trenger en strengt tatt bare å ha en kjappis på et toalett etter en fuktig natt for å si det sånn, for så å la vær å ta abort etterpå. Resultatet kommer et par måneder senere... En trenger ikke gjøre noe mer enn det. En morsrolle innebærer mer, langt mer, og er en rolle som kan bli utført med glans av de som ikke har bært fram barnet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 11.2.2022 den 13.40):

Folk gir gjerne gaver til andre sin bursdag uten å ha foreldre-/barnrelasjon. Gir ikke du bursdagsgaver til andre enn til dine barn og foreldre? 
På morsdag og farsdag gir de fleste til sin mor og til sin far. Og ikke til andre som ikke er ens mor og far. 
Stemødre får vel morsdagsgaver fra egne barn? 

Anonymkode: 5f2bc...64e

Det siste avhenger selvfølgelig av at de har egne barn. Mange steforeldre som ikke har egne barn har gode forhold til stebarna. Kan ikke forstå hvorfor man må blande biologi oppi dette. Har man en steforeldre som tar godt vare på en, vil det være naturlig å gi en oppmerksomhet på morsdag/farsdag (dersom man markerer slike dager). Det motsatte gjelder både dårlige ste- og biologiske foreldre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.2.2022 den 12.32):

Har aldri fått gave fra stemor. Plager meg ikke akkurat. Hun er ikke min familie 

Anonymkode: 6f7d3...832

Nei, men samfunnet mener det, og tror det er deres sak

Anonymkode: e0298...dfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skreppamedleppa skrev (På 10.2.2022 den 13.50):

Jeg også snakker generelt.. Igjen hvordan noen ønsker å avgrense eller definere sine viktigste familiemedlemmer og morsrollen tror jeg har mer med hvordan morsrollen fylles fremfor nøyaktig hvem som har født et barn, men det er min definisjon, men det er også en definisjon jeg blant annet deler med ganske mange, f.eks adoptivbarn. Jeg tror vi er ganske enig altså, det er ikke det.. Men  at noe er mer riktig og flott tenkt eller at blod er tykkere enn vann med tanke på en morsrolle blir litt snevert om en snakker generelt synes jeg.

Adoptivbarn er valgt, stebarn er bare med på «kjøpet»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.2.2022 den 18.32):

Så min stemor har behandlet meg som dritt hele barndommen min, mye forskjellsbehandling, tatt tingene mine for å gi de til mine søsken og mye annen dritt.. hun har ikke klart å legge skjul på at hun skulle ønske jeg ikke fantes, skikkelig kjerring, min far har aldri betalt ett øre for meg for alle pengene går til henne, aldri dukket opp til et eneste stevne eller foreldremøte..typisk tøffel som hiver sine gamle barn i søpla med engang han får ny familie. Man skulle tro man kunne fått et bedre forhold når hun kom inn i livet mitt da jeg var 3-4år, men jeg har utelukkende dårlige minner med henne. Samme har jeg sett hos stemor til min samboer, venniner osv.

Alle eksemplene på ting de har gjort er for lange til å liste opp hver eneste sak, men den røde tråden er at hvis det NOEN gang står mellom et stebarn og stemorens egne barn, da er det alltid deres egne barn som får god vilja, uansett situasjon. De bare klarer ikke å se objektivt på sakene.. og mange viser et ordentlig ønske om at stebarn ikke eksisterte, som min stemor.

har aldri møtt noen som har snakket godt om en steforelder, og har aldri sett i virkeligheten noen som har et ordentlig mor/datter forhold med sin stemor. de få gangene jeg har sett det på tv har det vært snakk om stefedre som virkelig ser ut som de er glad i barna på ordentlig. ( jeg hadde desverre en shitty stefar også, som fysisk mishandlet meg.. så har ikke noe til overs for stefedre heller) Men i virkeligheten har jeg kun sett stemødre som, at best, tolererer at stebarna eksisterer. Trådene her inne har bare bekreftet det jeg har sett også.. stemødre som nærmest klager over at stebarn tørr å puste..

virker derimot som stemødre uten barn selv (som ikke får barn senere heller) er bedre. Jeg tror rett og slett det bare ikke funker fordi morsinstinktet gjør dem uegnet til å behandle barna likt, noen er jo også sjalu på at mannen har hatt en tidligere familie, and it shows. 

Så hvis du vil kalle det å bare ønske å bli behandler på lik linje med resten av barna «høy standard», javel.. deg om det. Jeg tenker de som ikke klarer det engang kanskje burde holde seg til barnløse menn. Man vet på forhånd hva man går inn i når man dater en mann med barn.. barna først. 

Anonymkode: 524d1...903

Her er det din far som er problemet, beklager, men det er sant, en svak etterfølger uten ryggrad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange slemme folk her inne. Fæle, jævlige folk som tror alle stemødre er fæle. 
Tenk så mange flotte stemødre det finnes! Som tar vare på barn de ikke er biologiske foreldre til. De hjelper dem, støtter dem og stiller opp for dem. De investerer masse tid og omsorg for barna. 

Og ikke kom å si at det ikke finnes slike stemødre. For det gjør det. Og de fortjener all verdens ros for det de gjør ❤️

Jeg er ikke stemor selv, men mine barn har en. Og hun er kjemperessurs! De har gitt henne blomster og tegninger i dag 😊

Anonymkode: 211fa...ec4

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
AnonymBruker

Jeg gir hun et kort og en klem hilsen jente 12 år

Anonymkode: 1f044...74b

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Oi. Her har jeg stilt opp max for min stedatter i alle år. Praktisk, økonomisk, megler mellom foreldrene, tatt henne med på opplevelser, forestillinger og ferieturer. Vært på alle arrangementer, treninger, foreldremøter og avslutninger. Engasjert meg i å bli kjent med hennes venner og deres foreldre igjen. Etc etc. alt som jeg ville gjort med eget barn. Og er selvfølgelig KJEMPE glad i henne 🥰 Jeg håper hun ikke ender opp med holdningene som de fleste av dere som svarer her har 😅 

Anonymkode: 5d706...764

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kunne aldri falt meg inn å gi henne noe som helst. Hun har vært i livet mitt i over 30 år, hvilket er skikkelig kjipt siden hun alltid har vært ei kald heks. 

Anonymkode: 8aa7e...17c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg gir ingen ting til min "stemor" på morsdagen. Hun er ikke min mor, hun har egne barn. Kunne ikke falt meg inn å gi henne noe som helst. 

Anonymkode: 5c806...f26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg gir ingen ting til min "stemor" på morsdagen. Hun er ikke min mor, hun har egne barn. Kunne ikke falt meg inn å gi henne noe som helst. 

Håper du faktisk har en steheks da, og ikke en sånn snill stemor som dette:

3 hours ago, AnonymBruker said:

Oi. Her har jeg stilt opp max for min stedatter i alle år. Praktisk, økonomisk, megler mellom foreldrene, tatt henne med på opplevelser, forestillinger og ferieturer. Vært på alle arrangementer, treninger, foreldremøter og avslutninger. Engasjert meg i å bli kjent med hennes venner og deres foreldre igjen. Etc etc. alt som jeg ville gjort med eget barn. Og er selvfølgelig KJEMPE glad i henne 🥰 Jeg håper hun ikke ender opp med holdningene som de fleste av dere som svarer her har 😅 

Anonymkode: 5d706...764

Anonymkode: cf5f9...939

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Håper du faktisk har en steheks da, og ikke en sånn snill stemor som dette:

Anonymkode: cf5f9...939

Tror ikke hun er noen heks. Tror egentlig hun er veldig hyggelig og hadde hun ikke vært sammen med min far, kunne jeg nok ha likt henne veldig godt. Kjenner henne ikke, har ikke lyst til å bli kjent med henne. Men igjen, det handler ikke om henne. 

Mine tidligere stemødre har vært noen ordentlige hekser, jeg har hatt en del av dem.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...