Gå til innhold

Tips til billig hjemmelaget brød (matpakke)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenker å heller bake brød framfor å kjøpe. Her går det en del i brød til frokost og matpakker til barnet. Så ønsker tips til oppskrift som er «barnevennlig». Altså at det ikke er alt for masse hele korn og at det er litt luftig. Men selvsagt en grovere variant. Fordel om det er enkelt, lite tidskrevende og «dømt til å bli bra» oppskrift 😅

Anonymkode: 8c9c3...b11

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1 l vann 
50 g gjær 
2 ts salt 
1 ss sirup 
2 dl havregryn 
3 dl rug, grov og sammalt 
7 dl sammalt hvete, fin eller grov 
1,4 l hvetemel

Varm væsken til 37 ºC (fingervarmt).

Rør ut gjæren i litt av væsken og ha alt over i en bakebolle.

Tilsett salt, sirup og mel, og arbeid sammen til en glatt og smidig deig.

Lages deigen i kjøkkenmaskin arbeides den ca 3 min for å bli smidig, for hånd 4-5 min.

Dekk bakebollen med plast og sett deigen til heving på et lunt sted 45 min - 1 time, til den har hevet til dobbel størrelse.

Ha deigen på et melet bakebord, og elt den godt.

Del deigen i 2-3 emner og form til brød. Legg brødene i smurte former eller i bakepapirkledt langpanne med litt bakepapir mellom hvert brød. Deigen kan også formes til runde brød og legges i godt melete kurver.

Dekk brødene med et kjøkkenklede og la etterheve ca. 20 min.

Pensle brødene med lunkent vann og stek på nederste rille i varm stekeovn ved 200 ºC i 40 - 50 min.

Avkjøl brødene på rist.

Ps: Om  barna ligger det anbefales det å ha en til to raspet gulrøtter i deigen. Det gjør brødet mere saftig og gir en ekstra god smak :) 

Anonymkode: ee634...071

• Liker 2
Skrevet

Jeg baker dette brødet, men jeg bruker fin sammalt hvete i stedet for grov, bytter ut 2 ss sukker med 1 ss sirup og rapsolje med 50 gram smør.

Av og til har jeg litt hakkede solsikkefrø i brødet og noen gangen hakkede valnøtter. Jeg syns det blir et veldig godt brød, og siden jeg er alene kutter jeg det i skiver når det er kaldt og fryser ned.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.2.2022 den 15.41):

Jeg tenker å heller bake brød framfor å kjøpe. Her går det en del i brød til frokost og matpakker til barnet. Så ønsker tips til oppskrift som er «barnevennlig». Altså at det ikke er alt for masse hele korn og at det er litt luftig. Men selvsagt en grovere variant. Fordel om det er enkelt, lite tidskrevende og «dømt til å bli bra» oppskrift 😅

Anonymkode: 8c9c3...b11

Trenger folk seriøst oppskrift på brød? Jeg bruker en mengde mel, 25 g gjær, litt salt og væske til passe deig. Lager 3 brød om gangen.

Anonymkode: ee12e...bce

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Trenger folk seriøst oppskrift på brød? Jeg bruker en mengde mel, 25 g gjær, litt salt og væske til passe deig. Lager 3 brød om gangen.

Anonymkode: ee12e...bce

For et idiotisk spørsmål. 

Anonymkode: 0b775...b9d

Skrevet

Tips til enkel, billig og god nistemat:

Bruk en av oppskriftene over til å lage fylte horn. Til horn av deig til to brød trenger du en pakke bogskinke eller picnicskinke, en tube skinkeost, litt revet ost og oregano. Billig og godt - og mot litt ekstra arbeid når du baker slipper å dere å smøre skiver på morgenen😊

Anonymkode: 16563...ec5

Skrevet

Berit Nordstrand lager enkelt grytebrød på youtube, som de fleste mager tåler :) 

Anonymkode: f99ea...91b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...