Gå til innhold

Arvet du øyenfarge til moren din eller faren din?

?   

129 stemmer

1. 1. ?

• Jeg er kvinne og arvet av moren min
      52
    • Jeg er kvinne og arvet av faren min
      73
    • Jeg er mann og arvet av moren min
      2
    • Jeg er mann og arvet av faren min
      2

Anbefalte innlegg

Skrevet

Anonymkode: 73e62...089

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Øyenfargen*

Anonymkode: 73e62...089

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Mine foreldre hadde samme øyenfarge, så jeg fikk den samme jeg også. 

Skrevet

Husk at om en av dere har brun, dominerer det over andre farger og barnet får brune øyne 😊

Anonymkode: dddc7...a8a

• Liker 2
Skrevet

Arvet av begge - hvis jeg ikke hadde fått blått fra den brunøyde faren min ville jeg ikke hatt blå. 

Anonymkode: d333c...542

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Husk at om en av dere har brun, dominerer det over andre farger og barnet får brune øyne 😊

Ikke i vår familie. Mamma har brune, pappa har blå, og alle tre barna fikk blå øyne. Også de tre barnebarna.

Anonymkode: bcba1...3e1

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kommer an på om den brunøyde har arvet brunt fra begge sine foreldre. 

Anonymkode: d333c...542

• Liker 11
Skrevet

Ingen, moren min har helt mørkeblå øyer og faren min brune. 

Jeg har helt lyseblå.

Anonymkode: 66588...c1a

• Liker 2
Skrevet

Arvet grønne fra min far. Mor har blå. 

Mine barn har også grønne, faren deres har brune. Hans foreldre: mor brune, far blå. 

Anonymkode: e9c46...bd1

• Liker 1
Skrevet

Min mor har grønne og min far blå. Jeg fikk blå og søsteren  min grønne. Mannen min har blå øyne, mens barna våre har blå og brune øyne.

Anonymkode: ba688...239

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så enkelt er det ikke. Spesielt ikke om man selv har foreldre med brune og blå øyne. Les deg litt opp, det er mer komplisert i virkeligheten enn det man lærer på skolen :)

Her har jeg brune og har arvet etter mamma, men mammas søsken har alle blå. Det er absolutt ikke sikkert jeg får et barn med brune øyne.

Anonymkode: bbf18...5b6

• Liker 8
Skrevet

Er kvinne, arvet mammas grønne øyne. Alle andre i familien har blå. 

Anonymkode: 19ad9...068

Skrevet

Jeg aner ikke hvilken farge de har på øynene 🙈 Enten blå, grå eller grønne. Jeg trodde jeg hadde blå frem til for noen dager siden da jeg oppdaget at jeg har grå! Søstern har mer grønne, men de forandrer seg etter vær og klær.. Tipper pappa har grå og mamma blågrønne, men har alltid tenkt at de begge har blå 😅🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 4b0b0...85e

Skrevet

Begge, jeg fikk gener fra begge mine foreldre

Anonymkode: 6f1bd...e1b

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nødvendigvis ikke. Stesønnen min har blå, til tross for at begge foreldrene har brune 😅

Anonymkode: 51358...b27

• Liker 3
Skrevet

Jeg fikk blå fra min bestefar. 

Begge mine foreldre har brune. 

Anonymkode: bd3de...85f

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, om en av forelddrene har brun og gir det genet videre blir det brunt. Jeg har brune øyne og begge mine har fått fars blå øyne

Anonymkode: c54ac...adb

• Liker 2
Skrevet

Ingen. Begge har blå, jeg har grønne. 

Anonymkode: 81c52...9e3

Skrevet

Jeg har blå øyne, men ikke samme blåfargen som min far (mor grønne), så er usikker.

Anonymkode: 2d450...34c

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette vet du tydeligvis svært lite om. Man arver ett gen for øyefarge av hver forelder. At brun er dominant, betyr bare at øynene blir brune dersom man arver ett av hvert gen, men man kan arve genet for blå øyne av en forelder med brune øyne. En med brune øyne kan enten være BB (arvet genet for brun øyenfarge av begge foreldre) eller Bb (arvet genet for brune øyne av én forelder og blå fra den andre). Dersom om en med Bb får barn med en med blå øyne, (bb) er det 50% sjanse for brune øyne og 50% sjanse for blå øyne hos barnet. Du kan ikke se på en person med brune øyne om den er BB eller Bb, da må du kjenne til historikken.

I tillegg er ikke genetikken for øyefarge så enkelt som at øynene enten blir brune eller blå, for de kan gjerne bli blågrønne. Jeg har f.eks en mor med brune øyne (som er Bb, siden hun har foreldre med hver sin øyefarge) og en far som har blå øyne. Selv har jeg blå øyne med grønnskjær.

Anonymkode: 18496...595

• Liker 6
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...