Gå til innhold

trøtt vinterkatt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en kastrert hankatt på ca et år. I fjor vinter var han ikke ute aleine, i hvert fall ikke over lengre tid. I hele sommerhalvåret har han vært ute mesteparten av dagen, inne om natta. Normalt er han en ganske aktiv og leken fyr. Men de siste dagene har det blitt kaldt - og katta er helt forandret. Han er slakk som en potetsekk, i hvert fall innimellom, en av dagene ble jeg nesten bekymret... Han virker ikke syk; spiser normalt og jeg kan ikke se noen sykdomstegn av typen avmagring, rennende øyne eller nese osv. Men han vil bare være ute en liten stund, så inn og sove. I motsetning til ellers kan jeg også løfte han opp nærmest sovende, legge han i fanget, og han blir liggende.

Er det normalt at katter blir så slappe om vintern? Tilpasningsvansker? Eller kan han være syk uten at vi skjønner det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg ville nok tatt meg en tur til dyrlegen med katten, iom at adferden hans har forandret seg så radikalt. Better safe than sorry!

Lykke til!

Monica :)

Skrevet

... eller du kan jo bare ta en telefon til dem, i første omgang :)

Skrevet

Ja, jeg er enig med Lilith her. Hvis du ser store endringer i adferd kan det tyde på sykdom, og da bør man oppsøke veterinær. Og det koster ikke mye å ringe til en vet for å høre.

Når det er sagt, så skjønner jeg jo veldig godt at katten din ikke vil ut. Katter kommer jo opprinnelig fra varmere strøk, og elsker jo å ha det varmt. Mine foreldres katt har det på samme måte som du beskriver: om vinteren er hun nesten som innekatt å regne. Står i døråpningen og kikker ut, for deretter å gå inn igjen. Om sommeren er hun ute hele dagen (men inne på natten selvfølgelig). Det du bør være obs på er at katten lett kan bli overvektig hvis den bare sitter inne hele vinteren. Veterinæren/dyrebutikkene har for som har lavere energiinnhold tilpasset katter som nesten utelukkende holder seg inne. Om sommeren trenger de mye energi, så da bør de få et for tilpasset aktive utekatter. :)

Skrevet

Katten min var også mye mindre ute om vinteren enn om sommeren. Det er sikkert kaldt på de små potene.

Skrevet (endret)

katten min er heller ikke særlig glad i høst/vintervær. Spesielt ikke regn! Hun legger ørene bakover og løper inn igjen hvis det er regn ute! :-) Liker seg best i sofaen ved peisen.

Endret av MiniMjau
Skrevet

Takk for svar! Han virker "ganske normal" i dag, selv om han er litt sløvere enn ellers. Lekte litt i snøen, blant annet, og har villet være mer ute. Men det kan sikkert være en idè å ringe dyrlegen, ja. Også ga vi han en ormekur i går i tilfelle orm skulle bidra til allmenntilstanden hans. Får følge litt med...

Skrevet

Hvis han blir slapp inne om vinteren kan du jo prøve å sette av ekstra tid til lek og aktivisering inne. Det er jo veldig hyggelig å leke med katten, man tilbringer litt tid sammen med kjæledyret :) Finn fram noen fjærpinner, hyssing osv og prøv å få sofaputen opp og aktivisere seg!

Men ofte er ikke katter som har fått gå mye ute noe særlig leken når de er inne. Men du kan jo forsøke, så katten ikke legger på seg for mye til vinteren også ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...