Gå til innhold

Sønnen min nekter og spise sundt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min på 8 år er overvektig jeg har fått beskjed av helsesøster at han må endre kostholde sitt fordi det grenser til sykeligovervekt.

Problemet er at han nekter å spise maten jeg serverer han og det ender opp med at jeg heller må lage noe han har lyst på.

Hvordan kan jeg håndtere et barn som oppfører seg sånn her? Han slår biter, skriker og kaster maten på meg. Jeg takler det ikke lenger dette er ikke barnet mitt som jeg ble så glad i.

Har prøvd og få kontakt med barnefar men han vil ikke ha noe med oss å gjøre jeg står i det helt alene.

Er så fortvilet og skjønner ikke hva som jeg kan ha gjort feil for at barnet skal bli sånn her hvordan skal jeg kunne hjelpe noen som ikke vil bli hjulpet?

Anonymkode: e953d...a80

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men han vet jo han likevel får noe han heller har lyst på, hvorfor skal han da spise den maten han får servert først? Du må i hvert fall slutte å servere noe annet. Spiser han ikke middagen, får han vente til kvelds. 

Jeg skjønner det er vanskelig altså, det er ikke noen enkel løsning på det. Men han har nok skjønt at han får viljen sin om han bråker nok, og det er ikke bra.

Anonymkode: 75bc5...475

• Liker 46
  • Nyttig 1
Skrevet

Du trenger hjelp. Kontakt feks lege eller ernæringsterapeut som kan hjelpe dere, dette er en vane dere må snu. Å nå virker det som at mat bare har blitt noe negativt, å det er ikke et godt utgangspunkt for kostholdsforandring. 

Anonymkode: 8bdab...09a

• Liker 12
Skrevet

Ta han med på sykehjem når det er lov. Litt kynisk, men man ser så utrolig forskjell. 

Du har 60-åringen som forfaller totalt pga dårlig livstil. 

Så har du kjempespreke 90-åring som har hatt et sunt kosthold og gode vaner.

Aner ikke om det funker på 8-åringer, men det hadde jeg gjort. Har ikke barn. 

Anonymkode: 1ae7f...d72

• Liker 1
Skrevet

I tillegg til enæringsfysiolog og lege ville jeg kontaktet BUP og ha samtaler om ev. utredning av ADHD/ADD diagnoser. En 8-åring kaster ikke mat, slår eller biter i en konflikt. 

Anonymkode: 69cec...176

• Liker 17
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Sønnen min på 8 år er overvektig jeg har fått beskjed av helsesøster at han må endre kostholde sitt fordi det grenser til sykeligovervekt.

Problemet er at han nekter å spise maten jeg serverer han og det ender opp med at jeg heller må lage noe han har lyst på.

Hvordan kan jeg håndtere et barn som oppfører seg sånn her? Han slår biter, skriker og kaster maten på meg. Jeg takler det ikke lenger dette er ikke barnet mitt som jeg ble så glad i.

Har prøvd og få kontakt med barnefar men han vil ikke ha noe med oss å gjøre jeg står i det helt alene.

Er så fortvilet og skjønner ikke hva som jeg kan ha gjort feil for at barnet skal bli sånn her hvordan skal jeg kunne hjelpe noen som ikke vil bli hjulpet?

Her har du problemet. Du gir opp og serverer det han heller har lyst på. Her har du en kamp du bare må ta og ikke lage noe annet når han nekter å spise. Det er faktisk du som er problemet her ikke han.

Endret av Minime94
  • Liker 33
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I tillegg til enæringsfysiolog og lege ville jeg kontaktet BUP og ha samtaler om ev. utredning av ADHD/ADD diagnoser. En 8-åring kaster ikke mat, slår eller biter i en konflikt. 

Nei det er helt nytt for meg har aldri opplevd lignende. her om dagen så skrek han "j***a H**e er detta maten du serverer?!" også kastet han tallerken på meg.

Han pleide alltid være en veldig rolig gutt det er bare det nye kostholdet som virkelig får han til og bli et monster.

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Ikke ha usunn mat i hus og kontakt lege eventuelt en ernæringsfysiolog, for råd og veiledning. 

Skrevet

Følger! 

Har også en snart 8-åring vi må følge med på. 

Han liker ikke grønnsaker så godt, men spiser det de ganger vi har taco/pitabrød.

Vi serverer ikke annen mat, men barnet er også litt kresen, så prøver å tilpasse noe han liker. 

Kan det være din sønn egentlig blir sinna, fordi det blir en påminnelse på at han er overvektig? 

Vårt barn vet selv at han er litt tung. Her må man veie sine ord, bokstavelig talt. Vi skulle helst ha kuttet helt bort kveldsen. Har til nå prøvd å begrense, men ser at det må ytterligere begrenses! 

Dette er ett veldig sensitivt minefelt. 

Har du sagt til sønnen at han må spise mindre/annerledes pga overvekt? Hvordan reagerte han? Jeg har ikke turt å si de ordenen. 

Anonymkode: 614ed...5a9

• Hjerte 1
Skrevet

Høres ut som det er andre ting enn kosthold som er grunnproblemet. 

Har han fått vite at far ikke ønsker kontakt med han og går han i såfall hjelp til å håndtere at far ikke vil ha kontakt? Vi er (dessverre) mange som bruker mat til å regulere følelser. 

Hvordan oppfører han seg utenfor måltider når du setter grenser? Har dere familieteam i din kommune som kan hjelpe? Her har de tverrfaglig gruppe som kan hjelpe med forskjellige problemstillinger. Ellers er helsesykepleier et fint sted å henvende seg.

Anonymkode: f8bfa...67f

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Han må endre? Hvordan er ditt eget kosthold? 

Du må først og fremst gå som et godt forbilde. Deretter trenger du å snakke med han om mat og kropp. Kroppens hans blir ev er syk, og trenger rett mat som medisin. 

Også må du rett og slett slutte å lage annen mat. Du lærer han ved å bare gjøre nok motstand, får han det som han vil. 

Få han med på matlagingen. La han også få være med å bestemme hva som skal lages. Gi han gode alternativer. Dra på ernæringskurs sammen omså. Finn ut hva han liker. 
Ungen her liker ikke kokte eller raspet gulrøtter for eksempel, så hun får en gulrot før middag. Det er ikke kamp jeg synes er verdt å ta. Rå gulrot vs kokt liksom. 

Du må være forberedt på at det vil ta tid. La en plan uke for uke. Da er også ungen forberedt på hva som kommer. 

Anonymkode: 34e1e...43c

• Liker 8
Gjest Mysticgirl
Skrevet

Du må bare være streng og si at det er den maten han får, ellers så blir det ikke noe! Ikke gi etter, for da vet han at du til slutt gjør det. Om han opplever at du ikke gir etter vil forsøkene og raserianfallene bli mindre og mindre. Du må bare stå i det ❤️ 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vel, svaret står jo i starten her. Du lager jo uansett det han har lyst på? 

du må tåle sultestreik og lage sunn mat som eneste alternativ. Han spiser tilslutt når han blir sulten. Så lenge han er frisk. Men uansett, start hos fastlegen er mitt beste råd, så du vet at det er en frisk gutt du har i hus. Og fastlegen kan også ha gode råd om slanking av gutter i vekst. Ville ikke gjort dette uten å involvere fastlegen. 

Her får barna bare spise det vi lager, de har ikke noe valg unntatt å sulte. Så vi styrer hva de spiser. Mye vi feks ikke har i hus. Aldri hatt en boks sjokoladepålegg i hus, kun unntaksvis syltetøy i kjøleskapet. Her er det bare normal mat de har tilgang på. De velger selv hvor mye de vil spise, men ikke hva. Men klart vi lager jo middager vi regner med de vil spise, og vi spør hva de ønsker seg til middag, og er svarene fornuftige så får de det. De har lite forhold til ufornuftig mat, så faller den ikke inn å be om pizza eller pommes frittes. De ber om fiskekaker og vil skeie ut med hamburgerbrød, hvilket er ok innimellom men ikke hver gang.

ett unntak, nyttårsaften hadde vi voksenmiddag, og med fire barn alder 2-5 år så laget vi egen mat med pasta og pølser, vi gjorde det. Men det var på vårt initiativ, ikke fordi de krevde det. 

Mistenker at du har gitt for mye etter oppigjennom årene. Svært forståelig alene med barn, ikke lett å tåle protester. Vanskelig nok når man er både to foreldre og uthvilt. Men så viktig… 

så, du må bli tøffere med han og tørre p ta ansvar for helsa hans! Det er så mye kjærlighet i er godt nei! Forklar alt du må endre fordi det er viktig og bra for han, så han vet hvorfor ting endrer seg. Og tål protester og streik… 

Anonymkode: 33b50...c78

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei det er helt nytt for meg har aldri opplevd lignende. her om dagen så skrek han "j***a H**e er detta maten du serverer?!" også kastet han tallerken på meg.

Og hvilken konsekvens fikk han av denne oppførselen?

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Med mindre mor her i likhet som på mat-fronten har hatt for lite grenser hele veien og blitt ettergivende. Slik oppførsel kan være et skrikende behov for grenser og omsorg i form av at noen har kontroll i hjemmet. Ikke nødvendig med adhd alltid. For lite grenser kan gi utrygge og utagerende barn. Og mtp at mor faktisk lager egen mat bare barnet sier nei til det hun har laget, så er det grunn til å mistenke at det er lite grenser på mange andre områder også…

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Han pleide alltid være en veldig rolig gutt det er bare det nye kostholdet som virkelig får han til og bli et monster.

Og hvordan reagerer du på denne oppførselen? 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Med mindre mor her i likhet som på mat-fronten har hatt for lite grenser hele veien og blitt ettergivende. Slik oppførsel kan være et skrikende behov for grenser og omsorg i form av at noen har kontroll i hjemmet. Ikke nødvendig med adhd alltid. For lite grenser kan gi utrygge og utagerende barn. Og mtp at mor faktisk lager egen mat bare barnet sier nei til det hun har laget, så er det grunn til å mistenke at det er lite grenser på mange andre områder også…

Godt at dette også blir plukket opp av BUP

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Som andre har nevnt så må du slutte å gi etter for han, for han vet jo at han vinner til slutt, så da kommer det trolig til å fortsette. Ikke bare må du slutte å lage det han vil ha, du må også slutte å ha det i hus. Enkelt og greit. 

Du sier også at barnefar ikke vil ha noe med dere å gjøre. Da tenker jeg at barnet kanskje kunne hatt godt av en prat med helsesøster/lege/terapaut/psykolog. En sønn som føler seg forlatt av sin far, selv om han ikke vet eller forstår det selv, vil ofte kunne få problemer. Om han i tillegg er så utagerende som du gir utrykk for, så ville jeg i alle fall rådet deg til å få hjelp. For begges skyld.

Anonymkode: 24ba8...fcd

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Og hvordan reagerer du på denne oppførselen? 

Jeg begynte bare og gråte. Mens sønnen min fortsatte å rope "tror du jeg liker å skade deg? HÆ? tror du jeg liker det?! Jeg skal ha pølse til middag"

Ringte til foreldrene mine som måtte komme og hjelpe meg, ga sønnen min husarrest tok fra han xbox men da ble han helt vill da også. Det har roet seg litt siden han vil ha tilbake xboxen sin tror jeg men han er fortsatt veldig vanskelig og få til og spise noe annet en junk.

Kommer til og kontakte BUP i morgen

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Du håndterer det med å sende ungen i seng uten mat.

Du presenterer mat som han kan spise. Velger han det bort, er det ikke noe annet å få. Kvitt deg med alle andre alternativer. Ikke ha det tilgjengelig en gang, for da er det fysisk ikke et alternativ.

Gutten spiser når han blir sulten.

Anonymkode: 476f2...da8

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...