AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #1 Skrevet 9. februar 2022 Hei! Finnes det en blodprøve jeg kan ta, for og noenlunde se om jeg er pre diabetic(insulin resistens)? Hva heter blodprøven, noen som vet? 😊 Er fS-Insulin riktig? Anonymkode: 50b6a...0b6
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #2 Skrevet 9. februar 2022 Det spør du legen om hvis du mistenker. Det finnes prøver som måler langtidsblodsukker og insulinresistens. Anonymkode: ba50f...ba9
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #3 Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Det spør du legen om hvis du mistenker. Det finnes prøver som måler langtidsblodsukker og insulinresistens. Anonymkode: ba50f...ba9 Skal ta drop in blodprøver, og sjekke alt. Gjerne og insulinen. Vet du hvilken prøve som står for insulinresistens? Anonymkode: 50b6a...0b6 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #4 Skrevet 9. februar 2022 Prediabetes, da har du forhøyet langtidsblodsukker og sikkert høyt fastende blodsukker. Kanskje lurt å ta glukosebelastning, dvs. måler blodsukker fastende og etter 1, 1,5 og 2 timer eller noe. For insulinresistens og hyperinsulinemi ville jeg målt fastende insulin og tatt glukosebelastning hvor en måler både glukose og insulinnivå. Google Joseph Kraft insulin assay. Anonymkode: ec4b0...0cc 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #5 Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Prediabetes, da har du forhøyet langtidsblodsukker og sikkert høyt fastende blodsukker. Kanskje lurt å ta glukosebelastning, dvs. måler blodsukker fastende og etter 1, 1,5 og 2 timer eller noe. For insulinresistens og hyperinsulinemi ville jeg målt fastende insulin og tatt glukosebelastning hvor en måler både glukose og insulinnivå. Google Joseph Kraft insulin assay. Anonymkode: ec4b0...0cc Altså, for å presisere: insulinresistens starter jo å utvikles lenge før kroppen ikke klarer produsere nok insulin slik at blodsukkeret stiger. Anonymkode: ec4b0...0cc
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #6 Skrevet 9. februar 2022 Kan jeg få spørre hvorfor du må vite hva slags blodprøve du skal ha/hva den heter, istedenfor å bare forklare til legen din hvorfor du ønsker en blodprøve, og nøyaktig det at du ønsker å sjekke insulinresistens? Det er jo uansett legen som kan mest om det, og vet hvilke prøver som er eller ikke er relevante. Anonymkode: 1daed...c2b
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #7 Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Kan jeg få spørre hvorfor du må vite hva slags blodprøve du skal ha/hva den heter, istedenfor å bare forklare til legen din hvorfor du ønsker en blodprøve, og nøyaktig det at du ønsker å sjekke insulinresistens? Det er jo uansett legen som kan mest om det, og vet hvilke prøver som er eller ikke er relevante. Anonymkode: 1daed...c2b Fordi jeg skal ta en haug med prøver, bare for å sjekke ståa, gjør det privat For å ta slike prøver hos fastlege, iallefall min, må du ha en gyldig grunn. Jeg betaler 700,-, men da vet jeg helsetilstanden min iallefall. Anonymkode: 275ac...739 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #8 Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fordi jeg skal ta en haug med prøver, bare for å sjekke ståa, gjør det privat For å ta slike prøver hos fastlege, iallefall min, må du ha en gyldig grunn. Jeg betaler 700,-, men da vet jeg helsetilstanden min iallefall. Anonymkode: 275ac...739 Hvor gjør du dette? Kunne tenkt meg det samme 😅 Anonymkode: b4231...e77
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #9 Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvor gjør du dette? Kunne tenkt meg det samme 😅 Anonymkode: b4231...e77 Mange i Oslo. Furst, så har du en som heter drop-in Superlett, og du får svar på SMS. Anonymkode: 275ac...739 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #10 Skrevet 10. februar 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Kan jeg få spørre hvorfor du må vite hva slags blodprøve du skal ha/hva den heter, istedenfor å bare forklare til legen din hvorfor du ønsker en blodprøve, og nøyaktig det at du ønsker å sjekke insulinresistens? Det er jo uansett legen som kan mest om det, og vet hvilke prøver som er eller ikke er relevante. Anonymkode: 1daed...c2b Det er ikke gitt at fastlegen har oversikt over alt av blodprøver som kan være nyttige å ta. Og det er jo ikke så rart, de må jo innom utrolig mange felt så umulig å ha stålkontroll på alt og følge med på alt av utvikling. Fastleger flest bestiller gjerne bare langtidsblodsukker og så lenge det er innafor så er det greit liksom. Men problemet starter å utvikle seg lenge før det vises på blodsukkeret. Så er man veldig opptatt av helse og hva man kan gjøre for å forebygge så ønsker man kanskje mer informasjon enn det. Anonymkode: ec4b0...0cc
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #11 Skrevet 10. februar 2022 20 hours ago, AnonymBruker said: Fordi jeg skal ta en haug med prøver, bare for å sjekke ståa, gjør det privat For å ta slike prøver hos fastlege, iallefall min, må du ha en gyldig grunn. Jeg betaler 700,-, men da vet jeg helsetilstanden min iallefall. Anonymkode: 275ac...739 Nei, du vil ikke vite noe om helsetilstanden etter en masse prøver som antagelig er unødvendige, og du har ikke kompetanse til å tolke resultatene eller sette det i riktig sammenheng. Dette er bortkastede penger! 2 hours ago, AnonymBruker said: Det er ikke gitt at fastlegen har oversikt over alt av blodprøver som kan være nyttige å ta. Og det er jo ikke så rart, de må jo innom utrolig mange felt så umulig å ha stålkontroll på alt og følge med på alt av utvikling. Fastleger flest bestiller gjerne bare langtidsblodsukker og så lenge det er innafor så er det greit liksom. Men problemet starter å utvikle seg lenge før det vises på blodsukkeret. Så er man veldig opptatt av helse og hva man kan gjøre for å forebygge så ønsker man kanskje mer informasjon enn det. Anonymkode: ec4b0...0cc Dette er bullshit av verste sort, og viser at du ikke aner hvordan leger går frem for å evaluere sine pasienters helsetilstand. Dette er noe du skriver for å legitimere å bruke masse penger på helt unødvendige prøver som ikke vil gi deg svar på noe som helst. Det er gode grunner til at prøver skal tas på klinisk indikasjon, og at prøvesvar skal tolkes av noen som forstår dem, og kan sette dem i rett sammenheng - ikke bare generelt, men også i konteksten av den enkelte pasients helhetlige situasjon. Jeg fraråder deg på det sterkeste å gjøre dette. Anonymkode: a9b72...587 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #12 Skrevet 10. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nei, du vil ikke vite noe om helsetilstanden etter en masse prøver som antagelig er unødvendige, og du har ikke kompetanse til å tolke resultatene eller sette det i riktig sammenheng. Dette er bortkastede penger! Dette er bullshit av verste sort, og viser at du ikke aner hvordan leger går frem for å evaluere sine pasienters helsetilstand. Dette er noe du skriver for å legitimere å bruke masse penger på helt unødvendige prøver som ikke vil gi deg svar på noe som helst. Det er gode grunner til at prøver skal tas på klinisk indikasjon, og at prøvesvar skal tolkes av noen som forstår dem, og kan sette dem i rett sammenheng - ikke bare generelt, men også i konteksten av den enkelte pasients helhetlige situasjon. Jeg fraråder deg på det sterkeste å gjøre dette. Anonymkode: a9b72...587 Skjønner at du aldri har opplevd å ha en helsetilstand/sykdom som norsk helsevesen, inkludert fastlegen, ikke har så veldig peiling på. Anonymkode: ec4b0...0cc 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #13 Skrevet 10. februar 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Skjønner at du aldri har opplevd å ha en helsetilstand/sykdom som norsk helsevesen, inkludert fastlegen, ikke har så veldig peiling på. Anonymkode: ec4b0...0cc Ukyndig prøvetagning uten klinisk indikasjon og uten noen fagkunnskap å fortolke resultatene med vil ikke kunne løse dette. Prøv heller å samarbeide med dine behandlere enn å bestemme deg for at de er inkompetente. Det er ikke alt som kan løses eller behandles, dessverre. Jeg kan forøvrig opplyse deg om at jeg har en lidelse som ingen har klart å finne årsak til eller effektiv behandling for, uten at det har noe med saken å gjøre. Anonymkode: a9b72...587
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå