Dødspingvinen Skrevet 24. oktober 2005 #1 Skrevet 24. oktober 2005 Har ei lita godjente (katt, altså) som snart er seks måneder. Ho skal kastreres i januar når jeg er stipendrik. Fikk beskjed fra dyrlegen om at ho kunne steriliseres (full kastrering egentlig) nåt ho var seks måneder, men skal altså vente litt til. Når er det vanlig at hoer kommer i løpetid første gang? Kan jeg regne med at det begynner før ho blir sterelisert? Jenta mi er innekatt, og får ikke lov til å begynne å gå ut før etter at ho er sterilisert, så jeg er ikke redd for kattunger, men vil gjerne være litt forberedt på det
MiniMjau Skrevet 24. oktober 2005 #2 Skrevet 24. oktober 2005 De blir jo kjønnsmodne fra 6 mnd alder, så det er mulig at løpetid kan begynne snart. Flott at du skal sterilisere henne! Når de har løpetid blir de helt "sprø" og kan smette ut døra så fort du blunker! De er utrolig kjappe, en liten glippe i vinduet er nok til at hun stikker av. Så at du har definert henne som innekatt betyr ikke at hun ikke vil ut å "løpe fra seg" når hormonene kaller.... !
Dødspingvinen Skrevet 24. oktober 2005 Forfatter #3 Skrevet 24. oktober 2005 Neida. vi er fullstendig obs på at ho kommer til å prøve å komme seg ut. Heldigvis har vi to ytterdører til gangen, og de er aldri oppe samtidig. Soveromsdøra lukkes når vi skal lufte, og i stua lufter vi bare ved hjelp av ventilene over vinduene. Så vi fått inn ei ganske god rutine på det allerede. Ho skal ikke ut for så å komme hjem med magen full av kattunger... Skulle gjerne sterilisert ho nå, men må vente litt til for å komme til pengene og makten Jeg syns egentlig at det er nok huskatter her i verden til at vi ikke trenger å lage noen fler, om du skjønner hva jeg mener. Det blir født så utrolig mange som ikke har noen som kan ta seg av de, og som da må avlives eller bli villkatter. Får se om det begynner før januar. Om det gjør det, og det blir veldig dlitsomt for ho, så får vi heller se om vi kan låne noen kroner fram til januar å få sterilisert ho tidligere.
Lilith Skrevet 24. oktober 2005 #4 Skrevet 24. oktober 2005 Min pusejente fikk løpetid da hun var seks måneder, så det kan skje når som helst nå, ja! Kjempefint at du skal sterilisere katten din!
MiniMjau Skrevet 24. oktober 2005 #5 Skrevet 24. oktober 2005 Jeg tror det kan være en nødløsning å gi katten EN p-pille for å dempe løpetiden, siden du skal sterilisere henne snart likevel. Tror det roer katten ned, MEN dette er bare et råd fra en ufaglært katteelsker, så jeg ville spurt en vetrinær for sikkerhetsskyld.
Gjest Varg-Menja Skrevet 24. oktober 2005 #6 Skrevet 24. oktober 2005 Jeg tror det kan være en nødløsning å gi katten EN p-pille for å dempe løpetiden, siden du skal sterilisere henne snart likevel. ← Dette stemmer, instrukser på dette står på pakningsvedlegget. Men da må du til dyrlegen for å få en resept. Eventuelt kan du begynne å gi henne p-piller fast fra hun er 6 mnd, for å forebygge løpetid. Hunkatter kan få første løpetid når de er mellom 6 og 12 mnd gamle, og man anbefaler sterilisering etter fylte 10 måneder, for å få best og tryggest resultat.
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2005 #7 Skrevet 24. oktober 2005 og man anbefaler sterilisering etter fylte 10 måneder, for å få best og tryggest resultat. ← Jeg har svart deg i en annen tråd ang dette, siden det bare er tull det du skriver her. Både dyrebeskyttelsen, Fod, Norges veterinærhøyskole, Norsk huskattforening og norges eneste spesialiserte katteklinikk (i lørenskog utenfor Oslo) anbefaler tidligkastrering. De aller fleste klinikkene her i Oslo kastrerer også fra 5-6 mnds alder. Det du presenterer her er gamle motforestillinger som desverre en del veterinærer som ikke har oppdatert seg på ny forskning fortsatt besitter.
Gjest Varg-Menja Skrevet 25. oktober 2005 #8 Skrevet 25. oktober 2005 Svarer her også: Tidligkastrering av hunnkatt øker faren for komplikasjoner pga at katten ikke er helt utvokst enda, og man ikke får fjernet alt som skal fjernes. Det medfører også en større risiko ved å legge katten i narkose jo yngre den er. Har dette fra dyrlegen, og vil ikke ta noen sjanser med mine katter, og venter til de er 10 måneder. Så lenge det er snakk om å gi katten p-piller i under 6 måneder er risikoen for kreft svært liten. Avlskatter går som regel på p-piller halve livet frem til de blir 4-5 år gamle, uten at det medfører noen stor risiko. Stoler på denne infoen når jeg har det fra flere dyrleger, i tillegg til at jeg har hørt litt for mange historier om hvor galt det kan gå til at jeg ønsker å ta sjansen.
Dødspingvinen Skrevet 25. oktober 2005 Forfatter #9 Skrevet 25. oktober 2005 Svarer her også: Tidligkastrering av hunnkatt øker faren for komplikasjoner pga at katten ikke er helt utvokst enda, og man ikke får fjernet alt som skal fjernes. Det medfører også en større risiko ved å legge katten i narkose jo yngre den er. Har dette fra dyrlegen, og vil ikke ta noen sjanser med mine katter, og venter til de er 10 måneder. Så lenge det er snakk om å gi katten p-piller i under 6 måneder er risikoen for kreft svært liten. Avlskatter går som regel på p-piller halve livet frem til de blir 4-5 år gamle, uten at det medfører noen stor risiko. Stoler på denne infoen når jeg har det fra flere dyrleger, i tillegg til at jeg har hørt litt for mange historier om hvor galt det kan gå til at jeg ønsker å ta sjansen. ← Det er greit at dyrlegen din gir deg beskjed om at det ikke skal gjøres før fylte 10 måneder, men jeg har fått beskjed om at det kan gjøres fra 6 måneder av min dyrlege. Og da går jeg ut fra det jeg har blitt fortalt der. Jeg vet også om mange katter som er blitt kastrert ved seks måneder uten at det har gått galt en eneste gang. Men selvsagt skal du stga det.ole på det din dyrlege sier til deg. Jeg derimot, velger å stole på min. Men når det gjelder p-piller, så kommer ikke det til å skje uansett. Jeg har sett alt for mange katter med kreft på grunn av det.
Ciara Skrevet 26. oktober 2005 #10 Skrevet 26. oktober 2005 Dyrleger er veldig uenige når det kastrering av både hannkatter og hunnkatter. Jeg tror man bare får finne en dyrlege man liker og stole på hans eller hennes vurdering er riktig. Jeg tror uansett ikke at noen få p-piller er skadelig i det hele tatt (altså gitt fra nå og til januar). Det er vel mer p-piller i årevis som er direkte farlig. Tror jeg da, men altså, igjen får det være opp til hver enkelt å vurdere
Gjest Varg-Menja Skrevet 27. oktober 2005 #11 Skrevet 27. oktober 2005 (endret) Jeg er enig med siste innleggene, hver enkelt må vurdere risikoene opp mot hverandre når det gjelder sin egen katt, det finnes ingen "riktig" eller "feil". Men for at man skal gjøre det er det viktig å ha fått all info først, dvs hørt "begge sider" av saken. Endret 27. oktober 2005 av Varg-Menja
Ciara Skrevet 27. oktober 2005 #12 Skrevet 27. oktober 2005 Ja, det er jeg helt enig i, Varg-Menja. Jeg hentet inn masse informasjon før jeg fikk hannkatten min kastrert, og følte til slutt at jeg visste nok til å være trygg på valget vi tok. Skal også undersøke mye før vi kastrerer Vesla her nå snart.
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2005 #13 Skrevet 27. oktober 2005 Ja, det er jeg helt enig i, Varg-Menja. Jeg hentet inn masse informasjon før jeg fikk hannkatten min kastrert, og følte til slutt at jeg visste nok til å være trygg på valget vi tok. Skal også undersøke mye før vi kastrerer Vesla her nå snart. ← Hvor hentet dere inn denne informasjonen? Jeg skrev også dette i et innlegg tidligere, men jeg kan utdype: Jeg har snakket med mange veterinærer her i Oslo. Jeg undersøkte hva som var vanlig praksis, og ev for og imot tidligkastrering. Det var kun en veterinær jeg var i kontakt med som ikke ville utføre inngrepet før 10 mnds alder. Da jeg spurte hva som kunne være farlig med det, klarte hun ikke å gi et fullgodt svar. Eneste hun ga som svar, var at hun ikke visste fullt ut konsekvensene av tidligkastrering, derfor ville hun ikke gjøre det. Denne veterinæren var en litt eldre dame, dvs hun hadde vel bare 5-10 år igjen til pensjonsalder. Jeg velger å tro at det er derfor hun ikke hadde oppdatert seg på forskning innen faget sitt. Og jeg tror det er veldig mange konservative veterinærer der ute i Norge. jeg spurte også den veterinæren som kastrerte mine katter om ev farer ved å kastrere katter så tidlig. Det er jo en stor operasjon. Mange frykter jo at man ikke skal klare å dosere opp riktig mengde narkose til en så liten kropp. Men man legge jo også mindre dyr i narkose, og noen katter er små også når de er over et år gamle. Katten må uansett veies for å legge den i narkose, uansett om den er liten eller stor. Min veterinær fortalte at det er svært sjelden det går galt under narkosen, enten katten er liten eller stor. Min veterinær fortalte at de gangene det går, er det som oftest pga slikt som medfødt hjertefeil hos katten. Og da ville ikke katten tålt narkosen senere heller. På smådyrklinikken til Norges veterinærhøyskole kastrerer de katter av begge kjønn fra 6 mnd alder, og det er dette studentene der lærer. Framtidas veterinærer kommer til å utføre tidligkastrering, i mens må vi bare vente på at de konservative skal gå av med pensjon.. Noe av grunnen til skepsisen til tidligkastrering er nok at det er vanlig i USA. De gjør mye rart med kjæledyrene sine der (bla opererer de ut klørne), men tidligkastrering er et viktig virkemiddel for å bekjempe overproduksjon av kattunger. I framtida kan man her i Norge kastrere kattunger før de blir omplassert til nye hjem 3 mnd gamle. Slik gjør de i USA. Den enormt store fordelen med dette er at avlsforbud på kattunger kan bli overholdt. Både når DB og oppdrettere selger kattunger må de stole på at kjøper vil overholde avlsforbudet. Ofte skjer ikke dette, og det undergraver jo DBs arbeid at det blir avlet videre på kattene de omplasserer. Eneste måten å helgardere seg mot videre avl er å kastrere kattene før de blir omplassert. Tidligkastrering er forøvrig også vanlig i Danmark, så jeg skjønner egentlig ikke hvorfor vi her i Norge må være så fryktelig skeptiske. Men her i Norge har vi den holdningen at vi ikke skal gripe inn i naturen, det var bla dette som lå til grunn for at kastrering av katt var forbudt helt fram til 1993, og at kastrering av hun fortsatt er ulovlig! (men untak gjøres selvsagt selv om lovteksten er der, men det sender et signal). Jeg har vært med å få kastrert flere katter. Min observasjon er at kattene kommer seg raskere etter operasjonen når de kastreres tidlig (ungt vev leges raskere). Så dere skal selvsagt få gjøre hva dere vil med kjæledyra deres, så lenge de ikke får formert seg (om dere velger p-piller eller holde de inne med løpetid i noen måneder). Men at dere fraråder ansvarlige katteeiere å tidligkastrere kattene sine, synes jeg dere skal tenke dere godt om konsekvensene av. Det er ikke alle som klarer å holde kattungen sin inne til den er ett år gammel, og da kan katten ha rukket å ha formert seg. Da blir ikke problemet med overproduksjon av katteunger mindre. Så hvis dere kan dokumentere påstandene deres, bortsett fra en slik (ubegunnet) frykt? Jeg har allerede lagt ut en link til Norsk Huskattsforening der det er beskrevet en undersøkelse utført i USA, og en uttalelse fra en norsk veterinær om temaet. Ellers kan dere bare søke på google på "early neutering, cat", så får dere opp masse info. Grunnen til at jeg engasjerer meg i dette er altså at jeg ser sammenhengen mellom tidligkastrering og en bekjempelse av kattungeoverflod. jeg er ikke ute etter å kverulere, men mye av de påstandene dere kommer med er direkte gale. SÅ en her nevnte at man burde vente lenger med å kastrere hunnkatter enn hannkatter, men dette er faktisk stikk i strid med det alle veterinærer har som praksis. Alle veterinærer jeg har snakket med har sagt at de kastrerer hunnkattene tidligere enn hannkattene. Vet også om en veterinær som kastrerer hunnkattene fra 4 mnd alder, og dette går helt fint uten komplikasjoner! Det er slike påstander som må dokumenteres før man kan legge de fram som "sannheten" her på et slikt forum hvor så mange leser og søker råd om ansvarlig kattehold
Ciara Skrevet 28. oktober 2005 #14 Skrevet 28. oktober 2005 Gjest, nå vet jeg ikke om det var meg du siktet til, men jeg er i hvert fall overhodet ikke i mot tidlig kastrering av katt. Undersøkelsene jeg snakket om, gjorde meg trygg på at dette er helt ufarlig. Kastrerte hannkatten min da han var syv måneder, og han kom seg kjemperaskt - hadde ingen problemer med dette. Skal kastrere hunnkatten min nå snart, og hun er syv måneder nå. Det er mulig vi venter fordi det er stress nå før jul, men hun er i hvert fall ikke gammel før vi får dette gjort. Det eneste jeg mener, er at katteeiere som synes tidlig kastrering høres veldig utrygt ut, og som klarer å holde katten inne, godt kan la være. Det betyr mye å føle seg trygg på at en gjør det riktige. Så selv om jeg personlig føler meg 100% sikker på at tidlig kastrering er helt greit, så får andre dyreeiere ta egne valg når det gjelder deres dyr. Men jeg er altså helt enig med deg. Jeg har ikke funnet noe, eller hørt noe (etter å ringt rundt til diverse dyrleger - som samtlige ville kastrere ved 6 måneder) som tyder på at tidlig kastrering er farlig. Selv syntes jeg jo også det var utrolig praktisk å få det gjort så tidlig fordi man da unngår alle problemer man kan ha med en kjønnsmoden katt
Dødspingvinen Skrevet 29. oktober 2005 Forfatter #15 Skrevet 29. oktober 2005 For meg er det vel egentlig ikke så farlig når man kastrere kattene sine, men at de i det hele tatt blir det (om man ikke har konkrete avlsplaner da). Jeg syns det er tragisk at folk ikke tar seg råd til den tusenlappen som kreves for en kastrering/sterilisering, og dermed sørger for at det kommer utallige uønskede kull med kattunger til verden. Blei møkkforbanna når jeg blei skjelt ut av en hjemme om at jeg skal sterilisere katten min uten å ha satt kull på ho først. Pga av myter som dette er vi fullstendig overbefolket kattemessig nå, og det er fullt av katter som lever dårlige liv.
Gjest Varg-Menja Skrevet 30. oktober 2005 #16 Skrevet 30. oktober 2005 For meg er det vel egentlig ikke så farlig når man kastrere kattene sine, men at de i det hele tatt blir det (om man ikke har konkrete avlsplaner da). ← Denne er jeg veldig enig i. Det er ikke de som venter ett halvt år ekstra med å sterilisere katten sin som står for majoriteten av den uønskede kattepopulasjonen her i Norge. Det er nok de som får seg katt og ikke tenker over problemstillingen en gang, før de sitter der med kull nr 3 og får problemer med å gi vekk alle som er det største problemet...
Dødspingvinen Skrevet 4. november 2005 Forfatter #17 Skrevet 4. november 2005 Og så tror jeg løpetiden til Smille er begynt... Ho har aldri vært særlig pratsom av seg, men nå mjauer ho masse. Sånn sutrende mjauing. Og stiller seg opp en del med rompa høyt, og halen opp og til siden. Innimellom blir ho helt überkosen, så bl.ir ho spinnvill. Nå har jo jeg aldri hatt ho-katt før, men regner med at dette er tegn på løpetid?
Ciara Skrevet 4. november 2005 #18 Skrevet 4. november 2005 Det høres veldig typisk ut, ja. Prøv å klø henne ved haleroten. Dersom hun vipper halen til side, setter rompa i været og begynner å trampe med bakbena har hun nok løpetid. Hvor gammel er hun?
Ciara Skrevet 4. november 2005 #19 Skrevet 4. november 2005 Unnskyld, du skrev jo at hun snart er seks måneder i første innlegg
Dødspingvinen Skrevet 4. november 2005 Forfatter #20 Skrevet 4. november 2005 Ho gjør det når jeg klør ho der.. Og det er tydelig at ho liker å bli klødd der nå. Men jeg trodde egentlig at ho ville få blødninger? Sånn som tispene mine har hatt? Får ikke kattepuser mensen :klø:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå