Gå til innhold

Når begynte dere med fremovervendt beltestol? Hvilken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vårt barn fyller snart 4. Så vi tenker å kjøpe fremovervendt beltestol slik lillesøskenet kan overta den bakovervendte. Når byttet dere bilstoler? Og hvilken beltestol valgte dere og hvorfor? Noen å anbefale? Vårt barn sovner fort i bilen så bør være god støtte så h*n ikke faller fremover for lett. 

Anonymkode: 04942...f97

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi byttet til fremovervendt da eldste var 5 og et halvt år. Og jeg tror vi var tidlig ute med å bytte kjøreretning. 4 høres veldig tidlig ut ?? 🤔

Anonymkode: e0e55...d52

Skrevet

Bytter nå snart på vår 2 åring. Han er for lang og uffer seg hver gang vi setter han i bakovervendt sete. Blir ubehagelig å krølle beina som han gjør.

Anonymkode: a62e2...4b9

• Liker 1
Skrevet

Håper dette er spøk?

Anonymkode: 757bf...ae0

Skrevet

Det anbefales fra Trygg Trafikk å bruke bakovervendt bilstol hele det året barnet er 4. 

Vi har en Axkid One til vår lange 4-åring, og det er gooood beinplass, ikke noe sammenkrølling. Uaktuelt å bytte før han er 5 og vel så det (stolen er til 6-7 år, så holder antageligvis minst et par år til).

Anonymkode: c2b0d...47e

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Bytter nå snart på vår 2 åring. Han er for lang og uffer seg hver gang vi setter han i bakovervendt sete. Blir ubehagelig å krølle beina som han gjør.

Dette håper jeg at er tull.

Anonymkode: b5dfc...5d3

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Det anbefales fra Trygg Trafikk å bruke bakovervendt bilstol hele det året barnet er 4. 

Vi har en Axkid One til vår lange 4-åring, og det er gooood beinplass, ikke noe sammenkrølling. Uaktuelt å bytte før han er 5 og vel så det (stolen er til 6-7 år, så holder antageligvis minst et par år til).

Det står «til minst 4 år» der. Derfor vi vurderer nytt sete nå når h*n blir 4. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det står «til minst 4 år» der. Derfor vi vurderer nytt sete nå når h*n blir 4. 

Se på videoer fra Trygg Trafikk (tror jeg det er?) om hvordan kroppen påvirkes ved kollisjon, du :) Barn har store hoder i forhold til kroppsvekt, så man bør vente så lenge som mulig med å snu de. 

Anonymkode: e0e55...d52

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Hvor står dette?

Jeg leser følgende på TT sine sider:

"Men Trafikk anbefaler at barn fortsetter å sitte bakovervendt mye lenger enn det – så lenge som mulig, til barnet er minst 4 år."

Hvordan kan du tolke dette som frem til barnet er 5 år? Barnet er 4 år når det fyller 4 år🤷‍♀️

Anonymkode: 0cfa1...005

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvor høy er han? 

Anonymkode: 18efb...799

Skrevet

Jeg tenker å snu henne når hun begynner på skolen 6 år gammel. 

De har ikke vondt av å sitte med bena i kors

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor står dette?

"Men Trafikk anbefaler at barn fortsetter å sitte bakovervendt mye lenger enn det – så lenge som mulig, til barnet er minst 4 år."

Hvordan kan du tolke dette som frem til barnet er 5 år? Barnet er 4 år når det fyller 4 år🤷‍♀️

Hvis du bruker bilstolvelgeren så vil du kun få anbefaling om bakovervendt så lenge barnet er 4 år(opp til 5).

Anonymkode: 675dd...4f3

Skrevet

Vi bruker ennå bakovervendt. Han er 4 år og 4 mnd nå. Og har veldig lange ben. Men ser at de andre i kullet hans sitter fremovervendt 😕

Anonymkode: f64ab...cf1

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det må være en ekstremt lang 2-åring? Min 4-åring er 112 cm og har fremdeles god plass bakovervendt. 

Anonymkode: 0ea7e...037

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor står dette?

De mener også det året barnet er 4 år. Jeg har sett dem presisere det men finner det ikke nå. Men du ser det i bilstol-velgeren - en kategori for 0-4 og en for 5-12, og velger du 0-4 anbefaler de bakovervendt og neste kategori er altså når barnet er 5 år. 

image.thumb.png.ccc4f3be0d164cab0212d4720ddfd8cf.png

Det var forresten nettopp en tråd med samme spørsmål i samme underforum :)

Anonymkode: b6fb7...3f6

Skrevet

Eldste var akkurat 5 år da hun ble snudd. Ble slutt med meg og barnas far på ca samme tid. Han bryr seg ikke stort om sikring i bil, så da ble det til at han fikk eldstes bakovervendte stol for å bruke til yngste i sin bil. Hvis han skulle fått tak i stoler selv, hadde det sikkert blitt framovervendt på begge barna🤦🏼‍♀️

Treåringen sitter fortsatt bakovervendt og skal gjøre det lenge ennå.

Anonymkode: 9f026...db4

Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

De mener også det året barnet er 4 år. Jeg har sett dem presisere det men finner det ikke nå. Men du ser det i bilstol-velgeren - en kategori for 0-4 og en for 5-12, og velger du 0-4 anbefaler de bakovervendt og neste kategori er altså når barnet er 5 år. 

image.thumb.png.ccc4f3be0d164cab0212d4720ddfd8cf.png

Det var forresten nettopp en tråd med samme spørsmål i samme underforum :)

Anonymkode: b6fb7...3f6

Ok. Så "større barn" er opp til 13 år? 

Skrevet

Beltestol var ikke et alternativ før barnet var 15 kg da mine var så små. Ene nådde 15 kg ved 4,5 år og andre var litt eldre.

Anonymkode: c2e2c...07b

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ok. Så "større barn" er opp til 13 år? 

Kommer vel an på størrelse. Min tiåring sitter i beltestol. Jeg har lovet henne at vi skal over på pute når hun når 135, men det kan godt skje at hun er 12-13 før hun når 150 og det er anbefalt å sitte uten ekstra sikring 

Anonymkode: c2e2c...07b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...