Gå til innhold

Vennepar som inviterer seg selv hele tiden.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan hadde dere løst dette?

Vi har et vennepar som inviterer seg selv til oss svært ofte, vanligvis en gang i uken, iblant annenhver uke.De inviterer seg selv til middag (i blant til og med inkludert meny og klokkeslett (!)). Hvis vi er på hytta en helg, inviterer de seg selv til dagstur der også, alt i alt er det bare alt for mye. 

Dette har blitt et stort irritasjonsmoment for oss. Vi har et travelt liv med to barn (de har ikke barn selv) og liker å invitere folk på besøk når vi føler for det selv. Vi sier langt ifra ja hver gang, de gangene de har nevnt hva de vil ha og til hvilket klokkeslett har jeg sagt blankt nei. Men det hender vi sier ja ganger vi egentlig ikke vil fordi vi føler vi har sagt nei så mange ganger. 
Hvordan kan vi ta det opp med dem? Føler det virker så voldsomt å ha en stor samtale om at vi ikke ønsker at de inviterer seg selv hele tiden, for vi trives sammen med dem ellers. Men noe må gjøres.

I utgangspunktet så er det jo hyggelig at andre mennesker trives godt sammen med en og derfor ønsker å tilbringe tid sammen, men dette er rett og slett for mye av det gode. Jeg er sliten av lite søvn som følger med småbarnslivet og vil bestemme/invitere hjem de dagene jeg selv føler overskuddet til det.

Noen som har vært i en lignende situasjon?

Anonymkode: 8c7d2...0d5

• Liker 2
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare si nei.
Det er så enkelt

• Liker 14
Skrevet

Det passer ikke med middag denne uka. Vi  er travle for tiden og orker ikke ha noen sosiale avtaler nå, men vi sier i fra når det passer.

• Liker 13
  • Nyttig 2
Skrevet

Begynn å inviter dere selv til dem en gang i uka🙈

Anonymkode: 4a2da...be6

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Bare si nei, også passer du på å invitere de når det passer for dere. :) Ellers så kan du jo parere med; «Nå har jo dere spist middag hos oss så ofte, så nå er det vel deres tur? Vi kommer gjerne på (*rett de har foreslått*) klokken 17 på tirsdag, vi!»  

Anonymkode: 5d915...ccf

• Liker 23
  • Nyttig 1
Skrevet

Si nei hver gang du ikke har lyst på besøk. Du trenger ikke si ja til besøk du ikke har lyst på, bare fordi du har sagt nei flere ganger allerede. 

Når dere sier ja, så får de jo inntrykk av at det er greit for dere. Så si nei. Enkelt og greit. Så kan du slenge på et "det er så hektisk nå med barn og hus og heim, at vi ikke orker så mye besøk". Og se om de tar det hintet. 

Anonymkode: 2ea84...048

• Liker 5
Skrevet

Eg hadde nok ikkje klart å seie nei 5 gongar på rad. Men eg hadde heller sagt: 

Beklager, det passar ikkje no på torsdag. Kan det passe for deg/dere tirsdag om 2 veker? 

Eller tilsvarende. Utsette alle besøk nokre dagar, eller veker, så kan det bli hyggelig å treffast etter litt pause.

Det er ganske freidig og svært lite forståelse for at det kan vere hektisk med småbarn. Synd at dei skal ødelegge for seg sjøl slik!

• Liker 7
Skrevet

Helt tragisk🥺dessverre er mange slik som dette…Jeg har blitt helt ødelagt av lignende. Inviter dere selv hjem til de, og bestill meny😎fy fan folk ass.

Anonymkode: b30fb...908

• Liker 4
Skrevet

"Så hyggelig dere vil komme, men som du vet har vi to barn som krever sitt. 

Siden dere vet hva dere vil ha til mat og når, så kommer vi til dere denne ganga. Barnevakt er allerede ordnet. Sees da!"

Og så hadde jeg dukket opp og forventet akkurat den matretten. Da skjønner de kanskje hvordan dette føles. Hvis ikke så sier du det rett ut, at dette er litt mye.

Anonymkode: 8c9e3...090

• Liker 13
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I utgangspunktet så er det jo hyggelig at andre mennesker trives godt sammen med en og derfor ønsker å tilbringe tid sammen, men dette er rett og slett for mye av det gode. Jeg er sliten av lite søvn som følger med småbarnslivet og vil bestemme/invitere hjem de dagene jeg selv føler overskuddet til det.

De ønsker noe mer enn bare middag/besøk? 

• Nyttig 1
Skrevet

What? Dette hadde jeg rett og slett blitt veldig overassket over, disse to er jo helt blottet for det meste av sosial intelligens. Ingen som inviterer seg selv på den måten, vel? 

Nei du skal ikke si ja, bare fordi dere har sagt nei. Når dere sier ja, så betyr jo det at dette er noe de bare kan fortsette å gjøre. Her tenker jeg du må være litt ærlig, men ikke anklagene. Si f.eks "Nei det passer dessverre ikke. Vi klarer pent si ifra selv, når vi ønsker besøk" 

• Liker 3
Gjest Ærlige Ærna
Skrevet

Veldig spesielt, synes jeg. Egentlig helt uhørt, og at de kommer også når dere er på hytta?? Nei dere må sette foten ned. Ingen av våre venner inviterer seg selv til middag og hyttetur på den måten, det har aldri skjedd.

Her ville jeg svart ved neste anledning at dere har kjent på at dere har mye med barn, hus og jobb i det daglige som krever mye av dere, og at det å ha venner på middag er noe som dere fremover må invitere til når dere har overskudd til det. Dere setter veldig pris på vennskapet og bla bla (om dere gjør det da) og at dere får forsøke å treffes litt utenom hverdagene, f.eks til turer ute sammen med barna. 

Skrevet

Takk for svar! Glad at dere reagerer som dere gjør, og at det ikke er jeg som er sær. 
De sier ofte at de har vært hos en annen også, som jeg bare vet hvem er på navn, går ut ifra at de holder på sånn der også.

Enig at vi egentlig ikke burde si ja i det hele tatt om vi ikke vil, det føles bare ubehagelig å si nei veldig mange ganger på rad til noen man faktisk er venner med. Det med en konkret meny osv er heldigvis sjeldent, men «middag hos dere?» er vanlig. Det er noe av det jeg syns er irriterende. Syns jo ikke at man skal ha et samfunn hvor det ikke er greit å spørre venner om man kan stikke innom, men syns det er frekt å spørre om å komme til middag, og i tillegg så ofte! 

Skjønner ikke hvor «det gikk gale», de er normalt oppegående ellers, så forstår ikke hvor den mangelen på sosial intelligens kommer ifra.

TS

• Liker 3
Gjest Ærlige Ærna
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Takk for svar! Glad at dere reagerer som dere gjør, og at det ikke er jeg som er sær. 
De sier ofte at de har vært hos en annen også, som jeg bare vet hvem er på navn, går ut ifra at de holder på sånn der også.

Enig at vi egentlig ikke burde si ja i det hele tatt om vi ikke vil, det føles bare ubehagelig å si nei veldig mange ganger på rad til noen man faktisk er venner med. Det med en konkret meny osv er heldigvis sjeldent, men «middag hos dere?» er vanlig. Det er noe av det jeg syns er irriterende. Syns jo ikke at man skal ha et samfunn hvor det ikke er greit å spørre venner om man kan stikke innom, men syns det er frekt å spørre om å komme til middag, og i tillegg så ofte! 

Skjønner ikke hvor «det gikk gale», de er normalt oppegående ellers, så forstår ikke hvor den mangelen på sosial intelligens kommer ifra.

TS

Enig i at det er fint å kunne spørre om å stikke innom, men å ha som vane å be seg selv til middag er for meg helt uvanlig. 
Hvorfor det er blitt sånn? Hm, kan tenke meg at dere har vært veldig snille og på tilbudssiden tidligere, og så har det blitt en vane som de nå tar for gitt? Gitt lillefingeren og så har de tatt hele hånda? Kan det stemme? 

Spørsmål; ber ikke de dere tilbake på middag? Noe annet synes jeg er uhøflig og dårlig stil i det her tilfellet med så hyppige middagsbesøk til dere.

Skrevet

Dette er meget spesielt! Inviterer de noengang hjem til seg? Har dere glede av å omgås disse menneskene? 

Anonymkode: 22e98...3e3

• Liker 2
Skrevet
7 hours ago, Fjaselina said:

Eg hadde nok ikkje klart å seie nei 5 gongar på rad. Men eg hadde heller sagt: 

Beklager, det passar ikkje no på torsdag. Kan det passe for deg/dere tirsdag om 2 veker? 

Eller tilsvarende. Utsette alle besøk nokre dagar, eller veker, så kan det bli hyggelig å treffast etter litt pause.

Det er ganske freidig og svært lite forståelse for at det kan vere hektisk med småbarn. Synd at dei skal ødelegge for seg sjøl slik!

Den der er genial!

Anonymkode: 8021b...710

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hvordan hadde dere løst dette?

Vi har et vennepar som inviterer seg selv til oss svært ofte, vanligvis en gang i uken, iblant annenhver uke.De inviterer seg selv til middag (i blant til og med inkludert meny og klokkeslett (!)). Hvis vi er på hytta en helg, inviterer de seg selv til dagstur der også, alt i alt er det bare alt for mye. 

Dette har blitt et stort irritasjonsmoment for oss. Vi har et travelt liv med to barn (de har ikke barn selv) og liker å invitere folk på besøk når vi føler for det selv. Vi sier langt ifra ja hver gang, de gangene de har nevnt hva de vil ha og til hvilket klokkeslett har jeg sagt blankt nei. Men det hender vi sier ja ganger vi egentlig ikke vil fordi vi føler vi har sagt nei så mange ganger. 
Hvordan kan vi ta det opp med dem? Føler det virker så voldsomt å ha en stor samtale om at vi ikke ønsker at de inviterer seg selv hele tiden, for vi trives sammen med dem ellers. Men noe må gjøres.

Hvordan ble det sånn i første omgang, lurer jeg på. For dette paret begynte vel ikke å kreve meny og komme på hytta sånn helt ut av det blå av seg selv????

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

TS

Hvor ofte er det snakk om? Det betyr jo noe. Er bare å si nei og heller invitere dem en konkret dag frem i tid. Men hvis det kun feks er en dag i måneden de spør. Så savner de nok dere som venner og syns dere inviterer for lite

Anonymkode: 01ee0...eaa

Skrevet

Det at de inviterer seg selv kan være litt rart og veldig spesielt at de også gjør det på hytten deres. Men det som tar kaka er at du skriver de legger frem meny om hva de vil bli servert? Må nesten le! Hvordan i all verden får de seg til å gjøre det?
Jeg er litt konfliktsky av meg, så jeg hadde nok fortsatt som du gjør nå ved å si nei noen ganger for så å si ja. Dersom du skulle ta en prat med dem om dette kan det jo føre til at de blir veldig fornærmet og det ender med at de velger å ikke komme i det hele tatt.

Anonymkode: 13ede...4ca

Skrevet
O.G. skrev (39 minutter siden):

Hvordan ble det sånn i første omgang, lurer jeg på. For dette paret begynte vel ikke å kreve meny og komme på hytta sånn helt ut av det blå av seg selv????

Tenkte akkurat det samme.

Ser at flere er oppgitt over paret, men denne situasjonen hadde ikke oppstått med hvem som helst. 

Og TS har barn, så hun skal liksom være et forbilde. Ja, det er jammen et bra forbilde, som ikke en gang klarer å si nei til å lage mat til folk. Lurer på hva datteren hennes kommer til å svare når random menn vil ha sex. Eller sønnen hennes, når random damer vil bli påspandert luksusferie.

Anonymkode: 51035...526

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...