Gå til innhold

Vanlig at barn blir mer kresen på mat fram mot tenårene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller kan det være et tegn på næringsmangel eller noe annet?

Har en datter, 11-12 år som i det siste har blitt veeldig kresen på mat. Hun har alltid spist "alt" men nå er det bare noen få matretter som frister pluss at hun får veeldig lyst på en bestemt matvare iblant. Det siste kjenner jeg igjen fra meg selv i den alderen, men husker ikke om jeg var like kresen på mat. 

Det er ikke bare sunn mat hun avviser, hun har nemlig sluttet å like både pizza, cola og iskrem, som var favorittkosemat før. 

Bare matlei, kropp og smakssans i utvikling eller kan det være tegn på noe annet?

Anonymkode: 058ea...3a7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hos "oss" var det spisevegring/anoreksi som var i full innmarsj fra ca 12 års alder. Men hun var veldig fokusert på å spise mat uten sukker og fett. Hun hadde heldigvis ikke så veldig god peil på hvor det skjuler seg kalorier eller hvor vi fikk tilsatt noe, så vi fikk lurt i henne endel bare for å holde vekta oppe mens psykologen fikk knekt henne ut av den tankegangen.  Kyllingwok uten saus stekt i 100 gram smør + 100 gram sukker for å få i henne kalorier - ikke helt rohde diett på oss andre... Men hun syntes det var den beste woken hun hadde smakt. 

Skrevet
Queen of the North skrev (2 timer siden):

Hos "oss" var det spisevegring/anoreksi som var i full innmarsj fra ca 12 års alder. Men hun var veldig fokusert på å spise mat uten sukker og fett. Hun hadde heldigvis ikke så veldig god peil på hvor det skjuler seg kalorier eller hvor vi fikk tilsatt noe, så vi fikk lurt i henne endel bare for å holde vekta oppe mens psykologen fikk knekt henne ut av den tankegangen.  Kyllingwok uten saus stekt i 100 gram smør + 100 gram sukker for å få i henne kalorier - ikke helt rohde diett på oss andre... Men hun syntes det var den beste woken hun hadde smakt. 

Oi det har jeg ikke tenkt på.. Skal følge med. Takk for at du deler, håper alt går bra med dere. HI

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Oi det har jeg ikke tenkt på.. Skal følge med. Takk for at du deler, håper alt går bra med dere. HI

Takk for det 😀 det går helt fint idag. Det tok ca 2 år så var det ikke ett problem lengre. Psykologen gjorde en god jobb der. Det var litt skummelt ei stund, det var veldig tydelig att hun raste ned i vekt. Men det var hennes måte å ta kontroll over en del av livet sitt når hun følte hun ikke hadde kontroll over noe annet. Mange har for mye som styrer hverdagen deres uten att de har noe de skulle ha sagt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...