Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ha keisersnitt og er livredd for bedøvelsen av alle ting.. kan noen fortelle litt om deres opplevelser?

Blir man nummen i beina eller mister man helt følelsen? Hvor fort virker bedøvelsen etter stikket er satt? Kan man bevege på tærne osv eller blir man helt «lam»? Hvordan føles det?

tar det lang tid før bedøvelsen forsvinner etterpå? Osv… er så redd for å bli lam, evt få skader .. huff, ekkelt å grue seg sånn!

Anonymkode: 8a42d...b7c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du blir helt lam og det føles rart. Det tar noen timer etterpå, kommer gradvis tilbake.

Ingenting å grue seg til, du blir ikke varig lam og får ingen skader. Ville vært mer bekymret for sårer etter keisersnitt enn selve bedøvelsen.

Anonymkode: d8de4...408

• Liker 1
Skrevet

Gruet meg også veldig, noe helt sinnsykt faktisk. Bedøvelsen virket raskt og man blir helt lam. Prøvde ikke å bevege tær eller noe i frykt for å få helt panikk. Kunne kjenne at jeg ble tatt på under operasjonen og det var betryggende. Var åpen om frykten min og fikk kjempegod mental støtte av anestesisykepleieren under hele tiden keisersnittet tok. Ble overrasket da jeg kjente det begynte å prikke svakt i tærne allerede da jeg ble kjørt inn på post-op. Det var kjempedeilig å kjenne at bedøvelsen gikk ut og at jeg hadde kontroll på tærne. Hadde ikke gruet meg nå om jeg skulle hatt keisersnitt igjen.

Anonymkode: c64cb...1a0

Skrevet

Bedøvelsen virker raskt. Man blir helt lam og jeg synes den ga en varmende følelse. Veldig behagelig og ikke ekkelt i det hele tatt. Det tok ikke lang tid etter operasjonen før jeg kunne begynne å bevege tærne igjen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg skal ha keisersnitt og er livredd for bedøvelsen av alle ting.. kan noen fortelle litt om deres opplevelser?

Blir man nummen i beina eller mister man helt følelsen? Hvor fort virker bedøvelsen etter stikket er satt? Kan man bevege på tærne osv eller blir man helt «lam»? Hvordan føles det?

tar det lang tid før bedøvelsen forsvinner etterpå? Osv… er så redd for å bli lam, evt få skader .. huff, ekkelt å grue seg sånn!

Anonymkode: 8a42d...b7c

Jeg tok keisersnitt for noen år siden. Var så redd for spinalbedøvelse, at jeg ba om narkose og fikk det innvilget. Kvinnelige sykepleiere var veldig fordømmende og mente at pga. "morsfølelsen" var det veldig få kvinner som ville ha narkose. Frekt. Men mannlig anestesilege var forståelsesfull og grei. Sov i et par timer, våknet opp til babyen. Perfekt. :) 

Anonymkode: ec32e...45b

Skrevet
Sandie skrev (1 time siden):

Bedøvelsen virker raskt. Man blir helt lam og jeg synes den ga en varmende følelse. Veldig behagelig og ikke ekkelt i det hele tatt. Det tok ikke lang tid etter operasjonen før jeg kunne begynne å bevege tærne igjen. 

Settes den i ryggen? Og, kjente du at de trakk ut babyen?

Skrevet

Hadde nylig hastekeisersnitt, så litt annaleis enn når du veit om det i forkant. Bedøvelsen vart satt i samme kanyle som epiduralen, og virka umiddelbart. Det å sette epiduralen var absolutt ingenting, men eg fekk den mellom rier, som krevde litt oppmerksomheit. 

Sjølve operasjonen var null stress! Tok ca 10 min før vi høyrde første barneskriket (får nesten tårer i augene berre av å tenke på det, det var eit fint øyeblikk), og samboer folk holde meg i handa. Under operasjonen kjenner du at legane tar på huda di, eller når dei feks drar babyen ut, men ingen smerter. Det er ein litt rar følelse, kan kanskje vere litt ubehagelig, men eg fokuserte på samboeras hand i mi, så gjekk det fint. Eg var nummer frå omtrent bryst og ned, armane fungerte heilt som normalt, men med litt ledninger og slikt kobla til. 

Etter operasjonen vart eg kjøyrt til post-operativ eit par timer. Etter ganske kort tid begynde eg å kjenne prikking i tær, og i løpet av 3-4 timer var alt tilbake som før. Du får ikkje forlate post-op før det. Min samboer kom til meg på post-op,sammen med jordmor og babyen, som hadde trengt litt oppfølging først. 

Det kjem til å gå veldig bra! Dei er så flinke og har full kontroll, eg hadde ein veldig positiv opplevelse! Lykke til! 

Anonymkode: e90b3...3e3

• Liker 1
Skrevet

Nå hadde jeg hastesnitt med ekstremt store smerter før de satte bedøvelsen. Men jeg husker smertene letnet veldig fort etter den ble satt. Var totalt lam fra puppene og ned. Litt nummen i den ene puppen og. Ble sendt til oppvåkningen etter de var ferdig, og etter en times tid, begynte jeg så smått å kjenne det krible i beina. Etter 1,5 time kunne jeg bevege føttene. Var oppe og gikk etter 2,5 time. Jeg synes det verste var den panikken jeg fikk av å være lam. Men jeg har ekstrem fobi mot oppkast, noe det kan være en del av på oppvåkningen. Så det å ligge der uten mulighet til å komme meg vekk hvis noen spydde, var uutholdelig. 

Anonymkode: 01266...16f

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke meg du spurte, men… 

den settes i ryggen, man kjenner at de dytter og drar i mageregionen, men ingen smerte. Litt rart føles det dog. 
jeg har tre keisersnitt bak meg med spinalbedøvelse og det har gått helt fint hver gang. Anestesilegene er kjempeflinke. Husk at de har dette som jobb og gjør det hver eneste dag :) Men hvis du er bekymra så si ifra. Da hjelper de deg igjennom frykten. :)

Anonymkode: 99b0f...fd9

• Liker 1
Skrevet

Du kjenner at de holder på, men det gjør ikke vondt. Den settes i ryggen ja. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tok keisersnitt for noen år siden. Var så redd for spinalbedøvelse, at jeg ba om narkose og fikk det innvilget. Kvinnelige sykepleiere var veldig fordømmende og mente at pga. "morsfølelsen" var det veldig få kvinner som ville ha narkose. Frekt. Men mannlig anestesilege var forståelsesfull og grei. Sov i et par timer, våknet opp til babyen. Perfekt. :) 

Toppen av egoisme.

Skrevet

Jeg fikk spinal ved keisersnitt og jeg grudde meg veldig på forhånd til bedøvelsen, jeg var som deg redd for å bli lam. Selv om jeg vet at risikoen for det i Norge er nesten fraværende. Jeg synes ikke det var vondt å sette den, jeg ble varm i beina og fikk en prikkende følelse akkurat som man dovner bort i beina før jeg mistet all følelse i beina. Så det kjennes ut som å være lam, og jeg syntes det var ekkelt å ligge på postoperativt og vente på at følelsen skulle komme tilbake. Det tok 5 timer før jeg fikk helt følelsen tilbake, det gikk gradvis, først kunne jeg bevege hoftene litt, deretter lårene, så leggene og tærne til slutt. 

Anonymkode: 47950...431

Skrevet

Du kan fint si at du er nervøs og at du ønsker noe beroligende. Det fikk jeg, og jeg husker opplevelsen som utelukkende spennende, ikke ubehagelig i det hele tatt. 

Anonymkode: a2aa0...a1f

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Toppen av egoisme.

Egoisme? Du høres uvitende og fordømmende ut. Spar meg. 

Skrevet

Du kjenner at de holder på, men det gjør ikke vondt. Den settes i ryggen ja. 

Finnes det ikke en risiko for at man blir permanent lam? Om feks ryggvirvlene er tett sammen?

Skrevet

Egoisme? Du høres uvitende og fordømmende ut. Spar meg. 

Å gråte seg til full narkose er faktisk veldig egoistisk. Det er meget risikofylt for et spedbarn og de ansatte jobber under hardt press. At du attpåtil slenger på et smilefjes og sier perfekt, sier nok om deg som person.

Skrevet

Finnes det ikke en risiko for at man blir permanent lam? Om feks ryggvirvlene er tett sammen?

Ekstremt lav risiko, og det har ingenting med ryggvirvlene å gjøre. Risikoen er størst ved langtliggende epiduraler (som nærmest ikke gjøres i Norge, hvertfall ikke på den indikasjonen) og ved tiltagende pareser i bena over dager som ingen reagerer på (som igjen aldri skjer).

Anonymkode: f9937...c98

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja den settes i ryggen og jeg kjente ikke noe til at de trakk ut babyen noen av gangene (har tatt ks to ganger). 

Anonymkode: 3be0e...d9d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...