Gå til innhold

Teller ikke gjennomgått korona i koronasertifikatet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt 2 vaksinedoser, siste i august 2021. Fikk korona i slutten av januar 2022. I sertifikatet på helsenorge står det gyldig til 10.05.2022. Jeg mener gjennomgått korona skulle gi en forlengelse i sertifikatet på 180 dager? Dvs det skulle vært gyldig til slutten av juli? 

Barna mine fikk korona samtidig med meg, ingen av de er vaksinert. I deres pass står det også gyldig til 10.mai.

Kan dette stemme? Må vi voksne  ta ny vaksine før vi kan reise på ferie i juli? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg trodde også det var likestilt med boosterdose. Fikk du bekreftet med pcr? Det kan jo hende at registreringen tar litt tid. Men kanskje litt drøyt med nesten to uker... 

• Liker 1
Skrevet
lady90 skrev (5 timer siden):

Har hatt 2 vaksinedoser, siste i august 2021. Fikk korona i slutten av januar 2022. I sertifikatet på helsenorge står det gyldig til 10.05.2022. Jeg mener gjennomgått korona skulle gi en forlengelse i sertifikatet på 180 dager? Dvs det skulle vært gyldig til slutten av juli? 

Barna mine fikk korona samtidig med meg, ingen av de er vaksinert. I deres pass står det også gyldig til 10.mai.

Kan dette stemme? Må vi voksne  ta ny vaksine før vi kan reise på ferie i juli? 

Det er gyldig 180 dager fra infeksjon ja, Hver gang du logger inn på Helse Norge vil sertifikatet være gyldig 3. mdr frem i tid, dette av tekniske årsaker og for å unngå misbruk. Så om du logger inn i morgen vil det stå 11. Mai og om en uke vil det stå 17. Mai. 
Dette gjelder alle. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Etter gjennomgått sykdom oppdateres det på dag 11, så sjekk igjen på fredag 11/2

Skrevet
Chili_pepper skrev (12 minutter siden):

Det er gyldig 180 dager fra infeksjon ja, Hver gang du logger inn på Helse Norge vil sertifikatet være gyldig 3. mdr frem i tid, dette av tekniske årsaker og for å unngå misbruk. Så om du logger inn i morgen vil det stå 11. Mai og om en uke vil det stå 17. Mai. 
Dette gjelder alle. 

Åja da er det årsaken. Er nemlig over 14 dager siden påvist pcr test. Men hvorfor det egentlig? Da vet jeg jo ikke hvor lenge den faktisk er gyldig. Må isåfall vente til april for å se om det er gyldig ut året 

Skrevet
lady90 skrev (13 minutter siden):

Åja da er det årsaken. Er nemlig over 14 dager siden påvist pcr test. Men hvorfor det egentlig? Da vet jeg jo ikke hvor lenge den faktisk er gyldig. Må isåfall vente til april for å se om det er gyldig ut året 

Det er gyldig 180 dager etter påvist infeksjon, så det er bare og regne frem :)

Dog er det selvfølgelig viktig å sjekke at infeksjonen faktisk er registrert i helsenorge, for det må den for at den skal telle!

Jeg har jobbet et år med vaksineringen nå. Alt står godt forklart her: 

https://www.fhi.no/nyheter/2022/endringer-i-gyldighet-i-koronasertifikatet/

Skrevet

Tråden er ryddet for brudd på koronarommets reningslinjer

-Safiye, mod

• Opprett ny...