AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #1 Skrevet 9. februar 2022 jeg har ett abonnement hvor jeg betaler en viss sum hver eneste måned. Men hver gang jeg betaler en regning, så bruker denne bedriften ofte flere dager på å bekrefte at jeg faktisk har betalt regningen. hvis jeg betaler en regning noen får dager før fristen deres går ut, og de bruker flere dager på å bekrefte dette. I så fall risikerer jeg vel at fristen deres har gått ut, før de faktisk registrerer denne betalingen. Kan bedriften da kreve at jeg betaler ekstra purringer / gebyr, fordi betalingen blir registrert for seint i følge dem? Anonymkode: 9f133...8b8
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #2 Skrevet 9. februar 2022 Neida. Slapp av. Anonymkode: ecbfd...5b6
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #3 Skrevet 9. februar 2022 Kan til og med betale etter fristen og de kan ikke kreve inn noe mer med mindre det kom inn en purring før du betalte 😊 Anonymkode: 9e5b4...cd5
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #4 Skrevet 9. februar 2022 Du kan legge ved kvittering fra da du betalte i banken. Det skal vel hos de fleste banker være mulig og ta bilde av betalingen så får de datoen. så lenge du har betalt ved forfall skal det ikke være problem. Du er jo ikke den eneste som betaler. Det kan være en forsinkelse innlagt i deres system. Anonymkode: 0df4b...b9f
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #5 Skrevet 9. februar 2022 Nei, de kan ikke kreve deg for gebyr pga sent system. Du har kvittering i nettbanken på at du betalte innen fristen, så det går helt fint. Du kan bevise at du var tidsnok. Skulle de komme med noe gebyr, så skal det normalt ha gått minst 7-10 dager etter forfallsdato før gebyr påløper. Og SÅ mange dager tar det dem vel ikke å bokføre din innbetaling? Og hvordan vet du forresten at de bruker flere dager på dette? Sjekker du med dem hver måned? Anonymkode: ebebe...26b
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #6 Skrevet 9. februar 2022 Ikke så lenge du har betalt innen fristen. Bankene trenger litt tid på å registrere betalinger. Det er heller ikke lov å sende purring før etter 14 dager, så du kan slappe helt av 🙂 Anonymkode: 56e6e...964
Leitz Skrevet 9. februar 2022 #7 Skrevet 9. februar 2022 Om du betaler på forfall er det ingen problem. I purrebrevet står det også at om du har betalt før du fikk purringen kan du se bort ifra den. Pleier som regel å gå helt fint å betale et par dager over forfall også. Om du vet at du ikke får betalt før en uke ca etter forfall ville jeg tatt en telefon til de og sagt at jeg ikke har penger til å betale på forfall, men jeg kan betale den dagen jeg får penger (så lenge det er snakk om ca 7-10 dager etter forfall). Da vet bedriften at de får betalt, bare noen få dager senere. Og det koster de mye mindre enn å skulle drive med purringer, inkasso osv..
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #8 Skrevet 9. februar 2022 Hvorfor skal du ha dem til å bekrefte at du har betalt hver gang? Har ikke fakturaene kid.nr? Anonymkode: 4b8ce...a87
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #9 Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): jeg har ett abonnement hvor jeg betaler en viss sum hver eneste måned. Men hver gang jeg betaler en regning, så bruker denne bedriften ofte flere dager på å bekrefte at jeg faktisk har betalt regningen. hvis jeg betaler en regning noen får dager før fristen deres går ut, og de bruker flere dager på å bekrefte dette. I så fall risikerer jeg vel at fristen deres har gått ut, før de faktisk registrerer denne betalingen. Kan bedriften da kreve at jeg betaler ekstra purringer / gebyr, fordi betalingen blir registrert for seint i følge dem? Anonymkode: 9f133...8b8 Jeg betaler alltid absolutt alle regninger PÅ forfallsdato, aldri tidligere. Man trenger ingen bekreftelse på at betalingen er kommet inn. Så lenge man betaler på forfallsdato eller maks noen dager etter forfallsdato trenger man ikke tenke på regningen overhode etter at den er betalt. Anonymkode: 20264...567 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #10 Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ikke så lenge du har betalt innen fristen. Bankene trenger litt tid på å registrere betalinger. Det er heller ikke lov å sende purring før etter 14 dager, så du kan slappe helt av 🙂 Anonymkode: 56e6e...964 Det er lov å sende purring, men ikke med purregebyr. Så det gjør man som regel ikke. Anonymkode: 56c96...959
smilo Skrevet 9. februar 2022 #11 Skrevet 9. februar 2022 Hos oss kan det ta lang tid før betalingen blir registert om du ikke benytter kid. Benytter du derimot KID (og denne legges i feltet for KID og ikke melding.) så er betalingen registert neste morgen.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #12 Skrevet 9. februar 2022 Det er da ikke vanlig å få bekreftelse på at man har betalt. Men man ser det jo i nettbanken. Anonymkode: 160de...944 1
Mezzosoprena Skrevet 9. februar 2022 #13 Skrevet 9. februar 2022 Bekrefte at regning er betalt? Hva i all verden er dette for noe? Man betaler en regning, fortrinnsvis på forfallsdato og saken er ute av verden. Ja, det tar sikkert litt tid - mellom banker og inn i riktige systemer osv osv. - men når regningen er betalt så er den da ute av verden for betaler! 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #14 Skrevet 9. februar 2022 12 hours ago, AnonymBruker said: jeg har ett abonnement hvor jeg betaler en viss sum hver eneste måned. Men hver gang jeg betaler en regning, så bruker denne bedriften ofte flere dager på å bekrefte at jeg faktisk har betalt regningen. hvis jeg betaler en regning noen får dager før fristen deres går ut, og de bruker flere dager på å bekrefte dette. I så fall risikerer jeg vel at fristen deres har gått ut, før de faktisk registrerer denne betalingen. Kan bedriften da kreve at jeg betaler ekstra purringer / gebyr, fordi betalingen blir registrert for seint i følge dem? Anonymkode: 9f133...8b8 Hvorfor skal du ha bekreftelse på at den er betalt? Anonymkode: 0619d...053
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #15 Skrevet 10. februar 2022 Slik jeg betaler regninger; Legger inn sum, mottaker, kid, og dato de har angitt forfall. Er det en lørdag så får de pengene mandag. Og er ferdig med den saken. Aldri fått en purring, eller gebyr. Anonymkode: bc060...d60
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #16 Skrevet 10. februar 2022 Teatrica skrev (Akkurat nå): Bekrefte at regning er betalt? Hva i all verden er dette for noe? Man betaler en regning, fortrinnsvis på forfallsdato og saken er ute av verden. Ja, det tar sikkert litt tid - mellom banker og inn i riktige systemer osv osv. - men når regningen er betalt så er den da ute av verden for betaler! når man logger inn på nettsidene deres, så kan man jo selvfølgelig se hvorvidt det står for eksempel "venter på betaling" eller om en regning faktisk står oppført som betalt. eventuelt forfall, dersom man ikke har betalt i tide. Har en bedrift mottatt pengene de skal ha, så kan de selvfølgelig bekrefte dette ved å oppdatere fra "venter på betaling" til betalt. Anonymkode: 9f133...8b8
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #17 Skrevet 10. februar 2022 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): når man logger inn på nettsidene deres, så kan man jo selvfølgelig se hvorvidt det står for eksempel "venter på betaling" eller om en regning faktisk står oppført som betalt. eventuelt forfall, dersom man ikke har betalt i tide. Har en bedrift mottatt pengene de skal ha, så kan de selvfølgelig bekrefte dette ved å oppdatere fra "venter på betaling" til betalt. Anonymkode: 9f133...8b8 Men herregud 😂 spiller det noen rolle? Har du lite å gjøre når du lager problemer som ikke eksisterer på ordentlig? Hos oss tar dette 2-3 virkedager avhengig av når på dagen du har betalt. Jeg har ikke jobbet en eneste plass hvor det ikke et tilfellet, og det er fordi banken skal gjøre en transaksjon på gitt tidspunkt og vi skal motta den og så skal systemene oppdateres etter det igjen. Til og med da jeg innfridde billånet mitt tok det flere dager før det var slettet, selv innenfor samme bank. Det er normen. Anonymkode: 84c17...6a6 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #18 Skrevet 10. februar 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: når man logger inn på nettsidene deres, så kan man jo selvfølgelig se hvorvidt det står for eksempel "venter på betaling" eller om en regning faktisk står oppført som betalt. eventuelt forfall, dersom man ikke har betalt i tide. Har en bedrift mottatt pengene de skal ha, så kan de selvfølgelig bekrefte dette ved å oppdatere fra "venter på betaling" til betalt. Anonymkode: 9f133...8b8 Men du trenger jo ikke denne informasjonen når du har betalt i nettbanken. Hva skal du inn og dobbeltsjekke for? Anonymkode: 160de...944 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #19 Skrevet 10. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): når man logger inn på nettsidene deres, så kan man jo selvfølgelig se hvorvidt det står for eksempel "venter på betaling" eller om en regning faktisk står oppført som betalt. eventuelt forfall, dersom man ikke har betalt i tide. Har en bedrift mottatt pengene de skal ha, så kan de selvfølgelig bekrefte dette ved å oppdatere fra "venter på betaling" til betalt. Anonymkode: 9f133...8b8 Jeg forstår fortsatt ikke at du trenger dette, når du vet pengene har gått ut hos deg. Men jeg kan forklare. Banken kjører betalinger en gang i døgnet. Noe avhengig av banken mottaker har kan det ta fra noen timer til flere dager til pengene er inne der. Deretter må bank matches mot regnskapssystem, og din kundefordring. I de fleste større bedrifter tar dette 1-3 døgn selv om det er automatiske prosesser, da man ikke kjører match hver dag. Om du har gjort den minste feil et sted, om det så avviker med en krone, så stoppes automatisk match, og det må gjøres en manuell jobb. Etter at bank, er matchet med regnskap, og kundereskontro, må jo også nettsiden også oppdateres. Dette er jo på ingen måte integrert med banken, eller reskontro. Så igjen må det kjøres en prosess for å matche. Når jeg purrer internasjonale kunder på manglende betaling er ofte svaret at de ser den ble remittert (betalt fra regnskapsprogram, i batch til banken) for to dager siden, så da er det nok bare 2-3 dager til før pengene er på konto hos oss. Anonymkode: bc060...d60
Mezzosoprena Skrevet 10. februar 2022 #20 Skrevet 10. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): når man logger inn på nettsidene deres, så kan man jo selvfølgelig se hvorvidt det står for eksempel "venter på betaling" eller om en regning faktisk står oppført som betalt. eventuelt forfall, dersom man ikke har betalt i tide. Har en bedrift mottatt pengene de skal ha, så kan de selvfølgelig bekrefte dette ved å oppdatere fra "venter på betaling" til betalt. Anonymkode: 9f133...8b8 Alt dette her vet jeg jo selvfølgelig, jeg bare spør hva som er så viktig med om betalingen faktisk blir registrert tirsdag eller fredag for din del?!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå