Gå til innhold

Nivået på mat i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva kan man egentlig forvente? Synes maten de får i barnehagen er på et så lavt nivå at jeg nesten blir uvel. Forventer på ingen måte flotte og fancye retter, men det må da være mulig å få det til å se litt apetittelig ut. Blir av og til fysisk uvel av å se bilder av det de får servert.

Hvordan er det i deres barnehage?

Anonymkode: cd1cf...e71

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

I min barnehage får de skivemåltid til lunsj, og varmmat én gang i uken. Den lager de selv inne på avdelingen, ungene er med. Som regel veldig enkelt, da, som tomatsuppe, havregrøt, hjemmelagde fiskepinner, stekt fiskepudding. 

Altså, de fleste unger klarer seg helt fint med sånn mat.. De fleste av oss har vel vokst opp med kun skivemåltid i bhg, som vi har hatt med oss hjemmefra og så har det ligget i romtemp hele dagen frem til lunsj. 

Jeg synes det er helt ok sånn det er i vår barnehage. De selvlagde fiskepinnene ser overhodet ikke apetittelige ut for fem flate øre, men altså, ungen bryr seg katta, han synes bare det er kjekt å få fiskepinn, han. 

(dette er når det ikke er korona, altså, nå er det kun matpakke til alle måltid)

Anonymkode: 00e1b...bc8

• Liker 3
Skrevet

Du kan jo spørre deg selv om du hadde hatt minimalt med penger og til rådighet..hva hadde du fått til? Og..vil du at de ansatte skal bruke tiden sin sammen med ditt barn,eller på kjøkkenet? Slutt å snakk ned ting barnehagen ikke har så stor mulighet til å gjøre noe med!

• Liker 16
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Det er så stor forskjell! Selv om man betaler det samme i kostpenger. 

Har erfaring fra tre barnehager:

1. Kommunal. Brødskiver med enkelt pålegg en gang om dagen. Varmmat en dag i uken som omtrent utelukkende var toro tomatsuppe. Måtte ha med frukt, evt frokost selv. På ettermiddagen fikk de bare frukt som foreldrene tok med. 

2. Privat. Frokost med hjemme(barnehage)-bakt fersk brød eller rundstykker og pålegg. Lunsj som alltid var varm, hjemmelaget med mye grønnsaker. Vi fikk tilogmed alle oppskriftene tilsendt, var alltid gode og samtidig rimelige måltider. De hadde altså en egen kokk, som var veldig flink. Vi fikk samme maten på foreldremøter. Ettermiddagsmat med brød/rundstykker og frukt. 

3. Privat. Tok med evt frokost selv. Lunsj var varmmat tre ganger i uken og brød resten. Frukt og brød på ettermiddag. De bakte ikke selv, og varmmaten var en blanding av halvfabrikata og hjemmelaget. Men så slo de jammen til med ekslusiv mat som reinsdyrgryte og ørret innimellom. 

Et hav av forskjell.....

(Må legge til etter å ha lest noen kommentarer her. Mitt inntrykk var at de hadde minst like god (bedre), stabilitet på personalet og pedagogisk opplegg på de to to barnehagene med best mat. Barna var også med og laget mat! Ved brødmåltider smurte de selv. )

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva kan man egentlig forvente? Synes maten de får i barnehagen er på et så lavt nivå at jeg nesten blir uvel. Forventer på ingen måte flotte og fancye retter, men det må da være mulig å få det til å se litt apetittelig ut. Blir av og til fysisk uvel av å se bilder av det de får servert.

Hvordan er det i deres barnehage?

Hva er det de får da? Hvorfor blir du fysisk uvel av det? 

Anonymkode: a6a74...42b

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes forøvrig det er bra at barnehagene har mer fokus på matglede og mestring, at barna får smøre på skivene slev og kline sammen fiskepinner selv, enn at en kokk lager maten for dem, og de dermed ikke får øvd på skivepåsmøring og får kjent på gleden av å lage mat. 

• Liker 7
Skrevet
Isola2 skrev (19 minutter siden):

Du kan jo spørre deg selv om du hadde hatt minimalt med penger og til rådighet..hva hadde du fått til? Og..vil du at de ansatte skal bruke tiden sin sammen med ditt barn,eller på kjøkkenet? Slutt å snakk ned ting barnehagen ikke har så stor mulighet til å gjøre noe med!

Jeg er enig i dette, og skjønner ikke hvorfor så mange barnehager insisterer på å servere varmmat, eller mat i det hele tatt. Matpakke fungerer så mye bedre!

Anonymkode: 6e95a...729

• Liker 5
Skrevet

Fysisk uvel av å se bilder, er innmari nysgjerrig på hva de får i din barnehage?

Om problemet er at det bare er kjedelig så var standarden kjedelig matpakke da jeg gikk på skole på 90 tallet.

Jeg spiser ikke spenstig nå heller, som regel to skiver med noe pålegg eller havregryn. Så kjedelig ja, men ikke noe man blir uvel av å se på…

Anonymkode: 02fab...9ca

• Liker 5
Skrevet

Her var vi på besøk i forskjellige barnehager i nærområdet før eldste skulle begynne i barnehage, og forskjellene når det gjelder mat er store, ja. Et sted hadde de egen kokk og alle måltider utenom evt. frokost sto barnehagen for. Et annet sted bestilte de varmmat til lunsj noen dager i uka og hadde frukt på ettermiddagen, resten av måltidene måtte has med i matpakke. Også var det barnehagen hvor de ikke serverte noen måltider, men de «laget noe i blant». Da vi spurte hva de pleide å lage så var svaret: «mest havregrøt. Og kjøkkenet er ikke godkjent, da! Men vi bruker det likevel.». :klo: 

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg synes forøvrig det er bra at barnehagene har mer fokus på matglede og mestring, at barna får smøre på skivene slev og kline sammen fiskepinner selv, enn at en kokk lager maten for dem, og de dermed ikke får øvd på skivepåsmøring og får kjent på gleden av å lage mat. 

Ehh, dette er vel noe foreldrene bør sørge for hjemme ? Eller skal barnehagen stå for alt av læring for de minste? :klo: 

Anonymkode: b167f...489

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Her var vi på besøk i forskjellige barnehager i nærområdet før eldste skulle begynne i barnehage, og forskjellene når det gjelder mat er store, ja. Et sted hadde de egen kokk og alle måltider utenom evt. frokost sto barnehagen for. Et annet sted bestilte de varmmat til lunsj noen dager i uka og hadde frukt på ettermiddagen, resten av måltidene måtte has med i matpakke. Også var det barnehagen hvor de ikke serverte noen måltider, men de «laget noe i blant». Da vi spurte hva de pleide å lage så var svaret: «mest havregrøt. Og kjøkkenet er ikke godkjent, da! Men vi bruker det likevel.». :klo: 

Ehh, dette er vel noe foreldrene bør sørge for hjemme ? Eller skal barnehagen stå for alt av læring for de minste? :klo: 

Anonymkode: b167f...489

Hva er galt med at de lærer både i barnehagen og hjemme....? Du kan vel si det samme om omtrent alt de gjør i barnehagen, da? Skal barnehagen kun være oppbevaring? 

Det står forøvrig i opplæringsplanene barnehagene er pliktig å følge hva barna skal øve på ;)

Og når man vet at ungene som regel spiser mer og smaker på mer når de har vært med å lage maten, så blir det enda mindre attraktivt at de får mat ferdig servert på sølvfat.. 

Hjemme er småttene med å lage middag, og eldsten smører matpakken sin helt selv. Så de øver hjemme, og de får øve i barnehagen. Minsten, som har begynt i bhg i koronatiden og aldri fått opplevd å øve på matlaging der, har brukt adskillig lengre tid på å lære seg å smøre på skiver selv enn eldsten, som fikk øve på det hver lunsj i barnehagen. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

De er kronisk underbemannet mange steder. Å omdisponere folk til å lage mat er en byrde. Ting kan skje når barn er uten oppsyn. Det er en risiko, med de rammene som er nå. Egen kokk? Flere ansatte? Det må finansieres, økt egenbetaling eller mer skattemidler må nok til. Realiteten er at pedagogisk opplegg og tilsyn lider hvis de ansatte skal stå på kjøkkenet for å dandere mat. 

Anonymkode: d97dd...672

• Liker 8
Skrevet

Veldig fornøyd. Får tre måltider i barnehagen. Brødmat til frokost, ofte hjemmelaget brød. Varmmat til lunsj de aller fleste dager som er enten fisk eller vegetar. Lunsjrettene varierer fra havregrøt og grove vafler, til vegetarlasagne og fiskesuppe. Ikke alt treåringen er like fornøyd med, men tenker det er kjempefin eksponering og at han trolig vil påvirkes etter hvert når han ser at de andre spiser det. Frukt og knekkebrød har de fast som tredje måltid.

Eneste minus jeg ser er at barna er litt lite delaktig i matlagingen og påsmøring. Er i hovedsak de aller største som får prøve seg på kjøkkenet når maten tilberedes  

Anonymkode: 91520...12e

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

De er kronisk underbemannet mange steder. Å omdisponere folk til å lage mat er en byrde. Ting kan skje når barn er uten oppsyn. Det er en risiko, med de rammene som er nå. Egen kokk? Flere ansatte? Det må finansieres, økt egenbetaling eller mer skattemidler må nok til. Realiteten er at pedagogisk opplegg og tilsyn lider hvis de ansatte skal stå på kjøkkenet for å dandere mat. 

Anonymkode: d97dd...672

Den største unødvendige kostnaden for barnehager er sykefravær. Noen barnehager synes det er greit å ha en stilling til en kokk, så trenger ikke de andre tenke på mat i det hele tatt. Skjønner jo at barnehagen må være stor for at det skal lønne seg. Kokken i den ene barnehagen vår var i tillegg barne- og ungdomsarbeider og hadde barna med på matlaging. De smurte brødmaten selv også. 

Det er ikke slik at kokk og god mat betyr at barna ikke lærer noe om mat. Det betyr heller ikke at de har dårlig pedagogisk opplegg eller stabilitet blant personalet ellers. 

• Liker 4
Skrevet

Ser at jeg kanskje ikke har forklart meg bra nok i hovedinnlegget, og mange misforstår. Det er helt greit med enkle ting, gi de gjerne fiskepinner, tomatsuppe osv.

Her er det varm lunsj én dag i uken, resten av dagene er det brødskive og det er helt greit. Men den ene dagen så feiler de av og til så voldsomt. Det er nesten så de prøver å lage det fancy, men feiler. F. eks. Spagetti med guacamole blandet inn, kun disse to ingrediensene. Fiskegrateng som er så tørr at den nok sitter fast i halsen. Brente ostesmørbrød. En dag hadde de plukkfisk med grønn konditorfarge oppi. Det er faktisk ekkelt å se bilder av og til.

Enkel mat er jeg helt fan av, men det må være mulig å få nivået litt opp.

Ts.

• Liker 2
Skrevet
Isola2 skrev (49 minutter siden):

Liker at du antar så mye 😁 For min del så må de gjerne slutte med varm mat om de ikke klarer det ordentlig. Det er virkelig ikke mye jeg krever.

Ts

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som barnehagen trenger kokkekurs 😅  merkelige sammensetninger.

Ellers så trenger ikke sunn mat koste så mye. Hjemmelaga tomatsuppe krever litt mer tid til hakking av grønnsaker ellers tar det ikke så mye lengre tid å lage enn Toro og mye sunnere. Det er lett å tenke at deg tar lang tid å lage sunn mat, men det gjør egentlig ikke alltid det.

Anonymkode: f9f03...a4c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ser at jeg kanskje ikke har forklart meg bra nok i hovedinnlegget, og mange misforstår. Det er helt greit med enkle ting, gi de gjerne fiskepinner, tomatsuppe osv.

Her er det varm lunsj én dag i uken, resten av dagene er det brødskive og det er helt greit. Men den ene dagen så feiler de av og til så voldsomt. Det er nesten så de prøver å lage det fancy, men feiler. F. eks. Spagetti med guacamole blandet inn, kun disse to ingrediensene. Fiskegrateng som er så tørr at den nok sitter fast i halsen. Brente ostesmørbrød. En dag hadde de plukkfisk med grønn konditorfarge oppi. Det er faktisk ekkelt å se bilder av og til.

Enkel mat er jeg helt fan av, men det må være mulig å få nivået litt opp.

Ts.

Altså, mat med konditorfarge er sånt barn synes er gøy. 

Ikke tenk på maten fra et voksenperspektiv. Det er ikke du som skal spise den. 

Ungene mine synes det er dritgøy med grønne vafler, og synes det er kjempegøy når jeg kaller erter for trollbuser. 

Det er også mye læring i å eksperimentere, som å ha litt rare komboer. Kanskje det er ungene selv som har fått komme med forslag? 

Brent mat er derimot noe som høres ut som et uhell, men jeg skjønner jo at det fort kan skje, når de er ørten unger på for få voksne (det er vel ikke akkurat uvanlig i de tusen hjem at maten blir litt svidd om hunden spyr på teppet samtidig som lillebror dæljer en kloss i øyet på storebror..)

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Altså, mat med konditorfarge er sånt barn synes er gøy. 

Ikke tenk på maten fra et voksenperspektiv. Det er ikke du som skal spise den. 

Ungene mine synes det er dritgøy med grønne vafler, og synes det er kjempegøy når jeg kaller erter for trollbuser. 

Det er også mye læring i å eksperimentere, som å ha litt rare komboer. Kanskje det er ungene selv som har fått komme med forslag? 

Brent mat er derimot noe som høres ut som et uhell, men jeg skjønner jo at det fort kan skje, når de er ørten unger på for få voksne (det er vel ikke akkurat uvanlig i de tusen hjem at maten blir litt svidd om hunden spyr på teppet samtidig som lillebror dæljer en kloss i øyet på storebror..)

Grønn plukkfisk er udelikat både for voksne og barn. Grønne vafler og pannekaker er noe helt annet.

Kan nok være uhell, men når det skjer gang etter gang, så begynner man å lure.

• Liker 1
Skrevet

Du får sende denne brosjyren til de: 

https://www.helsedirektoratet.no/brosjyrer/bra-mat-i-barnehagen-rad-tips-og-oppskrifter/Bra mat i barnehagen – Råd, tips og oppskrifter - bokmål.pdf/_/attachment/inline/49203a9d-142a-4fa7-b5a4-65d39923cf2a:ffae9d6290f3691c0769ecaf42aeee4ab78d7b05/Bra mat i barnehagen – Råd, tips og oppskrifter - bokmål.pdf

Ellers går det an å ta det opp via FAU om du synest det er ubehagelig å gi direkte tilbakemelding på maten. Barn spise ganske mange av måltidene sine i barnehagen, så det er viktig hva de får å spise.

Anonymkode: f9f03...a4c

Skrevet

Jeg er enig.

Jobber i en større barnehage i Rogaland, og er ikke fornøyd med mattilbudet.

3 måltid pr dag inkl varmtmåltid.

Varm-måltidet består av mye halvfabrikater, og poteter badet i olje er ofte eneste grønnsak. Andre grønnsaker kan være amerikansk blanding.

Mye «fritert» mat- fiskeburger, fiskepinner, pommes frites. Pølser. Pizza. Mat som ser lite innbydende ut.

Ofte alt for lite mat og barna får ikke spist seg mette eller får alternativ om de ikke liker maten.

Barnehagen skryter av dekkende og godt mattilbud…

Jeg ville ikke ha gitt dette til mine barn.

Hvordan kan foreldre faktisk sjekke kvaliteten på det barna spiser i barnehagen.

Anonymkode: 895b6...517

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...