AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #1 Skrevet 9. februar 2022 Har en veldig fysisk liten og veik sønn. Skal begynne på skole til høsten. Er redd han vil bli mobbeoffer. Noen som har erfaringer eller innspill? Anonymkode: 3b00a...f92
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #2 Skrevet 9. februar 2022 Ja, de mindre guttene blir ofte mobbet. Jeg har en i nær familie som er dverg, så det er kanskje enda mindre enn det du sikter til, men han ble mobbet på skolen på grunn av det. Jeg kjenner også en annen, som var godt under 170 på ungdomsskolen, men var "sjefen" over alle gutta, hadde kjæreste og så videre. Det er vel individuelt fra skole til skole og fra miljø til miljø. Hold et øye på han og pass på å holde en god kommunikasjon om mobbing. I første klasse vil jeg også driste meg til å si at alle er litt i sin egen boble - det er først i 3/4/5 klasse at gutta begynner å bli større og kan pirke på de som ikke gjør det. Anonymkode: eb770...24c
Kristin70 Skrevet 9. februar 2022 #3 Skrevet 9. februar 2022 Det er så mange ting som spiller inn i forhold til om de blir mobbet, og mitt inntrykk er ikke at de minste guttene er mer utsatt enn andre. 5
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #4 Skrevet 9. februar 2022 Små menn blir plukket på hele veien, av begge kjønn. Instinktivt ler jeg av små menn, men synes også synd i de. De kan ikke gjøre noe med situasjonen. Heldigvis fikk jeg utlevert 187cm, ellers kunne jeg gravd meg ned i går, ser ikke så bra ut i trynet. Men høyden fikk jeg hvertfall 😅 Anonymkode: a1a52...a1c
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #5 Skrevet 9. februar 2022 Just now, AnonymBruker said: Små menn blir plukket på hele veien, av begge kjønn. Instinktivt ler jeg av små menn, men synes også synd i de. De kan ikke gjøre noe med situasjonen. Heldigvis fikk jeg utlevert 187cm, ellers kunne jeg gravd meg ned i går, ser ikke så bra ut i trynet. Men høyden fikk jeg hvertfall 😅 Anonymkode: a1a52...a1c gutter/menn uansett alder* Anonymkode: a1a52...a1c
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #6 Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ja, de mindre guttene blir ofte mobbet. Jeg har en i nær familie som er dverg, så det er kanskje enda mindre enn det du sikter til, men han ble mobbet på skolen på grunn av det. Jeg kjenner også en annen, som var godt under 170 på ungdomsskolen, men var "sjefen" over alle gutta, hadde kjæreste og så videre. Det er vel individuelt fra skole til skole og fra miljø til miljø. Hold et øye på han og pass på å holde en god kommunikasjon om mobbing. I første klasse vil jeg også driste meg til å si at alle er litt i sin egen boble - det er først i 3/4/5 klasse at gutta begynner å bli større og kan pirke på de som ikke gjør det. Anonymkode: eb770...24c det heter ikke dverg, det heter kortvokst Anonymkode: 60262...9b8
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #7 Skrevet 9. februar 2022 Kanskje må man jobbe litt hardere for å kompensere for fysikk. Sørg for å finne noe gutten er god til, noe som øker selvtilliten. Bruk mye tid til å øke verbaliteten, EQ og praktisk sans. Ikke se på sønnen som noe offer, løft frem andre sider enn fysikken. Om han ikke trives med lagsporter og idrett sørg likevel for at han utvikler utholdenhet og koordinasjon. (Løping, hoppetau ++) Anonymkode: 6f066...289 1
Entern Skrevet 9. februar 2022 #8 Skrevet 9. februar 2022 Kristin70 skrev (18 minutter siden): Det er så mange ting som spiller inn i forhold til om de blir mobbet, og mitt inntrykk er ikke at de minste guttene er mer utsatt enn andre. Enig. ☝️☝️
Kaneel Skrevet 9. februar 2022 #9 Skrevet 9. februar 2022 Jaja den lille gutten min har værtfall blitt en høy og bredskuldret mann.. noen vokser senere enn andre. Men han ble aldri mobbet eller hakket på, han er og hr alltid vært veldig godt likt og er en kjernekar og real fra han var liten av.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #10 Skrevet 9. februar 2022 Min erfaring som lærer er at det er mer sammensatt enn kun størrelse som gjør at et barn (eller voksen for den saks skyld…..) blir mobbet. Sosial kompetanse er det aller, aller viktigste for å kunne «overleve» der ute, uavhengig av kjønn, farge, størrelse og what not. Du skal også ruste barnet ditt med en god selvfølelse, finn gjerne en aktivitet (gjerne noe fysisk) som han er interessert i og kan oppleve mestring i, gi han strategier for evnt. å kunne respondere på ufine meldinger, involvér deg i både skolelivet hans men også fritid. Legg tilrette for vennskap, invitér både gutter og jenter inn i deres hjem. Det er masse dere foreldre kan, skal og må veilede deres små i. Dere voksne skal ikke være redde for å ta lederrollen i deres familie, respekter barnet deres og dere vil få respekt tilbake- dette vil han tjene på ute i den store verden. Lær han å ikke ta imot uartig oppførsel, lær han å sto opp for andre, - gå foran som et godt eksempel og involvér dere! Anonymkode: a6ec3...189 2 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #11 Skrevet 9. februar 2022 kommer helt an på hvordan han oppfører seg om han blir mobbet eller ikke Anonymkode: e7284...d63 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #12 Skrevet 9. februar 2022 Det spørs mer hvordan han er som person vil jeg si. Min gutt var også ganske liten og gikk i klassen med en som har enda mindre, de ble ikke mobbet. Men de drev med sport og jeg føler man automatisk får litt mer innpass her da. Det jeg reagerer på er at du kaller sønnen din veik, da begynner jeg jo å lure på hvordan det er hjemme hos dere. Altså jeg beskylder deg ikke for noe, men hvordan foreldre ter seg og snakker vil jo ofte smitte over på barna. Det er viktig at de står støtt i seg selv og ikke kompenserer med liten vekst ved å være stygge mot andre. Anonymkode: 39245...0b7
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #13 Skrevet 9. februar 2022 Det er det ingen automatikk i, nei. Det kommer nok helt an på miljøet der dere bor. I min bydel har de slitt mye med mobbing på skolene. Men altså, mobbing kan hvem som helst bli utsatt for. Rødt hår, briller, en mor som kler seg rart, ikke fin nok bil, osv osv osv. Jeg ble mobbet fordi min bestefar ga rosiner og klementiner til de som gikk julebukk til ham... så joda.. ALT kan man bli mobbet for. Mens der min bror bor, er det ikke et problem i det hele tatt at ene ungen hans sliter med tarmkontroll og bæsjer seg ut flere ganger i uken. Aldri opplevd antydning til mobbing engang. Så jeg ville ikke tatt sorgene på forskudd. Anonymkode: 73a57...8f8
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #14 Skrevet 9. februar 2022 Min gutt var 110 cm høy da han begynte på skolen. Men han har aldri blitt mobbet. Sikkert noen som har kommentert høyden en gang eller to, men det har aldri plaget han. Nå er han 17 år og har vokst seg til. Ikke noen storkar, men helt grei lengde. Anonymkode: b87c0...279
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #15 Skrevet 9. februar 2022 Da datteren min begynte i første klasse tronet alle jentene godt over gutta den første tiden, og det falt dem ikke inn å plukke på det. Det forandrer seg sikkert med tiden. Samtidig ser jeg at min høye datter som er født tidlig på året har hatt noen fordeler, blant annet med å være veldig langt fremme fysisk. Noen aktiviteter er også enklere med litt høyde (klatring og turning på lekeapparatene). Kanskje det er lurt å fokusere på andre styrker som ikke er avhengig av høyde? F.eks. leke i skolegården i helger frem mot skolestart for å gi selvtillit på noe av det man kan finne på der. Lære bort typiske barneskoleleker som rødt/grønt lys. Anonymkode: 37b80...68d
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #16 Skrevet 9. februar 2022 Begge mine sønner var små og spinkle de første årene på barneskolen. Begge hadde utfordringer på hver sine måter. Ingen ble mobbet. Han ene har fortsatt utfordringer og fungerer dårlig sosialt, men blir ikke mobbet for det. Jeg tror nok dette er veldig individuelt fra sted til sted. Anonymkode: 623ce...e75
tangent Skrevet 9. februar 2022 #17 Skrevet 9. februar 2022 Nei. I min klasse var en av de minste lynrask og god på fotballbanen og veldig populær. I min sønns klasse er det to gutter som er under snittet, begge to har hver sin gode vennegjeng og har aldri vært på utsiden.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #18 Skrevet 9. februar 2022 Min var ganske liten. Kjapp og flink i fotball. Aldri mobbet. Veldig sosial. Endte opp på 175 som voksen. Har alltid vært populær hos jentene. Så det stemmer ikke alltid at lave gutter/menn sliter. Anonymkode: 2e529...f7e
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #19 Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har en veldig fysisk liten og veik sønn. Skal begynne på skole til høsten. Er redd han vil bli mobbeoffer. Noen som har erfaringer eller innspill? Anonymkode: 3b00a...f92 Nei , noen ganger er de mobberen og slipper tilsnakk og blir beskyttet. De andre får tilsnakk men det var de som skulle blitt beskyttet. Noen små er veldig manipulerende og lure. Og noen har foreldre som beskytter de stakkars små.. Og ikke ser hva de faktisk gjør mot andre! De gjør det for de vet de kan og slipper unna med det! Erfaringsmessig! Men noen ganger er det de små som blir mobbet. Kommer ofte ann på miljøet i klassen og skolen og hvordan det jobbes med miljø, inkludering og ingen mobbing! Anonymkode: d50af...741
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #20 Skrevet 9. februar 2022 Jeg opplever ikke at små gutter blir mobbet i større grad enn andre. Hva som gjør at noen mobber andre er mer sammensatt enn som så. Anonymkode: 47a59...d98
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå