Gå til innhold

Hvem står ansvarlig for anmeldelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet om en person som ble gravid som 13 åring, med en over 21. 

Barnevernet tok relativt rask over omsorgen for 13 åringen etter at barnet ble født. 

Far, altså morfar til baby forsøkte å anmelde saken. Men kom ingen vei.

Hvor har systemet egentlig sviktet her? 

Saken er gammel nå men jeg sitter her å lurer på hvorfor dette ikke ble anmeldt. Var ikke politiet ansvarlig for å anmelde forholdet? Barnevernet som tok omsorgen? 

Det står i papirene at barnefar er barnefar. 

Anonymkode: 6df8d...ad0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva mener du med at morfar forsøkte å anmelde? Enten så anmeldte han eller så anmeldte han ikke. Hvis han anmeldte og saken ble henlagt så vil jeg si at han har gjort sitt. Hvis han ønsket å anmelde men ble snakket ut av det, så er det forståelig at han angrer seg på at han ikke stod på sitt.

Det er vel ingen som har et formelt ansvar for å anmelde, men mange som kunne ha gjort det. Jeg hadde anmeldt uten å blunke hvis jeg var forelder av 13-åringen.

Anonymkode: 9b5bd...151

Skrevet

Er vel gjerne ikke bare et sted systemet har feilet i slike tilfeller.

Vet om tilsvarende tilfeller der barnevernet har anmeldt barnefar for overgrep.

Anonymkode: 6b868...b48

• Liker 1
Skrevet

Hvor var barnefaren i forhold til mor i den mentale utviklingen?
Dersom de to ble sett på som å være etter loven mentalt og utviklingsmessig likeverdige og jenta selv sa det var frivillig er det ikke alltid det blir sak av slikt. 

Anonymkode: f735f...7de

• Liker 1
Skrevet

Jeg ble gravid da jeg var 14, overgriperen var 21. Ingen anmeldte det da, men han ble senere anmeldt for andre overgrep av mindreårige og da måtte jeg vitne i retten også. Det er 18 år siden. 

I saken du skriver om sviktet helsepersonell, barnevern, politi. Egentlig alle. 

Anonymkode: 7c23d...642

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Det er vel ingen som har et formelt ansvar for å anmelde, men mange som kunne ha gjort det. Jeg hadde anmeldt uten å blunke hvis jeg var forelder av 13-åringen.

Barnevern, politi, helsepersonell har vel plikt til å anmelde overgrep mot barn hvis de vet om det? Men mulig at jenta ikke ønsket det, og så har de hørt på henne? 

Alle kan anmelde om de ønsker. 

Endret av solmåneogstjerner

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...