AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #1 Skrevet 9. februar 2022 Hei Jeg har et barn som fyller 9 år op søndagen, og som de fleste andre barn er barnet glad i og spille. Barnet er veldig sosialt og spille med venner igjenom teams, og barnet trener 2 ganger i uka og er aktiv ellers, og er mye ute med venner fra ca midten/slutten av mars til slutten/midten av september, da det begynner og kjølig igjen. Jeg har ikke satt noen grenser på sen høst og vinter,men på vår/sommer blir det jo naturligvis mye mindre da barnet er ute mye mer, barnet er også med hjem til noen et par ganger i uka, så barnet er fortsatt veldig sosialt. men kan bli sittende på 3-4 timer av og til ? er dette greit? De spiller mest fornite, jeg holdt lenge igjen, de fleste begynte med det allerede i 1 klasse jeg holdt igjen til før jul ,men nå er barnet snart 9 og kan også gå på 12årsgrense på kino. Hvor mye spiller deres barn? Anonymkode: 25118...f2a
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #2 Skrevet 9. februar 2022 Har en på 9 50%. Han elsker å spille sånne 2d spill på steam. Du er heldig som har en aktiv og atletisk gutt, min er ikke det. 🤷♀️ Når han var mindre var jeg ute og lagde snømann med han, men det har han ikke hatt lyst til i går. aking er gøy, men ikke alene. Så det er mest på skolen han gjør, tror jeg. fortnite har han ikke prøvd ennå..Han får spille mye, dessverre. er ikke interessert i TV heller, men kino er gøy. 12 + filmer er ikke så spennende ennå. Anonymkode: de13b...096
Luckie Skrevet 9. februar 2022 #3 Skrevet 9. februar 2022 Har også en tredjeklassing som får se altfor mye på skjerm. Har egentlig alltid vært sånn. Han trener to ganger i uka, ellers er det lite som skjer. Lite besøk pga korona, så håper det blir bedre etter hvert. Han liker ikke å leke heller, så gidder ikke å tvinge han til det. Liker å stå på ski da, men kan ikke dra i alpinbakken hver helg heller, da vi har et yngre barn som ikke kan være med. Våren/sommeren er det lettere å finne på noe ute, så da blir det mindre skjerm. Vi bor også på bygda uten naboungene å leke med. Det er en liten sorg for meg da, ettersom jeg har vokst opp helt annerledes og hadde alltid noen å leke med i gata.
minister-mio Skrevet 9. februar 2022 #4 Skrevet 9. februar 2022 Kan de ikke leke ute om vinteren? Er det ikke snø der dere bor? 3
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #5 Skrevet 9. februar 2022 Godt og se min ikke er den eneste,men dagen samfunn har blitt sånn dessverre. Her bor vi ganske sentralt i en middels stor by, så mange og leke med. Husker jeg som er født 85 , var veldig mye ute på 90 tallet, fant på mye moro, gatehockey, boksen går, spilte fotball på løkka, virker som vi var flinkere enn dagens barn og finne på ting Anonymkode: 25118...f2a
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #6 Skrevet 9. februar 2022 minister-mio skrev (1 minutt siden): Kan de ikke leke ute om vinteren? Er det ikke snø der dere bor? sjelden snø her ja Anonymkode: 25118...f2a
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #7 Skrevet 9. februar 2022 Luckie skrev (1 minutt siden): Liker å stå på ski da, men kan ikke dra i alpinbakken hver helg heller, da vi har et yngre barn som ikke kan være med. Våren/sommeren er det lettere å finne på noe ute, så da blir det mindre skjerm. Vi bor også på bygda uten naboungene å leke med. Det er en liten sorg for meg da, ettersom jeg har vokst opp helt annerledes og hadde alltid noen å leke med i gata. Jeg vokste også opp på bygda og fikk et litt spesielt forhold til natur på den måten. Gikk ofte rundt og lyttet til trær og fugler, tur med bestemor i skogen, tur med venner i skogen og lette etter nøtter.satt ute i sandkassa til klokka 12 om kvelden og lagde store byer.. 😆 Det var så annerledes enn det min gutt som er så mye inne. Og ungene var som regel hjemme. Spør jeg foreldrene nå på FB om barna vil finne på noe aking så er det nei fra alle hold. Ungene vil bare være inne. trist. Og faktisk, tror jeg og lillebroren min gikk slalom med faren min både i ukene og i helgene på vinteren, om pappa hadde tid. Anonymkode: de13b...096 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #8 Skrevet 9. februar 2022 minister-mio skrev (8 minutter siden): Kan de ikke leke ute om vinteren? Er det ikke snø der dere bor? hei, Han er ute i snøen ja, men han har ikke lyst å gå ut med meg lengre. Det er flaut. 😆 Anonymkode: de13b...096
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #9 Skrevet 9. februar 2022 Min gutt liker og å spille. Og jeg merker og at det blir mer spilling nå som været er som det er. (Bor i nærheten av Bergen, og det har regnet i to mnd føles det som) Han går på fotball, og har ofte venner med seg hjem fra skolen. Eller er med kompiser. Da har vi en regel (hjemme hos oss) at de må finne på andre ting før spilling. Skal de spille sammen blir det 30-40 min før de går hjem. Er det skikkelig møkkavær ute, og lekser er gjort får han spille en god stund. Vi oppmuntrer og prater om spilletid, og prater om at det er veldig lett å bli avhengig. Det blir lett sånn at det eneste barna vil, er å spille. Jeg prøver å tilby andre koselige ting, som å bake sammen, bygge lego sammen, spille brettspill osv. Når vi tilbyr oss å leke/være sammen med ham, så vil han ofte det. Det er mye lettere å unngå for mye spilling på vår/sommer/tidlig høst ja! Anonymkode: db600...e25
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #10 Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Godt og se min ikke er den eneste,men dagen samfunn har blitt sånn dessverre. Her bor vi ganske sentralt i en middels stor by, så mange og leke med. Husker jeg som er født 85 , var veldig mye ute på 90 tallet, fant på mye moro, gatehockey, boksen går, spilte fotball på løkka, virker som vi var flinkere enn dagens barn og finne på ting Anonymkode: 25118...f2a Vi hadde jo ikke denne fancy technologien. Vi hadde super Nintendo og nes og sega, og tetris og de håndbærte spillene. Men det var ikke kult nok til å konkurrere med virkeligheten tror jeg. hos faren har min sønn VR. 🤪 Anonymkode: de13b...096
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #11 Skrevet 9. februar 2022 Jeg har en 2.klassing som spiller litt også. Men ikke noe særlig mot andre, spiller Minecraft alene. Barnet går på SFO hver dag, fulltid. Barnet gjør lekser hver dag, og går på aktivitet 3 dager i uken. Spiller eller ser på skjerm når han kommer hjem, frem til lekser/aktiviteten. Spiller mer i helgene, men han må også være med ut på tur. Er usikker selv hvor mye jeg skal begrense. Han koser seg med Minecraft, og det er jo ikke det verste spillet. Skjerm i dag er en vanskelig blyg synes jeg! Det er jo laget for å fenge, og det fenger også! Anonymkode: 9ae1f...338
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #12 Skrevet 9. februar 2022 Er han glad i dyr? Besøksgård, låne hund for å gå tur, starte på ridekurs osv. Det er aktiviteter som er lett å få inn litt frisk luft med. Anonymkode: 35486...fbe
minister-mio Skrevet 9. februar 2022 #13 Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): hei, Han er ute i snøen ja, men han har ikke lyst å gå ut med meg lengre. Det er flaut. 😆 Anonymkode: de13b...096 Men kan han ikke gå ut med de samme lekekameratene han er ute med i sommerhalvåret?
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #14 Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei Jeg har et barn som fyller 9 år op søndagen, og som de fleste andre barn er barnet glad i og spille. Barnet er veldig sosialt og spille med venner igjenom teams, og barnet trener 2 ganger i uka og er aktiv ellers, og er mye ute med venner fra ca midten/slutten av mars til slutten/midten av september, da det begynner og kjølig igjen. Jeg har ikke satt noen grenser på sen høst og vinter,men på vår/sommer blir det jo naturligvis mye mindre da barnet er ute mye mer, barnet er også med hjem til noen et par ganger i uka, så barnet er fortsatt veldig sosialt. men kan bli sittende på 3-4 timer av og til ? er dette greit? De spiller mest fornite, jeg holdt lenge igjen, de fleste begynte med det allerede i 1 klasse jeg holdt igjen til før jul ,men nå er barnet snart 9 og kan også gå på 12årsgrense på kino. Hvor mye spiller deres barn? Anonymkode: 25118...f2a 3-4 timer høres veldig lenge ut for meg. Her er det maks. 90 min, har felles avtale med andre foreldre. Anonymkode: a650c...b5d
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #15 Skrevet 9. februar 2022 Dette tror jeg egentlig er et trolleinnlegg. Det er ikke vanlig at førsteklassinger spiller Fortnite. Men barn blir jo til en viss grad slik du former dem. Barn som spiller vil spille mer. Og mer. Sånn er det bare, fordi det for de fleste er en slags avhengighet. Jeg har en tiåring som har klart seg helt fint gjennom pandemien uten tilgang til dataspill. Han vil leke og leke og leke. Inne og ute. Finne på morsomme prosjekter, spikke leker, lage hoppbakke, bygge kjelke til akebakken, dra på isfiske, skru olabil, osv. Han har en iboende nysgjerrighet som vi voksne støtter ham i å bruke. Vi framsnakker det han driver med, og de fleste kompisene er med på leken. Hva andre driver med er ikke min sak, men det finnes faktisk alternativer til å la skolebarn sitte foran en skjerm dagen lang. Problemet er vel at det er veldig komfortabelt for foreldre flest at barnet sitter foran den skjermen. Anonymkode: d9b99...14a
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #16 Skrevet 9. februar 2022 minister-mio skrev (6 timer siden): Kan de ikke leke ute om vinteren? Er det ikke snø der dere bor? Ikke meg du spør, men må bare kommentere at veldig mange steder er det ikke snø, nei. Jeg bor i Bergen, og her er det lite snø. Men mye 2-3 grader og regn/sludd... Ikke kjempefristende å leke ute når det sludder horisontalt, og bakken er dekket av gjørme og slaps og drit. Da skjønner jeg godt at en ni-åring ikke har lyst til å leke ute. Og om kompisene ikke er ute, er det jo ikke mer fristende akkurat, henge aleine ute i drittvær.. Anonymkode: 5a7be...380
minister-mio Skrevet 9. februar 2022 #17 Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ikke meg du spør, men må bare kommentere at veldig mange steder er det ikke snø, nei. Jeg bor i Bergen, og her er det lite snø. Men mye 2-3 grader og regn/sludd... Ikke kjempefristende å leke ute når det sludder horisontalt, og bakken er dekket av gjørme og slaps og drit. Da skjønner jeg godt at en ni-åring ikke har lyst til å leke ute. Og om kompisene ikke er ute, er det jo ikke mer fristende akkurat, henge aleine ute i drittvær.. Anonymkode: 5a7be...380 Jeg vet det ikke er snø mange steder, derfor jeg lurte på om det var det der ts bor. Dersom det ikke er det skal jeg ikke foreslå aking liksom
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #18 Skrevet 9. februar 2022 Her sitter mine klistra til skjermen hele dagen 🤨 uten om dei dagene det er trening. siden nyttår har vi hatt 2 dager uten nedbør. Storm og regn hele tiden. (Vestlandet) gleder meg til vår og sommer når vi skal på fjellet, mye tur i skog 🌞 Anonymkode: db4d4...f49
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #19 Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Her sitter mine klistra til skjermen hele dagen 🤨 uten om dei dagene det er trening. siden nyttår har vi hatt 2 dager uten nedbør. Storm og regn hele tiden. (Vestlandet) gleder meg til vår og sommer når vi skal på fjellet, mye tur i skog 🌞 Anonymkode: db4d4...f49 Hvor gamle er barna? Anonymkode: 9ae1f...338
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå