Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en ung voksen som tjener rundt 700.000 i Norge. Folk med tilsvarende kvalifikasjoner og erfaring tjener rundt 2 mill i USA. Ble veldig overrasket da jeg fant ut av dette. Utdanningen min er ikke så spesiell en gang, og det ser ut til at mange proffesjonsutdanninger og mastergrader som gir en lønn på mellom 600.000-900.000 i Norge ligger mellom 1,5-2,5 mill i USA. Skal ikke Norge liksom være et rikt land? 

Men uansett. Er det lurt å jobbe i USA noen år for å legge seg opp penger til f.eks å kjøpe en enebolig i et bra strøk her hjemme? Med lønna jeg har nå kommer jeg aldri til å få råd i den byen jeg bor i. Er det noen grunner til å ikke gjøre det?

Anonymkode: 3c0f6...7ff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må først få arbeidstillatelse noe som ikke er enkelt. Får du det så se mot Texas. En delstat som virkelig blomstrer nå og har et relativt lavt kostnadsbilde 

• Liker 2
Skrevet

Veldig vanskelig å få arbeidstillatelse… obs på at du må sjekke skatteregler USA/Norge, og helseforsikring. 
En annen ting er at du ikke vil være langt opp på søkerlista, med utdanning fra et norsk universitet arbeidsgiver aldri har hørt om. Men Green card blir ditt største problem. Du må også sjekke levekostnader, de varierer *veldig*. Hvis målet er å spare opp penger, bør du unngå dyre byer som NYC. 

Anonymkode: 5bd8d...d93

• Liker 1
Skrevet

Hvilken utdanning har du? Hvis det er en profesjonsutdanning må du sjekke om du får den godkjent i USA.

Skrevet

USA er jo ett svindyrt land å bo i også da. 

Anonymkode: 7d1f7...26a

• Liker 2
Skrevet

Vel, hvis vi tar hele utfordringen med å få oppholds-og arbeidstillatelse ligge så er nok kostnadsnivået også høyere de stedene hvor man kan forvente å oppnå den lønna du skisserer. I mange av de store byene koster det MYE å bo, og du må også sjekke at arbeidsgiver dekker helseforsikring osv. Nå har du kanskje ikke barn, men barnepass koster også skjorta. For ikke å nevne at arbeidslivet er MYE tøffere i USA. Ferie har man knapt, arbeidsdagene er lenger og presterer du ikke som forventet kan arbeidsgiver lett kvitte seg med deg på dagen. Dette fører selvsagt til at dersom arbeidsgiver knipser, så jobber du, uansett når på døgnet det måtte være. 

Anonymkode: 9483b...6f7

• Liker 4
Skrevet

Start her: www.anythingforagreencard.com

Anonymkode: 10d2d...acc

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vel, hvis vi tar hele utfordringen med å få oppholds-og arbeidstillatelse ligge så er nok kostnadsnivået også høyere de stedene hvor man kan forvente å oppnå den lønna du skisserer. I mange av de store byene koster det MYE å bo, og du må også sjekke at arbeidsgiver dekker helseforsikring osv. Nå har du kanskje ikke barn, men barnepass koster også skjorta. For ikke å nevne at arbeidslivet er MYE tøffere i USA. Ferie har man knapt, arbeidsdagene er lenger og presterer du ikke som forventet kan arbeidsgiver lett kvitte seg med deg på dagen. Dette fører selvsagt til at dersom arbeidsgiver knipser, så jobber du, uansett når på døgnet det måtte være. 

Anonymkode: 9483b...6f7

Dette er veldig sant og viktig for ts å tenke på. Ræve helse system, ræva mat, drit dyr leie, så alle kostnadene det blir å flytte dit enten betale for å få alle eiendeler dit eller kjøpe alt nytt, for en arbeidsgiver som kan gi deg sparken på dagen for ingenting. Det er absolutt ingen arbeidssikkerhet, de kan forvente at du jobber 12timer 6 dager i uka, folk blir skambelagt for å ta ut oppspart ferie, og det er ikke 5 uker ferie, ikke alltid betalt sykemelding (og du MÅ til legen for å få bekreftelse, det koster mye hver gang). Ikke noe pensjonssparing her heller, Så ja, lykke til med den, høres ut som en forfærdelig plan og jeg har bodd i USA. Dritt sted, dritt folk. Sats heller på å få en remote jobb i USA, men ville fortsatt ungått det. 

Anonymkode: e2b01...552

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Veldig vanskelig å få arbeidstillatelse… obs på at du må sjekke skatteregler USA/Norge, og helseforsikring. 
En annen ting er at du ikke vil være langt opp på søkerlista, med utdanning fra et norsk universitet arbeidsgiver aldri har hørt om. Men Green card blir ditt største problem. Du må også sjekke levekostnader, de varierer *veldig*. Hvis målet er å spare opp penger, bør du unngå dyre byer som NYC. 

Om du f.eks har en PhD i IT eller lignende er det svært lett å få et H1B visum.

Anonymkode: 2ed4a...adc

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg er en ung voksen som tjener rundt 700.000 i Norge. Folk med tilsvarende kvalifikasjoner og erfaring tjener rundt 2 mill i USA. Ble veldig overrasket da jeg fant ut av dette. Utdanningen min er ikke så spesiell en gang, og det ser ut til at mange proffesjonsutdanninger og mastergrader som gir en lønn på mellom 600.000-900.000 i Norge ligger mellom 1,5-2,5 mill i USA. Skal ikke Norge liksom være et rikt land? 

Anonymkode: 3c0f6...7ff

Ikke det at det er det viktige i denne tråden, men grunnen til at du ikke tjener så godt her i Norge er at det er en bevisst politikk fra myndighetene at lønnsforskjellene ikke skal være store. Det betyr at selv de mest lavtlønnede i Norte tjener nok til at de kan dra på ferie og ha det helt ok. I USA kan de som tjener minst det totalt glemme slike adspredelser.

Anonymkode: a9a14...b1d

• Liker 7
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker said:

ræva mat

Dette er et dårlig argument, uansett hvilket land man snakker om. Om man vurderer å flytte til et annet land, men ikke er i stand til å lage mat selv så burde man revurdere å flytte til et annet land. 😂

Anonymkode: 9935d...872

Skrevet

Høyere utdanning lønner seg ikke noe særlig i kroner og øre i Norge, sammenlignet med USA. Min mann er sivilingeniør, bedriften har ikke råd til å ansette brasilianske ingeniører da de er for dyre mens personell for enklere oppgaver er for dyre i Norge.

Anbefaler deg å ta en kikk i europa.

Anonymkode: 96186...a34

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette er et dårlig argument, uansett hvilket land man snakker om. Om man vurderer å flytte til et annet land, men ikke er i stand til å lage mat selv så burde man revurdere å flytte til et annet land. 😂

Enig. Det er ingen mangel på kvalitetsmat i Nord-Amerika. Etter å ha bodd i utlandet en stund er Norge det landet jeg virkelig forbinder med ræva mat. Norske dagligvarebutikker er noe av det tristeste som finnes.

Endret av Jdz
  • Liker 3
Skrevet

Det å "flytte til USA et par år for å spare penger" høres forresten ut som noen som ikke har satt seg inn i hva det faktisk vil innebære. Jeg hadde for eksempel ikke ville flyttet dit uten en komplett helseforsikring. Etter å ha blitt alvorlig syk selv i et EU-land, og opplevd hvor vanskelig det var, selv som "ung og sprek", så ville jeg aldri tatt sjansen på å sette meg selv i en lignende situasjon igjen i et annet land. Spesielt ikke i USA. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har tenkt tanken noen ganger selv, siden å flytte til USA ikke vil være så alt for vanskelig for meg (har både mann og barn med amerikansk statsborgerskap). Men jeg er jurist, så min utdanning er rimelig verdiløs i USA. Jeg kan ta the bar og jobbe i California der hvor familien til mannen min bor, men jeg tviler sterkt på at jeg vil klare det. 

Anonymkode: 75acf...09d

Skrevet

Jeg har en venn i USA som tjener tilsvarende 1,5 millioner kroner. Jobben ville betalt rundt 800 000 i Norge.

I tilegg til ca. 30% skatter og avgifter må min venn også ut med:

28 000 kr i måneden i barnepass for to barn
16 000 kr i måneden for helseforsikring for familien 

Det er dyrt å leve i USA

Anonymkode: 426c9...49a

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nå mente jeg ikke smaken.. selve kvaliteten, usa er så gjennomsyret korrupt at det ikke finnes noe som er bra for lokalbefolkningen, maten blir jo stappet fullt med kjemikalier og hormoner.. og sukker. Bare å se dokumentarer om høns der borte.. og alt annet. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Om du f.eks har en PhD i IT eller lignende er det svært lett å få et H1B visum.

Anonymkode: 2ed4a...adc

Mmmm ja kanskje, men har TS det?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har en venn i USA som tjener tilsvarende 1,5 millioner kroner. Jobben ville betalt rundt 800 000 i Norge.

I tilegg til ca. 30% skatter og avgifter må min venn også ut med:

28 000 kr i måneden i barnepass for to barn
16 000 kr i måneden for helseforsikring for familien 

Det er dyrt å leve i USA

Rart at folk jobber for minimum wage der borte når de kan tjene det dobbelte for å passe to unger! Din venn burde få seg en aupair istedet. 
Vil også tippe at helseforsikringen blir trukket av arbeidsgiver og inngår i de 30% skatt. 

Anonymkode: 7706f...497

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Rart at folk jobber for minimum wage der borte når de kan tjene det dobbelte for å passe to unger! Din venn burde få seg en aupair istedet. 
Vil også tippe at helseforsikringen blir trukket av arbeidsgiver og inngår i de 30% skatt. 

Anonymkode: 7706f...497

Barna går i en privat preschool. Det er som en barnehage med pedagogisk tilbud og god bemanning, ikke en aupair eller ufaglært nanny. De fleste med høy lønn ønsker vel at barna skal få et godt tilbud. 

Arbeidsgiver dekker en del helseforsikring, denne summen er det familien betaler utenom for å få den aller beste dekningen. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...