Gå til innhold

Er så sliten, bor langt unna foreldre og savner det

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er jo typiske studenter i 20-årene som møtes i studietiden da. I Oslo. Velger å bli boende der pga arbeidsmarkedet, kultur og venner. Får barn. Velger fortsatt å bli boende. 

Nå er barna på god vei inn i barneskolen, godt etablert. Det ER for sent å flytte dem. 

Vi har hytte på mitt hjemsted som forsåvidt ikke er så langt unna. 4t  

Mannens hjemsted er nordover. Må ha fly. Ellers tar det to døgn. 

Jeg angrer på at vi ikke flyttet for 10 år siden, enten hit eller dit. Jeg kan jo ikke bruke masse tid å dette her, men hvis noen har noen gode refleksjoner eller innspill så hadde jeg blitt glad. Vi kan jo ikke være de eneste studentene som havnet i dette her "bor i storby langt unna foreldre".

Anonymkode: 3b726...7a5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barna tåler å bli flyttet:) 

Anonymkode: a218b...69d

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er også helt vanlig å flytte, og så med større barn. 

Jeg skjønner veldig godt at du savner familien din. Det er helt ok å flytte, selv om ungene har begynt på skolen. 

Det er slettes ikke uvanlig. Om du tenker tilbake på egen skolegang, husker du nok flere som har kommet flyttende til, eller flyttet fra, skolen. 

Anonymkode: bd1f7...e8a

• Liker 3
Skrevet

På god vei inn i barneskolen? Det er faktisk ikke for sent. Har du spurt barna om de kunne tenkt seg å være mer på ditt hjemsted? 

Anonymkode: 45b9b...784

Skrevet

Har aldri forstått hvorfor voksne savner mamma og pappa.

Det er da både vanlig og fornuftig å flytte dit det er relevant arbeid å få.

Anonymkode: 85cee...786

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke for sent å flytte. Spørsmålet du må stille deg er jo om det å flytte først og fremst vil gavne deg, eller om det vil være i hele familiens interesse.

Skrevet

Ja, er helt enig i at det aldri er for sent å flytte. Spørsmålet er jo om det er verdt det.

Vi får mer familie rundt oss. 

Men må starte på nytt. Har ikke bodd der pæ 20 år. 

Barna må starte på nytt. Få nye venner osv. 

Flytter fra byen til bygda, uansett hvilket av stedene vi velger. Og deg er ikke småby på bygda. Det er veldig distrikt.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Har aldri forstått hvorfor voksne savner mamma og pappa.

Det er da både vanlig og fornuftig å flytte dit det er relevant arbeid å få.

Det er da også vanlig og fornuftig å ønske å bruke tid på familie som man har vokst opp med, og har tette bånd med.

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ja, er helt enig i at det aldri er for sent å flytte. Spørsmålet er jo om det er verdt det.

Vi får mer familie rundt oss. 

Men må starte på nytt. Har ikke bodd der pæ 20 år. 

Barna må starte på nytt. Få nye venner osv. 

Flytter fra byen til bygda, uansett hvilket av stedene vi velger. Og deg er ikke småby på bygda. Det er veldig distrikt.

Er du glad i familien? Liker du å bruke tid sammen med de? Og hva føler du om disse stedene? Klarer du å trives uten så mange mennesker samlet og uten så stort kulturtilbud? Selv om det er distrikt så kan det passe bedre til de interessene man har. Starte på nytt gjør de fleste noen ganger i livet. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er da også vanlig og fornuftig å ønske å bruke tid på familie som man har vokst opp med, og har tette bånd med.

Jeg tror ikke det er ønske om å "bruke tid på familie som man har vokst opp med" som har trigget disse tankene. Det er for å få gratis hjelp og avlasting.

• Liker 4
Skrevet

All mulig skryt til dere som velger å bosette dere langt unna familie og få barn❤

Jeg elsker at vi har alle fire besteforeldre i samme by, de og barnebarna har så mye glede av hverandre💕 Skjønner godt at du lengter hjem, men om dere har jobber som krever Oslo og trives der så blir dere. Om ikke, vurder å flytte på dere?

Anonymkode: 3996a...d9e

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Vi er jo typiske studenter i 20-årene som møtes i studietiden da. I Oslo. Velger å bli boende der pga arbeidsmarkedet, kultur og venner. Får barn. Velger fortsatt å bli boende. 

Nå er barna på god vei inn i barneskolen, godt etablert. Det ER for sent å flytte dem. 

Vi har hytte på mitt hjemsted som forsåvidt ikke er så langt unna. 4t  

Mannens hjemsted er nordover. Må ha fly. Ellers tar det to døgn. 

Jeg angrer på at vi ikke flyttet for 10 år siden, enten hit eller dit. Jeg kan jo ikke bruke masse tid å dette her, men hvis noen har noen gode refleksjoner eller innspill så hadde jeg blitt glad. Vi kan jo ikke være de eneste studentene som havnet i dette her "bor i storby langt unna foreldre".

det er mega tabbe og ikke bevege seg raskest mulig etter studie. Men det er ikke for sent om du velger i dag å gjøre noe med det. 

Jeg tror dere vil gjøre en fortjeneste å flytte nærmere dine foreldre. Etablere og erfare trygt nettverk rundt dere. 

Anonymkode: 83ab5...4f0

Skrevet

Jeg er i samme situasjon. Har lyst til å flytte til hjembyen, men det vil ikke samboer/barnefar. Savner familien min. 

Anonymkode: a1130...fec

Skrevet

Samme her..! Hadde ikke valgt det om igjen. 

Anonymkode: 51bcc...6d8

Skrevet

Det er jo aldri for sent å flytte. Men tror du at du blir mindre sliten av å bo nær foreldre? Barna dine er jo ikke dine foreldres ansvar.

Anonymkode: 30df4...ebd

• Liker 1
Skrevet

Kjære deg. Om du kan få ok jobb på hjemstedet ditt, om mannen er med og om du kunne tenke deg å bo der er det langt fra «for sent» å flytte. Tvert imot. Barn tåler flyttinger godt en og to ganger. Har selv flyttet med barn og tenkte det er «for sent» når eldste barnet bikker 10 år. Det har vært min måte å tenke dette med flytting og barn. Jeg kommer selv fra en småby men bor i Bergen pga at jeg ble skilt og barnas far bor her. Hadde jeg kunnet hadde jeg flyttet når mine var så gamle som dine. Mine barn er etterhvert store nå men jeg har savnet nærhet til familie og en minste by, enklere infrastruktur osv helt grusomt intenst. Storbyens kulturliv har ikke vært verdt det for min del. Selv om disse godene nå etter hvert er på vei tilbake i mitt liv nå. Flytt i sommer, oppstart i nye barnehager og skoler til høsten. Misunner deg bare ved tanken, tenk boligpriser, bedre økonomi osv.

Anonymkode: 0c74d...8a4

Skrevet

Dere er jo over «det verste» når dere har barn i barneskolealder. Jeg tenker at det verste er bak dere nå. Behovet for hjelp og avlastning kommer til å bli mindre i årene som kommer.

Anonymkode: c2cf9...3a6

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg tror ikke det er for sent å flytte, barn tåler mye og om dere som familie trives så vil også barna ha gode muligheter for å finne seg til rette.

Men, likevel synes jeg du skal tenke deg godt om. Hva er det egentlig du savner? Hjelp fra familien eller familien din? Og blir det det samme med mannens familie om dere flytter nordover?

Om dere har det bra i Oslo og har gode jobber, vil dere kunne få det på hjemplassen din? Her er det forskjell på å være lærer eller å være sosiolog (bare som eksempel)

For meg er det viktig å bruke utdannelsen min, jeg vet ikke hvor viktig dette er for deg og mannen din? 

Og hva med venner, det er vel en risiko for at du har forandret deg på disse årene, vil dere få et nettverk på hjemplassen slik dere har i Oslo?

Jeg har valgt å flytte hjem til en stor østlandsby etter å ha bodd litt rundt om kring. men skulle jeg valgt om igjen så hadde jeg nok bosatt meg i Oslo, da jeg har flere venner og flere muligheter der enn der jeg bor nå.

Hvis dere virkelig ønsker å gi det et forsøk så går det jo an å leie ut boligen deres og prøve et år for å se hvordan dere trives?

Endret av fru Alving
Skrevet

Takk for gode refleksjoner. Du lister jo opp alt vi voksne ikke vil reise fra. Det er jo ikke bare barna som skal flyttes. Vi har også jobb og nettverk her. Trives her i hverdagen. Savner bare enormt den større delen av familien i helger og høytider. 

De stedene vi eventuelt må flytte til er såpass små at det kan bli snakk om pendling til nabokommunene for jobb. Det er heller ikke videregående skole der for barna, i umiddelbar nærhet. Bare for å nevne noe til dere som sier det er enkelt å flytte. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for gode refleksjoner. Du lister jo opp alt vi voksne ikke vil reise fra. Det er jo ikke bare barna som skal flyttes. Vi har også jobb og nettverk her. Trives her i hverdagen. Savner bare enormt den større delen av familien i helger og høytider. 

De stedene vi eventuelt må flytte til er såpass små at det kan bli snakk om pendling til nabokommunene for jobb. Det er heller ikke videregående skole der for barna, i umiddelbar nærhet. Bare for å nevne noe til dere som sier det er enkelt å flytte. 

Da hadde jeg droppet det og heller lagt noen ferier og høytider til å reise til familie. 

Anonymkode: 0f2ba...462

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...