Gå til innhold

Katt som tisser i senga

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en veldig fin og god pus på snart 11 år som plutselig har begynt å tisse i senga til femåringen. Tok henne nettopp å tisse der (jenta kommer inn til oss om natten, så senga var tom), og det er dermed fjerde gangen på et par uker at hun gjør det. Jeg ser at det anbefales å ta katten til dyrlege, og det har jeg absolutt lyst til, men må forhøre meg om noen her har erfaring med dette? Klarer ikke se noen endringer i familien (vi fikk en lillebror i mai i fjor, men det er vel litt sent for reaksjoner nå?). Utifra nettsidene til den lokale dyrlegen koster det FRA 899,- for 15 min konsultasjon, og 500,-nye per påbegynte 15 min, og ytterligere 1800,- for blodprøver. Det er dyrt når man er i ulønnet permisjon. Så, jeg bare lurte på om noen hadde erfaring? Tips og triks? Hun har ikke kattedo inne, har aldri hatt. 

Anonymkode: dc062...20e

Skrevet

Skulle ønske jeg kunne si noe annet, men når katten er så gammel er det bare én ting å gjøre før du prøver andre ting. Og det er en tur til veterinæren. Jo eldre en katt er når den starter å tisse inne, jo større er sjansen for at det er noe galt. Urinveisinfeksjon er noe av det første som mistenkes. Og det kan bli alvorlig dersom katten ikke får rask behandling. 

Har du Firstvet eller Agria Vet guide gjennom forsikringen? Da får du gratis konsultasjon. 

Anonymkode: 649aa...763

• Liker 4
Skrevet

Hvis du ikke har kattedo inne ville jeg startet med å prøve å sette frem en kattedo. Kjøp kattesand på dyrebutikk den er mye bedre enn den fra butikk. 

Anonymkode: 36dd2...aba

• Liker 4
Skrevet

Om du drar til dyrlegen kan du helt sikkert få delt opp regningen om nødvendig. 

Anonymkode: 36dd2...aba

• Liker 1
Skrevet

Min erfaring er at katter gjør fra seg inne på menneskene sine ting er at de protesterer på noe. Har det skjedd noe nytt eller annerledes? Anbefaler såklart en tur til veterinær, men sjangsen et stor for at katten bare er sær. 

Jeg har en hannkatt som er helt ekstrem på det, ingen dører kan være åpne, men det er spesielt min seng han lar det gå utøver. Han er en hjemløs katt jeg fikk når han var rundt året. Iløp av det første året våknet jeg en natt av at han sto å gravde på dyna mi, da hadde han gjort fra sæg oppå dyna mi, mens jeg sov. Han begynner å bli gammel mann nå, men like full i faen. 

Jeg skal aldri ha katt igjen. Ever. 

Anonymkode: e8ebe...d7c

• Nyttig 1
Skrevet

Prøv kattedo først 

er det noen forandringer dere har gjort? Hva som helst kan trigge en sær pus. 

å så er veterinær neste. Det er faktisk bare noe man må gjøre. 

Anonymkode: cd114...c31

Skrevet

Sett inn en ekstra kattedo, og sørg for å rense den ofte nok. Mange katter får litt lavere terskel for å tisse inne når de er gamle, så en kattedo i nærheten kan gjøre underverker. 

Skrevet

Ekstreeeeeeemt mange katter får nyreproblemer/urinproblemer. Både uvi, krystaller OSV.  Faren øker ved stress, kun tørrfôr, alder!!!! osv. 

Når det plutselig skjer med en så gammel katt som din og det ikke har vært noen forandringer så må du gå til veterinær!! Sier kun dette for å hjelpe deg! Det er en sjekk og er urinprøve (mulig blodprøve også) først og fremst, så vil legen gi beskjed om det er nødvendig med røntgen/ultralyd. Det er ikke så mye, da vil du få et svar. Konsekvensene kan jo bli at sykdommen utvikler seg og det blir enda dyrere og fikse eller i værstefall død (nyrene er ikke noe å kødde med)

Tissing i seng og kun en plass kan tyde på markering, da må du lese deg opp på det å finne måter å få hun tryggere i hjemmet på, men når hun er 10 år og det ikke er forandringer i hjemmet virker det veldig lite sannsynlig at det er dette. Men skal aldri si aldri. 

Kan og være fordi hun er gammel og ikke vil gå ut eller ikke klarer å holde seg. Skaff en dokasse  som er lav slik at hun slipper å hoppe oppi og som har små korn(sandlignende) siden hun er gammel og kan ha vondt i ledd og sensitive poter. 

https://www.jacksongalaxy.com/blog/why-does-your-cat-pee-out-of-the-litter-box-how-to-fix/

Anonymkode: 9c4a4...a2a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.2.2022 den 6.20):

Min erfaring er at katter gjør fra seg inne på menneskene sine ting er at de protesterer på noe. Har det skjedd noe nytt eller annerledes? Anbefaler såklart en tur til veterinær, men sjangsen et stor for at katten bare er sær. 

Jeg har en hannkatt som er helt ekstrem på det, ingen dører kan være åpne, men det er spesielt min seng han lar det gå utøver. Han er en hjemløs katt jeg fikk når han var rundt året. Iløp av det første året våknet jeg en natt av at han sto å gravde på dyna mi, da hadde han gjort fra sæg oppå dyna mi, mens jeg sov. Han begynner å bli gammel mann nå, men like full i faen. 

Jeg skal aldri ha katt igjen. Ever. 

Anonymkode: e8ebe...d7c

Det er alltid en grunn til slikt. Katter gjør ikke ting for å protestere eller være vanskelig. Det er deres måte å si ifra på. Ville tatt kontakt med en katteatferdsspesialist hvis jeg var deg eller sett på «my cat from hell» :https://www.discoveryplus.com/no/show/my-cat-from-hell

Når katter gjør slikt er det ofte våres feil, enten tar vi de ikke til dyrlegen, får ikke kattene til å føle seg trygg nok, overser signalene til katten, vi har ikke gode nok kattedoer for de, katten er usikker på oss så de markerer på sengene, vi leker ikke nok med kattene, vi gir ikke kattene nok oppmerksomhet og listen fortsetter. Det er ingen katter som er «full i faen», det er vi som ikke klarer å se løsningen på problemet deres. Finnes alltid en løsning. 

Og nei TS, katten din er ikke sær. Dette er noe som plutselig har oppstått etter 10 år, da er det noe gale eller noe som har skjedd og har absolutt ingenting med «sær katt»… Sære eiere er mest vanlig 😜

• Liker 2
Skrevet

Min katt på 14år begynte å tisse i sengen. Hun hadde kreft med spredning så ingenting kunne gjøres. Hadde mye vondt, og det var hennes måte å si fra på.

Anonymkode: 2caa5...5e4

• Hjerte 1
Gjest hellokitty
Skrevet

Hver eneste setning i innlegget din er bare «WTF». Ta katten til dyrlegen og ikke forvent at du skal få noe svar ut av Kvinneguiden. Du har selv VALGT å ha et dyr som du har ansvar for. At du er i ulønnet permisjon er ditt valg. Nei det ingen tips og triks man kan gjøre hvis en katt er syk. Og katten har ikke do inne?? HVORFOR??? Så du kaster ut katten også i -20 grader? Forventer du at katten skal holde seg eller si fra når den skal ut??? Hva gjør den ellers?? Er den ute døgnet rundt vanligvis??? Gå til dyrlegen. Katten kan være syk. Når man har dyr setter man de først. For man tenker ikke det er for dyrt å gå til dyrlege. Det å ta katten til dyrlege er man pliktig til å gjøre. 

Skrevet

UVI/nyreproblematikk. Ta katten til dyrlegen.

• Liker 1
Skrevet

Når en dyreeier må spørre på kvinneguiden med den grunnen at «dyrlege er dyrt og vil prøve noe annet først» da er det noe som ikke er som den skal i det hodet. Ei heller har katten DO INNE. Stakkars katt. Kan ikke gå på do når den må. Og på natta inne uten do. Hva forventer man da egentlig? Katter liker forsåvidt varme når de skal på do og det er det de går etter? De kan også være pirkete på kattesand. Det var min og hun fikk selvsagt sand av beste kvalitet. Men det hadde hun fra dag en også da.  Også ganske sikker på at katten får fôr fra vanlig matbutikk. Og heller ikke får årlig sjekk hos dyrlege. Og tips og triks? Kødder du liksom 🤪 «er i ulønnet permisjon og da er det dyrt med dyrlege» ja vel ditt valg begge deler. Ikke la dine dumme valg gå utover katten. Den kan ikke uttrykke smerte. Men det den gjør en den sin måte å si fra at alt ikke er som det skal på. TA ANSVAR!!!

Anonymkode: 4d664...6e2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.2.2022 den 5.57):

Har en veldig fin og god pus på snart 11 år som plutselig har begynt å tisse i senga til femåringen. Tok henne nettopp å tisse der (jenta kommer inn til oss om natten, så senga var tom), og det er dermed fjerde gangen på et par uker at hun gjør det. Jeg ser at det anbefales å ta katten til dyrlege, og det har jeg absolutt lyst til, men må forhøre meg om noen her har erfaring med dette? Klarer ikke se noen endringer i familien (vi fikk en lillebror i mai i fjor, men det er vel litt sent for reaksjoner nå?). Utifra nettsidene til den lokale dyrlegen koster det FRA 899,- for 15 min konsultasjon, og 500,-nye per påbegynte 15 min, og ytterligere 1800,- for blodprøver. Det er dyrt når man er i ulønnet permisjon. Så, jeg bare lurte på om noen hadde erfaring? Tips og triks? Hun har ikke kattedo inne, har aldri hatt. 

Bytt for til tørrfôr for sterilisere katter hvis du ikke allerede gjør det. 

Det kan være tegn til nyre problemer så katten må uansett sjekkes. Det er vanlig i den alderen. 

Anonymkode: fc370...6ba

Skrevet

TS, kanskje du skal prøve med kattedo inne fra nå av? Katten vår begynte plutselig å tisse på det ene teppet vårt, og vi fikk høre at når de først har begynt å tisse på et sted, så ser de på det stedet som doen deres fordi det lukter av tisset deres. Så vi måtte bare kaste hele teppet fordi vi ikke fikk ut lukten. Jeg hadde skaffet kattedo for å ha inne og kastet madrassen hun har tisset på.

Anonymkode: b2813...ae5

Skrevet

Enig med de andre. Å skaffe en kattedo kan nok hjelpe litt, men skulle det være noe fysisk galt med katten vil det bare hjelpe en liten stund før katten finner et nytt sted å tisse. Så det må nok dessverre sjekkes ut av dyrlege uansett. Jeg har hatt to katter som døde av nyresvikt, og begge startet med den oppførselen: de nektet å tisse i kattedoen, uansett hva slags tiltak jeg prøvde. De tisset på gulvet, poser, tøy, sofa og senger. Og siden katten din er relativt gammel er det også en relativt stor sjanse for at det er noe sånt.

Jeg sier ikke dette for å skremme deg. Men akkurat sånne ting er alvorlig nok til at du må ta det så fort som mulig. Skulle det være noe med nyrene (som er veldig vanlig for katter) må det oppdages så tidlig som mulig. Da er det håp hvis katten går over til et spesialfor for katter med nyresvikt, samt medisiner.

På en annen side finnes det ting som er mye mer vanlig enn alvorlige ting som nyresvikt, og som er mye enklere og billigere å behandle. Akkurat nå har jeg en katt som har fått urinveisbetennelse. Han tisser også overalt. Selve undersøkelsen kostet rundt 6000 kroner. Dette var en ganske nøye undersøkelse der de undersøkte "alt", med bedøvelse. Nå har vi fått betennelsesdempende og smertestillende han skal ta i noen dager, for å se om det løser seg. Men sånne "småproblemer" må også sjekkes ut av dyrlege og startes en behandling av så fort som mulig, så katten får det bedre, så det ikke utvikler seg til noe enda verre, og så katten slutter å tisse der den ikke skal. Når kattetiss først har satt seg i ting som madrasser, dyner og sofa er det så og si umulig å fjerne. Det vil kanskje alltid lukte, og katten vil være fristet til å tisse der igjen pga lukta som den kjenner (selv om vi ikke kjenner den selv).

Frem til da kan det være en god ide å prøve å stenge dørene til soverommene med mindre noen er i senga. Det er nok lettere sagt enn gjort med små barn i hus, men det er iallefall noe som er verdt å prøve å huske på og minne barna på om de er gamle nok. Kombiner dette med 1-2 kattedoer så katten iallefall har et valg, om hun vil gå ut eller tisse inne, og hvor i huset hun vil tisse.

Anonymkode: 34a6b...f1b

Skrevet

Katter får i seg 70-75% fuktighet gjennom å spise byttedyr, derfor har de utviklet en ganske dårlig tørstefunksjon siden de bare trenger å drikke 30% ish vann siden de får resten fra byttedyret. 

Våtfôr inneholder 70-80% vann så da klarer kattene å drikke resten av de 30 prosentene. 

Tørrfôr inneholder 8-12% ish fuktighet. Så si at katten KUN får tørrfôr så må de altså få i seg 90% vann (60% mer enn de egentlig skal trenge å drikke selv) så katter som KUN spiser tørrfôr går ofte rundt og drikker alt for lite vann og er dehydrert. 

Det er vanlig å sette matskål og drikkeskål samme plass. Dette er veldig dumt da katter har instinker som sier at de ikke bør drikke vann som er vedsiden av byttet(maten) for det kan være bakterier i det. Så katter drikker mindre når det er ved siden av maten. 

Katter har også instinkter som sier at stille vann er full av bakterier og at de bør drikke fra rennende vann. 

Så det er ganske mye som gjør at dette er et veldig vanlig problem hos katter og det er kjempe alvorlig og ikke noe man bør vente med i det hele tatt. 

Hva er det viktigeste for nyrene? Vann. 
Hvorfor er det så mange katter som får problemer med nyrene? Hmmmmm😅 Kanskje det har noe med manglende vanninntak. 

GÅ TIL DYRLEGEN. 
Generell forebygging til dere andre som leser (spes dere som anbefaler tørrfôr) 

Våtfôr med høy kjøttprosent. 
Vann vekk ifra matskål.
Vann flere steder.

Vannfontene.

Vann blandet i våtfôr/tørrfôr. 
Ikke bare gi tørrfôr (helst ingenting.)

Det er ikke sikkert det er noe med urinveiene/nyrene i det hele tatt, men bare at det KAN være det er grunn nok til å gå til veterinær, det kan og være hofteproblemer og mange andre problemer. TA deg råd.

• Liker 1
Skrevet

Få veterinær til å sjekke om katten har problemer med nyrene

Jeg mistet katten min for mange år siden til nyresvikt. Da hadde hun hatt en uvane med tissing inne i sengen, men det var en utekatt og hun begynte å bli gammel så vi trodde den bare ikke klarte å holde seg så lenge.

Det er veldig smertefult for katten hvis den har problrmer med nyrene og de svikter. Så ta tak i dette så fort du kan

Anonymkode: 23797...68b

Skrevet

Tusen takk til alle som har svart her! Jeg overdramatiserte nok dette med kostnader, var både trøtt og fortvilt midt i natta. 

For å svare på et par ting :

- Vi har katteluke i verandadøra, og pus kan gå inn / ut som hun vil 

- Hun får mat fra Hills for steriliserte katter 

-Hun er på kontroll annethvert år og får påfyll av de vaksinene som anbefales (betaler fast kombipris for dette) 

- Jevnlig ormekur siden hun er mest ute 

- Det blir ikke - 20 her da vi bor i mildt klima på Vestlandet 

Jeg elsker katten min, og med tips og triks mente jeg slik som forbytte, sette inn dokasse, drikkefontene, gi mer kos osv. Og jeg har fått mange gode tips! Samt time til dyrlegen er bestilt på tirsdag. Frem til da lukker vi alle dører og passer på at hun drikker godt. Skal også handle inn våtfor til henne, men hun har ikke vært særlig glad i det vi har prøvd til nå. 

Takk for hjelpen! ☺️

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Og en liten tilleggsopplysning: hun har aldri tisset inne før iløpet av alle årene vi har hatt henne ♥️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...