Gå til innhold

Islam - kan en jente gifte seg uten at foreldrene vet det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, dette innlegget er rettet mot muslimer som kan gi meg et ordentlig svar (ikke høyre-ekstreme som vil kritisere) 😅

Jeg har konvertert til islam (syns samfunnet er alt for overfladisk og med feil fokus, og for meg ble religion en fin måte å endre tanker og fokus/se verden annerledes).

Jeg tenker på å gifte meg snart, men foreldrene mine vet ikke at jeg har konvertert (de trodde aldri jeg var seriøs), og jeg er så redd for at den eventuelle mannen skal kreve å «spørre foreldrene mine» og at de må være med i moskeen når vi gifter oss. Jeg ønsker ikke å blande inn min familie, da de har et helt annet livssyn enn meg (de er også ganske rasistiske, for å være ærlig) og jeg tror det er best for alle at vi gjør ting på vår egen måte.

Foreldrene mine er ekstremt glade i meg og bryr seg veldig mye om hva jeg gjør. Samtidig vet jeg at de ikke ønsker å ha noe med religion å gjøre og jeg ønsker egentlig ikke at de skal treffe min framtidige mann engang - da de kan begynne å kritisere religion osv framfor han.

Hva skal jeg gjøre??

Anonymkode: c828e...d4d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Si til ham at du ikke vil blande dem inn, er du over 18 kan du gjøre hva du vil etter norsk lov.

Anonymkode: 1c39e...f39

• Liker 2
Skrevet

En ting er selve bryllupet, men det vil jo bli litt problematisk i lengden hvis du skal være gift med en mann resten av livet uten at dine foreldre får vite om det. Det høres ikke gjennomførbart ut.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hei, dette innlegget er rettet mot muslimer som kan gi meg et ordentlig svar (ikke høyre-ekstreme som vil kritisere) 😅

Jeg har konvertert til islam (syns samfunnet er alt for overfladisk og med feil fokus, og for meg ble religion en fin måte å endre tanker og fokus/se verden annerledes).

Jeg tenker på å gifte meg snart, men foreldrene mine vet ikke at jeg har konvertert (de trodde aldri jeg var seriøs), og jeg er så redd for at den eventuelle mannen skal kreve å «spørre foreldrene mine» og at de må være med i moskeen når vi gifter oss. Jeg ønsker ikke å blande inn min familie, da de har et helt annet livssyn enn meg (de er også ganske rasistiske, for å være ærlig) og jeg tror det er best for alle at vi gjør ting på vår egen måte.

Foreldrene mine er ekstremt glade i meg og bryr seg veldig mye om hva jeg gjør. Samtidig vet jeg at de ikke ønsker å ha noe med religion å gjøre og jeg ønsker egentlig ikke at de skal treffe min framtidige mann engang - da de kan begynne å kritisere religion osv framfor han.

Hva skal jeg gjøre??

Når ble det å være i mot en religion det samme som rasisme? 

Jeg for min del liker utlendinger så lenge de ikke er praktiserende muslimer. Jeg liker heller ikke hovmodige kristne.. 

Anonymkode: 6fa8c...3b5

• Liker 5
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Hva skal jeg gjøre??

Som voksen gjør du som du vil. 

Vil også si at selv om du finner mening i religionen din, så vil du nok risikerer å bli skuffet om du gifter deg med en mann som er født og oppvokst som muslim. Sjansen for at han er overfladisk med feil fokus er like stor som hos en ikke-religiøs. Du vil kanskje ha en større sjanse for å finne det du søker hos en annen konvertitt. 

Hilsen ei som var gift med en muslim i mange år. 

Anonymkode: 42518...c96

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Spør imamen din.

Anonymkode: 90bd2...ff7

• Liker 1
  • Nyttig 2
Gjest Anonymus51
Skrevet

Du bør informere foreldrene dine.

Skrevet

Du er jo konvertitt, og har ikke vokst opp i et muslimsk hjem. Du kan gifte deg med hvem du vil. Skjønner ikke helt problemstillingen. 

• Liker 1
Skrevet

Husk at foreldrene hans skal sjekke fitta di på bryllupsnatten. Om høna ikke har sprukket og det ikke er noe blod på lakenet, er du i trøbbel.

Anonymkode: f2016...3bb

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hva skal jeg gjøre??

Nei hvis din far er vantro så kan han ikke være din «wali». 

Anonymkode: fe21d...227

• Nyttig 1
Skrevet

Tror ikke muslimer gifter seg i moskeen. Den er for bønn og begravelse. 

Anonymkode: 9b719...a40

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tror ikke muslimer gifter seg i moskeen. Den er for bønn og begravelse. 

Anonymkode: 9b719...a40

Muslimer gifter seg på rådhuset eller i moskeen avhengig av land. I Norge har moskeer vigselsrett. 

Anonymkode: 00373...e18

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Alle over 18 i Norge kan gifte seg med hvem de vil, uten tillatelse fra noen, uansett religion (eller mangel på sådan).

Skrevet
Anonymus Notarius skrev (21 minutter siden):

Alle over 18 i Norge kan gifte seg med hvem de vil, uten tillatelse fra noen, uansett religion (eller mangel på sådan).

Ja i prinsippet og i teorien så er det sånn, realiteten er noe helt annet og spesielt innad i diverse innvandrermiljø.

Det bringer skam over familien hvis en muslimsk jente gifter seg med en som ikke er muslim og dette er noe jentene har fått innprentet siden barndommen, hvis disse jentene finner seg ikke-muslimsk kjæreste så er det en ting at det bringer skam over familien men de risikerer også å bli utstøtt fra både familien og innvandrermiljøet.
Siden det dreier seg om primitiv æreskultur og en streng religion så kan de i verste fall risikere reaksjoner som er mye verre enn å bli utstøtt.

Ofte så er det bestemt hvem de skal gifte seg med allerede når de er små og dette er kamuflert som arrangert ekteskap når det i realiteten er en form for hjernevasking, tvangsekteskap og menneskehandel.

Grunnen til at det er menneskehandel er fordi det ofte dreier seg om økonomiske ytelser eller lovnad om opphold hvis ektefellen hentes fra et annet land. Jentene er mest utsatt for dette p.g.a. av kvinnesynet i kulturen og religionen, gutter er også utsatt men det er ofte akseptert at de roter litt rundt med ikke-muslimske jenter for å få litt erfaring før de skal gifte seg med en jente som er ærbar.

Dette er et resultat av en feilslått innvandring og integreringspolitikk, det skulle vært mye mer fokus på dette problemet og det burde vært et fag på skolen og spesielt i områder der innvandrerjentene er spesielt utsatt. De må rett og slett lære seg at i Norge så er de frie mennesker og familien kan ikke bestemme hva de skal gjøre etter at de har blitt myndig.

Veldig synd at ikke politikerne tør å ta tak i dette, selv feministene har berøringsangst når det gjelder rettighetene til innvandrerjenter.

Anonymkode: e7350...b56

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Du har jo egentlig gått bak ryggen på foreldrene dine allerede.

Dette blir sikkert litt for høyre ekstremt for deg TS, men hva har du tenkt å gjøre når du får barn?

Anonymkode: 99d5d...27e

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Utfordringen er at Islam ikke setter en kvinnes valg og mening like høyt som mannens. For eksempel vil det bli vanskelig for deg dersom du vil skilles. Da kan det bli godt å ha din norske familie i ryggen. Du må nok også forvente at din nye familie kan ha meninger om likestilling og arbeidsdeling som du ikke kan godta - da kan også din norske familie være god å ha som støtte.

Alt i alt er det mange grunner å informere din norske familie, og støtte deg på dem. 

Anonymkode: 4878e...053

• Liker 1
  • Hjerte 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ja i prinsippet og i teorien så er det sånn, realiteten er noe helt annet og spesielt innad i diverse innvandrermiljø.

Det bringer skam over familien hvis en muslimsk jente gifter seg med en som ikke er muslim og dette er noe jentene har fått innprentet siden barndommen, hvis disse jentene finner seg ikke-muslimsk kjæreste så er det en ting at det bringer skam over familien men de risikerer også å bli utstøtt fra både familien og innvandrermiljøet.
Siden det dreier seg om primitiv æreskultur og en streng religion så kan de i verste fall risikere reaksjoner som er mye verre enn å bli utstøtt.

Ofte så er det bestemt hvem de skal gifte seg med allerede når de er små og dette er kamuflert som arrangert ekteskap når det i realiteten er en form for hjernevasking, tvangsekteskap og menneskehandel.

Grunnen til at det er menneskehandel er fordi det ofte dreier seg om økonomiske ytelser eller lovnad om opphold hvis ektefellen hentes fra et annet land. Jentene er mest utsatt for dette p.g.a. av kvinnesynet i kulturen og religionen, gutter er også utsatt men det er ofte akseptert at de roter litt rundt med ikke-muslimske jenter for å få litt erfaring før de skal gifte seg med en jente som er ærbar.

Dette er et resultat av en feilslått innvandring og integreringspolitikk, det skulle vært mye mer fokus på dette problemet og det burde vært et fag på skolen og spesielt i områder der innvandrerjentene er spesielt utsatt. De må rett og slett lære seg at i Norge så er de frie mennesker og familien kan ikke bestemme hva de skal gjøre etter at de har blitt myndig.

Veldig synd at ikke politikerne tør å ta tak i dette, selv feministene har berøringsangst når det gjelder rettighetene til innvandrerjenter.

Anonymkode: e7350...b56

Ja, i noen innvandrermiljø (og enkelte ekstreme kristne miljø) er det nok sånn, men det er jo ikke aktuelt for TS, siden hun ikke kommer fra et sånt miljø. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.2.2022 den 1.48):

Hva skal jeg gjøre??

JA. Når du er myndig så kan du det. 

Anonymkode: beb43...2e2

Skrevet

Ditt spørsmål avhenger også av hvor religiøs din kommende mann er. Har du funnet ut av det? Din norske familie kan bli en god støttespiller dersom din nye familie blir veldig religiøse av seg. Fot eksempel for støtte når dine barn skal oppdras. Skal de få lov til å gifte seg med en ikke-muslim? Slike ting ligget langt fram nå, men en gang blir de kanskje veldig viktige for deg.

om jeg var deg ville jeg tenkt igjennom hvor sterke grenser som nå skal bli lagt på ditt liv, og hvordan du skal takle det uten noen støtte «hjemmefra».

lykke til med kjærligheten!

Anonymkode: 4878e...053

Skrevet

Muslim her

ja, du kan.
i følge islam har foreldre ikke rett til å bestemme hvem barna gifter med. Du velger selv

Anonymkode: db050...14d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...