Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som er voksne (over 30) og studerer fulltid: hvor mye får dere i støtte hos lånekassen? Synes det er vanskelig og rotete å finne ut hva jeg vil få utbetalt i måneden, noe som er veldig relevant for meg og valget mitt om å bli student eller ikke. Får jeg ikke støtte nok til å forsørge familien så er det jo ikke vits for meg å søke. 

Jeg er over 30, har samboer med «ok minus» betalt jobb og har 3 barn, så er kanskje ekstra nyttig for meg å høre fra dere med samme utgangspunkt :)  

Og en annen ting…ser basislån/stipendet reguleres etter inntekt, og har en inntektsgrense. Min inntekt nå frem til eventuell studiestart er jo over den grensen som er satt av lånekassen. Som vil si at jeg kanskje ikke får noe lån/stipend. Men blir jeg fulltidsstudent så får jeg kanskje ikke mulighet til å jobbe i det hele tatt. Så da sitter jeg igjen med null stipend/lån og i tillegg ingen mulighet for å jobbe? Er det noen som vet noe om dette? Det kan da ikke være riktig at de regner ut slik… Da får jo ingen av oss som har en viss inntekt mulighet til å studere. 

Prøver å slippe å ringe dem da det ofte tar en halv dag å nå frem på telefonen deres. 

Håper noen tar seg tid til å svare! :) 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er veldig lett å finne ut av med å gå inn på Lånekassen sine sider og gå gjennom den enkle beregningskalkulatoren som ligger der https://lanekassen.no/nb-NO/stipend-og-lan/norge/universitet-og-hogskole/ Her kan du også sjekke om du kvalifiserer til barnestipend, og tilleggslån for de over 30 (alle inntektsgrenser og info ligger der). Basislånet får du uansett, men stipenddelen reguleres etter inntekt. For høy inntekt gir ingen eller lavere stipendandel. 

Anonymkode: 97e9f...3f4

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det er veldig lett å finne ut av med å gå inn på Lånekassen sine sider og gå gjennom den enkle beregningskalkulatoren som ligger der https://lanekassen.no/nb-NO/stipend-og-lan/norge/universitet-og-hogskole/ Her kan du også sjekke om du kvalifiserer til barnestipend, og tilleggslån for de over 30 (alle inntektsgrenser og info ligger der). Basislånet får du uansett, men stipenddelen reguleres etter inntekt. For høy inntekt gir ingen eller lavere stipendandel. 

Anonymkode: 97e9f...3f4

Takk for svar. 
Det du skriver om høy inntekt forstår jeg. Men jeg forstår ikke helt hvordan det skal fungere i praksis om de beregner stipendet etter hva jeg har tjent i år. For nå studerer jeg ikke, og jobber nesten 100%. Så lønnen er jo mye høyere enn den vil være om jeg blir student. Jeg har ikke mulighet til å jobbe 100% og studere fulltid samtidig. Som betyr at lønnen min vil bli lav under studietiden. Men fordi de beregner stipendet ut fra hva man tjener året FØR man blir student, så får man mindre utbetalt? Eller forstår jeg ikke? 
beklager hvis jeg er treig altså, men jeg greier ikke å forstå hvordan folk skal greie seg økonomisk på den måten. 

Skrevet

2 barn,  samboer tjener OK+. Fylt stipend og lån gir meg ca 10-12 000 inne, husker ikke helt 🙈

Anonymkode: 9dec7...b57

Skrevet

Om du begynner til høsten og da kun skal ha lån+stipend for halve 2022 er inntektsgrensen høyere (rundt 450 000 tror jeg). Jeg har ca 15000 i måneden fra lånekassen, har ett barn.

Anonymkode: 8560b...b37

Skrevet

Har 18600 kr i måneden fra Lånekassen. Har ekstralån (for de over 30) og forsørgerstipend.

Anonymkode: c89b3...310

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...