Gå til innhold

Noen barnevernspedagoger her? Eller som har god erfaring innenfor omsorgssvikt og traumatisering?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Først og fremst vil jeg bare si at jeg har forberedt meg godt til eksamen før noen måtte kommentere på det at jeg henvender meg til dette forumet. Jeg gjør det egentlig mest av ren nysgjerrighet og lurer litt på hva deres tanker er basert på mine. Jeg bruker pensum godt, og kommer ikke til å ta en avgjørelse basert på noe dere sier - men jeg kjenner at jeg trenger en brainstorme nå.

første oppgave lyder som følger:

Redegjør for hvilke korte- og langsiktige konsekvenser det kan få for barn/unge å bli utsatt for omsorgssvikt og traumatisering. 

Denne oppgaven er jo stor. Pensum er fylt opp med mange konsekvenser rundt disse temaene, men ingen er definert som verken korte eller lange. Det er her jeg sliter litt, med å skulle lage en tidsbegrensning for når konsekvenser anses som lange og korte. Det er naturlig å tenke seg at angst, depresjon og PSTD utvikler seg i noe senere forløp. MEN.

Dette med konsekvenser er for meg svært subjektivt, å skulle argumentere for hva som er kort og lang er for meg å ha litt A4 syn på disse barna. Misforstå meg rett. Jeg tenker en case hvor det er to barn som har opplevd en traumatisk hendelse som utvikler samme konsekvens (la oss si søvnvansker eller spiseforstyrrelser) - den ene kan ha en langtidseffekt av dette, mens den andre som har nøyaktig samme opplevelse av sammenheng kan slite over lenger periode. Jeg lever i tro om at alle konsekvensene kan gå over kort og lang sikt, men at beskyttelses faktorer spiller en stor rolle på hvor lenge disse konsekvensene utspiller seg. Som blant annet egne forutsetninger og miljø rundt. 

hva er egentlig deres umiddelbare tanke? Er det forsvarlig å stille seg kritisk til dette tidsperspektivet og heller undersøke disse formene for beskyttelse og deres betydning? 

Anonymkode: da80c...e28

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, helt konkret kan umiddelbare konsekvenser av omsorgssvikt være ikke adekvat næring som kan føre til under/feilernæring, dårlig tannhelse grunnet manglede tannpuss, dårlig hygiene. Barnet kan virke redd, ha mareritt, kan utagere i bhg/skole. 

Langsiktige konsekvenser kan være en utrygg tilknytning, reguleringsvansker, symptomer på ptsd/cptsd. Atferdsvansker, psykiske lidelser som f.eks angst og depresjon. Selvskading, suicidalitet. Lavt selvbilde. Vanskelig for å stole på andre. 

Anonymkode: 60929...4e7

• Liker 2
Skrevet

Oi, det var en veldig åpen oppgave. Jeg er pedagog, men tror faktisk at jeg hadde slitt med å redegjøre uten avgrensning. 

Ønsker deg lykke til:)

Anonymkode: dd120...272

Skrevet

Hei,

Jeg ville lest om utviklingspsykologi og utviklingstraumer. Tror du kan få mye ut av det. Når du får en så stor oppgave husk hele tiden å redegjøre for de(n) retningen du tar i besvarelsen din og argumenter godt for hvorfor 👍

lykke til! Har akkurat tatt master i barnevern 😉

Anonymkode: ad5ab...6e5

• Liker 1
Skrevet

Resiliens er en viktig faktor du må ta med. 

Med langsiktige mener man ofte utfordringer som følger deg lang inn i voksenlivet og som ofte kommer godt til syne når man skal stå i jobb, får egne barn mm. 
Kortsiktige er ofte utfordringer som er reparerbare iløpet av barn- og ungdomsårene 

Anonymkode: 678ac...70c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...