AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #1 Skrevet 8. februar 2022 Hva må jeg gjøre for å komme inn på bioingeniørstudie? Jeg har studiespesialisering fra et år påbygg, men bare 2,3 i snitt.. jeg var syk gjennomsnittlig halve året.. jeg er 28 år gammel og er helsefagarbeider. Får jeg noen fordeler ved at jeg har den utdanningen og med alderen min ? Nøyaktig hva må jeg gjøre for å komme inn på enklest måte ? Jeg har jo prøvd å Google, men jeg skjønner meg ikke helt på det. Hvordan fungerer studiet? Er det fysisk skole hver dag? Eller går det an å ha nettstudie? Tenker på iforhold til økonomi og jobb vedsiden av Anonymkode: 67414...60f
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #2 Skrevet 8. februar 2022 Det tok meg 5 min å Google svarene dine, så jeg vet ikke helt om du behersker å ta høyere utdanning - om du ikke klarer å gjøre research på egenhånd. Brutalt, men ærlig. Bioingeniør studiet finnes i Fredrikstad, Bergen, Oslo, Trondheim, Ålesund, Kristiansand, Hamar og Tromsø. Du må ha minst 45 i konkurransepoeng, spørs hvilken kvote du konkurrer i. Ingen tilbyr nettstudie i bioingeniør, naturligvis. Du må ha GENS + BIOI (Matematikk R1 (eller Matematikk S1 og S2) og enten Fysikk 1 eller Kjemi 1 eller Biologi 1. Anonymkode: 7843f...0b6 3
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #3 Skrevet 8. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det tok meg 5 min å Google svarene dine, så jeg vet ikke helt om du behersker å ta høyere utdanning - om du ikke klarer å gjøre research på egenhånd. Brutalt, men ærlig. Bioingeniør studiet finnes i Fredrikstad, Bergen, Oslo, Trondheim, Ålesund, Kristiansand, Hamar og Tromsø. Du må ha minst 45 i konkurransepoeng, spørs hvilken kvote du konkurrer i. Ingen tilbyr nettstudie i bioingeniør, naturligvis. Du må ha GENS + BIOI (Matematikk R1 (eller Matematikk S1 og S2) og enten Fysikk 1 eller Kjemi 1 eller Biologi 1. Anonymkode: 7843f...0b6 Åja nei da behersker jeg det helt sikkert ikke. Men du svarte meg jo ikke på det jeg spurte om så du har jo ikke Google mine spørsmål. Jeg spurte ikke om hvor studiene er, eller hvilke fag jeg må ha. Jeg spurte om hvordan skolegangen er, ikke hvor.... (det med nettstudie var i forhold til om det kan deles opp. Selvfølgelig vet jeg at det er mye praksis) og om at det at jeg er helsefagarbeider og alderen min kan ha noen fordeler for å lettere komme inn. Du får se om du klarer å finne svar på det jeg faktisk spør om på 5 min også før du kaller meg dum igjen. Jeg håper ikke du jobber med mennesker ihvertfall Anonymkode: 67414...60f 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #4 Skrevet 9. februar 2022 For å svare på det enkleste først, du får ingen fordeler av din tidligere utdanning og den eneste fordelen alderen gir deg er alderspoeng. Nå er jeg enig med den over at dette er relativt greit å finne ut av om du gidder å lese litt, men here we go. For å komme inn må du ha studiekompetanse, har du det men har for dårlige karakterer så må du ta opp fag. Du kan lese om ulike måter å tilegne seg studiekompetanse på Samordna Opptak sine nettsider, vil tro 23/5-regelen kan være den mest aktuelle for din del. Her ligger også poenggrensene for tidligere år, i fjor var det stedet med lavest grense i ordinær kvote 51,5 (UiT), så du må opp svært mye i karakterer for å komme inn selv med alderspoeng. I tillegg er det som en annen har nevnt over krav om fag i hht opptakskravet BIOI, som er nærmere spesifisert på SO. Bioingeniør er et heltidsstudium som krever fysisk oppmøte, du kan ikke ta det over nett. Det er forelesninger, gruppearbeid, tverrfaglig undervisning, laboratoriekurs og forøk, og praksis. Du må regne med oppmøte på skolen flere dager i uken, så en ekstrajobb må gjøres på kveld/helg/ferier som for andre studenter. Du kan som alle andre søke støtte fra Lånekassen mtp økonomien. For å lese mer om opplegget på de ulike studiestedene kan du sjekke ut informasjonen om studiet på nettsiden til de ulike lærestedene, der ligger som regel også studieplanen som beskriver med nøyaktig hva som skjer de ulike årene, f.eks her fra hvl https://www.hvl.no/studier/studieprogram/bioingenior/2021h/studieplan/ Anonymkode: 3f0da...543 3
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #5 Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): For å svare på det enkleste først, du får ingen fordeler av din tidligere utdanning og den eneste fordelen alderen gir deg er alderspoeng. Nå er jeg enig med den over at dette er relativt greit å finne ut av om du gidder å lese litt, men here we go. For å komme inn må du ha studiekompetanse, har du det men har for dårlige karakterer så må du ta opp fag. Du kan lese om ulike måter å tilegne seg studiekompetanse på Samordna Opptak sine nettsider, vil tro 23/5-regelen kan være den mest aktuelle for din del. Her ligger også poenggrensene for tidligere år, i fjor var det stedet med lavest grense i ordinær kvote 51,5 (UiT), så du må opp svært mye i karakterer for å komme inn selv med alderspoeng. I tillegg er det som en annen har nevnt over krav om fag i hht opptakskravet BIOI, som er nærmere spesifisert på SO. Bioingeniør er et heltidsstudium som krever fysisk oppmøte, du kan ikke ta det over nett. Det er forelesninger, gruppearbeid, tverrfaglig undervisning, laboratoriekurs og forøk, og praksis. Du må regne med oppmøte på skolen flere dager i uken, så en ekstrajobb må gjøres på kveld/helg/ferier som for andre studenter. Du kan som alle andre søke støtte fra Lånekassen mtp økonomien. For å lese mer om opplegget på de ulike studiestedene kan du sjekke ut informasjonen om studiet på nettsiden til de ulike lærestedene, der ligger som regel også studieplanen som beskriver med nøyaktig hva som skjer de ulike årene, f.eks her fra hvl https://www.hvl.no/studier/studieprogram/bioingenior/2021h/studieplan/ Anonymkode: 3f0da...543 Jeg kan jo ikke ta 23/5 regelen når jeg har studiespesialisering, den kan ikke brukes da. 2,3 er snittet fra påbygg, men det blir høyere sammen med 1 og 2 vgs. Ift skolegangen lurte jeg mer på hvor mye oppmøte det er fremfor hva slags fag og hva man gjør(det vet jeg jo). Lånekassen vet jeg jo selvfølgelig også om, men nå kan jeg mest sannsynlig ikke få noe derfra fordi jeg muligens har for høy formue. Hva mener du forresten med at du er enig med den over om at jeg må finne ut om jeg gidder å lese? Kan man ikke stille noen spørsmål her uten at det er noe galt med "ts"? På grunn av at jeg stiller disse spørsmålene på KG så bør jeg bare glemme å ta det studiet liksom ? Da er jeg automatisk for dum for det? 😂 er det det du mener? latterlig altså. Men takk for resten av svarene Anonymkode: 67414...60f
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #6 Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg kan jo ikke ta 23/5 regelen når jeg har studiespesialisering, den kan ikke brukes da. 2,3 er snittet fra påbygg, men det blir høyere sammen med 1 og 2 vgs. Ift skolegangen lurte jeg mer på hvor mye oppmøte det er fremfor hva slags fag og hva man gjør(det vet jeg jo). Lånekassen vet jeg jo selvfølgelig også om, men nå kan jeg mest sannsynlig ikke få noe derfra fordi jeg muligens har for høy formue. Hva mener du forresten med at du er enig med den over om at jeg må finne ut om jeg gidder å lese? Kan man ikke stille noen spørsmål her uten at det er noe galt med "ts"? På grunn av at jeg stiller disse spørsmålene på KG så bør jeg bare glemme å ta det studiet liksom ? Da er jeg automatisk for dum for det? 😂 er det det du mener? latterlig altså. Men takk for resten av svarene Anonymkode: 67414...60f Vel, du har jo åpenbart ikke lest hva 23/5 faktisk er. Er du eldre enn 23 og har minst 5 års arbeidspraksis kan du søke etter 23/5, selv om du har studiespesialisering. Uansett må du ta opp igjen fag, og du må betydelig forbedre karakterene dine. Hvis du har høy formue kan du nok få lån, men det blir ikke omgjort til stipend. Og du må regne med å møte opp på skolen på dagtid, og jobbe kveld/helg/høytid/ferier. Jeg er ikke den som skriver at du er for dum, men det er noe med på klare å finne og ta til seg informasjon som er greit å ha i basiskunnskapen før man blir student. Anonymkode: 3f0da...543 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #7 Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Vel, du har jo åpenbart ikke lest hva 23/5 faktisk er. Er du eldre enn 23 og har minst 5 års arbeidspraksis kan du søke etter 23/5, selv om du har studiespesialisering. Uansett må du ta opp igjen fag, og du må betydelig forbedre karakterene dine. Hvis du har høy formue kan du nok få lån, men det blir ikke omgjort til stipend. Og du må regne med å møte opp på skolen på dagtid, og jobbe kveld/helg/høytid/ferier. Jeg er ikke den som skriver at du er for dum, men det er noe med på klare å finne og ta til seg informasjon som er greit å ha i basiskunnskapen før man blir student. Anonymkode: 3f0da...543 Dette er også en måte å innhente informasjon på vet du. På Google finner jeg mye rart og ting som står på nettstedene er ikke helt tydelige alltid. Derfor syns jeg det er lettere å spørre noen, enn å grave og lete etter hva som faktisk er rett. Jeg har ikke lest om 23/5 regelen men flere av mine kollegaer som har studert/studerer har sagt at den kun kan brukes om man ikke har studiespesialisering. Den hjelper meg vel uansett ikke noen ting? Jeg må forbedre karakterene mine uansett hva jeg gjør, så hva er grunnen til at du mener det ville vært det beste for meg ? Jeg skjønner ikke hva du mener med at jeg ikke klarer å finne og ta til meg informasjon? Det er jo akkurat det jeg prøver på nå! Men får bare spydige svar. Er så merkelig å mene så mye om folk på grunn av én simpel tråd på KG.. men greit, jeg skal ikke studere. Jeg mister bare motet og håpet av å bli snakka så ned. Dere har helt sikkert rett, jeg vil ikke klare det. Anonymkode: 67414...60f
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #8 Skrevet 9. februar 2022 Man møter opp til forelesninger hver dag. I studiet inngår laboratorieøvelser, og etterhvert vil man også måtte ha praksis på sykehus. Hvor komfortabel er du med å lese faglitteratur på engelsk? Anonymkode: 16980...aed 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #9 Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Du må ha GENS + BIOI (Matematikk R1 (eller Matematikk S1 og S2) og enten Fysikk 1 eller Kjemi 1 eller Biologi 1. Anonymkode: 7843f...0b6 TS, av de fagene som nevnes her ( fysikk, kjemi, biologi) blir det for de som vil inn på bioingeniørstudiet anbefalt å velge kjemi. Anonymkode: 16980...aed
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #10 Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Man møter opp til forelesninger hver dag. I studiet inngår laboratorieøvelser, og etterhvert vil man også måtte ha praksis på sykehus. Hvor komfortabel er du med å lese faglitteratur på engelsk? Anonymkode: 16980...aed Ja ikkesant. Man må lese faglitteratur på engelsk... bare å droppe da. Anonymkode: 67414...60f
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #11 Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ja ikkesant. Man må lese faglitteratur på engelsk... bare å droppe da. Anonymkode: 67414...60f Noen lærebøker er skrevet på norsk, andre på engelsk. Hva er grunnen til at du ønsker å utdanne deg til bioingeniør? Finnes det et annet studium som kan være like fristende, men som ikke har like høye krav? Anonymkode: 16980...aed 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #12 Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Noen lærebøker er skrevet på norsk, andre på engelsk. Hva er grunnen til at du ønsker å utdanne deg til bioingeniør? Finnes det et annet studium som kan være like fristende, men som ikke har like høye krav? Anonymkode: 16980...aed Fordi jeg vil jobbe med patologi og jeg syns også labratoriearbeid virker spennende. Jeg vil holde meg i helsevesenet men vil slippe mye pasientkontakt, jeg blir helt utmattet av det. Det er ingenting annet jeg vil, da måtte det ha blitt tannteknikker eller tannlege og det er enda værre. Skal jeg først studere noe nå så skal det være ordentlige greier som jeg vil trives med men også kan tjene godt på uten å slite meg halvt ihjel. Men jeg får bare la det være og innfinne meg med at jeg må jobbe med syke folk for resten av livet. Anonymkode: 67414...60f
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #13 Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Fordi jeg vil jobbe med patologi og jeg syns også labratoriearbeid virker spennende. Jeg vil holde meg i helsevesenet men vil slippe mye pasientkontakt, jeg blir helt utmattet av det. Det er ingenting annet jeg vil, da måtte det ha blitt tannteknikker eller tannlege og det er enda værre. Skal jeg først studere noe nå så skal det være ordentlige greier som jeg vil trives med men også kan tjene godt på uten å slite meg halvt ihjel. Men jeg får bare la det være og innfinne meg med at jeg må jobbe med syke folk for resten av livet. Anonymkode: 67414...60f Det høres ut som en jobb på sterilsentral kunne være noe for deg. Drar opp en gammel tråd for deg, samt et par-tre artikler. https://www.siv.no/om-oss/nyheter/her-ender-bakteriene-sine-liv-pa-sykehuset https://helse-bergen.no/seksjon/ksk/Sider/Hva-skjer-i-Sterilsentralen.aspx https://helse-stavanger.no/avdelinger/klinikk-a/operasjonsavdelingen/sterilsentralen-der-bakterier-kommer-for-a-do Anonymkode: 16980...aed
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #14 Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det høres ut som en jobb på sterilsentral kunne være noe for deg. Drar opp en gammel tråd for deg, samt et par-tre artikler. https://www.siv.no/om-oss/nyheter/her-ender-bakteriene-sine-liv-pa-sykehuset https://helse-bergen.no/seksjon/ksk/Sider/Hva-skjer-i-Sterilsentralen.aspx https://helse-stavanger.no/avdelinger/klinikk-a/operasjonsavdelingen/sterilsentralen-der-bakterier-kommer-for-a-do Anonymkode: 16980...aed Jaja jeg har søkt jobb på sterilsentral, men jeg tjener jo ikke noe bedre på det enn jeg gjør nå, 100.000 mindre ✌ Anonymkode: 67414...60f
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #15 Skrevet 9. februar 2022 Nei, lønna er ikke høy, men trivselen kunne blitt bedre enn i din nåværende jobb. Anonymkode: 16980...aed 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #16 Skrevet 9. februar 2022 Jeg orker ikke lese mere svar, får bare dårlig selvfølelse av det. Føler meg rett og slett dum og lite verdt når jeg får sånne svar som det her... dere vet jo ikke noen ting om meg engang, menmen... da gikk den drømmen i dass. Mister lysten til å prøve det når folk indirekte kaller meg for dum til å klare det. Men takk for svarene... Anonymkode: 67414...60f
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #17 Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, lønna er ikke høy, men trivselen kunne blitt bedre enn i din nåværende jobb. Anonymkode: 16980...aed Jeg skal trives på fritiden min også vet du, ikke bare på jobb. Anonymkode: 67414...60f
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #18 Skrevet 9. februar 2022 Klart du kan få til bioingeniør studiet! Anonymkode: b25bf...e6e 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #19 Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg skal trives på fritiden min også vet du, ikke bare på jobb. Anonymkode: 67414...60f Lønnsnivå vil gjerne henge sammen med utdanningsnivå, sånn er det bare. Det kreves en del arbeid og forberedelser. Selv måtte jeg ta opp fag som privatist ettersom jeg ikke hadde GENS - BIOI. Anonymkode: 16980...aed 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #20 Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Lønnsnivå vil gjerne henge sammen med utdanningsnivå, sånn er det bare. Det kreves en del arbeid og forberedelser. Selv måtte jeg ta opp fag som privatist ettersom jeg ikke hadde GENS - BIOI. Anonymkode: 16980...aed Ja hat jeg sagt noe annet da? Det er jo derfor jeg vil studere for å både trives bedre på jobb og fritiden samtidig. Men det mener dere at jeg ikke kan, så da får jeg vel bare leve et utilpasst liv. Anonymkode: 67414...60f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå