AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #1 Skrevet 8. februar 2022 Har hørt at NAV har blitt mye strengere på dette de siste åra, men saken er den at jeg bare har en bachelor i realfag fra før, som jeg ikke har fått brukt for i jobbsammenheng enda, fordi den er så lite spisset/ konkret. Tanken er å ta et år pedagogikk, slik at jeg får brukt kompetansen min i realfag i skolen, og slik at jeg får god nok lønn til å forsørge barna alene. En barnehagejobb som ufaglært assistent vil ikke gi nok i lønningsposen, men kan NAV likevel argumentere for at en slik utdanning ikke er høyst nødvendig for å få arbeid, fordi en ufaglært stilling som barnehageassistent eller butikkmedarbeider burde holde? Anonymkode: 8e8c8...aaf
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #2 Skrevet 8. februar 2022 Hvor lang arbeidsansiennitet har du? I en barnehage som er organiser gjennom PBL økte satsene for ufaglærte assistenter betraktelig i fjor, og lønnen er dermed ikke så dårlig lenger. Da kan du jobbe som vikar noen dager i uken samtidig som du studerer og mottar studielån det ene året du skal gå på skole, så slipper du å bruke NAV. Anonymkode: c561b...729
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #3 Skrevet 8. februar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har hørt at NAV har blitt mye strengere på dette de siste åra, men saken er den at jeg bare har en bachelor i realfag fra før, som jeg ikke har fått brukt for i jobbsammenheng enda, fordi den er så lite spisset/ konkret. Tanken er å ta et år pedagogikk, slik at jeg får brukt kompetansen min i realfag i skolen, og slik at jeg får god nok lønn til å forsørge barna alene. En barnehagejobb som ufaglært assistent vil ikke gi nok i lønningsposen, men kan NAV likevel argumentere for at en slik utdanning ikke er høyst nødvendig for å få arbeid, fordi en ufaglært stilling som barnehageassistent eller butikkmedarbeider burde holde? Anonymkode: 8e8c8...aaf Ja. Dette dekker du selv. Anonymkode: 3c625...3c1 4
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #4 Skrevet 8. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja. Dette dekker du selv. Anonymkode: 3c625...3c1 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvor lang arbeidsansiennitet har du? I en barnehage som er organiser gjennom PBL økte satsene for ufaglærte assistenter betraktelig i fjor, og lønnen er dermed ikke så dårlig lenger. Da kan du jobbe som vikar noen dager i uken samtidig som du studerer og mottar studielån det ene året du skal gå på skole, så slipper du å bruke NAV. Anonymkode: c561b...729 Det har jeg dessverre ikke sjans til, verken praktisk eller økonomisk, som alenemor til fire barn. Må studere på deltid, og klarer ikke å ha en deltidsjobb i tillegg, da far har svært lite samvær og alt av den daglige omsorgen faller på meg. Ts Anonymkode: 8e8c8...aaf
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #5 Skrevet 8. februar 2022 Så planen din er å studere deltid på OS, uten noen jobb ved siden av? Takke meg til, du får jaggu bidra på egen hånd, slik vi andre har måtte gjort Anonymkode: 6ba4d...bb3
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #6 Skrevet 8. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så planen din er å studere deltid på OS, uten noen jobb ved siden av? Takke meg til, du får jaggu bidra på egen hånd, slik vi andre har måtte gjort Anonymkode: 6ba4d...bb3 Jeg er usikker på hva som blir praktisk mulig her, da mye avhenger av krav om oppmøte på studiested. Helst skulle jeg tatt studiet på heltid, men det blir kun mulig hvis man kan jobbe mye hjemmefra og ikke må møte flere ganger i uka pga gruppearbeider, fremføringer osv. Ts Anonymkode: 8e8c8...aaf
DMS Skrevet 8. februar 2022 #8 Skrevet 8. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg er usikker på hva som blir praktisk mulig her, da mye avhenger av krav om oppmøte på studiested. Helst skulle jeg tatt studiet på heltid, men det blir kun mulig hvis man kan jobbe mye hjemmefra og ikke må møte flere ganger i uka pga gruppearbeider, fremføringer osv. Ts Anonymkode: 8e8c8...aaf Ofte er det undervising kun 2 dagar per veke på heiltid, som betyr at ein kan kombinere det med deltidsjobb. Utfordringa er praksisperiodene, til saman 60 dagar, men det gjeld uansett om ein går heiltid eller deltid. Som aleinemor med låg inntekt har du rett på ekstra støtte hos lånekassen, står ganske greitt på nettsida deira. 4
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #9 Skrevet 8. februar 2022 Kvalifiserer du til y-veien eller praktisk-estetisk fag/tegnspråk på ppu da? Viss ikke er det master som gjelder for å bli lærer via ppu. Anonymkode: 2cc18...3d5 1
DMS Skrevet 8. februar 2022 #10 Skrevet 8. februar 2022 DMS skrev (1 minutt siden): Ofte er det undervising kun 2 dagar per veke på heiltid, som betyr at ein kan kombinere det med deltidsjobb. Utfordringa er praksisperiodene, til saman 60 dagar, men det gjeld uansett om ein går heiltid eller deltid. Som aleinemor med låg inntekt har du rett på ekstra støtte hos lånekassen, står ganske greitt på nettsida deira. Men sia du har realfagsbakgrunn må du ha master for opptak til ppu, det er kun praktisk estetiske fag som enn så lenge har unntak frå masterkravet. Beklager, tenkte ikkje på det då eg svarte. 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #11 Skrevet 8. februar 2022 DMS skrev (9 minutter siden): Men sia du har realfagsbakgrunn må du ha master for opptak til ppu, det er kun praktisk estetiske fag som enn så lenge har unntak frå masterkravet. Beklager, tenkte ikkje på det då eg svarte. Aha, ja det visste jeg ikke. Da faller jo den planen i grus, uavhengig av stønad eller ei😅 takk for oppklaringen! ts Anonymkode: 8e8c8...aaf
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #12 Skrevet 9. februar 2022 Jeg har ikke peiling på OS, men du kan få låne over 230 000 i Lånekassen når du har barn, tror det er to år på fulltid. Deretter «vanlig». Og pga pandemi har det vært ekstralån, nå er det strømstøtte på 3000kr tilgjengelig. Selv om dette er lån er det et svært rimelig lån. Ved lav inntekt kan noe bli omgjort til stipend. Har du en annen BA du kunne tenkt deg? Enig i at man trenger høyere lønn når dere er fem stykker🙃 Jeg klarer meg greit på lav lønn, men er alene og har lavt forbruk. Anonymkode: 976eb...f41
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #13 Skrevet 9. februar 2022 DMS skrev (8 timer siden): Men sia du har realfagsbakgrunn må du ha master for opptak til ppu, det er kun praktisk estetiske fag som enn så lenge har unntak frå masterkravet. Beklager, tenkte ikkje på det då eg svarte. Dette stemmer. Og å studere pedagogikk i ett år (som du sikkert kommer inn på) hjelper ikke, du må ta PPU. Anonymkode: 3ea21...c16 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #14 Skrevet 9. februar 2022 Hvis du vil ta mer utdanning kan du som andre nevner søke Lånekassen om støtte, du får mer om du har barn, og mer om du er over 30. Men PPU må du som nevnt ha master for å ta, evt kan du jo vurdere om master i realfag er veien å gå for å få en bedre stilling, eller om det er noe annet du har lyst å studere. Anonymkode: 6342c...f20 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #15 Skrevet 9. februar 2022 Det vil være mye enklere å bare ta en master som er mer spesialisert. Da kan du velge fag uten eller lite obligatorisk oppmøte og år 2. skriver du jo masteroppgaven og da "må" du ikke på skolen. Det finnes mange realfag hvor du helt greit kan få jobb etterpå. Anonymkode: 03c70...824 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #16 Skrevet 9. februar 2022 Takk for kloke svar. Merker at jeg ble veldig overrasket over disse nye reglene, at det nå kreves en full mastergrad for å undervise selv i barneskolen😅 men men, regler er regler og jeg kan jo bare skylde meg selv for at jeg ikke tok PPU tidligere, da det holdt med 60-gruppe osv… Ts Anonymkode: 8e8c8...aaf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå