Gå til innhold

Lagde spagetti på søndag kan jeg spise på onsdag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

pasta er skummelt og spise når det har stått lengehadde ikke risikert det

Anonymkode: 2e250...05f

• Liker 1
Skrevet
Blekkulfina skrev (2 timer siden):

Det sies vel at ris og pasta skal ligge i kjøleskap maks to dager før det spises, pga mulig oppvekst av skadelige bakterier som ikke drepes ved oppvarming. Såfremt du ikke har stålkontroll på kjøleskapstemperaturen til enhver tid, ville jeg faktisk droppet å spise dette nå på dag 3.

https://forskning.no/forskeren-forteller-mat-mat-og-helse/sa-farlig-er-det-a-spise-ris-og-pasta-som-er-lagret-feil/733037

Denne artikkelen var jo skremselspropaganda delux! De som døde her har jo vært direkte uforsvarlige, i tillegg til maks uheldige. I det ene tilfellet luktet og smakte maten så rart at ungene ikke spiste...

Jeg er for opplysning om at man må passe på å kjøle ned maten raskt pga bakterivekst, og at ris og pasta er spesielt viktig, men her er det jo ingen forskning bak hvor raskt det oppstår så stor mengde bakterier i kjøleskapstemperatur at man faktisk blir litt syk. Det er stor forskjell på å bli litt uggen, og å få leversvikt... 

Tørka bønner som ikke er bløtlagt og kokt, og mange typer sopp derimot kan være ekstremt giftig i veldig små mengder. 

Nå er det en ting at jeg selv aldri har blitt verken uggen eller syk av pasta- og ris-rester, men jeg har aldri hørt om noen andre som har blitt det heller (ikke alltid et godt argument, men her synes jeg det er rett med litt erfaring også). Selv de som ikke var klar over at mat må kjøles raskt ned, og i alle fall ikke med ris og pasta. Spesielt de første årene av studiene var det mange som ikke visste dette, men ingen ble dårlige... Selvfølgelig kan man være uheldig, og jeg sier ikke at man absolutt ikke kan bli dårlig av det, men da skal man rett og slett spise mat som lukter og smaker vondt, og i tillegg være veldig uheldig... 

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville spist det, så lenge det lukter og smaker normalt. Og passet på å varme opp skikkelig. Spiser ofte rester 3-5 dager senere så lenge de har blitt kjølt ned raskt, oppbevart kaldt, og varmes ordentlig. 

Anonymkode: bb3d1...0d3

Skrevet

Hadde aldri tenkt at det var et problem en gang. Min regel er lukt og smak. Men tenker at alt innenfor 1 uke er helt greit å spise.

Vet at pasta og ris er en ting å passe seg for. Men det har aldri vært et problem for meg, jeg var ikke klar over denne regelen med disse varene før jeg var veldig godt voksen.

Anonymkode: 9329b...757

Skrevet

Jeg hadde spist det 😁 er ikke redd for å spise mat som er oppbevart kaldt så lenge det lukter og smaker greit. 

Tommel opp for å ikke kaste mat, samme hva det koster 👍🏼👍🏼👍🏼👍🏼

Anonymkode: 9bf4b...284

Skrevet
mjaus skrev (8 timer siden):

Nei, man burde ikke spare på pasta og ris

Det er jo ikke sant, det du sier her! Det er direkte feilinformasjon.

Dette sier en forholdsvis gammel artikkel om pasta og ris fra forskning.no, det er jeg som har uthevet.

Sitat

Så hvor lenge er det trygt å lagre slike typer matvarer ved romtemperatur? Alt taler for at det går utmerket i alle fall 4-6 timer, og i de tilfellene hvor det har vært rapportert dødsfall har maten vært lagret ved over 12-14 °C i mer enn 2 døgn.

Men det er liten tvil om at vesentlig kortere tid er tilstrekkelig til å gi oppkast. 

Det står at det ikke er farlig å lagre pasta/ris ved lavere temperatur. 6-8 grader. 

TS: Jeg hadde nok spist maten hvis jeg visste at den var satt ganske direkte i kjøleskapet (og visste at kjøleskapet er kaldt nok), men spør som noen andre her, har du ikke tilgang til fryseboks? 

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Pasta (og ris) Ville jeg ikke spist så mange dager etter, selv om det stod kjølig. Maks dagen etterpå. 

Skrevet

Jeg ville ikke spist pasta eller kylling som har stått mer enn 2-3 dager i kjøleskap.

Anonymkode: bf8be...9a7

Skrevet

Jeg ville spist det :) her går rester i kjøleskapet innen en time etter det er ferdig, og da er du godt innafor. Er vel 2 timer som er "maks" tid på benk for pasta og ris.

Anonymkode: 83af8...3a5

Skrevet
Brunhilde skrev (8 timer siden):

Det står at det ikke er farlig å lagre pasta/ris ved lavere temperatur. 6-8 grader. 

Det gjør jo ikke det da. Det står kun at det er farlig å lagre ved høyere temperaturer. Det betyr ikke at det motsatte er sant.

Setter man maten i et tilstrekkelig kaldt kjøleskap, så sinkes oppblomstringen av bakterier, men den opphører ikke.

Jeg ville aldri spist pasta som har stått så lenge etter den er kokt, selv om den har stått i kjøleskap. Maks én dag er min grense. 

Anonymkode: d2815...743

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

...

Jeg ville aldri spist pasta som har stått så lenge etter den er kokt, selv om den har stått i kjøleskap. Maks én dag er min grense. 

Og om du søker, og leser, på nett, så sier de fleste at pasta fint kan stå 2-3 dager i kjøleskap, gitt at den er kjølt ned fort og at kjøleskapet er kaldt nok, helst 4 grader. ;) 

Skrevet
Brunhilde skrev (46 minutter siden):

Og om du søker, og leser, på nett, så sier de fleste at pasta fint kan stå 2-3 dager i kjøleskap, gitt at den er kjølt ned fort og at kjøleskapet er kaldt nok, helst 4 grader. ;) 

Jeg vet det.

Om du leser mitt innlegg, så ser du at det var ikke et spørsmål, det var et svar til TS.

• Liker 1
Skrevet
On 2/9/2022 at 4:49 PM, AnonymBruker said:

On 2/8/2022 at 10:54 PM, mjaus said:

Nei, man burde ikke spare på pasta og ris

On 2/8/2022 at 10:47 PM, AnonymBruker said:

Last det. Koster ikke all verdens!

Anonymkode: 8b0a0...ea9

Når folk tenker sånn, er det jo ikke rart at hver nordmann kaster 42 kg spiselig mat i året. Dette er et stort miljøproblem. Så lenge det har stått kaldt, er et par dager null problem - jeg hadde lett spist det på dag 3 også, og har aldri blitt dårlig.

Anonymkode: 0d2f6...d35

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når folk tenker sånn, er det jo ikke rart at hver nordmann kaster 42 kg spiselig mat i året. Dette er et stort miljøproblem. Så lenge det har stått kaldt, er et par dager null problem - jeg hadde lett spist det på dag 3 også, og har aldri blitt dårlig.

Tuller du?

Det er da ikke vi som svarer som lar maten stå i kjøleskapet helt til den må kastes. Kun den ene sier at man skal kaste mat. Nå bruker du en veldig vrang og falsk logikk. Stråmann, kalles det. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Tuller du?

Det er da ikke vi som svarer som lar maten stå i kjøleskapet helt til den må kastes. Kun den ene sier at man skal kaste mat. Nå bruker du en veldig vrang og falsk logikk. Stråmann, kalles det. 

Her svares det nå i en tråd der ts lurer på om maten skal spises eller kastes, da.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Her svares det nå i en tråd der ts lurer på om maten skal spises eller kastes, da.

Ja?

Men jeg ville aldri latt noe stå så lenge i kjøleskapet. Det er jo det å ikke planlegge som gir mest matsvinn. Det å planlegge gir mindre matsvinn. Ergo er det TS du må kjefte på, ikke oss som planlegger. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...