Gå til innhold

Lagde spagetti på søndag kan jeg spise på onsdag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lagde fullkorns spagetti på søndag hadde i tomat saus kylling og løk. 
Gratinerte  det med ost og hadde i ovnen. 

ligger rester av det i kjøleskapet . 

kan jeg spise det til lunsj imorgen eller er det farlig? 

Anonymkode: 6c220...b31

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det går bra. Det har jo stått i kjøleskapet. 

Skrevet

ja

Anonymkode: c8ad1...c85

Skrevet

Er 3.dagen, og det er jo kylling. Du smaker fort om det er godt eller ikke. 

Anonymkode: ec503...8ea

Skrevet

Last det. Koster ikke all verdens!

Anonymkode: 8b0a0...ea9

• Liker 2
Skrevet
Muskath skrev (1 minutt siden):

Jeg tror det går bra. Det har jo stått i kjøleskapet. 

Takk jeg har hatt det nederst i kjøleskapet hvor det er kaldest . 

lagde litt for mye 🤦‍♀️ Men er student så prøver å lage litt ekstra når jeg først må bruke kjøkkenet/ovn etc.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk jeg har hatt det nederst i kjøleskapet hvor det er kaldest . 

lagde litt for mye 🤦‍♀️ Men er student så prøver å lage litt ekstra når jeg først må bruke kjøkkenet/ovn etc.

Hæ?

Skrevet
Hero1 skrev (2 minutter siden):

Hæ?

Hva hæ? Regner med at ts sparer strøm eller ikke har tid til å lage mat hver dag

Anonymkode: 80143...f3d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei, man burde ikke spare på pasta og ris

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Det sies vel at ris og pasta skal ligge i kjøleskap maks to dager før det spises, pga mulig oppvekst av skadelige bakterier som ikke drepes ved oppvarming. Såfremt du ikke har stålkontroll på kjøleskapstemperaturen til enhver tid, ville jeg faktisk droppet å spise dette nå på dag 3.

https://forskning.no/forskeren-forteller-mat-mat-og-helse/sa-farlig-er-det-a-spise-ris-og-pasta-som-er-lagret-feil/733037

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva hæ? Regner med at ts sparer strøm eller ikke har tid til å lage mat hver dag

Anonymkode: 80143...f3d

Takk for at du forstår 🙏 leieprisen er blod pris vi er 3 stk som deler og må ut med 7000 hver . 

og strømprisen har ikke gjort det lettere , når alt er betalt har jeg 2500 igjen å «leve» på i mnd hjelper ikke at vi da må ut med 1500 ekstra hver i strøm :(  For da er det bare 1000 igjen

Men forstår nå at jeg kanskje ikke skulle lagd så mye spagetti . Begge romkameratene kunne fått men ingen av de er hjemme før fredag.

Skrevet
Blekkulfina skrev (11 minutter siden):

Det sies vel at ris og pasta skal ligge i kjøleskap maks to dager før det spises, pga mulig oppvekst av skadelige bakterier som ikke drepes ved oppvarming. Såfremt du ikke har stålkontroll på kjøleskapstemperaturen til enhver tid, ville jeg faktisk droppet å spise dette nå på dag 3.

https://forskning.no/forskeren-forteller-mat-mat-og-helse/sa-farlig-er-det-a-spise-ris-og-pasta-som-er-lagret-feil/733037

Ok takk skal ikke spise det da.

Skrevet

Jeg har selv vært student og kjente meg igjen i denne. Pasta både 3 og 4 dager i kjøleskap gikk helt fint👍 Bare det varmes godt opp og ikke står/har stått mye på benken i romtemperatur. Men går stort sett dette også😅

Jeg spiste feks ofte ulike varianter av pastasalat og den ble stående på benken gjerne halvtime om gangen. Gikk likevel fint tredje dagen og har til gode å bli matforgiftet🙂

Anonymkode: e6bdf...39f

• Liker 5
Skrevet

Jeg hadde helt klart spist det. Skjer ikke noe. Kjøper noen ganger ferdige pastaretter fra butikken. De blir oppvarmet for andre gang. 

Anonymkode: 59671...cc3

• Liker 3
Skrevet

Hadde aldri spist det!

Anonymkode: cebab...530

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde spist det. 

Anonymkode: c5935...290

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for at du forstår 🙏 leieprisen er blod pris vi er 3 stk som deler og må ut med 7000 hver . 

og strømprisen har ikke gjort det lettere , når alt er betalt har jeg 2500 igjen å «leve» på i mnd hjelper ikke at vi da må ut med 1500 ekstra hver i strøm :(  For da er det bare 1000 igjen

Men forstår nå at jeg kanskje ikke skulle lagd så mye spagetti . Begge romkameratene kunne fått men ingen av de er hjemme før fredag.

Har dere ikke tilgang på fryser, da? Da kunne du fint oppbevart den lenger uten å risikere å bli syk. 

Anonymkode: 4193a...3a5

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Neste gang kan du fryse maten. Men ja, det får fint å spise det så lenge det ikke smaker vondt. 

Anonymkode: 611ab...075

Skrevet

Jeg vil si at dette er null problem så lenge maten ikke stod lenge romtemperert før det havnet i kjøleskapet. 3-4 dager har aldri vært et problem... Og jeg har spist mye rester. Er opptatt av matsikkerhet, så liker å ha det renslig på kjøkken, og passer på å holde mat kjølig, men akkurat det med ris og pasta-rester synes jeg at det er mye skremselspropaganda. Små barn og de med nedsatt immunforsvar, eller at man ellers er syk, da burde man kanskje unngå det. Men ikke friske voksne. 

Etter 6 dager pleier jeg å være litt mer var på rester, men som regel merker man godt på lukt dersom det er noe galt med maten. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...