Gå til innhold

Hvordan fremstå med greit utseende på digitalt jobbintervju (lys, skygge, sminke, bakgrunn9

Anbefalte innlegg

Skrevet

(Usikker på hvor jeg skulle poste dette, så mod kan gjerne flytte på innlegget)

Jeg er blitt innkalt til jobbintervju på Teams fredag kl. 09.00. 

Jeg er 48 år, og har de siste årene hatt mange påkjenninger både fysisk og psykisk. Dessverre har det også påvirket utseendet mitt. Jeg ser sliten ut. Deler av ansiktet "henger", og jeg har ringer under øynene. Selvfølgelig også rynker både her og der, men anser det som ganske normalt for alderen. 

Jobben er viktig for meg, fordi den gir meg økonomisk handlefrihet til å kunne ta bedre vare på helse, kropp og utseendet generelt. Jeg er frisk som en fisk, og fullt i stand til å takle jobben. Så jeg er ikke syk. 

Jeg er altså ute etter tips om hvordan fremstå "freshest" mulig på jobbintervjuet. Noen triks i forhold til hvor jeg skal sitte i forhold til lys (dagslys, lamper) slik at jeg fremstår som litt mindre markert og sliten? Sminke? (bruker ikke så mye sminke til daglig, men vil gjerne ha tips). Hvor bør pc'en stå i forhold til ansiktet mitt (høyt/lavt)? Osv. 

Blir veldig takknemlig for gode tips og råd! 

Anonymkode: 15bc1...0ba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det peneste er å sitte i et litt mørkt rom med ringlys, men det har de færreste.

Men prøv å sitt med dagslys forfra, ikke fra siden. Og hvertfall ikke en taklampe ovenfra.

Ellers still inn laptopen slik at du får fin ansiktshøyde. Legg gjerne noen bøker under. 

Ha det ryddig og pent bak deg.

Når det gjelder sminke kan du gjerne sminke deg en del på Teams. Ikke vær redd for å legge foundation og solpudder. Men vær forsiktig med øyensminken.

Lykke til!

Anonymkode: dc6f3...ba3

• Liker 1
Skrevet

Flaks. Jeg ser i alle fall mye bedre ut på kamera på pc'n enn jeg gjør i virkeligheten. Når jeg skal i viktige møter pleier jeg å teste med kameraet på PC og se hvordan jeg ser ut på stort bilde mtp lys osv. Mitt kamera er i allefall ikke sylskarpt, så du kan godt sminke deg mer enn du vanligvis gjør, for normalt vil det trengs mer for å være synlig i det hele tatt. 

Bakgrunn: ren vegg bak uten duppeditter evt blurry bakgrunn så slipper de andre å bli opptatt av familiebildene eller lysestaken du fikk av tante Grete i 1998. 

Anonymkode: bc93a...868

• Liker 2
Skrevet

Takk for tips! 

Nyttig tips at taklampa bør være avslått. Og at PC står i ansiktshøyde. Og at bakgrunn ikke skal forstyrre. 

Annet jeg bør tenke på? Synes at ansiktet mitt blir veldig "hardt og markant" i dagslys. Kan jeg trekke for gardiner og bare ha lampelys?

Jeg skal prøve å sminke bort ringene under øynene. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Takk for tips! 

Nyttig tips at taklampa bør være avslått. Og at PC står i ansiktshøyde. Og at bakgrunn ikke skal forstyrre. 

Annet jeg bør tenke på? Synes at ansiktet mitt blir veldig "hardt og markant" i dagslys. Kan jeg trekke for gardiner og bare ha lampelys?

Prøv deg fram hva som blir fint. Dagslys kan være fint, ville ikke tenkt for mye på rynker! Du blir sikkert flott uansett💕

Anonymkode: dc6f3...ba3

Skrevet

Prøv deg litt fram, med lys og plassering på pc'en din.

Jeg får ikke stilt inn så mye lys på kamera på min pc. Kan føle meg superfresh når jeg sminker meg på badet, sjekker sminke i dagslyset i stue og ser like fresh ut, og så slår jeg på kamera på pc, og blir blek med svarte ringer rundt øynene :roll: Kamera på pc kan lyve veldig....

Anonymkode: daeb9...f0b

Skrevet

Highlighter er min venn når jeg skal i teamsmøter.

Anonymkode: 9c7df...ca3

Skrevet

Tror du må prøve deg litt fram. Ser noen her anbefaler dagslys rett forfra, men det skal du være forsiktig med. Jeg hadde det her om dagen, utilsiktet, og vel, jeg så ut som at jeg hadde flombelyst ansiktet. Det var ikke sol, heller. De jeg hadde møtet med, kunne sikkert se hver eneste pore og urenhet i hele ansiktet. Jeg hadde tydeligvis PC-em for nært også, trodde det var greit med normal "arbeidsavstand", men det ble altså for nært, ansiktet mitt dominerte skjermen.

Så mitt tips til deg er å prøve deg fram med ca. en meters avstand, ikke ha det for mørkt, men ikke dagslys rett på, heller. Nøytral bakgrunn, snu på bordet hvis du må for å få en ryddig bakgrunn. Og Ikke overdriv sminken, bruk litt, men ikke pøs på.

Skrevet

Dagslys er veldig hardt, så unngå det om du har mulighet. Og ja, prøv deg fram først. Det er kjipt å slå på kameraet med en gang intervjuet starter, og så ser du at du ser ut som the crypt keeper. 

Anonymkode: 1b3f7...b0a

Skrevet

Jeg har begynt å bruke mobilen til teams møter fordi det gir ett mye bedre bilde enn pc kamera, med mindre man har veldig bra kamera da. Men synes man ser mye freshere ut på mobilkamera. Sitter alltid også sånn at jeg sitter med ansiktet mot vinduet.

Anonymkode: 69f3c...097

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Takk for tips! 

Ikke sitt i direkte sol i alle fall, det er veldig hardt lys :) Prøv å finne et mykt lys, f.eks sola gjennom et gardin. Gjerne lys litt forfra om du vil skjule mørke ringer under øynene.

Lampelys kan være lurt, bare plasser det godt. Gjerne rett bak laptop. Test ut litt :)

Husk at du gjerne blir litt vassen på kamera, så kanskje en fresh leppestift også hjelper på litt. Bruker du foundation, så husk blush/bronzer for å få frem liv igjen i ansiktet. 

Anonymkode: abb77...368

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...