Gå til innhold

Mannen bruker opp til 3000kr på lunsj og vi har felles økonomi

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men hvorfor skal hun kjøpe seg inn i boligen? De er gift, de skal dele likt hvis de skilles. Mannen kan kreve egenkapitalen han hadde da han kjøpte holdt utenfor, men det som opparbeides i ekteskapet deles likt uansett hva partene tjener.

Og så må ts få seg en ordentlig jobb og forsørge seg selv.

Anonymkode: 113ae...d41

Nei ingenting blir automatisk mitt.

Anonymkode: da177...09f

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tallene du presenterer her henger jo ikke på greip. :klo: Hvordan får du 5000,- for boliglån og 1250,- på bil til å bli 8000? 🤷‍♀️

Anonymkode: 48a0d...e20

Jeg delte tallene på to . 1250kr er billån for en når man regner ut. Men i felles betaler vi 3000kr for billån i mnd. 

Skrevet
tussi84 skrev (3 timer siden):

dere hadde voldsomt høye transport utgifter.

vi har også en diesel bil til ca 50000, og har langt mindre utgifter per mnd enn det dere har hatt. Feks så betaler vi litt over 1000 kr I lån, 1100 kr I forsikring, og ca 2000 kr I diesel i mnd. Noe bompenger og parkering i tillegg på i snitt 600 kr i mnd. 

i tillegg har vi et busskort til 800 kr som vi deler på, da det varierer litt hvem som har bilen.

I tillegg setter vi av 1500 kr I mnd til reparasjoner, eller diverse andre utgifter som kan oppstå.

totalt blir kostnadene cA 7000 kr, hvor 5500 kr er månedligeavgifter.. Vi bor også ikke noe mer enn 20 min kjøretid unna jobben maks da, og det er uten Bompenger. De gangene vi kjører gjennom bom, er hvis vi skal på besøk til noen. 

Å bruke 17000 kr på transport i mnd et helt horribelt.

Vi kjører til og fra jobb, 30 min. I rushtid 40 min. 
bom hver tur. none ganger ut i helger å.vi skal slutte med det nå da :) 

vi vurderer å enten kjøpe el-bil. Eller flytte nærmere jobben

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

1.Han kjøpte huset 4 mnd før vi gifta oss. Så da er han eieren. 
2. jeg jobber som vikar. Tjener minst 10.000kr. Men kan tjene opp til 20.000kr. Men min normal lønn er på 10-13.000kr. Han får sine 10.000 kr uansett hva

Er du utlending ?

Skrevet

Det er jo helt utrolig at du ikke vet hva du betaler for og at du må spørre inne på et forum. Uansett, så har du vel krav på halve huset ved en skilsmisse. Er han klar over det? 

Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hun må kjøpe seg inn i huset, men får ikke lov selv om de er gift. Hun kan ikke leve et helt liv som leietaker hos mannen sin. 

Anonymkode: 46df5...e6d

Får hun lån med den inntekten da? 

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Trenger ikke å kjøpe meg inn. Det gjelder kun for samboer: jeg som kone har rett til å skrive en skjøte uten å «kjøpe meg inn» 

Ikke hvis huset er hans særeie.

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg syntes ikke det har noe å si om han betaler mer, for betaler jeg mindre er jeg også den som er kokk hjemme, vaskedame hjemme og gjør den jobben mens han er på jobb. 
Det går under samarbeid. Vi begge er late når det kommer til husarbeid og rydding,  så det at den ene jobber mindre noen dager skaper bare balanse i huset. 

det hennder jeg jobber 80%. Men minimum 2 ganger i uka! Også ser jeg Ann resten.

Du bør begynne å jobbe 100%.

Anonymkode: dfb9b...fcc

• Liker 1
Gjest laPistola
Skrevet

Det er jo litt kvinnefella som folk nevner, men når dere har så ulik økonomi blir det vanskelig. Virker som han tjener fett, og er i et arbeidsmiljø med andre med samme inntekt, da blir det jo veldig rart for han og spise matpakke når de andre lunsjer. Du burde jo forsøke og få opp din inntekt først og fremst og se på mulighetene for og kjøpe deg inn i huset. Om han betaler 28 000 og du 10 000, må han vel få lov og spise lunsj? Egentlig kommer du jo heldig ut av situasjonen, for hvordan skulle du klart deg på 10 000 i faste utgifter alene. Allikevel, du bør tenke på fremtiden og kjøpe deg inn eller ha en egen sparekonto. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Nei ingenting blir automatisk mitt.

Jo, han må dele sitt med deg og du må dele ditt med ham. Han kan kreve det han tok med inn i ekteskapet skjevdelt. Men hadde han noe særlig mye egenkapital? Og hva som står på skjøtet påvirker ikke at han må gi deg halvparten, bare at han har rett til å beholde boligen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jo, han må dele sitt med deg og du må dele ditt med ham. Han kan kreve det han tok med inn i ekteskapet skjevdelt. Men hadde han noe særlig mye egenkapital? Og hva som står på skjøtet påvirker ikke at han må gi deg halvparten, bare at han har rett til å beholde boligen. 

Er det ikke slik at hvis vi skriver skjøte på halv. Så er halv min og halv hans leilieghet? Og da ved skilsmisse har begge rett på det også. Altså sine halve del

Skrevet
laPistola skrev (1 time siden):

Det er jo litt kvinnefella som folk nevner, men når dere har så ulik økonomi blir det vanskelig. Virker som han tjener fett, og er i et arbeidsmiljø med andre med samme inntekt, da blir det jo veldig rart for han og spise matpakke når de andre lunsjer. Du burde jo forsøke og få opp din inntekt først og fremst og se på mulighetene for og kjøpe deg inn i huset. Om han betaler 28 000 og du 10 000, må han vel få lov og spise lunsj? Egentlig kommer du jo heldig ut av situasjonen, for hvordan skulle du klart deg på 10 000 i faste utgifter alene. Allikevel, du bør tenke på fremtiden og kjøpe deg inn eller ha en egen sparekonto. 

Er ikke noe positivt ved å spise utenfra. Ert er snakk om usunn mat. Pizza, boller osv osv. 

det går jo bare negativt inn på deg.

jeg har sagt det er greit å spise uteinfra med jobben i ny og ne. Som feks 2-3 gang i mnd. Men ikke 2-3 gang i uka.! Som han gjør

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Leieligehten er kjøpt før vi gifta oss. Så den er særeie. Da får jeg ikke noe av dens del ved for eksempel skilsmisse eller dødsfall. 
Derfor vil jeg skrive skjøte. Da blir den 100% halv min. Uansett skilsmisse eller dødsfall. 

Skrevet
laPistola skrev (1 time siden):

Får hun lån med den inntekten da? 

Man trenger ikke å kjøpe seg inn ved ektefelle. Kun ved samboer.

jeg kan bare skrive skjøte, med to vitner.  Så er den min

Skrevet
Luckie skrev (1 time siden):

Det er jo helt utrolig at du ikke vet hva du betaler for og at du må spørre inne på et forum. Uansett, så har du vel krav på halve huset ved en skilsmisse. Er han klar over det? 

Leieligehten er kjøpt før vi gifta oss. Så den er særeie. Da får jeg ikke noe av dens del ved for eksempel skilsmisse eller dødsfall. 
Derfor vil jeg skrive skjøte. Da blir den 100% halv min. Uansett skilsmisse eller dødsfall. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Leieligehten er kjøpt før vi gifta oss. Så den er særeie. Da får jeg ikke noe av dens del ved for eksempel skilsmisse eller dødsfall. 

Leiligheten er bare særeie hvis det er tinglyst særeie. Ellers er den felleseie, men han kan kreve skjevdeling av egenkapitalen. Resten må han dele med deg.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man trenger ikke å kjøpe seg inn ved ektefelle. Kun ved samboer.

jeg kan bare skrive skjøte, med to vitner.  Så er den min

Men ønsker din ektefelle det da? Jeg eier mer enn min samboer. Jeg gir ikke han mine hardt oppsparte penger for å være grei. Så vi har samboerkontrakt på at jeg har gått inn med mye høyere EK enn han i vår bolig.

Anonymkode: 21faf...6e0

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Leiligheten er bare særeie hvis det er tinglyst særeie. Ellers er den felleseie, men han kan kreve skjevdeling av egenkapitalen. Resten må han dele med deg.

Hva vil det si? At den kun er særeie hvis det er ektepakt?

hva med hvis vi er gift, men mannen selger leileigheten. Får jeg forsatt min halve del? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva vil det si? At den kun er særeie hvis det er ektepakt?

hva med hvis vi er gift, men mannen selger leileigheten. Får jeg forsatt min halve del? 

Si meg, har dere felles økonomi eller har dere ikke? Det er bare hvis dere går fra hverandre at dere må gi hverandre en halvpart, men ektefeller lignes jo sammen for formue. Men hvor stor er egenkapitalen han hadde? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Si meg, har dere felles økonomi eller har dere ikke? Det er bare hvis dere går fra hverandre at dere må gi hverandre en halvpart, men ektefeller lignes jo sammen for formue. Men hvor stor er egenkapitalen han hadde? 

Egenkapital på 900.000kr. 

vi har felles økonomi. Sånn som nå har han sløset penger på lunsj (3000) og en jakke på 5000kr. Nå har det kommet dobbelt regning på felles utgifter. Vi skulle egt betale 4500. Nå er den doblet. 

vil bare nevne mannen har truet med å selge leileigheten da vi har krangla. (Altså at han selger og flytter hos foreldrene sine med meg)

dette er også en av grunnene til at jeg vil ha den på mitt navn. Er nesten så han vet den bare er hans, og viser makten.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Egenkapital på 900.000kr. 

vi har felles økonomi. Sånn som nå har han sløset penger på lunsj (3000) og en jakke på 5000kr. Nå har det kommet dobbelt regning på felles utgifter. Vi skulle egt betale 4500. Nå er den doblet. 

vil bare nevne mannen har truet med å selge leileigheten da vi har krangla. (Altså at han selger og flytter hos foreldrene sine med meg)

dette er også en av grunnene til at jeg vil ha den på mitt navn. Er nesten så han vet den bare er hans, og viser makten.

Felles økonomi er jo at alle penger er felles. Hva er da problemet?

Og hvorfor er du egentlig sammen med denne mannen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...