AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #221 Skrevet 11. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 8.2.2022 den 20.39): Heldigvis har vi bare bodd sammen i et år! Så det er ikke mye «tap». men jeg merker nå godt at jeg betaler for mye! og jeg innså det mest nå når jeg så at han sløser penger på snus og lunsj. Mens jeg jobber så hardt. jeg jobber i en jobb jeg ikke trives i. Så for meg er det helt voldsomt å se dette hva kan jeg si til han? Uten å høres ut som en kjerring? Og være rettferdig jeg kan fint leve uten hus på mitt navn men da betaler jeg bare 5000kr i mnd. Om jeg så betaler 10.000 kr tenker jeg huset bør være på mitt navn. Huslån er 13.000kr så jeg betaler nok mye av huslån jeg å når jeg betaler 5000 ekstra Anonymkode: da177...09f Først og fremst er det ikke samboeren din sin skyld at du har en jobb du ikke trives i. Det må du ordne opp i selv. Ville kanskje sett meg om etter ny jobb også, om du stort sett ikke får utbetalt mer enn rundt 13.000. Uføre tjener jo mer enn dette. Om du betaler 10.000 til felles utgifter, i tillegg til husleie til samboeren din, høres jo det helt innenfor ut. Det hadde selvsagt vært enda bedre for deg om du hadde fått kjøpt deg inn i huset hans, og vært medeier. Da står du ikke igjen med null om det skulle bli slutt mellom dere. Om du ikke har råd til å kjøpe deg inn i huset hans, kan dere kjøpe noe billigere sammen. Angående bilen dere kjøpte sammen, burde du jo allerede da sagt at dere må finne dere en billigere bil. Men gjort er gjort. Regner med at du betalte på bilen, fordi du ofte sitter på med han? Eventuelt kunne du her foreslått busskort eller lignende, om det hadde vært likså greit for deg. Så hadde du spart bil-pengene til huskjøp. Jeg har selv bodd med en mann som eide boligen alene, mens jeg bidro med alt fra oppussing/oppgradering, betaling av lån, kommunale regninger og andre regninger på huset og så videre. Denne mannen hadde et spill-problem, så det var ikke sjeldent jeg måtte betale for han. Likevel sto jo jeg igjen med ingenting da det ble slutt, fordi jeg ikke hadde kjøpt meg inn i boligen hans. Så jeg anbefaler deg å først og fremst spare til det, fremfor å betale for andre dyre ting som denne bilen, som bare vil synke i verdi. Anonymkode: 5c97d...507
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #222 Skrevet 12. februar 2022 laPistola skrev (11 timer siden): Selvsagt skal ikke bare mannen ha fordeler, men han betaler jo nesten tre ganger så mye som henne, så da må han da få spise lunsj. Problemet er at hun tjener for lite og heller ikke vil jobbe mer. Igjen, hun hadde jo ikke klart faste utgifter alene, så dette er ikke kvinnefelle, men en som blir delvis forsørget istedenfor og øke inntekt og bli medeier og kunne spise boller ( eller salat ) til lunsj selv. Gud bedre, om jeg hadde bodd med en mann som ikke bidro til mer enn 1/3 av fellesutgiftene og i tillegg forventet at jeg skulle spise vonde matpakker fordi han brukte dyre linser… Dette er en kvinnefelle, hun betaler for forbruk og eier ingenting. Og han har plikt til å sørge for at de begge har råd til forbruk når hun tjener lite. De var enige om at hun jobber mindre og gjør mer hjemme. Anonymkode: 46df5...e6d
Gjest laPistola Skrevet 12. februar 2022 #223 Skrevet 12. februar 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Dette er en kvinnefelle, hun betaler for forbruk og eier ingenting. Og han har plikt til å sørge for at de begge har råd til forbruk når hun tjener lite. De var enige om at hun jobber mindre og gjør mer hjemme. Anonymkode: 46df5...e6d Da er hun enig i at hun vil i kvinnefelle. Når jeg leste overskriften trodde jeg han hadde svidd av 3000 på en champagnelunsj på tjuvholmen . 3000 i måneden er jo ikke mye. Han må jo spise lunsj selvom hun/ de velger at hun er hjemme.
Gjest laPistola Skrevet 12. februar 2022 #224 Skrevet 12. februar 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Dette er en kvinnefelle, hun betaler for forbruk og eier ingenting. Og han har plikt til å sørge for at de begge har råd til forbruk når hun tjener lite. De var enige om at hun jobber mindre og gjør mer hjemme. Anonymkode: 46df5...e6d Hadde dette vært omvendt.. en mann som ba en kvinne slutte og bruke penger på lunsj med kollegaer og heller smøre matpakke.. da hadde denne hønedebatten sett svært annerledes ut.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #225 Skrevet 12. februar 2022 jeg betaler 2500kr for bil. Jeg er likevel ikke Interesert i bilen, har heller ikke førekort. Så jeg syntes penger for billån og bilforsikring er mer han sine penger enn mine! Selv om jeg betaler. ja, jeg sitter på med bilen, men jeg kunne klart meg i en el bil også! Jeg tenker vi er i den bilen fordi han ønsket seg den! den gang tenkte jeg huset skal bli på mitt navn snart jeg ordner det, så kan hjelpe han med å kjøpe drømmebilen. Men et år senere og huset er ennå bare på hans navn. dette er så vanskelig for meg å ta opp! Jeg vet ikke hvorfor. å gjøre huset hans på mitt navn…: han sa idag denne bilen er så deilig å kjøre. men jeg føler ingenting! Er jo han som koser seg med drømmebilen Anonymkode: 718b1...867
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #226 Skrevet 12. februar 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): jeg betaler 2500kr for bil. Jeg er likevel ikke Interesert i bilen, har heller ikke førekort. Så jeg syntes penger for billån og bilforsikring er mer han sine penger enn mine! Selv om jeg betaler. ja, jeg sitter på med bilen, men jeg kunne klart meg i en el bil også! Jeg tenker vi er i den bilen fordi han ønsket seg den! den gang tenkte jeg huset skal bli på mitt navn snart jeg ordner det, så kan hjelpe han med å kjøpe drømmebilen. Men et år senere og huset er ennå bare på hans navn. dette er så vanskelig for meg å ta opp! Jeg vet ikke hvorfor. å gjøre huset hans på mitt navn…: han sa idag denne bilen er så deilig å kjøre. men jeg føler ingenting! Er jo han som koser seg med drømmebilen Anonymkode: 718b1...867 Det er bare rett og rimelig at du bidrar med å betale for bilen når han kjører deg til jobb. Du slipper billig unna ved å betale 2500,- for bilen når drivstoff og bom kommer på 8000,- i måneden. Anonymkode: 1a7fe...b6c 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2022 #227 Skrevet 12. februar 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): jeg betaler 2500kr for bil. Jeg er likevel ikke Interesert i bilen, har heller ikke førekort. Så jeg syntes penger for billån og bilforsikring er mer han sine penger enn mine! Selv om jeg betaler. ja, jeg sitter på med bilen, men jeg kunne klart meg i en el bil også! Jeg tenker vi er i den bilen fordi han ønsket seg den! den gang tenkte jeg huset skal bli på mitt navn snart jeg ordner det, så kan hjelpe han med å kjøpe drømmebilen. Men et år senere og huset er ennå bare på hans navn. dette er så vanskelig for meg å ta opp! Jeg vet ikke hvorfor. å gjøre huset hans på mitt navn…: han sa idag denne bilen er så deilig å kjøre. men jeg føler ingenting! Er jo han som koser seg med drømmebilen Anonymkode: 718b1...867 Kan jeg bare spørre om du er fra et muslimsk land? Siden du skriver at dere giftet dere før dere flyttet sammen, og at det er vanlig i deres kultur. Bare sånn at jeg forstår Som mange skriver, så tjener du jo ganske lite. Dette går da utover ditt forbruk, men også framtidig pensjon. Har du tenkt på det? Siden dere er 2, så bør jo mannen din bidra til husarbeidet også. Det viktigste er vel at du og mannen snakker sammen, om han bruker så mye mer penger enn deg. Når det er såpass store forskjeller i inntekt, så blir det ofte dårlig stemning. Anonymkode: 95135...112 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #228 Skrevet 13. februar 2022 8 hours ago, AnonymBruker said: Kan jeg bare spørre om du er fra et muslimsk land? Siden du skriver at dere giftet dere før dere flyttet sammen, og at det er vanlig i deres kultur. Bare sånn at jeg forstår Som mange skriver, så tjener du jo ganske lite. Dette går da utover ditt forbruk, men også framtidig pensjon. Har du tenkt på det? Siden dere er 2, så bør jo mannen din bidra til husarbeidet også. Det viktigste er vel at du og mannen snakker sammen, om han bruker så mye mer penger enn deg. Når det er såpass store forskjeller i inntekt, så blir det ofte dårlig stemning. Anonymkode: 95135...112 Det er vanlig blant en del kristne også. Jeg fikk litt sjokk da jeg flyttet til sørlandet for å si det sånn. 😂🙈 Men skrivingen til ts avslører at hun nok ikke har norsk som morsmål. Anonymkode: 0a3d5...78c 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #229 Skrevet 13. februar 2022 19 hours ago, AnonymBruker said: jeg betaler 2500kr for bil. Jeg er likevel ikke Interesert i bilen, har heller ikke førekort. Så jeg syntes penger for billån og bilforsikring er mer han sine penger enn mine! Selv om jeg betaler. ja, jeg sitter på med bilen, men jeg kunne klart meg i en el bil også! Jeg tenker vi er i den bilen fordi han ønsket seg den! den gang tenkte jeg huset skal bli på mitt navn snart jeg ordner det, så kan hjelpe han med å kjøpe drømmebilen. Men et år senere og huset er ennå bare på hans navn. dette er så vanskelig for meg å ta opp! Jeg vet ikke hvorfor. å gjøre huset hans på mitt navn…: han sa idag denne bilen er så deilig å kjøre. men jeg føler ingenting! Er jo han som koser seg med drømmebilen Anonymkode: 718b1...867 Og du koser deg med mye fri. Anonymkode: dfb9b...fcc 4
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 14. februar 2022 #230 Skrevet 14. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 10.2.2022 den 23.52): Nå må folk i denne tråden innse at det finnes egne regler for gifte, derfor spiller det ingen rolle at hun tjener mindre enn ham. Og det er lovfestet at arbeid i hjemmet teller som bidrag. Generelt når to stykker i et forhold har ulik inntekt så betaler man etter prosent av inntekt. Det kan ikke være sånn at TS skal betale 100% av sin inntekt og ha 0 lommepenger, men mannen betaler en lavere prosent av sin inntekt og har masse lommepenger. Og her bryter jo faktisk mannen hennes underholdsplikten han har som gift når hun ikke har noen lommepenger, for han har plikt til å sørge for hennes særlige behov hvis hun ikke har råd til det selv: "Ektefellenes "særlige behov" omfatter utgifter til klær, kontingenter, transport, utgifter til lege, fornøyelser mv. Ektefellens særlige behov vil således være mer omfattende enn "nødvendige behov", slik det følger av el. § 41." https://advokat.no/ektefellers-underholdsplikt/ Anonymkode: 46df5...e6d Underholdsplikten er basert på at begge skal bidra etter evne. Man kan ikke med henvisning til underholdsplikten sette seg på ræva og kreve at ektefellen forsørger en. Tenk om begge to tenkte sånn?
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #231 Skrevet 14. februar 2022 Anonymus Notarius skrev (11 timer siden): Underholdsplikten er basert på at begge skal bidra etter evne. Man kan ikke med henvisning til underholdsplikten sette seg på ræva og kreve at ektefellen forsørger en. Tenk om begge to tenkte sånn? Nå har de en ordning der TS gjør mer i hjemmet, og "virksomhet i hjemmet" er spesifikt omtalt i loven som bidrag til felles hushold. Dermed bidrar de likt. Da plikter han å sørge for hennes underhold med penger. Anonymkode: 46df5...e6d
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #232 Skrevet 14. februar 2022 laPistola skrev (På 13.2.2022 den 0.23): Da er hun enig i at hun vil i kvinnefelle. Når jeg leste overskriften trodde jeg han hadde svidd av 3000 på en champagnelunsj på tjuvholmen . 3000 i måneden er jo ikke mye. Han må jo spise lunsj selvom hun/ de velger at hun er hjemme. laPistola skrev (På 13.2.2022 den 0.24): Hadde dette vært omvendt.. en mann som ba en kvinne slutte og bruke penger på lunsj med kollegaer og heller smøre matpakke.. da hadde denne hønedebatten sett svært annerledes ut. Problemet er at han bruker 3000 på lunsj mens hun ikke kan gjøre det samme. Valget står ikke mellom å spise lunsj eller ikke, men mellom matpakke og kjøpe ferdigmat ute. Hva i alle dager har kjønn med dette å gjøre? Hadde dette vært omvendt så hadde dama fått akkurat samme beskjed, det er ikke greit at en part bruker masse lommepenger på gode lunsjer framfor å betale bøter og annet nødvendig, for så å kreve partners sparepenger til dette mens partner spiser matpakker. Anonymkode: 46df5...e6d
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2022 #233 Skrevet 14. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 13.2.2022 den 0.50): Det er bare rett og rimelig at du bidrar med å betale for bilen når han kjører deg til jobb. Du slipper billig unna ved å betale 2500,- for bilen når drivstoff og bom kommer på 8000,- i måneden. Anonymkode: 1a7fe...b6c Hvis TS hadde fått bestemme hadde de jo ikke brukt 8000 i mnd på drivstoff og bom med en el-bil... Anonymkode: 46df5...e6d
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #234 Skrevet 15. februar 2022 9 hours ago, AnonymBruker said: Nå har de en ordning der TS gjør mer i hjemmet, og "virksomhet i hjemmet" er spesifikt omtalt i loven som bidrag til felles hushold. Dermed bidrar de likt. Da plikter han å sørge for hennes underhold med penger. Anonymkode: 46df5...e6d Du tror TS, som ikke har barn, gjør husarbeid tilsvarende 10-13 tusen i måneden...? 🙈 De bidrar ikke likt. Uansett er det ingenting her som tilsier at ts ikke har mat på bordet. Hun bare krever at hun skal få bruke 13 000 i måneden på å ikke stresse, mens gubben ikke skal få bruke 3000 på mat til seg selv. Anonymkode: 0a3d5...78c 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #235 Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 10.2.2022 den 11.20): og jo jeg vil PRØVE å kreve 1/2 av huset. For husarbeid hjemme er like arbeid som ute! Anonymkode: da177...09f du er så sykt naiv og så lite opplyst...herlighet... Anonymkode: 18bcc...cd1 3
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 15. februar 2022 #236 Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Nå har de en ordning der TS gjør mer i hjemmet, og "virksomhet i hjemmet" er spesifikt omtalt i loven som bidrag til felles hushold. Dermed bidrar de likt. Da plikter han å sørge for hennes underhold med penger. Anonymkode: 46df5...e6d Å gjøre husarbeid i en moderne leilighet, uten barn, er ikke å bidra likt som en person med full jobb.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #237 Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Du tror TS, som ikke har barn, gjør husarbeid tilsvarende 10-13 tusen i måneden...? 🙈 De bidrar ikke likt. Uansett er det ingenting her som tilsier at ts ikke har mat på bordet. Hun bare krever at hun skal få bruke 13 000 i måneden på å ikke stresse, mens gubben ikke skal få bruke 3000 på mat til seg selv. Anonymkode: 0a3d5...78c Anonymus Notarius skrev (8 timer siden): Å gjøre husarbeid i en moderne leilighet, uten barn, er ikke å bidra likt som en person med full jobb. Det er da opp til TS og mannen selv å bestemme, hvis de vil ha den ordningen så har de det, ekteskapsloven sier bare at de har ansvaret sammen, ikke at det må fordeles på en bestemt måte. Nå er det dette de er enige om, hva dere synes om det er irrelevant. Hun har faktisk krav på mer enn mat på bordet, hun har krav på å få dekket sine særlige behov i tillegg, ikke bare nødvendige behov. Med andre ord, hvis han setter av 3000 i lommepenger til seg selv og 0 i lommepenger til henne, så oppfyller han ikke underholdsplikten. Anonymkode: 46df5...e6d
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #238 Skrevet 15. februar 2022 Hvorfor gidder dere å svare i denne tråden ... TS glemte å huke av for anonym og da hun innså feilen, ba om å få brukeren slettet Anonymkode: ea5d4...2ab
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #239 Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 8.2.2022 den 20.50): Er dette gratis? Anonymkode: da177...09f Ja Anonymkode: d570f...144
Gjest laPistola Skrevet 22. februar 2022 #240 Skrevet 22. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 15.2.2022 den 0.50): Problemet er at han bruker 3000 på lunsj mens hun ikke kan gjøre det samme. Valget står ikke mellom å spise lunsj eller ikke, men mellom matpakke og kjøpe ferdigmat ute. Hva i alle dager har kjønn med dette å gjøre? Hadde dette vært omvendt så hadde dama fått akkurat samme beskjed, det er ikke greit at en part bruker masse lommepenger på gode lunsjer framfor å betale bøter og annet nødvendig, for så å kreve partners sparepenger til dette mens partner spiser matpakker. Anonymkode: 46df5...e6d Hvorfor bruker en 3000 kroner i lunsj når en nesten ikke jobber og tjener penger? Har du vært i ulike livssituasjoner og alltid brukt samme på lunsj? Når en er i et jobbmiljø hvor alle tjener bra og alle går ut til lunsj er det der mye viktig skjer, sitter du igjen på en krakk med matpakke faller du utenfor. Nei, det har ingenting med skjønn og gjøre det er andre som prøver seg der. Det har med ulik jobb og inntekt og gjøre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå