AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #1 Skrevet 8. februar 2022 Har bare betalt den mnd summen uten å egentlig tenke over hva jeg får ut av det. Har ikke lån eller bilforsikring gjennom ordningene deres i DnB(har gode vilkår fra før). Sitter egentlig å lurer på om jeg bare skal melde meg ut. Noen som kan fortelle meg hvorfor man bør fortsette å være medlem? Anonymkode: 9efb9...8bd
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #2 Skrevet 8. februar 2022 Tja, hvis du plutselig trenger bistand f.eks i forbindelse med konflikt på jobb, omorgansiering, bemanningsendring, forbigåelse ved ansettelse, søknad om permisjoner el.l. så kan det være greit å være medlem. Hos oss er det også NSF som forhandler frem goder for f.eks vakter som må dekkes inn i ekstraturnus eller hvem som skal prioriteres i lokale forhandlinger, og da er det medlemmene som får fordelene. Sånn på generelt grunnlag er det fagforeningene som har kjempet frem mange av godene vi har i dag, og jeg mener derfor at man er forpliktet til å være medlem, ellers er man en snylter. Anonymkode: 537fe...feb 7
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #3 Skrevet 8. februar 2022 Jeg er absolutt ikke enig i holdningen om at man er snylter dersom man ikke er medlem. Medlemsskap i fagforening er faktisk frivillig, noe det virker som en del sykepleiere ikke skjønner. Det er derfor ugreit å kalle de som ikke er medlem for snyltere, for det kan også gjøre at folk føler seg presset til å være medlem. Personlig er jeg medlem grunnet lån og rabatt på forsikring (men har meldt meg av livsforsikringen da den er dårlig og har alle personforsikringer i IF) Anonymkode: 4904b...3e6 4
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #4 Skrevet 8. februar 2022 Moren min meldte seg ut, hun mente NSF var udugelige. Hun meldte seg inn i en annen fagforening istedet, jeg husker ikke hvilken, bare vet at hun er fornøyd. Tror hun er en av veldig veldig få sykepleiere der. Men det funker for henne. Anonymkode: 0deb5...eab 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #5 Skrevet 8. februar 2022 Jeg fikk veldig god hjelp av NSF i forbindelse med en konflikt på jobben. Uten dem hadde jeg vært uten jobb i dag. Anonymkode: 1de3d...868 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #6 Skrevet 8. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Moren min meldte seg ut, hun mente NSF var udugelige. Hun meldte seg inn i en annen fagforening istedet, jeg husker ikke hvilken, bare vet at hun er fornøyd. Tror hun er en av veldig veldig få sykepleiere der. Men det funker for henne. Anonymkode: 0deb5...eab Fagforbundet sikkert. Anonymkode: f35cc...7fd 1
herzeleid Skrevet 9. februar 2022 #7 Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Tja, hvis du plutselig trenger bistand f.eks i forbindelse med konflikt på jobb, omorgansiering, bemanningsendring, forbigåelse ved ansettelse, søknad om permisjoner el.l. så kan det være greit å være medlem. Hos oss er det også NSF som forhandler frem goder for f.eks vakter som må dekkes inn i ekstraturnus eller hvem som skal prioriteres i lokale forhandlinger, og da er det medlemmene som får fordelene. Sånn på generelt grunnlag er det fagforeningene som har kjempet frem mange av godene vi har i dag, og jeg mener derfor at man er forpliktet til å være medlem, ellers er man en snylter. Anonymkode: 537fe...feb Akkurat det er jo et interessant tema. En del kilder tilsier faktisk at det er forbundet som har "kjempet" frem at sykepleiere må gjøre flere "enkle" oppgaver gjennom å presse ut billigere arbeidskraft, og sånn sett bidratt til høyere arbeidsbelastning og at det blir vanskeligere å lønne sykepleiere høyere. Det kan en være støtte eller ikke, men om en ikke er enig i fremgangsmåten eller det de har "kjempet" frem virker det ikke som snylting å ikke sponse "kampen" en ikke støtter. Resten av poengene står seg nok likevel godt. Det kan helt sikkert være nyttig å ha organisasjoner i ryggen ved konflikt eller lignende. 4
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #8 Skrevet 9. februar 2022 herzeleid skrev (53 minutter siden): Akkurat det er jo et interessant tema. En del kilder tilsier faktisk at det er forbundet som har "kjempet" frem at sykepleiere må gjøre flere "enkle" oppgaver gjennom å presse ut billigere arbeidskraft, og sånn sett bidratt til høyere arbeidsbelastning og at det blir vanskeligere å lønne sykepleiere høyere. Det kan en være støtte eller ikke, men om en ikke er enig i fremgangsmåten eller det de har "kjempet" frem virker det ikke som snylting å ikke sponse "kampen" en ikke støtter. Resten av poengene står seg nok likevel godt. Det kan helt sikkert være nyttig å ha organisasjoner i ryggen ved konflikt eller lignende. Nå gidder ikke jeg dra i gang den profesjonsdebatten du forsøker på, jeg skriver på generelt grunnlag, og mener jeg fagforeninger som en helhet. Det er fagforeninger som har jobbet frem arbeidstidsbestemmelser, feriegoder, sykelønnsgoder, pensjonsordning, vernebestemmelser ect. De som ikke bidrar med medlemskap i en fagforening er snyltere. Og ang å være fagforeningsmedlem, bare vær på KG i ett års tid og se hvor mange som trenger hjelpe på arbeidsplassen, men ikke kommer noen vei fordi de ikke er organisert. Anonymkode: 537fe...feb 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #9 Skrevet 9. februar 2022 herzeleid skrev (30 minutter siden): Akkurat det er jo et interessant tema. En del kilder tilsier faktisk at det er forbundet som har "kjempet" frem at sykepleiere må gjøre flere "enkle" oppgaver gjennom å presse ut billigere arbeidskraft, og sånn sett bidratt til høyere arbeidsbelastning og at det blir vanskeligere å lønne sykepleiere høyere. Det kan en være støtte eller ikke, men om en ikke er enig i fremgangsmåten eller det de har "kjempet" frem virker det ikke som snylting å ikke sponse "kampen" en ikke støtter. Resten av poengene står seg nok likevel godt. Det kan helt sikkert være nyttig å ha organisasjoner i ryggen ved konflikt eller lignende. Les Loen-vedtaket fra 1989. NSF gikk systematisk inn for å presse andre yrkesgrupper ut av helseforetakene. Anonymkode: 556e7...1fb 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #10 Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Noen som kan fortelle meg hvorfor man bør fortsette å være medlem? Fagforeninger jobber for arbeidstageres rettigheter i arbeidslivet, rettferdig lønn og trygge arbeidsplasser, pensjon, forsikringer om du blir skadet på jobb og eventuelle tillegg. De forhandler på dine vegne i lokale lønnsforhandlinger og sørger for at du fortsatt får penger ved streik/lockout. Så ser du for deg at de fleste tenker «ja men det gir ikke MEG noen fordeler, alt det der har jeg jo allerede» og at plutselig blir veldig få medlem av en fagforening. Tror du arbeidsgiverne gidder å høre på dem da? Har de noen reell makt lenger? Nei, selvsagt ikke. Og da kan arbeidsgiverne gjøre som de vil - innenfor rammene av øvrig lov, men det er ganske mye som ikke er regulert i lovverket av det som er viktig for arbeidstakere. Anonymkode: 02909...458 4 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #11 Skrevet 9. februar 2022 Jeg var ikke medlem i NSF da jeg var sykepleier.Jeg synes de gjør dårlige avtaler, de ødelegger ryktet til sykepleiere med å komme med løgner og syting i media hele tiden, og jeg vil ikke på noen måte forbindes med dem. Anonymkode: 708a2...722 3 1
herzeleid Skrevet 9. februar 2022 #12 Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Nå gidder ikke jeg dra i gang den profesjonsdebatten du forsøker på, jeg skriver på generelt grunnlag, og mener jeg fagforeninger som en helhet. Det er fagforeninger som har jobbet frem arbeidstidsbestemmelser, feriegoder, sykelønnsgoder, pensjonsordning, vernebestemmelser ect. De som ikke bidrar med medlemskap i en fagforening er snyltere. Og ang å være fagforeningsmedlem, bare vær på KG i ett års tid og se hvor mange som trenger hjelpe på arbeidsplassen, men ikke kommer noen vei fordi de ikke er organisert. Anonymkode: 537fe...feb Og jeg prøver å forklare hvorfor det på generelt grunnlag ikke er å ‘snylte’ om du ikke støtter en organisasjon hvis ‘kamper’ du ikke nødvendigvis støtter og som potensielt gjør arbeidshverdagen din verre. 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #13 Skrevet 9. februar 2022 herzeleid skrev (26 minutter siden): Og jeg prøver å forklare hvorfor det på generelt grunnlag ikke er å ‘snylte’ om du ikke støtter en organisasjon hvis ‘kamper’ du ikke nødvendigvis støtter og som potensielt gjør arbeidshverdagen din verre. Så du mener fagforeninger generelt gjør arbeidshverdagen din verre? Anonymkode: 537fe...feb
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #14 Skrevet 9. februar 2022 Jeg er ikke medlem av NSF. Synes de har feil fokus. Dette voldsomme fokuset på lønn, når det er bemanning som er det store problemet. Nei, det gidder jeg ikke. Liker heller ikke hvordan de står frem i media, de gir sykepleiere et dårlig rykte da de får sykepleiere til å fremstilles som sytete og kravstore. Anonymkode: ec980...d59 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #15 Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er ikke medlem av NSF. Synes de har feil fokus. Dette voldsomme fokuset på lønn, når det er bemanning som er det store problemet. Nei, det gidder jeg ikke. Liker heller ikke hvordan de står frem i media, de gir sykepleiere et dårlig rykte da de får sykepleiere til å fremstilles som sytete og kravstore. Anonymkode: ec980...d59 Helt enig! 🙌🏻 Sykepleiere har for mye å gjøre = «Det var det vi sa, vi må få høyere lønn!» (når realiteten bak situasjonen er flere tiår med aktiv profesjonskamp for å presse andre yrkesgrupper ut av helseforetakene, slik at sykepleierne må vaske skyllerom, servere mat, ta stell som kunne vært utført av helsefagarbeidere osv.) Før Loen-vedtaket var andelen hjelpepleiere på norske sykehus 40%, nå er den 10%. Og den åpenbare løsningen her er å få flere helsefagarbeidere inn i helseforetakene for å sikre en mer riktig oppgavefordeling, ikke la sykepleierne sitte med alle oppgavene også klage på lønna etterpå. Anonymkode: 556e7...1fb 3 2
herzeleid Skrevet 9. februar 2022 #16 Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så du mener fagforeninger generelt gjør arbeidshverdagen din verre? Anonymkode: 537fe...feb Nei, jeg forklarer hvorfor det ikke er snylting å ikke støtte en fagforening en mener gjør det. 3
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #17 Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Fagforbundet sikkert. Anonymkode: f35cc...7fd Spurte henne, det var Delta. Anonymkode: 0deb5...eab
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #18 Skrevet 9. februar 2022 Jeg er ikke medlem. Jeg synes det er for dyrt, og jeg vil ikke sponse turer til konferanser rundt i verden for lederne der. Ved å ikke være medlem kan jeg spare til en sydentur i året til meg selv istedenfor. Anonymkode: 5fbc0...122
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #19 Skrevet 9. februar 2022 Det er jo flere fagforeninger å velge enn NSF. Jeg er ikke sykepleier da, men valgte å bytte forbund da jeg opplevde at mitt forbund ikke jobbet for mitt beste. Da vi skulle ha lønnsforhandlinger la de frem mitt krav, arbeidsgiver kom med et tilbud, og istedet for å legge seg litt over arbeidsgivers tilbud, så trakk de meg ned 10.000 til sitt krav nr. 2. (kap.5 så ingen pott). De tillitsvalgte har misforstått sin rolle fullstendig, og greier ikke å se at det er noen som har mer ansvar, og derfor høyere lønn enn andre, de ser bare at det er urettferdig at ee ikke har like høy lønn. Da valgte jeg å bytte til et annet forbund som jeg opplever som mer seriøs, og som forhandler for sitt medlem uavhengig av hvordan deres lønn er mot medlemmets. Anonymkode: a3771...20e
hnha Skrevet 4. februar 2023 #20 Skrevet 4. februar 2023 Her er det tydeligvis mange blandede erfaringer. Som medlem i NSF har du blant annet mulighet til å søke kurs- og utdanningsstøtte. De har gode rabattavtaler på forsikringer, banklån, hotellovernattinger, m.m. Du har også mulighet til å melde deg på kurs og konferanser i regi av NSF og få dette gratis. Du kan også få rådgivning og hjelp gjennom tillitsvalgtordningen og Fylkeskontorene. Skulle du havne i en situasjon hvor du står i fare for å miste jobb eller av en eller annen grunn trenger juridisk hjelp - kan du også få dette. Jeg har kollegaer som har fått krav på tilbakebetaling av for mye utbetalt i lønn over 10 år og fått tilbakebetalingskrav på 90.000.- Hadde det ikke vært en tillitsvalgt på arbeidsplassen hadde vedkommende tatt opp lån for å betale dette tilbake. Etter forhandlinger og senere assistanse fra Fylkeskontoret og jurist - ble kravet strøket! Så ja - det lønner seg absolutt å være medlem. Jeg har mange andre tilsvarende eksempler også. Når noen provoseres av at de er "snyltere" ved ikke å være organisert kan det forklares enkelt. Når det er lønnsforhandlinger på arbeidsplassen, beregnes summen det skal forhandles om ut i fra hva årslønnen til alle NSF medlemmene på arbeidsplassen. Dersom du ikke er organisert i sykepleierforbundet vil du likevel få minstelønnssatsen selv om du ikke er medlem. Det er regulert i lov - og avtaleverk (dumping!) - men samtidig har du vært med på å "dra ned" totalsummen det kan forhandles om og som gjør at resultatet for den enkelte blir dårligere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå