AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #1 Skrevet 8. februar 2022 I dag var jeg på "prøvejobb" på et bakeri der jeg fikk jobben på slutten av dagen da sjefen så at han likte meg og jeg likte jobben. Han spurte om jeg ville ha denne jobben og jeg sa ja. Da skrev vi en arbeidsavtale (?) der han fikk navn, nummer, adresse, personnr, kontonr osv, og deretter spurte jeg om hva lønna var. Han sa at på jobbplassen fulgte de tariffloven, og at ansatte fikk mellom 150-160kr. Dette stusset jeg veldig over da hun ene jenta der som har jobbet der i 4 år og er 23 år ikke får mer enn 140kr, og har ikke fått økt lønna i det hele tatt. Hun andre som er 26 fikk bare 160kr i timen. Jeg har mye arbeidserfaring som servitør og på min forrige jobb fikk jeg 180kr i timen. Er minstelønn i Norge 175kr? Og hvordan skal jeg stå på mitt i morgen og få 175kr i minstelønn? Han prøver å lure meg, og jeg ser dette. Han tenker sikkert jeg er dum og tar til takke med hva som helst. Kan noen hjelpe meg litt her? Anonymkode: 6463c...581
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #2 Skrevet 8. februar 2022 Håper du ikke signerte før du fikk vite hva lønn og arbeidstider/stillingsprosent var? Uansett kan du ta kontakt med fagforbundet eller foreningen din og forhøre deg. Anonymkode: 23380...81e
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #3 Skrevet 8. februar 2022 https://frifagbevegelse.no/nyheter/hva-er-minstelonna-i-norge-her-er-oversikten-6.158.827732.b1ef32c209 Anonymkode: fd450...b3c
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #4 Skrevet 8. februar 2022 Trodde ikke det var minstelønn i Norge jeg. Men hvis de følger tariff så burde det vel ikke være så ille.. Anonymkode: 59df9...e0c
Hareena Skrevet 8. februar 2022 #5 Skrevet 8. februar 2022 Vi har ikke minstelønn i Norge. Hvis bakeriet/bedriften du jobber for ikke har tariffavtale kan de i prinsippet betale deg hva som helst. Det er derfor folk må organisere seg og kreve tariffavtale, da må bedriften følge tariffen der minstelønn er framforhandlet. Minstelønn i overenskomsten for bakeri og konditori er en timelønn på 189,30 kr. 2
Taluno Skrevet 8. februar 2022 #6 Skrevet 8. februar 2022 Serveringsbransjen er en av de få som har minstelønn uansett om det er tariffavtale eller ikke. Lønn skal stå i arbeidsavtalen også. Jeg ville ikke ha skrevet under, men påpekt at lønnen er under lovfestet minstelønn, og krevd at det skal rettes opp før eventuell undertegnelse av kontrakt. https://frifagbevegelse.no/magasinet-for-fagorganiserte/her-er-den-nye-lovfesta-minstelonna-i-ni-bransjar-6.158.799586.2d4900fae1 Sitat Overnattings-, serverings- og cateringverksemder 16 år: Minst 114,08 kroner per time. 17 år: 123,58 kroner. 18 år: 137,84 kroner. Begynnarlønn over 20 år, eller over 18 år etter fire månader praksis: Minst 175,47 kroner per time
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå