Gå til innhold

Når konfirmanten ikke ytrer egne ønsker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her er jeg altså en som står på sidelinjen og ser på at en kommende konfirmant ikke greier ytre egne ønsker om sin egen konfirmasjon. Mor og far er skilt og mor nekter å kommunisere med far. Alt skal foregå gjennom barnet. Familievernkontoret har gitt opp og kan ikke gjøre mer når mor nekter.

Nå skal barnet konfirmeres og far vet ingenting om hva som skal skje. Han har til nå nylig fått vite en dato konfirmasjonen skal foregå. Far forsøker spørre hva konfirmanten ønsker angående konfirmasjonen men får ikke noe videre svar. Imens sitter besteforeldre, tanter, onkler, søsken osv og lurer på hva som skjer.

Hva er best å gjøre i en sånn situasjon egentlig?

Anonymkode: 3d8bc...62d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trist at foreldrene er så vanskelige! Gutten har vel gitt litt opp rett og slett. Håper noen tar ansvar! 

Anonymkode: bb486...883

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Trist at foreldrene er så vanskelige! Gutten har vel gitt litt opp rett og slett. Håper noen tar ansvar! 

Far prøver å kommunisere med både mor og barn men mor nekter. Han gjør alt han kan. 

Hvem skal ta ansvar for hva?

Dette er en meget spesiell situasjon. 

Skrevet

Slutt å legg ansvaret på gutten da? Han kan vel ikke akkurat løse deres konflikter? 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Slutt å legg ansvaret på gutten da? Han kan vel ikke akkurat løse deres konflikter? 

Nei det kan ikke barnet. Men, vil barnet feire? Hos mor? Felles? En konfirmasjon hos hver? I så fall hvilke dager? Hvem skal inviteres av slekt og venner? Dette må barnet kunne svare på i en alder av snart 15 år

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei det kan ikke barnet. Men, vil barnet feire? Hos mor? Felles? En konfirmasjon hos hver? I så fall hvilke dager? Hvem skal inviteres av slekt og venner? Dette må barnet kunne svare på i en alder av snart 15 år

Fy fader, dere må da forstå at han er i en MYE verre situasjon er faren! Et barn skal virkelig ikke måtte fikse opp i foreldrenes konflikt. Prøv å forstå hvilken skvis han står i! 

Han vil mest sannsynlig ha én konfirmasjon hvor mor og far klarer å oppføre seg sivilisert. Får han det? 

Du kan ikke svare? Ja, da vet du hvordan han har det 

Anonymkode: 94e94...9c1

• Liker 19
Skrevet (endret)

Barne/ungdommen er helt sikkert dritt lei av foreldre som ikke kan kommunisere og sammarbeide . Derfor er han slik. 

Min konfirmasjon skjedde ikke fordi jeg ønsket å ha både mor og far der men de klarte ikke være i samme rom , noe som fremdeles plager meg 20 år senere , så jeg har medfølelse for konfirmanten.  

Enig i at han mest sansynelig vil ha en stor konfirmasjon med begge sider av familie og både mor og far der,  uten at de skal krangle eller at det skal bli ugreit men han forstår nok at det kanskje ikke er mulig eller mistenker at det kan bli vanskelig  . Derfor ønsker han ikke å snakke om det . 

Endret av FruR
  • Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Så han skal velge èn forleder uten at det blir kaos mener du? Også står han i skylden for det hele.. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fy fader, dere må da forstå at han er i en MYE verre situasjon er faren! Et barn skal virkelig ikke måtte fikse opp i foreldrenes konflikt. Prøv å forstå hvilken skvis han står i! 

Han vil mest sannsynlig ha én konfirmasjon hvor mor og far klarer å oppføre seg sivilisert. Får han det? 

Du kan ikke svare? Ja, da vet du hvordan han har det 

Hvor leser du at barnet skal fikse foreldrenes konflikt? 

Hvis barnet vil ha én konfirmasjon med sin mors og sin fars side så må jo barnet fortelle det, slik at far kan få tatt del i dette. Nå står far uten noen info annet enn en dato. Han vet ikke noenting hva barnet ønsker. Skal han bestille lokale eller har mor allerede gjort det? Siden mor nekter å svare så må far spørre barnet, selv om han helst skulle ha diskutert dette med mor og konfirmanten sammen.

• Liker 1
Skrevet

"Jeg er utrolig stolt av deg og vil gjerne feire at du blir konfirmant. Derfor ønsker jeg å lage en fin feiring for deg helgen etter selve konfirmasjonen. Det blir dessverre for vanskelig for mamma og meg å ha fest på selve dagen sammen, men jeg gleder meg SÅ til å få se deg i kirken. Så inviterer vi tanter og onkler ev. En kompis av deg. Jeg tenkte kanskje tapas?" 

Ta ansvar og vær de voksne! En på 15 skal få slippe å ta de vanskelige avgjørelsene på dette. 

Anonymkode: c8851...36f

• Liker 19
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor leser du at barnet skal fikse foreldrenes konflikt? 

Hvis barnet vil ha én konfirmasjon med sin mors og sin fars side så må jo barnet fortelle det, slik at far kan få tatt del i dette. Nå står far uten noen info annet enn en dato. Han vet ikke noenting hva barnet ønsker. Skal han bestille lokale eller har mor allerede gjort det? Siden mor nekter å svare så må far spørre barnet, selv om han helst skulle ha diskutert dette med mor og konfirmanten sammen.

Du skriver jo det selv nå. Det er umulig for far å kommunisere med mor, så sønnen må ta ansvaret. Far MÅ faktisk ikke spørre barnet. Både han og mor kan snakke 

Stakkars barn.. Skjønner godt at han ikke snakker om konfirmasjonen. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

"Jeg er utrolig stolt av deg og vil gjerne feire at du blir konfirmant. Derfor ønsker jeg å lage en fin feiring for deg helgen etter selve konfirmasjonen. Det blir dessverre for vanskelig for mamma og meg å ha fest på selve dagen sammen, men jeg gleder meg SÅ til å få se deg i kirken. Så inviterer vi tanter og onkler ev. En kompis av deg. Jeg tenkte kanskje tapas?" 

Ta ansvar og vær de voksne! En på 15 skal få slippe å ta de vanskelige avgjørelsene på dette. 

Anonymkode: c8851...36f

Hva om det ikke er dette konfirmanten vil da? Hva om han/hun ser for seg  å feire én dag med hele slekta? Dette er skikkelig vanskelig å finne ut av.  Dette er jo barnets store dag. En dag man skal huske med glede. Men jeg er redd barnet ikke tør å si meningen sin om hva han/hun virkelig vil...

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du skriver jo det selv nå. Det er umulig for far å kommunisere med mor, så sønnen må ta ansvaret. Far MÅ faktisk ikke spørre barnet. Både han og mor kan snakke 

Stakkars barn.. Skjønner godt at han ikke snakker om konfirmasjonen. 

Enig. Men når mor ikke svarer, hva skal far gjøre da mener du?

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Enig. Men når mor ikke svarer, hva skal far gjøre da mener du?

Forklare sønnen at det ikke er sønnens ansvar å ordne opp i dette. Anerkjenne at det sikkert er forferdelig for sønnen at foreldrene krangler sånn, og at han er lei for det. Og ta ansvaret for at konfirmasjonsdagen ikke blir så bra som det kunne vært, og avtale noe annet hyggelig etterpå. 

Konfirmasjon i en sånn konfliktfamilie blir bare et forstørrelsesglass for alt det dysfunksjonelle. Best å komme seg igjennom det med minst mulig styr. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Forklare sønnen at det ikke er sønnens ansvar å ordne opp i dette. Anerkjenne at det sikkert er forferdelig for sønnen at foreldrene krangler sånn, og at han er lei for det. Og ta ansvaret for at konfirmasjonsdagen ikke blir så bra som det kunne vært, og avtale noe annet hyggelig etterpå. 

Konfirmasjon i en sånn konfliktfamilie blir bare et forstørrelsesglass for alt det dysfunksjonelle. Best å komme seg igjennom det med minst mulig styr. 

Foreldrene krangler ikke. Men mor vil ikke snakke med far så han er blokkert i alle kanaler. Barnet merker ikke noe krangel i den forstand. Men hn har jo fått med seg at mor har blokkert slik at hn blir nødt til å gi beskjeder fra mor, være mellominstans osv... Skikkelig trist.

Ja far kan velge å si det slik. Men kan jo hende barnet blir skuffet over en slik antagelse også. Vanskelig å vite.

Skrevet

jeg antar du er stemor . Hva skjer hvis du tar kontakt med mor da ? 

Anonymkode: 4b197...484

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

jeg antar du er stemor . Hva skjer hvis du tar kontakt med mor da ? 

Anonymkode: 4b197...484

Jeg har aldri snakket med henne og ut i fra fb, ser det ut til at jeg er blokkert jeg også.

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hva om det ikke er dette konfirmanten vil da? Hva om han/hun ser for seg  å feire én dag med hele slekta? Dette er skikkelig vanskelig å finne ut av.  Dette er jo barnets store dag. En dag man skal huske med glede. Men jeg er redd barnet ikke tør å si meningen sin om hva han/hun virkelig vil...

Men det høres jo ikke ut som det er et reelt alternativ. Om mor nekter å snakke med far så er det jo ikke realistisk å tro at mor og fars side vil kunne feire sammen. 
Om jeg var far ville jeg spurt om det å ha to feiringer er noe konfirmanten synes er greit. Og si at det er han/hennes dag, så det er viktig at han/hun er ærlig (men da må man også tåle ærlighet). Jeg tror det er mye bedre å komme med realistiske forslag, så kan konfirmanten velge ut fra det. Om to konfirmasjoner ikke er ideelt, så tipper jeg likevel det er det beste alternativet her.

Anonymkode: c03de...e4b

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men det høres jo ikke ut som det er et reelt alternativ. Om mor nekter å snakke med far så er det jo ikke realistisk å tro at mor og fars side vil kunne feire sammen. 
Om jeg var far ville jeg spurt om det å ha to feiringer er noe konfirmanten synes er greit. Og si at det er han/hennes dag, så det er viktig at han/hun er ærlig (men da må man også tåle ærlighet). Jeg tror det er mye bedre å komme med realistiske forslag, så kan konfirmanten velge ut fra det. Om to konfirmasjoner ikke er ideelt, så tipper jeg likevel det er det beste alternativet her.

Anonymkode: c03de...e4b

Helt enig! Men... Da må faktisk konfirmanten svare når hn blir spurt...

Skrevet (endret)

Siden mor har blokkert både far og deg på sosiale medier og nekter å være voksen nok til å snakke med far, så må far rett og slett bare steppe inn og sette i gang hjulene. Dere får på en eller annen måte få kontakt med mor og si at siden hun ikke evner å fortelle om noe som helst, så tar dere over. Dere har en dato, dere bestiller mat, lokale, lager invitasjoner og sender ut. Blir mor forbanna og sur, så får hun bare bli det. Sånn går det faktisk når hun ikke kan legge ting til siden og oppføre seg. Si det i klartekst og sånn og sånn blir det. Spør konfirmanten om hva h*n ønsker. Hvilken mat vil h*n ha, hvilken kaker, hvem skal inviteres, hvordan skal invitasjonene se ut osv. Sett i gang hjulene og ikke bry dere om mor. Hun er bare barnslig og lar det gå utover den stakkars konfirmanten. Denne dagen er det konfirmanten som skal være i fokus - ikke hennes hat og vonde følelser mot dere. 

Endret av Kittykat
  • Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...