Gå til innhold

Kontantstøtten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vedtatt at kontantstøtten skal taes vekk? Og at den kun skal gjelde for de som ikke har fått barnehageplass?

Sønnen min blir 1 år i juli og jeg ønsker å ha han hjemme så lenge jeg kan. Har av den grunn ikke søkt om noen barnehageplass.

Jeg er uføretrygdet så skal ikke tilbake i jobb.

Anonymkode: 4e82d...a87

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Google "kontantstøtte" og du vil få svar.

Anonymkode: e3b0f...d97

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er det vedtatt at kontantstøtten skal taes vekk? Og at den kun skal gjelde for de som ikke har fått barnehageplass?

Sønnen min blir 1 år i juli og jeg ønsker å ha han hjemme så lenge jeg kan. Har av den grunn ikke søkt om noen barnehageplass.

Jeg er uføretrygdet så skal ikke tilbake i jobb.

Anonymkode: 4e82d...a87

Nei det er ikke vedtatt . Blir det forandring så er det snakk om at man får den kun fram til den mnd barnet fyller 18 mnd. Det er en lang prosess å få det omgjort, så det drøyer nok en god stund til før det blir forandring.

Anonymkode: 354a7...a35

• Liker 1
Skrevet

Eneste endringen i kontantstøtte som muligens vil trå i kraft fra august 2022 er at kontantstøtte skal utbetales til og med måneden før barnet får barnehageplass. Nå er det sånn at dersom barnet får barnehageplass i august, får man kontantstøtte til og med august (forutsatt at alle de andre vilkårene er oppfylte), men det ser altså ut til å bli endret (men som sagt, ikke vedtatt ennå). 

Du kan også google kontantstøtte så får du svar på spørsmålet ditt :) 

Anonymkode: 77ebb...ee2

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Eneste endringen i kontantstøtte som muligens vil trå i kraft fra august 2022 er at kontantstøtte skal utbetales til og med måneden før barnet får barnehageplass. Nå er det sånn at dersom barnet får barnehageplass i august, får man kontantstøtte til og med august (forutsatt at alle de andre vilkårene er oppfylte), men det ser altså ut til å bli endret (men som sagt, ikke vedtatt ennå). 

Du kan også google kontantstøtte så får du svar på spørsmålet ditt :) 

Det ligger også an til at støtten stopper når barnet er 1,5 år i stedet for 2. Det vil si at du nok uansett får kontantstøtte fra juli og ut 2022, Ts.

Anonymkode: 0ab4f...a95

Skrevet

Heldige deg som er frisk nok til å være hjemme med barnet. Det sagt, så håper jeg de fjerner kontantstøtten nettopp av slike grunner. Det er helt meningsløst at uføretrygdede skal få betalt for å ha egne barn hjemme.

Anonymkode: 455ed...032

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Heldige deg som er frisk nok til å være hjemme med barnet. Det sagt, så håper jeg de fjerner kontantstøtten nettopp av slike grunner. Det er helt meningsløst at uføretrygdede skal få betalt for å ha egne barn hjemme.

Gjelder vel om en er i arbeid og?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

En ufør person får gjerne trygda si, mens de som er yrkesaktive må ta ulønnet permisjon. 

Anonymkode: 7d79c...28f

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Det ligger også an til at støtten stopper når barnet er 1,5 år i stedet for 2. Det vil si at du nok uansett får kontantstøtte fra juli og ut 2022, Ts.

Anonymkode: 0ab4f...a95

Siden barnet fyller ett år i juli kan hun tidligst få kontantstøtte fra august :)  

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

En ufør person får gjerne trygda si, mens de som er yrkesaktive må ta ulønnet permisjon. 

Anonymkode: 7d79c...28f

Ja, men ellers er det vel få fordeler med å være ufør!? 🙄

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

De går ulønnet. Uføretrygdede får først engangsstønad på nærmere 100 000,-, deretter 7500,- måneden i kontantstøtte, og i tillegg full "lønn" som vanlig.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De går ulønnet. Uføretrygdede får først engangsstønad på nærmere 100 000,-, deretter 7500,- måneden i kontantstøtte, og i tillegg full "lønn" som vanlig.

Det er 90K, og det er ikke så mye mtp hva baby koster. 

Anonymkode: f9f49...e11

Skrevet

Man MÅ ikke sende barnet i bhg. Jeg sa opp jobben for å være hjemme til hen er 2år. Jeg får da dagpenger (jada nav svindler blablabla. Nei det er mine skattepenger jeg får tilbake). 

Alle dere som sier man «mååå» ditt og datt. 
NEI, velg å lev billigere da vell? Så kan du ha barnet hjemme. Skaff billigere bil, ta buss, Slutt å spise sushi. Voksne mennesker MÅ faktisk ingenting, sorry, men dere VELGER. 

Skrevet

Kontantstøtten får du fra og med barnet fyller 13mnd, da får du 7500kr utbetalt ca den 30 hver mnd :) 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Javel? Jeg jobbet 70% og fikk kontantstøtte🤷‍♀️ 

Kontantstøtte er relatert til om du har bhg-plass, ikke om du har inntekt.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Man MÅ ikke sende barnet i bhg. Jeg sa opp jobben for å være hjemme til hen er 2år. Jeg får da dagpenger (jada nav svindler blablabla. Nei det er mine skattepenger jeg får tilbake). 

Alle dere som sier man «mååå» ditt og datt. 
NEI, velg å lev billigere da vell? Så kan du ha barnet hjemme. Skaff billigere bil, ta buss, Slutt å spise sushi. Voksne mennesker MÅ faktisk ingenting, sorry, men dere VELGER. 

Nice! 🙄Men du måtte vel gå 18 uker uten inntekt før du fikk dagpenger? 

(Og de uføre får pes......)

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er 90K, og det er ikke så mye mtp hva baby koster. 

Snakk om å ikke forstå poenget 🤦‍♀️

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Javel? Jeg jobbet 70% og fikk kontantstøtte🤷‍♀️ 

Kontantstøtte er relatert til om du har bhg-plass, ikke om du har inntekt.

Da hadde du redusert inntekt med 30 %.

• Liker 2
Skrevet

Beklager å kuppe tråden. Men vi har søkt bhg fra 20.august. Mottar kontantstøtte fra mars-måned i år. Får vi kontantstøtte i august, eller blir siste måneden juli?

Anonymkode: cf19d...21d

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Beklager å kuppe tråden. Men vi har søkt bhg fra 20.august. Mottar kontantstøtte fra mars-måned i år. Får vi kontantstøtte i august, eller blir siste måneden juli?

Anonymkode: cf19d...21d

Det er ikke noe sikkert svar på dette foreløpig ettersom det er foreslått lovendring med virkning fra og med august i år. Hvis lovendringen vedtas så blir siste utbetaling i juli, hvis ikke blir det august. 

Du må også melde fra om barnehageplass hvis ikke du har gjort det (men du har fortsatt god tid å melde fra da).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...