Gå til innhold

Kanskje Omikron ikke er så uskyldig likevel?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Lorieen skrev (3 timer siden):

Jeg har omikron nå. Rakk bare én vaksinedose og den tok jeg bare et par dager før jeg ble eksponert for smitte. Jeg er 39 år og helt frisk, men jeg ble grisedårlig. Over 40 i feber, voldsom hodepine og leddsmerter/muskelsmerter, hoste, snørr, vond hals, tung pust og utmattelse. Nå er jeg på femte døgnet, har vært feberfri halvannet døgn, men har fortsatt verk i kroppen, hoste og blir sliten av ingenting.

Rakk du bare 1 dose?  Hvorfor det?

• Liker 1
Skrevet
30 minutter siden, matsats said:

Ok. Her er refleksjonen: hva man hører fra venner og bekjente er både upålitelig og anekdotisk. Mao., fullstendig uinteressant.

Det er første steg i den vitenskapelige metoden, det. Samle anekdoter.

Skrevet
matsats skrev (19 minutter siden):

Nei, for jeg har allerede hatt det. Merket det nesten ikke.

Så bra. Synd vi ikke kan slå fast at fordi du kom lett fra det så blir ingen andre særlig syke heller. Det hadde jo vært fint om det var sånn. 

Skrevet
Anonymus1986 skrev (3 timer siden):

Anekdotiske observasjoner er ikke interessant når fakta er at antall intensivinnleggelser og respirator-behandlinger har stupt de siste tre ukene.

Og det er med skyhøye smittetall som er mangedoblet sammenlignet med noen gang tidligere her til lands under pandemien.

Omikron er ekstremt mye mildere.

I følge oversikten til vg har trenden vært stigende siden 25.januar for innleggelser. Selv om det er relativt lavt i forhold til antall smittede. 

matsats skrev (46 minutter siden):

Hvem bryr seg om nasjonal statistikk når vi kan bare basere oss på hva vi hører om blant venner og bekjente. 🤣

Må være lov å gjøre seg noen tanker, når vi blir fortalt at omikron er så mild, og myndighetene skroter alle restriksjoner, og folk maser etter flere lettelser eller rett og slett har begynt å gi faen. 

Så ser man rundt seg at den ene etter den andre blir veldig dårlig. På min arbeidsplass er sykefraværet nå skyhøyt, ny rekord i pandemien. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
Meadow skrev (7 timer siden):

Hører om flere og flere venner, bekjente og kolleger som er skikkelig dårlige av korona, og de har noen fellestrekk:

- de er under 40 og ellers friske

- de har alle de kjente symptomene, og i tillegg magevondt/diaré/kvalme

- de tester ikke positivt før sykdomsdag 5-6, heller ikke på pcr

- flere av de har tidligere hatt korona, og sier de er mye dårligere denne gangen. 

- alle sier det er verre enn vanlig influensa og at de har ligget rett ut i minst en uke. 

- det tar lang tid å komme tilbake til vanlig form, de er fryktelig slitne i etterkant. Flere har vært borte fra jobb i minst to uker. 

Kanskje ikke omikron er så uskyldig likevel? 

Jeg kjenner jeg blir litt bekymret.

Hvorfor er ikke myndighetene det? 

fordi de definerer mild sykdom som = trenger ikke innleggelse. De har ikke lagt skjul på at man kan føle seg skikkelig syk. Men det du beskriver er jo ikke verre enn influensa, det høres egentlig ut som vanlig influensanivå. Men det er mange som forveklser influensa med en kraftig forkjølelse, og blir overrasket over hvor dårlig man kan bli.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
2 hours ago, Meadow said:

I følge oversikten til vg har trenden vært stigende siden 25.januar for innleggelser. Selv om det er relativt lavt i forhold til antall smittede. 

Vanlige sykehusinnleggelser ja, antall intensiv og respirator-innleggelser nei. De har gått nedover de siste fire ukene og blitt hhv. halvert og tre-delt.

Det betyr at det er et svært lite antall som blir alvorlig syke sammenlignet med delta (Det var endel til tross for 70 % vaskinerte i befolkningen f.o.m gjenåpningen i September)

Hadde antall intensiv-pasienter steget raskt som med tidligere varianter hadde vi hatt et problem, men det er ikke tilfelle med omikron.

Endret av Anonymus1986
  • Liker 2
Skrevet

Jeg og min mann har omikron nå. Verste er igrunn feberen, han svetter mye. Han var sykere i høst da han hadde influensa 😅 Jeg er bare litt snufsen og tung i hodet. Ingen av oss er vaksinert, og vi har heller ikke hatt korona før.

• Liker 4
Skrevet
Djungelvrål skrev (3 timer siden):

Rakk du bare 1 dose?  Hvorfor det?

Jeg var gravid da tilbudet om vaksinering til min aldersgruppe kom, og valgte derfor å vente til etter fødsel.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg trodde omikron var "easy" og bare ventet på det men det var faktisk verre enn jeg hadde trodd😄. Er på dag 4 nå og jeg har hatt feber,muskelsmerter, vond og stikkende hals,kvalme,kraftige stikninger i øret. 

Tror jeg tenkte det var pittelitt forkjølelse.  Men jeg er aldri syk ellers så kanskje derfor jeg fikk sjokk🙉😂

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Det eneste jeg tenker når jeg leser dette, er at folk har glemt at det er helt normalt å være syk innimellom. 

Blir så oppgitt når folk kommer med kommentarer som «det er en rar sykdom» . Hva skiller omikronsykdom så veldig fra andre virussykdommer? Det er normalt å få feber, hodepine, vondt i halsen eller dårlig mage når man er syk. Den eneste forskjellen er vel at det er mer smittsomt, men feks omgangssyke er jo omtrent like smittsomt. 

Jeg har sluttet å telle hvor mange jeg kjenner som har fått korona. Det er mange de siste ukene. Kjenner meg ikke igjen i det hi skriver; de fleste måtte holde sengen én dag. Med feber og hodepine, noen med dårlig mage. Noen kjente så godt som ingenting. Mao helt normalt for årstiden. 

• Liker 11
Skrevet

Hadde den første typen for over 1 år siden. Trodde jeg skulle dø eller noe pga alt hysteriet i media og siden jeg er tjukk i tillegg. Men var som en forkjølelse og merket at steder man allerede hadde vondt i fra før i kroppen (som et prolaps jeg hadde) gjorde veldig vondt. Hadde tørrhoste i over 1 måned, det var veldig slitsomt og plagsomt. 

Akkurat 1 år etter fikk jeg lungebetennelse og det var mye verre. Sykt vondt i hals/øre, helt tett, svimmel, kvalm, sengeliggende og jævlig. Tror jeg merker ettervirkninger enda her ved at jeg blir fort andpusten (kan være vekta også). 

Og nå har jeg fått corona igjen da. Jeg syns personlig den er mye mildere enn 1 corona og lungebetennelse og diverse annet man kan få. Denne gangen var det 1 dag med ekstrem hodepine og feber. Resten av dagene som en forkjølelse med tett nese og vondt når jeg svelger + slimhoste. Ganske ulik 1 gang. 

Alle rundt meg har denne varianten nå, tror alle vil få den. Kjenner ingen som har blitt veldig syke. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Har hatt både omikron og en av de første variantene av korona. Omikron var faktisk en god del verre. Den første runden med korona var jeg syk 2-3 dager før jeg følte meg helt fin igjen. Omikron varte 7 dager, og var sliten et par uker etterpå også. Dette tross to vaksinedoser og antistoffer fra første runden med korona. Litt overraskende. Men som flere her skriver, å være skikkelig syk i en uke er langt fra farlig. Bare ubehagelig.

• Nyttig 1
Skrevet
Salibali skrev (8 timer siden):

Jeg og min mann har omikron nå. Verste er igrunn feberen, han svetter mye. Han var sykere i høst da han hadde influensa 😅 Jeg er bare litt snufsen og tung i hodet. Ingen av oss er vaksinert, og vi har heller ikke hatt korona før.

Tviler på mannen din hadde influensa i høst. Influensaviruset var ikke påvist i Norge engang i høst.

• Liker 7
Skrevet
11 hours ago, Betasuppe said:

Det er første steg i den vitenskapelige metoden, det. Samle anekdoter.

Feil. Det er en vesentlig forskjell på anekdoter og systematisk innsamling av data.

• Liker 1
Skrevet (endret)
10 hours ago, Meadow said:

Må være lov å gjøre seg noen tanker, når vi blir fortalt at omikron er så mild, og myndighetene skroter alle restriksjoner, og folk maser etter flere lettelser eller rett og slett har begynt å gi faen. 

Så ser man rundt seg at den ene etter den andre blir veldig dårlig. På min arbeidsplass er sykefraværet nå skyhøyt, ny rekord i pandemien. 

De tankene du bør gjøre det er følgende: hva man hører blant venner og bekjente er subjektive anekdoter. Det er upålitelig og skjevfordelte "data". Du bør derfor heller lese hva FHI skriver i sine ukesrapporter.

Endret av matsats
Skrevet

Jeg tror også at folk flest har et fullstendig virkelighetsfjernt forhold til sykdom. Er du sengeliggende syk med feber i noen dager er det faktisk ganske normalt, og selv om du føler deg skikkelig dårlig er du i den store sammenhengen egentlig ikke det.

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
1 hour ago, matsats said:

Feil. Det er en vesentlig forskjell på anekdoter og systematisk innsamling av data.

Feil. Det begynner med anektdoter. Det er steget før systematisk innsamling.

Endret av Betasuppe
  • Liker 2
Skrevet
40 minutter siden, Betasuppe said:

Feil. Det begynner med anektdoter. Det er steget før systematisk innsamling.

Feil. Anekdoter er ikke systematiske og dermed er det umulig å beskrive hva slags type bias man får i datainnsamlingen. Anekdoter har ingenting med vitenskapelig metode å gjøre. Vitenskapelig metode handler nettopp om å eliminere bias/skjevhet som anekdoter preges av.

• Opprett ny...