Gå til innhold

Kanskje Omikron ikke er så uskyldig likevel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hører om flere og flere venner, bekjente og kolleger som er skikkelig dårlige av korona, og de har noen fellestrekk:

- de er under 40 og ellers friske

- de har alle de kjente symptomene, og i tillegg magevondt/diaré/kvalme

- de tester ikke positivt før sykdomsdag 5-6, heller ikke på pcr

- flere av de har tidligere hatt korona, og sier de er mye dårligere denne gangen. 

- alle sier det er verre enn vanlig influensa og at de har ligget rett ut i minst en uke. 

- det tar lang tid å komme tilbake til vanlig form, de er fryktelig slitne i etterkant. Flere har vært borte fra jobb i minst to uker. 

Kanskje ikke omikron er så uskyldig likevel? 

Jeg kjenner jeg blir litt bekymret.

Hvorfor er ikke myndighetene det? 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Poenget er vel at det er færre som legges inn på sykehus og som trenger intensiv behandling

Endret av Jojoen
  • Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er da ikke noe alvorlig i å ligge syk i en uke, selv om man har sterke symptomer. Tåler ikke folk sykdom lengre?

• Liker 41
  • Nyttig 4
Skrevet
Meadow skrev (6 minutter siden):

Hører om flere og flere venner, bekjente og kolleger som er skikkelig dårlige av korona, og de har noen fellestrekk:

- flere av de har tidligere hatt korona, og sier de er mye dårligere denne gangen. 

- alle sier det er verre enn vanlig influensa og at de har ligget rett ut i minst en uke. 

- det tar lang tid å komme tilbake til vanlig form, de er fryktelig slitne i etterkant. Flere har vært borte fra jobb i minst to uker. 

Det som er noe urovekkende, slik jeg ser det er at så mange er så slitne. Nettopp fordi dette er noe en også ser hos de med senskader etter covid. Får håpe at dette ikke resultere i mange med kognitiv utmattelse og generell fatigue i tiden som kommer. 

De som kjenner på slike plager bør ikke presse seg tilbake til jobb, men ta den tiden de trenger. Bedre med kortvarig sykefravær nå og kanskje minske sjansen for langvarig ettersykdom. 

• Liker 15
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg kjenner 8 som har hatt korona. Av disse hadde 4 ingen symptomer, 3 beskrev det som en forkjølelse og den siste var dårlig i en uke (frisk og rask nå).

Jeg selv hadde korona i fjor. Var som en forkjølelse.

• Liker 14
  • Nyttig 2
Gjest MrsMacchiato
Skrevet

Både jeg, min mann og mine to barn er akkurat ferdig med korona. Mine to barn merket det nesten ikke (de har ingen vaksiner), og samme gjaldt min mann (han har tre vaksiner).

Den som merket det mest var jeg. Har to vaksiner, og ble ganske halsforkjølet. Klarte likevel å male en hel stue i løpet av den uka jeg var i karantene, så SÅ dårlig var jeg ikke. Tok så mye som ÉN Paracet i løpet av hele den uka.

Hadde helt frivillig tatt en runde omikron igjen, dersom valget sto mellom den og omgangssyken eller influensa. Det var ikke SÅ ille. 

Skrevet
Meadow skrev (51 minutter siden):

Dette er jo mild variant. Alvorlig sykdom gir innleggelse.

• Liker 8
Skrevet

Jeg vet ikke om det er bare omicron dette her. Det var jo noe prat om "flurona". Det er faktisk mulig å få influensa samtidig som omicron

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er ikke å være alvorlig syk når det varer en uke. At man et sliten flere uker eller måneder etterpå kunne like gjerne skjedd med vanlig influensa, forkjølelse eller lungebetennelse. 

Har korona selv nå. Feber, mistet stemmen, halsbetennelse, diare og kvalme. Fortsatt klarer jeg å ta meg av 2 barn. Slitsomt ja, men må man så man. 

• Liker 15
Skrevet

Jeg har omikron nå. Rakk bare én vaksinedose og den tok jeg bare et par dager før jeg ble eksponert for smitte. Jeg er 39 år og helt frisk, men jeg ble grisedårlig. Over 40 i feber, voldsom hodepine og leddsmerter/muskelsmerter, hoste, snørr, vond hals, tung pust og utmattelse. Nå er jeg på femte døgnet, har vært feberfri halvannet døgn, men har fortsatt verk i kroppen, hoste og blir sliten av ingenting.

Gjest AnomynBruker
Skrevet

Jeg har det nå. 3 doser. Ung, sprek og trent. 

For meg ligger det å vaker et sted mellom kraftig forkjølelse og influensa. 

Jeg har feber, hodepine, leddsmerter, litt snørr, litt hoste, litt svimmel. 

Jeg er sengeliggende, men har det ganske greit. Ser serie og spiser snop. 

Skrevet

Anekdotiske observasjoner er ikke interessant når fakta er at antall intensivinnleggelser og respirator-behandlinger har stupt de siste tre ukene.

Og det er med skyhøye smittetall som er mangedoblet sammenlignet med noen gang tidligere her til lands under pandemien.

Omikron er ekstremt mye mildere.

• Liker 18
  • Nyttig 2
Skrevet
Meadow skrev (2 timer siden):

Dette må jo sammenlignes med effekten av andre regelmessige epidemier. Ved bruk av Pfizer pillen og vaksiner, burde dødstallene synke til langt under det for en influensa-epidemi. Det er ganske mange på sykehjem og sykehus som dør av influensa når den kommer. I tillegg vil smitte da bli en måte å spre immunitet for de som har god helse. 

Vi kan aldri bli kvitt et virus i denne virus-familien. Det har aldri hendt i historien. Det er overalt over hele kloden. Derfor er spørsmålet ikke om man blir eksponert for det, men heller om man blir det før eller etter man blir vaksinert. For andre fattige deler av verden er det noe helt annet. Nå må vi leve, og heller sende dem det de trenger av vaksiner etc. 

• Liker 3
Skrevet

Tråden er ryddet for brudd på koronarommets retningslinjer

-Safiye, mod

Skrevet
4 hours ago, Meadow said:

Hvem bryr seg om nasjonal statistikk når vi kan bare basere oss på hva vi hører om blant venner og bekjente. 🤣

• Liker 10
Skrevet
matsats skrev (1 minutt siden):

Hvem bryr seg om nasjonal statistikk når vi kan bare basere oss på hva vi hører om blant venner og bekjente. 🤣

Går vel an å reflektere rundt det selv i man tror på nasjonal statistikk? 

Jeg har en variant av covid nå, og selv om jeg ikke er alvorlig syk så er jeg mye dårligere enn jeg trodde jeg skulle bli. Jeg trodde også det var som en lett forkjølelse 😅

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Hadde nylig korona.

Litt hoste, 2 døgn med verk i kroppen og hodepine.

Oooooh, så skummelt!

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
4 minutter siden, Sammy! said:

Går vel an å reflektere rundt det selv i man tror på nasjonal statistikk? 

Jeg har en variant av covid nå, og selv om jeg ikke er alvorlig syk så er jeg mye dårligere enn jeg trodde jeg skulle bli. Jeg trodde også det var som en lett forkjølelse 😅

Ok. Her er refleksjonen: hva man hører fra venner og bekjente er både upålitelig og anekdotisk. Mao., fullstendig uinteressant.

• Liker 1
Skrevet (endret)
matsats skrev (10 minutter siden):

Ok. Her er refleksjonen: hva man hører fra venner og bekjente er både upålitelig og anekdotisk. Mao., fullstendig uinteressant.

Selv om flertallet kommer unna med et lett forløp, så blir det en del enkeltpersoner her og der som får det verre. Bare dumt å ignorere det. Det er en sjans for at nettopp du havner under dyna en uke med 40 i feber og føler deg som et brukt viskelær. Ikke størst sjanse for det, men den er der. 

Edit: nå som hele Norge skal smittes på tre uker, så kan det bli ganske mange tilbakemeldinger på kort tid fra de som får et mer trasig forløp. 

Endret av Optimo
Skrevet
14 minutter siden, Optimo said:

Selv om flertallet kommer unna med et lett forløp, så blir det en del enkeltpersoner her og der som får det verre. Bare dumt å ignorere det. Det er en sjans for at nettopp du havner under dyna en uke med 40 i feber og føler deg som et brukt viskelær. Ikke størst sjanse for det, men den er der. 

Edit: nå som hele Norge skal smittes på tre uker, så kan det bli ganske mange tilbakemeldinger på kort tid fra de som får et mer trasig forløp. 

Nei, for jeg har allerede hatt det. Merket det nesten ikke.

• Liker 2
  • Opprett ny...