Gå til innhold

Er det greit å ha fest når man bor i blokk?

Er det greit å ha fest når man bor i blokk?   

59 stemmer

1. 1. Er det greit å ha fest når man bor i blokk?

• Ja
      38
    • Nei
      21

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor i blokk. Det er utrolig lytt her, og heldigvis er det ikke noen utpregede festmennesker som bor her. 

Men, jeg hører jo fra andre at ikke alle er så heldige. Noen i blokk henger opp nabovarsel og kjører på med full fest til klokka fire om morgenen. Uansett hva reglementet i borettslaget skulle si om stilletid. 

Hva tenker du? Har man lov til å ha fest når man bor i blokk? Det er jo gjerne ikke de samme som har fest hver gang, så om man legger opp til fri flyt av festing blir det sjelden stille i blokka. 

Anonymkode: 8be4c...a97

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanlig fest frem til elleve eller tolv har funnet sted i min blokk. Det er lytt her og alle var glade da de gikk til byen etterpå, men så kom de tilbake da byen stengte og holdt på til morgenen. Det ble massivt rabalder og klagestorm. Utenfor: tissing, spying, samling under folks soveromsvinduer, prat og synging, latter og fyllerør, sneiper og ølsøppel over alt. De bor her ikke lengre for å si det sånn. 

"Fest" på vanlig ungdommelig vis passer ikke i blokk og er heller ikke lov, uten grenser. 

Anonymkode: 33e3a...b03

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tenker at vorspiel fram til rundt midnatt må være ok. Men forutsatt at man drar på byen da og avslutter et annet sted. 

Å ha hele festen hjemme, eller å komme tilbake for nachspiel, syns jeg ikke er greit. 

• Liker 3
Skrevet

Her er det svært lite av det og jeg har derfor veldig høy terskel om noen plutselig har fest. Det er somregel meg da 😅

Anonymkode: d13d3...42d

• Liker 2
Skrevet

En ting er oss voksne, men det er ganske kjipt at ungene blir holdt våkne hele natta. Det ødelegger både natta og dagen etter. 

Skrevet

Det er ikke fritt fram å bråke fram til klokka 10 eller 11 selv om man bor i blokk. Det SKAL være stille når sameiets/borettslagets regler bestemmer, men det betyr ikke at det er fritt fram til alle andre tider. Man skal ta hensyn til hverandre hele døgnet, og ikke bråke mer enn det som må anses som normalt.

Jeg bor i en blokk med mest voksne folk, men her må vi sette opp nabovarsel hvis vi skal ha fest (dvs spille musikk på full guffe osv) før klokka 11. Etterpå skal det uansett være stille. 

De som vil feste etter det får dra til byn! Eller kjøpe seg en frittliggende bolig. 

Anonymkode: 3661f...081

• Liker 4
Skrevet

I vår blokk, så henger folk opp nabovarsel hvis de skal ha fest. Og de kan holde på til etter kl 22/23. Det er null problem for oss som bor her. Det er verken skriking, urinering, høylytt synging, volumet/bassen på maks osv. Vi hører ikke naboenes fester om natten i allefall, så vi får sove. Og vi bor i en lavblokk med 4 etasjer.  

• Liker 2
Skrevet

Tja. Naboen under har fest en gang i halvåret, alltid på fredag eller lørdag. Gjør meg ingenting når det er såpass sjeldent. Hadde det vært hver helg derimot, eller på en hverdag, da hadde jeg blitt irritert. 

Anonymkode: 9d8e8...1b0

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes det er greit en gang i blant jeg da. (Og jeg er aldri den som har fest)

Bodde over noen som ofte hadde nach fra 3 på natten til ut på morgenkvisten i helgene da, det var irriterende i blant, ble litt voldsomt. 

Anonymkode: 411a5...f82

Skrevet

Har hatt flere fester til langt ut på morgenen, bare man holder musikken lavt så funker det fint

Anonymkode: cfe83...cb4

Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Vi bor i blokk. Det er utrolig lytt her, og heldigvis er det ikke noen utpregede festmennesker som bor her. 

Men, jeg hører jo fra andre at ikke alle er så heldige. Noen i blokk henger opp nabovarsel og kjører på med full fest til klokka fire om morgenen. Uansett hva reglementet i borettslaget skulle si om stilletid. 

Hva tenker du? Har man lov til å ha fest når man bor i blokk? Det er jo gjerne ikke de samme som har fest hver gang, så om man legger opp til fri flyt av festing blir det sjelden stille i blokka. 

Selvfølgelig har man lov til å ha fest. Og ikke alle blokker er lytte. 

Men man følger selvfølgelig regler og viser hensyn selv om man har fest. Hvis noen fortsetter festen etter at det skal være ro, ringer man bare politiet eller i det minste klager inn borettslaget. Har bodd mye i blokk og mange naboer har hatt fest, men det vises hensyn allikevel. 

Anonymkode: fd222...4f5

• Liker 1
Skrevet

En sjelden gang, nabovarsel sendt i god tid, fredag eller lørdag + at man demper seg etter kl 23 eller midnatt: Kjør på!

Om det derimot er som naboen min. Narkomiljø, blottet for sosiale antenner/koder og respekt for husregler, høy bass hver søndag/tirsdag: Brenn!

Anonymkode: 949c3...292

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Selvsagt har msn lov til å ha fest, men man må også ta hensyn 

Anonymkode: 1a832...2fb

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

En ting er oss voksne, men det er ganske kjipt at ungene blir holdt våkne hele natta. Det ødelegger både natta og dagen etter. 

Helt enig. Der vi bodde før,hadde vi naboer som festet hver helg. En kveld lå yngste og gråt både av tretthet og redsel. Da ringte jeg på og fikk til svar«Vi har det jo bare gøy». Oppførte seg helt uforstående til at deres gøy var en plage for andre.

Så nei,fest i blokk er ikke ok om man ikke evner å ta hensyn. 

Anonymkode: 9ad0a...9f1

Skrevet

Jeg syntes en plakat om nabovarsel ikke hjelper på å bli fratatt nattesøvnen, og at man blir prisgitt å ha rolige naboer. Det er ikke mange festglade naboer som skal til før det ikke er stille noen helger i det hele tatt. 

Anonymkode: b4270...465

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke et ja/nei spørsmål, siden "fest" er et definisjonsspørsmål. 

Det er helt ok å ha fest så lenge man følger reglene til borettslaget og kommunen. 

I min kommune vil det si stille etter kl 23. 

Og man skal henge opp nabovarsel, men det betyr i motsetning til hva mange tror IKKE at det er å ture på. Man skal fremdeles forholde seg til stille etter kl 23-regelen. 

Jeg var uheldig og hadde noen rævhåll to etasjer under meg, som festet til 5-6 om morgenen, så høylydt at glassene sto og klirret i kjøkkenskapet mitt (og jeg var TO etasjer over.. tenk hvordan det var for han rett over..). Midt i uken. Mange ganger. 

Anonymkode: dde56...79b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det er helt greit, så lenge man følger reglene, husker når jeg bodde i blokk skulle det være stille melllom 23-06 på hverdagen og 00-8 på helger, men vi dro stort sett på byen i 23 tiden

Anonymkode: cbfbf...026

Skrevet

Jeg bor i Oslo, og synes det er helt innafor med fest til kl 23 (selv om jeg har barn). 

Etter 23, bør de slå av musikken. Det er jo lov å ha gjester etter kl 23 også, såfremt de ikke er veldig mange. 

Anonymkode: 55d08...88a

• Liker 2
Skrevet

Helt greit for meg og helt greit at de holder på til kl 4 og 5, da bruker jeg bare ørepropper! Men ser jo helst at det er i helgen. Lett for meg å si når jeg ikke har barn da. Forstår at det da kan være vanskeligere. 

Anonymkode: 9aa2a...eee

• Liker 1
Skrevet

Hvis man først inviterer til fest så slutter man jo gjerne ikke klokka 23 selv om det er reglene. Det er der problemet ligger - noen tenker at man må få lov til å leve som man vil i egen bolig... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...