AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #1 Skrevet 8. februar 2022 Føler meg så dum, men jeg klarer ikke å skjønne dette. Jeg jobber som vikar gjennom vikarbyrå, og fikk oppgitt at arbeidstiden min var far 8 - 16, minus 30 minutter pause. Så viser det seg at jeg egentlig skulle jobbe fra 7 - 15.30, med 30 minutter pause inkludert i arbeidstiden. Feilen ble oppdaget i dag, så det gjelder for hele januar, og nå sier vikarbyrået at på grunn av dette så har jeg fått utbetalt for mye i lønn. Men jeg klarer ikke å skjønne hvordan, og håper noen her kan hjelpe. Hvordan kan jeg ha fått utbetalt for mye når jeg har vært "for lenge" på jobb, og blitt trukket for en pause som egentlig skulle vært betalt? Jeg er helt åpen for at det er jeg som ikke skjønner noe helt fundamentalt her... Anonymkode: 73f44...f46
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #2 Skrevet 8. februar 2022 Unnskyld, jeg skrev feil, det er 20 minutter pause inkludert. Fra nå av sier de at jeg skal føre timer 8 - 15.30, og legge inn ti minutter pause slik at det blir riktig. De mener at jeg dermed har fått utbetalt ti minutter for mye i lønn hver enste dag, men i mitt hode er det mer snakk om en halvtime jeg ikke har fått betalt for... TS Anonymkode: 73f44...f46
Glitnir Skrevet 8. februar 2022 #3 Skrevet 8. februar 2022 Hvor mange timer per dag har du fått betalt for da?
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #4 Skrevet 8. februar 2022 Just now, Glitnir said: Hvor mange timer per dag har du fått betalt for da? Jeg har fått betalt for 7,5 timer hver dag, men har vært der i 8 timer (30 minutter pause), slik det stod beskrevet i kontrakten min. Siden betalt pause er på 20 minutter mener de at jeg har fått utbetalt 10 minutter for mye hver dag, men det kan jo ikke stemme når jeg har vært på jobb i 8 timer, og blitt trukket 30 minutter i lønn som jeg ikke skulle ha blitt trukket for. Anonymkode: 73f44...f46 1
Hedda-78 Skrevet 8. februar 2022 #5 Skrevet 8. februar 2022 Jeg er enig med deg. Du har jobbet 7,5 timer, og du har fått lønn for 7,5 timer. Du skriver at den egentlige arbeidstiden din er 7 - 15.30, stemmer det, eller mener du 8 - 15.30? Jeg antar at du mener 8 - 15.30. Da skulle du, i følge dem, ha jobbet 7t10minutt, og fått lønn for 7,5. Så da har du jo fått lønna du skal ha (7,5 time), men du har jobbet 20 minutt for mye... Hvis jeg ikke tenker helt feil, da. For øvrig synes jeg det er smålig av vikarbyrået å la deg ta støyten for at de har oppgitt feil betingelser til deg. Du har fulgt kontrakten du har fått. At de ikke har avklart dette godt nok med oppdragsgiver på forhånd, må de ta på sin egen kappe. Det er ikke din feil.Du har jobbet 7,5 timer, og det skal du ha lønn for. 1
Taluno Skrevet 8. februar 2022 #6 Skrevet 8. februar 2022 8-16 minus 30 min pause blir 7,5 timers dag man skal ha betalt for 7-15.30 inkl 20 min pause er 7,5 timers dag man skal ha betalt for. Med mindre de spesifikt sier at det er 20 min betalt og 10 min ubetalt pause. Hva sier dem til at du har vært på jobb en halvtime lengre enn arbeidstiden hver dag? Og hva sier dem til at du har fått oppgitt feil arbeidstid, og forholdt deg til den? Du skal ikke trekkes i lønn for å være på jobb til avtalt tid, om dem har oppgitt feil tid.... Det høres helt urimelig ut. 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #7 Skrevet 8. februar 2022 Takk, jeg et så glad det ikke er bare meg! Spurte kontaktpersonen min i vikarbyrået, og hun virket like forvirret for hun mente jeg kunne avspasere de timene jeg hadde fått for mye betalt for. Det gir jo ikke engang mening. Så hun skulle komme tilbake til meg med hva som ble riktig. Anonymkode: 73f44...f46
applestories Skrevet 8. februar 2022 #8 Skrevet 8. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har fått betalt for 7,5 timer hver dag, men har vært der i 8 timer (30 minutter pause), slik det stod beskrevet i kontrakten min. Siden betalt pause er på 20 minutter mener de at jeg har fått utbetalt 10 minutter for mye hver dag, men det kan jo ikke stemme når jeg har vært på jobb i 8 timer, og blitt trukket 30 minutter i lønn som jeg ikke skulle ha blitt trukket for. Anonymkode: 73f44...f46 Har du fått betalt for 7,5 timer hver dag, eller for 7-15.30? Det er jo 8,5 timer og stemmer ikke med noe annet..
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #9 Skrevet 8. februar 2022 Har du i hele januar jobbet 8-16? Dersom du har det, og har fått betalt for 7,5 time hver dag, så har du fått rett betaling. At du har fått oppgitt feil tidspunkt skal ikke gå på deg. Har du sjekket hva som står på lønnsslippen din? Antall timer? Har du fått lønn for 7,5 time pr dag? Eller har du fått lønn for 8,17 timer pr dag? Som du egentlig skulle jobbe, men ikke har fått opplyst om. Dersom det er det siste har du fått for mye lønn. Anonymkode: c017f...826
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #10 Skrevet 8. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk, jeg et så glad det ikke er bare meg! Spurte kontaktpersonen min i vikarbyrået, og hun virket like forvirret for hun mente jeg kunne avspasere de timene jeg hadde fått for mye betalt for. Det gir jo ikke engang mening. Så hun skulle komme tilbake til meg med hva som ble riktig. Anonymkode: 73f44...f46 Husk at avspasering er noe de kan tilby deg istedenfor lønn for overtid, men ikke noe de kan tvinge deg til å ta istedenfor lønning dersom ikke dette er spesifisert i kontrakt fra før av. Anonymkode: 2c6c3...9fa 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #11 Skrevet 8. februar 2022 12 minutter siden, AnonymBruker said: Har du i hele januar jobbet 8-16? Dersom du har det, og har fått betalt for 7,5 time hver dag, så har du fått rett betaling. At du har fått oppgitt feil tidspunkt skal ikke gå på deg. Har du sjekket hva som står på lønnsslippen din? Antall timer? Har du fått lønn for 7,5 time pr dag? Eller har du fått lønn for 8,17 timer pr dag? Som du egentlig skulle jobbe, men ikke har fått opplyst om. Dersom det er det siste har du fått for mye lønn. Anonymkode: c017f...826 Ikke hvis 20 min. lunsj er inkludert, da har jeg fått 20 minutter for lite i lønn hver arbeidsdag, da de har trukket meg for en halv time. Jeg skrev feil i HI. Normal arbeidstid er fra 8-15.30. Anonymkode: 73f44...f46
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #12 Skrevet 8. februar 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ikke hvis 20 min. lunsj er inkludert, da har jeg fått 20 minutter for lite i lønn hver arbeidsdag, da de har trukket meg for en halv time. Jeg skrev feil i HI. Normal arbeidstid er fra 8-15.30. Anonymkode: 73f44...f46 Men hvor mange timer har du fått betalt for? Det står på lønnsslippen. Anonymkode: c017f...826
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #13 Skrevet 8. februar 2022 Lunsj er 30 min og er ikke betalt så fremt det finnes tilfredsstillende pauserom eller man kan forlate arbeidsstedet. Anonymkode: 26934...112
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #14 Skrevet 9. februar 2022 7 hours ago, AnonymBruker said: Lunsj er 30 min og er ikke betalt så fremt det finnes tilfredsstillende pauserom eller man kan forlate arbeidsstedet. Anonymkode: 26934...112 Den er betalt på denne arbeidsplassen, det er ikke så veldig unormalt. 9 hours ago, AnonymBruker said: Men hvor mange timer har du fått betalt for? Det står på lønnsslippen. Anonymkode: c017f...826 Det er ikke relevant. Poenget er egentlig bare at de har trukket meg for lunsj, når denne skulle vært inkludert i arbeidstiden min, og deretter påstår de at det fører til at jeg skylder dem penger. Jeg trengte egentlig bare en bekreftelse på at jeg ikke tenkte helt feil, og det har jeg fått Anonymkode: 73f44...f46
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #15 Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Den er betalt på denne arbeidsplassen, det er ikke så veldig unormalt. Det er ikke relevant. Poenget er egentlig bare at de har trukket meg for lunsj, når denne skulle vært inkludert i arbeidstiden min, og deretter påstår de at det fører til at jeg skylder dem penger. Jeg trengte egentlig bare en bekreftelse på at jeg ikke tenkte helt feil, og det har jeg fått Anonymkode: 73f44...f46 Selvfølgelig er det relevant hva som står på lønnsslippen, det er kun der du kan finne ut om du faktisk har fått for mye eller for lite betalt. Anonymkode: c017f...826 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #16 Skrevet 9. februar 2022 32 minutter siden, AnonymBruker said: Selvfølgelig er det relevant hva som står på lønnsslippen, det er kun der du kan finne ut om du faktisk har fått for mye eller for lite betalt. Anonymkode: c017f...826 Jeg forstår hva du mener, men det er altså ikke lønnsslippen som er der avgjørende her. Den stemmer med timene jeg har rapportert inn, men de timene er feil. Ellers takk for tipset. Anonymkode: 73f44...f46
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå