AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #41 Skrevet 9. februar 2022 Rucula skrev (6 timer siden): Du virker veldig lite imøtekommende! Det å være arbeidssøker innebærer å legge inn en investering! Hvordan er du som arbeidstaker? Er du litt sånn som ikke gjør NOE ekstra og har full oversikt over dine rettigheter til enhver tid? Det er HELT vanlig med case! Vær glad du ikke måtte igjennom 5 tunge evnetester i tillegg Dette er en så utrolig toxic holdning. Vi må legge fra oss det at potensielle arbeidsgivere kan sløse med tiden til folk! Jeg får jobbtilbud hevet etter meg (jobber innen IT) men har også snublet over idioter som kaster bort tiden min, særlig når rekruttere tar kontakt med meg, plutselig skal de ha 2 intervjuer, personlighetstest, iq test og oppgave bare for å tilby meg 200k under det jeg sa jeg var ute etter fra starten av. Noe jeg selvfølgelig avslår da jeg har masse å velge mellom.. men da har de altså kastet bort dagesvis jeg kunne brukt på annet. Det er rett og slett kvalmt. hvis de potensielle arbeidsgiverne føler de kan ta så mye av andres tid, så kan de faktisk betale for den også.. da hadde de neppe krevd så mye. Tenk de som ikke engang får jobbtilbud etter alt det arbeidet?? Også må de gjøre det samme 10 ganger til.. hvor mye av fritiden skal man hive bort kun for en MULIGHET til å KANSKJE få en jobb? De fleste av tingene de ber om er jo tull også (som iq test, personlighetstest og flere intervju med nye folk hver gang).. bare be om å se tidligere arbeid.. Det er så mye shaming som arbeidsgiver bruker for å manipulere arbeidssøkere. Som om de burde være så takknemlige for sjangsen til å få jobbe hos dem?? «Å er du ikke villig til å bruke opp fritiden din? Da er du ikke akkurat en motivert spiller..» Jeg er motivert på jobben når du betaler meg for det. 7,5 timer 5 dager i uken, kjempe motivert.. utenom det har jeg andre ting å gjøre. «Spør du om hva lønnen er med engang?! Handler det bare om penger for deg da?» ja.. det handler kun om penger for deg å.. jeg jobber for penger.. det er sånn det funker.. ellers kunne jeg bare jobbet for meg selv eller? «Har du full oversikt over rettighetene dine til enhver tid?!» 😂 hallo, rettighetene er jo der for en grunn? Så man ikke skal bli utnyttet. Tenk å shame noen for å passe på at et millon-bedrift ikke stjeler fra/utnytter dem. Ikke at jeg kan alle mine rettigheter og er uheldigvis generelt en people pleaser på jobb, men all power til de som sørger for at arbeidsgiver ikke tar seg friheter som ikke er lov, skulle ønske jeg hadde baller til det. Anonymkode: fe2c8...cac 19 2 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #42 Skrevet 9. februar 2022 Det høres krevende ut. Men dersom det passer jobben du søker så er det vel bare å kaste seg rundt? Anonymkode: 883c5...759
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #43 Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det var mega slitsomt. Jeg har sovet 1.5 time i natt Lagde en 8 siders presentasjon på et døgn. Forrige helg var det testing hele helga... IQ tester osv Tenk om jeg ikke får jobben........ Anonymkode: 42de2...0d6 Men det som er så rart er at du ikke klarer å sette deg inn i ts sin situasjon. Selv om du gjorde det på denne måten, evner du ikke å se at andre kan synes at mindre likevel er slitsomt? Om du tok personlighetstester oppdaget de forhåpentligvis den siden av deg. Isteden for å komme med råd og tips, siden du har vært gjennom krevende intervju selv, så skal du liksom ha det så mye verre! Nei fysj. Anonymkode: 40a65...a3e 4
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #44 Skrevet 9. februar 2022 Jeg måtte gjøre det samme til 2.gangsintervju sist jeg fikk jobb. Det var i Skatteetaten. Så er nok ikke uvanlig. Anonymkode: fa345...a8b
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #45 Skrevet 9. februar 2022 Jeg tenker at det at.bare det at du gjennomfører viser dedikasjon. Det er kanskje fler som vil trekke seg fordi det blir krevende. Anonymkode: 883c5...759
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #46 Skrevet 9. februar 2022 7 hours ago, AnonymBruker said: Å herregud!Hvilke stillinger er det som krever 3 intervju? Anonymkode: cd71c...837 Jeg hadde fire intervjuer + case for min nåværende stilling. Ikke noe rart i det. Innledende, énveis videointervju, team, hiring manager, deretter senior vice president. SVP forsnakket seg og sa at han gledet seg til å jobbe med meg på slutten av intervjuet 😁 Jeg tilhører dem som synes én ukes varsel høres mye ut! Men så har jeg også fått beskjed på onsdag om å fly inn til Zürich fra Oslo på fredag og omvendt. Så ja. Anonymkode: 82aa0...a3c 1
Rucula Skrevet 9. februar 2022 #47 Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dette er en så utrolig toxic holdning. Vi må legge fra oss det at potensielle arbeidsgivere kan sløse med tiden til folk! Jeg får jobbtilbud hevet etter meg (jobber innen IT) men har også snublet over idioter som kaster bort tiden min, særlig når rekruttere tar kontakt med meg, plutselig skal de ha 2 intervjuer, personlighetstest, iq test og oppgave bare for å tilby meg 200k under det jeg sa jeg var ute etter fra starten av. Noe jeg selvfølgelig avslår da jeg har masse å velge mellom.. men da har de altså kastet bort dagesvis jeg kunne brukt på annet. Det er rett og slett kvalmt. hvis de potensielle arbeidsgiverne føler de kan ta så mye av andres tid, så kan de faktisk betale for den også.. da hadde de neppe krevd så mye. Tenk de som ikke engang får jobbtilbud etter alt det arbeidet?? Også må de gjøre det samme 10 ganger til.. hvor mye av fritiden skal man hive bort kun for en MULIGHET til å KANSKJE få en jobb? De fleste av tingene de ber om er jo tull også (som iq test, personlighetstest og flere intervju med nye folk hver gang).. bare be om å se tidligere arbeid.. Det er så mye shaming som arbeidsgiver bruker for å manipulere arbeidssøkere. Som om de burde være så takknemlige for sjangsen til å få jobbe hos dem?? «Å er du ikke villig til å bruke opp fritiden din? Da er du ikke akkurat en motivert spiller..» Jeg er motivert på jobben når du betaler meg for det. 7,5 timer 5 dager i uken, kjempe motivert.. utenom det har jeg andre ting å gjøre. «Spør du om hva lønnen er med engang?! Handler det bare om penger for deg da?» ja.. det handler kun om penger for deg å.. jeg jobber for penger.. det er sånn det funker.. ellers kunne jeg bare jobbet for meg selv eller? «Har du full oversikt over rettighetene dine til enhver tid?!» 😂 hallo, rettighetene er jo der for en grunn? Så man ikke skal bli utnyttet. Tenk å shame noen for å passe på at et millon-bedrift ikke stjeler fra/utnytter dem. Ikke at jeg kan alle mine rettigheter og er uheldigvis generelt en people pleaser på jobb, men all power til de som sørger for at arbeidsgiver ikke tar seg friheter som ikke er lov, skulle ønske jeg hadde baller til det. Anonymkode: fe2c8...cac Mange har ikke valgene du har da! Jeg har høy utdanning men jobber innen et felt hvor det er svært mange om beinet. Når jeg er en av 200 søkere så kan ikke jeg stille krav.. Så jeg går igjennom den ene krevende søkerprosessen etter den andre. Det er ekstremt krevende, tidskrevende og jeg blir utslitt.. Men hvilke valg har jeg på jakt etter drømmejobben?
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #48 Skrevet 9. februar 2022 Rucula skrev (54 minutter siden): Mange har ikke valgene du har da! Jeg har høy utdanning men jobber innen et felt hvor det er svært mange om beinet. Når jeg er en av 200 søkere så kan ikke jeg stille krav.. Så jeg går igjennom den ene krevende søkerprosessen etter den andre. Det er ekstremt krevende, tidskrevende og jeg blir utslitt.. Men hvilke valg har jeg på jakt etter drømmejobben? Hæ? Jeg sier jo ikke at DU som arbeidsøker skal gjøre noe? Jeg snakker om den dårlige kulturen arbeidsgivere har, der de utnytter arbeidssøkere og tar tiden deres for gitt? Les igjen? Anonymkode: fe2c8...cac 8
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #49 Skrevet 9. februar 2022 Rucula skrev (56 minutter siden): Mange har ikke valgene du har da! Jeg har høy utdanning men jobber innen et felt hvor det er svært mange om beinet. Når jeg er en av 200 søkere så kan ikke jeg stille krav.. Så jeg går igjennom den ene krevende søkerprosessen etter den andre. Det er ekstremt krevende, tidskrevende og jeg blir utslitt.. Men hvilke valg har jeg på jakt etter drømmejobben? Og jeg sa ifra hvordan du burde endre holdninge dine og ikke prøve å shame andre som står opp for rettighene sine.. Det har ingenting med hva du kan og ikke kan gjøre i en søkeprosess. Du sier jo selv at du blir utslitt, også snur du deg rundt og kaller andre lite imøtekommende fordi de ikke ønsker å slite seg ut like mye selv for MULIGHETEN til en jobb. Om du har valg er ikke relevant, da poenget mitt var at arbeidsgivere ikke burde kunne utnytte noen i din situasjon.. Anonymkode: fe2c8...cac 6
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #50 Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg synes faktisk 1 uke frist for et langt fysisk intervju midt på dagen er kort frist. De aller fleste som søker jobb har allerede en jobb og mange kan ikke ta fri på 1 ukes varsel. Det burde jo arbeidsgiver som søker folk forstå Men om jeg ønsket jobben ville jeg jo kontaktet dem og forklart at jeg ikke kan ta fri fra jobb på så kort varsel og spurt om de kan ha intervjuet en senere dag. Personlig synes jeg også å måtte forberede såpass mye på forhånd er litt voldsomt og ville nok fått meg til å revurdere stillingen da jeg allerede har jobbet hos arbeidsgivere som krever for mye av sine ansatte uten å gi tilstrekkelig kompensasjon og det er ikke verdt det. Jeg ønsker iallfall en arbeidsgiver som respekterer de ansattes fritid og "work-life balance" og der arbeidsforholdet går begge veier, og slike krav allerede på intervju gir litt dårlige signaler for meg. Jeg mener en jobbsøkerprosess går begge veier og det er ikke bare sånn at man må hoppe gjennom alle mulige rare hoops som de som utlyser stilling ønsker og ikke kan stille noen normale krav tilbake som at intervjuet foregår på et tidspunkt man har mulighet til å stille opp feks uten å skulke nåværende jobb med ugyldig fravær. Anonymkode: 569ca...5e2 Men det å si at du ikke har mulighet til å møte pga eksisterende jobb på det tidspunktet er faktisk ikke et problem. Jeg fikk 3 intervju før jul pluss 2 annengangsintervju og alle gangene sa jeg at jeg ønsker å komme men jeg må være sikker på at jeg er tilgjengelig først fordi jeg tross alt er i jobb i dag. Ringte tilbake og sa at av respekt for arbeidsgiver så må jeg tilpasse meg og vi må derfor se på et annet tidspunkt. Det ble bare sett på som positivt. Fikk begge jobbene til tross for at jeg måtte be om mer passende tidspunkt. Det er ikke sånn at man viser negative sider ved å erkjenne at man respekterer nåværende arbeidsgiver. Opplevde også å få spørsmål om hvordan jeg ordnet det med fri for intervju. Hadde ferie, men her er det viktig å understreke at man ikke lyver for å få gå. Typ sykdom eller lege osv. Anonymkode: 6be71...816 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #51 Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Og jeg sa ifra hvordan du burde endre holdninge dine og ikke prøve å shame andre som står opp for rettighene sine.. Det har ingenting med hva du kan og ikke kan gjøre i en søkeprosess. Du sier jo selv at du blir utslitt, også snur du deg rundt og kaller andre lite imøtekommende fordi de ikke ønsker å slite seg ut like mye selv for MULIGHETEN til en jobb. Om du har valg er ikke relevant, da poenget mitt var at arbeidsgivere ikke burde kunne utnytte noen i din situasjon.. Anonymkode: fe2c8...cac Dette har du helt rett i, og man kan jo selvfølgelig velge å stå på eget krav om komfortsone hvis det er viktigere 😊 Og da følgelig uten jobb i tillegg. Man har såklart et valg om man ønsker å gjøre det som skal til for å bli vurdert, men da kan man ikke klage på at man ikke får jobb 😊 Go rettigheter, som ikke har noe med rettigheter å gjøre! Du har ikke RETT på å møte uforberedt på intervju uten noe å vise til ang kunnskapsnivå. Men det må du jo for all del fortsette å tenke, også får du ta de jobbene du klarer å få med den innstillingen 😊 Anonymkode: 6be71...816
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #52 Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg var på 3 gangs intervju i dag Fikk en dag på meg til å lage et 40 min foredrag! Har vært i intervju på 6,5 time til sammen, 5 tester + case. Anonymkode: 42de2...0d6 At du gidder? Anonymkode: 059b3...9ea 1
Rucula Skrevet 9. februar 2022 #53 Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Og jeg sa ifra hvordan du burde endre holdninge dine og ikke prøve å shame andre som står opp for rettighene sine.. Det har ingenting med hva du kan og ikke kan gjøre i en søkeprosess. Du sier jo selv at du blir utslitt, også snur du deg rundt og kaller andre lite imøtekommende fordi de ikke ønsker å slite seg ut like mye selv for MULIGHETEN til en jobb. Om du har valg er ikke relevant, da poenget mitt var at arbeidsgivere ikke burde kunne utnytte noen i din situasjon.. Anonymkode: fe2c8...cac Jeg er enig i at arbeidsgiver til tider krever for mye. Og det er jævelig slitsomt, og det går til tider for langt! Samtidig skjønner jeg dem, feilansettelser er kjempe dyrt! Grunnen til at jeg "shamet" TS som du kaller det er at hun klager på det jeg anser som småting! Får en uke på en bitteliten presentasjon! Og i tillegg klager over at det ikke blir betalt. Og hun er redd for å gi bedriften noe nyttig informasjon gratis. Det gir meg inntrykk av en vanskelig person som ikke akkurat legger godvilje til.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #54 Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): At du gidder? Anonymkode: 059b3...9ea Den jobben vil løfte cv-en min mye!!! Det er 100 andre som vil ha jobben. Jeg hadde laget en selvkomponert sang med tilhørende dans om de hadde bedt om det. Anonymkode: 42de2...0d6
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #55 Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Hei, var på et intervju for litt over 2 uker siden. Jeg spurte litt om prosessen videre og om de planla flere intervjurunder, da sa de at det bare planla dette ene intervjuet og innstillingen skulle gjøres denne uken her. Nå har jeg blitt innkalt til 2.gangsintervju fysisk om under en uke. Noe jeg i utgangspunktet synest er ok da de antagelig er usikker. Jeg har derimot blitt bedt om å forberede to presentasjoner på 15 minutter der en ene er en caseoppgave knyttet til den ene delen av arbeidsoppgavene. Den andre er mer refleksjonsoppgaver der de ber meg om å komme med forslag til nye rutiner rundt en gitt problemstillign. De ønsker også at jeg skal levere dette inn skriftlig i ettertid. Jeg reagerer på oppgaven jeg har fått fordi 1) Det er to veldig store presentasjoner og veldig tidkrevende oppgaver som jeg må forberede på 3 dager egentlig som jeg da må gjøre gratis og det krever en del tenking 2) Det første intervjuet var digitalt, men nå vil de altså at jeg skal møte opp fysisk med beskjed på under en uke. De oppgav ikke noe alternativt om å gjøre det digitalt selv med 2 timer reisevei, eneste de gav beskjed om var at jeg måtte gi tilbakemelding på om tidspunktet passet. Er det virkelig vanlig å forvente at man forbereder to presentasjoner på en halvtime til sammen, leverer det skriftlig på noen få dager i tillegg til å møte opp fysisk med under en ukes beskjed? Jeg synest hele prosessen har vært litt uryddig, først sier de at de ikke skal ha flere intervju, de har ikke opplyst meg om hvor mange kandidater de har hatt til intervju under intervjuet, har bare fått utvidet søkerliste osv.. Anonymkode: c912d...0a1 Dette høres ut som en eksamen. En jobbprosess er ikke en eksamen! Her må arbeidsgiver ty til intervjustrategier fordi dem gjorde en grunnleggende dårlig jobb under intervjuprosessen. Vanlig er det ikke. Det blir vanligere og vanligere, ja, men vanlig er ikke denne eksamensformen under jobbintervju. Jeg tenker at intervjumetodene sier mye om de som arbeidsgiver. De forventer mye på kort tid. Og de forventer at du skal prestere mer enn hva som forventes. En opp-ned-holdning mot arbeidstakerne. Disrespekt, spør du meg. Jeg ville takket nei til dette. Men du får vurdere selv hva du ønsker. Ønsker du enda jobben hos den arbeidsplassen så får du bare stå i det og levere som om at du var en elev. Hvis ikke, bør du også takke nei. Anonymkode: fee3f...b1e 4
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #56 Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Som jobbsøker er jeg uenig med deg i at det er et fåtall stillinger der det er hensiktsmessig med forberedt case til jobbintervju. Jeg har lært kjempemasse på de 3 dagene jeg har brukt på sånne case-oppgaver som har vært veldig nyttig for meg både ved senere jobbsøking, men også I nåværende jobb. Caset bør være så realistisk som mulig , da det gir meg som jobbsøker et veldig godt innblikk i hva jobben består av. Kreves det koding, f.eks i et språk som jobbsøkere ikke har brukt før, så er det jo meningsløst å sitte å tenke høyt på intervjuet. Da er det bedre å la jobbsøkere få en dag eller to på seg for å vise hva man kan sette seg inn i på en dag eller to. Det som derimot er vktig er at man ikke får for mye tid på seg, så det blir altfor mye jobb. Og så må det avtales tidspunkter før jobbsøkere får caseoppgaven utdelt. Anonymkode: c0296...a75 Her nevner du koding, og det er jo nettopp en type teknisk kompetanse som et case kan være med på å avdekke. Men det forandrer ikke det faktum at case i dag benyttes i rekrutteringsprosesser i langt større grad enn hva som er hensiktsmessig. At du lærte masse av case-oppgavene er flott, men som arbeidsgiver så bryr jeg meg helt ærlig ikke om hva kandidatene lærer av intervjuprosessen, og jeg er heller ikke interessert i å bruke mer tid enn nødvendig på rekrutteringsprosesser fordi kandidatene skal få læringsutbytte av prosessen. Anonymkode: 33ef4...0ab 2
missmcbeal Skrevet 9. februar 2022 #57 Skrevet 9. februar 2022 (endret) Her hadde jeg stusset selv. Arbeidsgiver høres lite fleksibel og løsningsorientert ut og kravene de setter på 2.gangsintervju er litt vel drøye, jeg skjønner jo at de vil prøve å få bedre inntrykk av deg og det er helt greit å be deg om løse en oppgave, men at du skal løse to og holde en 30 minutters presentasjon alene, og det høres jo nesten ut som du skal holde en prøveforelesing for å sette det på spissen. De risikerer å miste en god kandidat på veien. Er enig med de som sier at dette kan fortelle en del om arbeidsgiver eller arbeidshverdagen, så det er nok like greitt å finne ut av dette nå. Det er flere ting jeg reagerer på her også. Jeg synest det er merkelig at de ikke har sagt noe om antall de har innkalt til intervju heller, dette har jeg alltid fått vite i tidligere intervju, både privat og offentlige, slik at jeg vet litt hvor landet ligger. Som kandidat her blir du ikke særlig godt ivaretatt og det er lett å bli usikker på hvor seriøst man skal ta det og hvor verdifull du er for dem. Jeg får litt sånn vibber her til at de har en foretrukket kandidat, men at de må igjennom prosessen her med å ha vurdert ulike søkere, uten at du egentlig har noen sjanse, og da ville jeg nok heller ikke lagt så mye energi på dette 2.gangsintervjuet. Jeg har både opplevd å få caseoppgave til førstegangsintervju og brukt en dag på å reise til intervju og betale 700 kr i buss-tur-retur, venting og bussbytte bare fordi arbeidsgiver ikke ville tilby digitalt intervju, noe som var totalt bortkastet. Jeg har fått 3 jobbtilbud bare gjennom digitalt intervju, så at det absolutt er så viktig å møtes fysisk er bare tull. Man har kamera og man har lyd og det er ikke sånn at man ikke får det riktige inntrykket bare fordi man ikke møter opp fysisk. Grunnen for å velge dette for begge sin del er at man unngår å bruke unødvendig mye tid for både kandidaten og rekrutterer. Når det gjelder caseoppgaven til førstegangsintervjuet fikk jeg først invitasjon til fysisk intervju. Jeg spurte om det var mulig å få det digitalt, siden det var kronglete med busstider. Jeg sa at visst det ikke gikk så skulle jeg få det til, men da måtte jeg kanskje få et annet intervjutidspunkt som matchet busstidene. Arbeidsgiver skjønte heldigvis at dette var styr for meg, og det var ikke noe problem å ta det digitalt i stedet, så her var han løsningsorientert og fleksibel. Når deg gjaldt casen fikk en oppgave jeg måtte løse og fremføre på ca. 10 minutter under intervjuet, også var det en oppgave som var bare skriftlig og som jeg skulle levere inn før intervjuet. Jeg fikk ca. samme antall dager som deg, men det var altså mindre omfattende. Dette synest jeg var overkommelig. Det hold med det ene intervjuet og jeg fikk jobben for jeg hadde visst gjort det beste intervjuet. Første gang jeg møtte sjefen var den første dagen min i jobb. Null stress! Og de var veldig fornøyd med meg, som bare bekreftet at inntrykket de hadde fått på digitalt intervju var tilstrekkelig. Da har de nok gjort en god jobb med det ene intervjuet. Når det gjelder hun som nektet digitalt intervju, som insisterte på at jeg skulle bruke en dag på å reise for det første intervjuet og ikke en gang tilbød å dekke reisen, så var det altså totalt bortkastet. Det at hun var så lite fleksibel rundt digitalt intervju var et forvarsel om hvor lite fleksibel hun var og hvilken arbeidsplassen dette var. Det var bare kontant nei, ikke interessert i å diskutere det. Hadde hun faktisk argumentert gode grunner for å ha det fysisk hadde jeg fått et annet inntrykk kanskje. Under hele intervjuet var hun mer interessert i å fortelle om alle krav hun hadde til meg som arbeidstaker i stedet for å bli kjent med meg som arbeidstaker. Jeg måtte forvente å jobbe hele julen og ikke ta fri, jeg kunne ikke legge planer på sommeren og måtte ta ut ferie på vinteren etc. etc. Altså det er helt greitt å fortelle hva man forventer av arbeidstakeren i løpet av intervjuet, men dette var en rød tråd gjennom hele intervjuet og hun var mer interessert i å fremme krav enn å finne ut om jeg passet til jobben. Hun sa vel noe sånt som og at "søker du bare på denne jobben fordi du har tenkt å ha en jobb til du finner en annen jobb? Da gidder jeg ikke å ansette deg, jeg skal ha en arbeidstaker som har tenkt å bli her lenge". Nei altså, visst jobben faktisk er greitt så har jeg ingen planer om å slutte, men jeg veit jo ikke om jeg liker jobben før jeg har startet heller 🙄 Jeg var også på et digitalt førstegangsintervju en gang til en jobb som virket veldig spennende, og de sa de trolig planla flere intervjurunder. Jeg kom ikke videre til runde 2, men så fikk jeg vite i ettertid at en jeg kjente hadde, og at den neste runden var ganske omfattende med caser og tester og hun fikk jobben. Når jeg møtte henne senere, hadde hun jobbet noen der i noen måneder og var helt på felgen. Det var visst ekstremt krevende jobb med mange forventinger og tiden som ikke strakk til. Hun er en ekstremt ressurssterk og flink person, så det måtte noe til å for å knekke henne. Det hørtes ut som skikkelige voldsomme greier, så da kjente jeg at jeg var glad for at jeg ikke kom videre likevel da jeg hørte dette. Så jeg tror det er som noen er inne på at utstrakt bruk av caser og tester kan være et tegn på at jobben er veldig krevende. Hadde de vært en seriøs og fleksibel arbeidsgiver burde de ha 1) Kortet ned til en kortere presentasjon på selve intervjuet, og heller bedt om å levere en del 2 skriftlig på forhånd. Da blir det mindre arbeid for deg og mindre stress, men de kan fortsatt få svar på det de vil måle deg på. 2) Invitert deg til fysisk intervju, men si at dersom det blir vanskelig for deg å reise ned så kan digitalt intervju vurderes. Så kan du vurdere selv hvilken innsats du ønsker å legge ned i intervjuet. Endret 9. februar 2022 av missmcbeal 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #58 Skrevet 9. februar 2022 2 hours ago, Rucula said: Jeg er enig i at arbeidsgiver til tider krever for mye. Og det er jævelig slitsomt, og det går til tider for langt! Samtidig skjønner jeg dem, feilansettelser er kjempe dyrt! Grunnen til at jeg "shamet" TS som du kaller det er at hun klager på det jeg anser som småting! Får en uke på en bitteliten presentasjon! Og i tillegg klager over at det ikke blir betalt. Og hun er redd for å gi bedriften noe nyttig informasjon gratis. Det gir meg inntrykk av en vanskelig person som ikke akkurat legger godvilje til. TS er ikke vanskelig, det er du som har et forkvaklet syn på hva arbeidsgivere kan forvente av arbeidssøkere. Anonymkode: f860f...7b6 5
Rucula Skrevet 9. februar 2022 #59 Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): TS er ikke vanskelig, det er du som har et forkvaklet syn på hva arbeidsgivere kan forvente av arbeidssøkere. Anonymkode: f860f...7b6 Jeg er uenig! Men det er jo ikke verre enn at man bare trekker seg fra prosessen. Så blir det en konkurrent mindre for de som virkelig vil ha jobben. Vinn, vinn
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #60 Skrevet 9. februar 2022 Det er helt vanlig innenfor min bransje. Anonymkode: be052...7aa 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå