AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #1 Skrevet 8. februar 2022 Hei, var på et intervju for litt over 2 uker siden. Jeg spurte litt om prosessen videre og om de planla flere intervjurunder, da sa de at det bare planla dette ene intervjuet og innstillingen skulle gjøres denne uken her. Nå har jeg blitt innkalt til 2.gangsintervju fysisk om under en uke. Noe jeg i utgangspunktet synest er ok da de antagelig er usikker. Jeg har derimot blitt bedt om å forberede to presentasjoner på 15 minutter der en ene er en caseoppgave knyttet til den ene delen av arbeidsoppgavene. Den andre er mer refleksjonsoppgaver der de ber meg om å komme med forslag til nye rutiner rundt en gitt problemstillign. De ønsker også at jeg skal levere dette inn skriftlig i ettertid. Jeg reagerer på oppgaven jeg har fått fordi 1) Det er to veldig store presentasjoner og veldig tidkrevende oppgaver som jeg må forberede på 3 dager egentlig som jeg da må gjøre gratis og det krever en del tenking 2) Det første intervjuet var digitalt, men nå vil de altså at jeg skal møte opp fysisk med beskjed på under en uke. De oppgav ikke noe alternativt om å gjøre det digitalt selv med 2 timer reisevei, eneste de gav beskjed om var at jeg måtte gi tilbakemelding på om tidspunktet passet. Er det virkelig vanlig å forvente at man forbereder to presentasjoner på en halvtime til sammen, leverer det skriftlig på noen få dager i tillegg til å møte opp fysisk med under en ukes beskjed? Jeg synest hele prosessen har vært litt uryddig, først sier de at de ikke skal ha flere intervju, de har ikke opplyst meg om hvor mange kandidater de har hatt til intervju under intervjuet, har bare fått utvidet søkerliste osv.. Anonymkode: c912d...0a1 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #2 Skrevet 8. februar 2022 Du er antageligvis innkalt til andregangsintervju fordi de sitter på annen info nå enn da de prata med deg sist. Nærliggende å tro er at det er flere aktuelle kandidater, inkludert deg. Om du oppfatter oppgaven som uforholsdmessig mye jobb og den som intervjuer tenker at dette er caser som passer i et andregangsintervju så er det mismatch mellom forventninger til jobben og da er det fint å finne ut det så raskt som mulig. Arbeidgiver tar mest sannsynlig utgangspunkt i at du er interessert i jobben uavhengig av hvor du bor og legger ikke veldig stor vekt på at du må reise for å delta. Anonymkode: 73357...6f7 14
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #3 Skrevet 8. februar 2022 Det var mye forventet på kort tid synes jeg. 2 presentasjoner på 15 min på 3 dagers forberedelse?! Men er dette jobben du vil ha, så er det bare å sette igang! Anonymkode: e1b16...e76 4
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #4 Skrevet 8. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du er antageligvis innkalt til andregangsintervju fordi de sitter på annen info nå enn da de prata med deg sist. Nærliggende å tro er at det er flere aktuelle kandidater, inkludert deg. Om du oppfatter oppgaven som uforholsdmessig mye jobb og den som intervjuer tenker at dette er caser som passer i et andregangsintervju så er det mismatch mellom forventninger til jobben og da er det fint å finne ut det så raskt som mulig. Arbeidgiver tar mest sannsynlig utgangspunkt i at du er interessert i jobben uavhengig av hvor du bor og legger ikke veldig stor vekt på at du må reise for å delta. Anonymkode: 73357...6f7 Er usikker på jobben, så er nok enig i at det ikke er noe for meg. Kommer til å trekke meg ja da jeg ikke er interessert i å bruke så mye energi på dette intervjuet. Jeg har fått enkle caser på førstegangsintervju som ble med det ene intervjuet, og da opplevdes oppgaven som overkommelig. Jeg bare ser for meg at for folk i full jobb og med så kort frist så er det likevel litt krevende å skulle løse oppgaven på så kort tid. Vet ikke om jeg skjønte det siste, men det er helt i orden å innkalle til fysisk intervju, men lurer på om det er vanlig å forvente at man kan stille fysisk med under en ukes forvarsel. Flere av søkerene bor ulike steder i landet og må nok fly inn til intervjuet, da synest jeg det virker spesielt å forvente at man kan snu seg rundt og ordne det på så kort tid. Flere vil nok også måtte ta seg fri fra jobb da dette var midt på dagen. Det er da i underkant kort varsel å skulle be arbeidsgiver om fri på under en ukes varsel. I min jobb har vi som utgangspunkt 14 dagers frist på å søke om fri/avspasering. Arbeidsgiver hadde nok ikke uten grunn sagt ja til dette uten å oppgi grunn, og man vil jo ikke nødvendigvis fortelle at man skal på et jobbintervju da man ikke har plikt til å fortelle arbeidsgiver at man søker nye jobber. Anonymkode: c912d...0a1 3 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #5 Skrevet 8. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det var mye forventet på kort tid synes jeg. 2 presentasjoner på 15 min på 3 dagers forberedelse?! Men er dette jobben du vil ha, så er det bare å sette igang! Anonymkode: e1b16...e76 Visst vi skal være pirkete og telle med helgen så blir det jo 5 dager da, siden intervjuet er på mandags morgen. Men de fleste har jo planer i helgene. Har vært noe usikker på jobben, så for meg er det det som bikker meg fra usikker til nei. Det er greitt nok at man ønsker å finne riktig arbeidstaker, men jeg opplever forventingene er så urimelige at jobben blir uattraktiv for meg på en måte. Visst alle tenker det samme som meg så sitter de jo igjen med null kandidater. Fikk faktisk lenger tid på forberedelse på førstegangsintervjuet, og da var det jo både digitalt og ingen caser eller oppgaver som måtte løses, bare frivillig forberedelse. Så da var det jo null stress. Anonymkode: c912d...0a1 4
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #6 Skrevet 8. februar 2022 Caseoppgaver på 2. intervju er helt vanlig. 3 dagers forberedelse er heller ikke urimelig lite. For meg høres det ikke ut som du er særlig motivert for denne stillingen, siden du mangler motivasjon for de aller første oppgavene. Kanskje du bare skal spare deg selv og arbeidsgiver for bortkastet tid og trekke deg. Anonymkode: 5b8fc...ac7 21
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #7 Skrevet 8. februar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Caseoppgaver på 2. intervju er helt vanlig. 3 dagers forberedelse er heller ikke urimelig lite. For meg høres det ikke ut som du er særlig motivert for denne stillingen, siden du mangler motivasjon for de aller første oppgavene. Kanskje du bare skal spare deg selv og arbeidsgiver for bortkastet tid og trekke deg. Anonymkode: 5b8fc...ac7 Skal nok trekke meg ja, har ikke tenkt å kaste bort tiden min heller. Anonymkode: c912d...0a1 4
Glitnir Skrevet 8. februar 2022 #8 Skrevet 8. februar 2022 To presentasjoner på 15 min hver innenfor et område jeg antar du er noe kjent med siden du har søkt jobben, synes jeg er helt innenfor på annengangsintervju. Og intervju på mandag er vitterlig nesten en ukes frist - ser ikke problemet så lenge du (selvsagt) også kunne melde inn at tidspunktet ikke passet. Ser heller ikke problemet med fysisk intervju - det er da helt vanlig, særlig til annengangs. At du bor langt unna er ditt problem. Siden du nevner utvidet søkerliste antar jeg det er en offentlig stilling, og da kan det være mulig å få dekket store reiseutgifter til intervju om du spør. Det virker egentlig ikke som du er særlig interessert i jobben siden du problematiserer så mye, så da er det nok like greit å takke nei. 15
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #9 Skrevet 8. februar 2022 Ja det er helt normalt, og det er jo ikke arbeidsgiver sin feil at du søker jobb 2 timer unna. Anonymkode: 6be71...816 10
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #10 Skrevet 8. februar 2022 Dersom du ikke er helt sikker på at du ønsker deg denne jobben tenker jeg at det er helt innafor å trekke seg. Det gir et viktig signal til arbeidsgiver om at de risikerer å miste de beste kandidatene med denne praksisen. Jeg har selv jobbet med rekruttering i en del år, og det er et fåtall type stillinger hvor det er hensiktsmessig med en case-oppgave under intervju. Caset bør i så fall foregå under selve intervjuet, slik at man ser hvordan kandidaten resonnerer og drøfter seg fram til en mulig løsning. Man bør alltid ha med seg noen med relevant fagkunnskap under intervjuet, som kan stille relevante spørsmål og danne seg en profesjonell mening om hvordan kandidaten svarer (for å sette det på spissen så lar man ikke en sykepleier intervjue en bilmekaniker, og forventer at vedkommende kan danne seg en mening om kandidatens kompetanse ) Da kan man danne seg et bilde av kandidatens kompetanse under selve intervjuet, godt støttet av referanser og evt. vitnemål. Dersom det er snakk om å bygge et team så kan verktøy som personlighetstester for å sette sammen gode fungerende team (som bør bestå av en god blanding av personlighetstyper) tas i bruk. Jeg har inntrykk av at det sitter veldig mange rekrutterere der ute med veldig lite kompetanse på nettopp rekruttering. Dersom man tar et kjapt søk på Finn så kan man lett få inntrykk av at arbeidsgivere ønsker en homogen masse arbeidstakere (alle skal være «fremoverlent» osv., noe som fungerer svært dårlig dersom man skal jobbe sammen i team ) Disse rekrutteringsansvarlige har ofte fått med seg ord som «case» og «testing» uten helt å forstå hva det brukes til og når det er hensiktsmessig. De tror kanskje de fremstår som «profesjonelle» når de krever disse tingene? 🤷♀️ Når man i tillegg beter seg som om jobben er en «premie» som man tilbyr den heldige utvalgte så har man misforstått det faktum at det er vi, som arbeidsgiver, som «vinner» dersom vi klarer å tiltrekke oss den beste kandidaten. Feilansettelser er dyrt, så det er en grunn til at arbeidsgivere ønsker en grundig ansettelsesprosess. Men det er selvsagt en balanse mellom å utføre en grundig screening av kandidater og å skremme de bort ved å stille krav før de en gang er ansatt. Anonymkode: 33ef4...0ab 7 2 3
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #11 Skrevet 8. februar 2022 21 minutter siden, AnonymBruker said: Dersom du ikke er helt sikker på at du ønsker deg denne jobben tenker jeg at det er helt innafor å trekke seg. Det gir et viktig signal til arbeidsgiver om at de risikerer å miste de beste kandidatene med denne praksisen. Jeg har selv jobbet med rekruttering i en del år, og det er et fåtall type stillinger hvor det er hensiktsmessig med en case-oppgave under intervju. Caset bør i så fall foregå under selve intervjuet, slik at man ser hvordan kandidaten resonnerer og drøfter seg fram til en mulig løsning. Man bør alltid ha med seg noen med relevant fagkunnskap under intervjuet, som kan stille relevante spørsmål og danne seg en profesjonell mening om hvordan kandidaten svarer (for å sette det på spissen så lar man ikke en sykepleier intervjue en bilmekaniker, og forventer at vedkommende kan danne seg en mening om kandidatens kompetanse ) Da kan man danne seg et bilde av kandidatens kompetanse under selve intervjuet, godt støttet av referanser og evt. vitnemål. Dersom det er snakk om å bygge et team så kan verktøy som personlighetstester for å sette sammen gode fungerende team (som bør bestå av en god blanding av personlighetstyper) tas i bruk. Jeg har inntrykk av at det sitter veldig mange rekrutterere der ute med veldig lite kompetanse på nettopp rekruttering. Dersom man tar et kjapt søk på Finn så kan man lett få inntrykk av at arbeidsgivere ønsker en homogen masse arbeidstakere (alle skal være «fremoverlent» osv., noe som fungerer svært dårlig dersom man skal jobbe sammen i team ) Disse rekrutteringsansvarlige har ofte fått med seg ord som «case» og «testing» uten helt å forstå hva det brukes til og når det er hensiktsmessig. De tror kanskje de fremstår som «profesjonelle» når de krever disse tingene? 🤷♀️ Når man i tillegg beter seg som om jobben er en «premie» som man tilbyr den heldige utvalgte så har man misforstått det faktum at det er vi, som arbeidsgiver, som «vinner» dersom vi klarer å tiltrekke oss den beste kandidaten. Feilansettelser er dyrt, så det er en grunn til at arbeidsgivere ønsker en grundig ansettelsesprosess. Men det er selvsagt en balanse mellom å utføre en grundig screening av kandidater og å skremme de bort ved å stille krav før de en gang er ansatt. Anonymkode: 33ef4...0ab Som jobbsøker er jeg uenig med deg i at det er et fåtall stillinger der det er hensiktsmessig med forberedt case til jobbintervju. Jeg har lært kjempemasse på de 3 dagene jeg har brukt på sånne case-oppgaver som har vært veldig nyttig for meg både ved senere jobbsøking, men også I nåværende jobb. Caset bør være så realistisk som mulig , da det gir meg som jobbsøker et veldig godt innblikk i hva jobben består av. Kreves det koding, f.eks i et språk som jobbsøkere ikke har brukt før, så er det jo meningsløst å sitte å tenke høyt på intervjuet. Da er det bedre å la jobbsøkere få en dag eller to på seg for å vise hva man kan sette seg inn i på en dag eller to. Det som derimot er vktig er at man ikke får for mye tid på seg, så det blir altfor mye jobb. Og så må det avtales tidspunkter før jobbsøkere får caseoppgaven utdelt. Anonymkode: c0296...a75 3
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #12 Skrevet 8. februar 2022 Jeg ser ikke helt problemet. Er dette en jobb jeg var interessert og hadde et sterkt ønske om å få, hadde jeg jobbet gjennom helgen med presentasjonene. Jeg har reist langt (fly med overnatting) til flere intervju på kort varsel. Er du interessert får du det til. Er du ikke interessert nok slipper arbeidsgiver å bruke tid på deg. Anonymkode: 8d6a0...4dd 4 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #13 Skrevet 8. februar 2022 Jeg syns dette høres både rimelig og normalt ut. Anonymkode: e91c1...6fa 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #14 Skrevet 8. februar 2022 Jeg synes det hørtes voldsomt ut. Med mindre jeg anså jobben som "drømmejobben" hadde jeg også slitt med å hente fram motivasjon😅. Dersom det virkelig var en drømmejobb, hadde jeg garantert ikke nølt med å bruke alle ledige timer og minutter på å forberede meg maksimalt. Anonymkode: afcc1...70b 5
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #15 Skrevet 8. februar 2022 Tiden du fikk på casen var jo god synes jeg. Om du jobber fullt så har du en kveld på hver av de, og en tredje på å forberede presentasjonen. Eller så bruker man litt tid i helgen. Sist fikk jeg først bare halvparten av din caseoppgave, men den var jeg tiltenkt å få dagen før intervjuet. Det synes jeg var litt stress, jeg har jo full jobb og små barn. Så ombestemte de seg og ga meg helgen itillegg. Da hadde jeg jo masse tid. Om man vil ha jobben så tenker jeg case er supert. I et godt case møter men realistiske oppgaver og man får en glimrende mulighet til å vise hva man kan. Og arbeidsgiver får også silt ut om noen mangler forståelse. Eller motivasjon. Her fremstår jo det som du mangler motivasjon for jobben, og sånn sett har de fått silt deg ut selv før presentasjonen. Anonymkode: 623f0...077
norw Skrevet 8. februar 2022 #16 Skrevet 8. februar 2022 Bør egentlig få noe for arbeidet, med mindre det man presenterer er noe verdiløst piss. For eksempel et gavekort. 5
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #17 Skrevet 8. februar 2022 Synes kanskje det var litt lange presentasjoner de forventet, men om du kjører 2 x 10 min i stedet for, er ikke det noe de vil reagere på. Regner med de tenker at det er Max 15 min, men gir også signal om at de ønsker seg en ordentlig presentasjon også. slike case oppgaver har som regel 2 formål; finne ut hvem som er tilstrekkelig interessert i jobben og derved tar seg tiden til å jobbe godt med casene, og se at du klarer å reflektere fornuftig over caset (du trenger ikke nødvendigvis ha «riktig» svar på alt - vel så viktig er det at du identifiserer relevante problemstillinger/hensyn som bør tas). De er klar over at du har lite tid på deg, og justerer forventningene sine deretter - de vil bare se at du prøver og evner å tenke noe fornuftig rundt det. Forventning om fysisk intervju er helt normalt, det er bare noe man stusser over nå fordi vi er så vant med covid-tilpasninger. Anonymkode: 9a087...151 1
Gjest Albbas Skrevet 8. februar 2022 #18 Skrevet 8. februar 2022 5 hours ago, Glitnir said: Siden du nevner utvidet søkerliste antar jeg det er en offentlig stilling, og da kan det være mulig å få dekket store reiseutgifter til intervju om du spør. Det er da helt normalt å forvente/kreve i det private også, at de dekker utgifter til reise.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #19 Skrevet 8. februar 2022 Albbas skrev (1 minutt siden): Det er da helt normalt å forvente/kreve i det private også, at de dekker utgifter til reise. Du tuller nå? Nei, det kan man faktisk ikke forvente å få dekket. Anonymkode: 821a7...979 6
Gjest Albbas Skrevet 8. februar 2022 #20 Skrevet 8. februar 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Du tuller nå? Nei, det kan man faktisk ikke forvente å få dekket. Anonymkode: 821a7...979 Jeg har alltid fått det dekket, uten å spørre. Hadde aldri brukt penger på en flybillett til et intervju uten å få det dekket. Kan skjønne det om man er desperat, men at arbeidsgiver ikke dekker reiseutgifter er et dårlig tegn. Nå snakker jeg selvfølgelig ikke om jobb på Narvesen eller Peppes, som kan velge og vrake blant lokale folk. 😅
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå