Gå til innhold

Hund som "plutselig" knurrer. Hva gjør man.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har det skjedd 2 ganger på 2 dager at hunden vår har knurret til meg. Begge gangene av samme grunn, går jeg ut i fra. I stua forsøkte han å jukke på en pute og en annen gang på et kosedyr.  Han vil jukke på bestemte puter eller kosedyr dersom han får sjansen, så vanligvis holdes dører til soverom stengt,men de gangene han likevel har blit fersket så holder det at jeg sier "nei" eller lignende med skarp stemme. Aldri vært noe problem, han lunter vekk og alt er ok. Men 2 ganger nå har han lagt seg under stuebordet og knurret da jeg kom bort for å plukke opp puten/kosedyret. Hva burde jeg egentlig gjøre her? Jeg syntes det er ubehagelig at han har knurret i samme situasjon 2 ganger nå, det er en liten hund, men uansett ikke ok. 

Syvåringen vet at han ikke skal legge fra seg kosedyr eller puter på gulvet, men han er et barn så han glemmer innimellom.  Hunden var hos vet på mandag, ingen tegn til smerter eller sykdom, den er 3 år gammel. Ellers utrolig hengiven, rolig og har aldri aldri knurret på hverken meg, mannen min eller gutten vår. 

Setter pris på råd. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jokking kan skyldes som regel stress/opphisselse/girethet (som kan komme pga hormoner, men det kan ha helt andre grunner også).

At hunden knurrer kan derfor ha flere årsaker (antar her at han ikke har noe smerter etc, siden du sier han er undersøkt hos vet. Samtidig er det greit å være obs på at ikke alle sykdommer og smertetilstander er like lette å oppdage)

1. En mulig årsak er at du fjerner utløpet for følelsene som får han til å jokke, uten å gjøre noe med årsakene. Det kan gjøre han enda mer stressa, og stressa hunder kan klikke litt der og da. Du gjør det også på en måte hunden synes er ubehagelig (kjeft), så hunden sier ifra om at det ikke er greit 

2. Hunden kan ha utviklet ressursforsvar. Akkurat som vi ikke liker å bli fratatt ting, så gjør ikke hunder det heller. Derfor er det vanlig at hunder kan knurre hvis de forventer å bli fratatt ting

Dette svaret dekker endel om det første https://canis.no/ekspertpanelet/hunden-beit-meg/

Uansett er det greit å se på om hunden har nok alternative ting å gjøre. Får han nok stimuli og nok alenetid? Nok leker tilgjengelig? Og hvis du først må stoppe han, så er det greit å finne måter som er mindre ubehagelig for han, ettersom det virker som han ikke reagerer så bra på kjeft. 

Anonymkode: 103d3...ee3

Skrevet

Utfra det du beskriver så kan det høres ut som ressursforsvar. Det er naturlig for hunder å forsvare sine ressurser (det gjør også vi) og dette kan forverres om hunden erfarer at ting faktisk blir tatt fra den - da får den nemlig grunn til å forsvare noe.

Noe av det letteste du kan gjøre om han har noe du ikke vil han skal ha er å kaste noen godbiter bortover gulvet og så fjerne puten/bamsen når hunden er opptatt med å spise dem (pass på at du venter til hunden har gått bort før du fjerner gjenstanden, så hunden ikke føler at det blir snappet fra den - det kan forverre ressursforsvaret).

Ønsker du å trene på det generelt så kan du trene bytting. Gi hunden det ikke gjør noe om den har, f.eks et tomt dorullhylster. Vis så hunden noe den synes er enda bedre (kjekk leke/gode godbiter). Så fort den slipper det den har, gi den hva du har. 9 av 10 ganger lar du den beholde begge deler (både dorullhylsteret og leken/godbitene du gir). Kun 1 av 10 ganger bytter du faktisk.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Får hunden brukt seg godt hver dag fysisk og mentalt? 

Det virker i alle fall som han har ressursforsvar og det er noe drit. Dette kan du trene på og bytte som den over meg skriver, men ressursforsvar forsvinner aldri. 

Anonymkode: b9095...a87

• Liker 1
Skrevet

Men er det et problem at han jukker på ei pute, da? Hvorfor kan han ikke bare få jukke seg ferdig?

Anonymkode: 7f85d...e8f

Skrevet

Les også om dempende signaler, da kan du se at hunden sier ifra lenge før knurringen kommer.

Bytting er perfekt. Hunden vår kommer med alt fra reklame han har funnet (som han jo gjerne kan beholde) til datamusa til pcen og briller (som det jo er greit å få tilbake). Vi sier "skal vi bytte", og han gir det gladelig fra seg mot noe godbiter.

Anonymkode: 89609...1f9

• Nyttig 2
Skrevet

Bytting, som andre sier. Enten for andre leker eller godbiter.

Så bør du i tillegg vurdere om hunden får nok fysisk og mental aktivitet. Jokking er et tegn på stress, så det kan være lurt å finne ut av hvor stresset kommer fra. Kanskje behøver hunden mer mental aktivitet (stressreduserende aktivitet). Kanskje trenger den mer ro i hjemmet (en plass den kan slappe av uten å bli forstyrret). 

Anonymkode: 60b00...9a0

Skrevet

Hunden er 3 år. Du kan 1. Gjøre som anbefalt å bytte fokuset. Men da vil konflikten likevel være der. Elker 2. Du kan gå inn og løse konflikten ved å gi hunden klar beskjed om at du ikke aksepterer dens oppførsel mot deg. 

• Liker 4
Skrevet
Troyamin skrev (2 timer siden):

Hunden er 3 år. Du kan 1. Gjøre som anbefalt å bytte fokuset. Men da vil konflikten likevel være der. Elker 2. Du kan gå inn og løse konflikten ved å gi hunden klar beskjed om at du ikke aksepterer dens oppførsel mot deg. 

Nøyaktig HVORDAN  går ts inn og gir hunden beskjed om at ts ikke aksepterer den oppførsel annet enn de tydelige, skarpe nei-ene ts har brukt, foreslår du, Troyamin? Jeg synes svaret ditt er diffust og gir rom for mange feilsteg fordi du ikke definerer framgangsmetode 🤷‍♀️

Jokkinga er ting på stress - over-/understimuli. Møte hundens fysiske og mentale behov, deretter øv på bytting, er mitt råd 😊

Anonymkode: 2f4ab...7f2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nøyaktig HVORDAN  går ts inn og gir hunden beskjed om at ts ikke aksepterer den oppførsel annet enn de tydelige, skarpe nei-ene ts har brukt, foreslår du, Troyamin? Jeg synes svaret ditt er diffust og gir rom for mange feilsteg fordi du ikke definerer framgangsmetode 🤷‍♀️

Jokkinga er ting på stress - over-/understimuli. Møte hundens fysiske og mentale behov, deretter øv på bytting, er mitt råd 😊

Man bytter med valper. Voksne hunder setter man krav til. 

• Liker 2
Skrevet
Troyamin skrev (2 minutter siden):

Man bytter med valper. Voksne hunder setter man krav til. 

HVORDAN setter man krav annet enn skarpt og tydelig "nei", som ts skriver? Hun har jo prøv å sette krav.

Her må jo hundens eventuelle udekkede behov som gjør at den slår ut i overslagshandling (jokking) først dekkes, deretter reduksjon av ressursforvaltning begynne å jobbes med ifa bytting -

eller?

Min brukshund slår ut i overslag hvis den skal gå rundering og har for store forventninger/for lite mosjon fysisk/mentalt FØR den begynner, spesielt hvis den må være sist.

Helt naturlig.

Derimot, hvis jeg kommer enda noen timer tidligere/gir skikkelig stimuli sent kvelden før  skjer ikke dette. 🤷‍♀️ 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

HVORDAN setter man krav annet enn skarpt og tydelig "nei", som ts skriver? Hun har jo prøv å sette krav.

Her må jo hundens eventuelle udekkede behov som gjør at den slår ut i overslagshandling (jokking) først dekkes, deretter reduksjon av ressursforvaltning begynne å jobbes med ifa bytting -

eller?

Min brukshund slår ut i overslag hvis den skal gå rundering og har for store forventninger/for lite mosjon fysisk/mentalt FØR den begynner, spesielt hvis den må være sist.

Helt naturlig.

Derimot, hvis jeg kommer enda noen timer tidligere/gir skikkelig stimuli sent kvelden før  skjer ikke dette. 🤷‍♀️ 

Det må settes ey fysisk krav til ordet nei. Slik oppførsel fra en hund skal ikke aksepteres.

Hva som er årsaken, må selvsagt jobbes med, men det er mindre viktig. Hunden har alt lært at den kommer unna ved å knurre. Ingen er tjent med at den går et skritt videre og biter. 

• Liker 3
Skrevet
Troyamin skrev (Akkurat nå):

Det må settes ey fysisk krav til ordet nei. Slik oppførsel fra en hund skal ikke aksepteres.

Hva som er årsaken, må selvsagt jobbes med, men det er mindre viktig. Hunden har alt lært at den kommer unna ved å knurre. Ingen er tjent med at den går et skritt videre og biter. 

Men ... knurring er jo språket dens? Den sier jo (og har nok for lengst brukt dempa signal før dette AVSTØTENDE signalet) at den virker mener at ressursene dens er i fare, de må beskyttes, "jeg sier i fra at jeg er utrygg nå, back off", og har jo ikke bitt -er ikke det flott?

Tenk så tar ts og lærer hunden å ikke knurrer - tar i fra den det språket- sånn at hunden hopper rett på biting i stedenfor, som jo er det siste en hund kan gjøre når den føler seg så truet/at ressursene dens er truet?

Eller hva tenker du? 

Ts fjerner da ikke FØLELSEN som hunden har av at den skal til å miste noe verdifullt, men bare utløpet/advarselen.

Er det ikke mer logisk å da redusere/dempe hunden sitt BEHOV  for ressursforsvar ved bytting - samme hvor gammel den er? Den har kanskje aldri lært bytting, og ikke har det vært grunn til det før nå🤷‍♀️

Hva er tankene dine her? 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men ... knurring er jo språket dens? Den sier jo (og har nok for lengst brukt dempa signal før dette AVSTØTENDE signalet) at den virker mener at ressursene dens er i fare, de må beskyttes, "jeg sier i fra at jeg er utrygg nå, back off", og har jo ikke bitt -er ikke det flott?

Tenk så tar ts og lærer hunden å ikke knurrer - tar i fra den det språket- sånn at hunden hopper rett på biting i stedenfor, som jo er det siste en hund kan gjøre når den føler seg så truet/at ressursene dens er truet?

Eller hva tenker du? 

Ts fjerner da ikke FØLELSEN som hunden har av at den skal til å miste noe verdifullt, men bare utløpet/advarselen.

Er det ikke mer logisk å da redusere/dempe hunden sitt BEHOV  for ressursforsvar ved bytting - samme hvor gammel den er? Den har kanskje aldri lært bytting, og ikke har det vært grunn til det før nå🤷‍♀️

Hva er tankene dine her? 

Jeg tar utgangspunkt i at ts har lært hunden nei på et tidspunkt, siden ts nevner at hun benytter ordet for å få slutt på hundens oppførsel. Nå må ts sette krav bak det "neiet". 

Hva som er årsaken til at den knurrer, spiller ingen rolle. Som hundens leder innad i familien, er det ts sin oppgave å gi hunden beskjed om at knurring er forbudt i en slik setting. Er korrigeringen gitt riktig, vil hunden slutte med oppførselen og dermed ikke eskalere. 

• Liker 1
Skrevet

ville gitt klar beskjed at hunden ikke skal knurre, og tatt puten fra den uansett.

Så fort du nøler eller lar hunden ha puten mens den knurrer lærer den at den kan knurre/skremme deg for og få viljen sin.

Anonymkode: b84e7...53c

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Eller hva tenker du? 

Hva er tankene dine her? 

Mange store ord med utheving og alt som skal til. Men det er her snakk om en voksen hund. En voksen hund som bruker slikt språk får oppleve at det er konsekvenser av å bruke et slikt språk, ikke at det gir fordeler. Det er ikke annerledes for bikkjer enn det er for oss. Går vi opp til feil person og slenger med leppa så får det konsekvenser. Innad i en familie er det samme saker. Alt språk har en konsekvens. Enten for den utøvende parten eller den mottagene. I det tilfelle så er det veldig enkelt hva som skjer. TS sier nei, hunden sier FU, jeg gjør som jeg vil. TS sier ok det er greit det, du bestemmer best selv. Dette ender ikke bra for noen, hverken TS eller hunden. Hunder er ikke ledere, dem følger.

• Liker 2
Skrevet
Troyamin skrev (2 minutter siden):

Jeg tar utgangspunkt i at ts har lært hunden nei på et tidspunkt, siden ts nevner at hun benytter ordet for å få slutt på hundens oppførsel. Nå må ts sette krav bak det "neiet". 

Hva som er årsaken til at den knurrer, spiller ingen rolle. Som hundens leder innad i familien, er det ts sin oppgave å gi hunden beskjed om at knurring er forbudt i en slik setting. Er korrigeringen gitt riktig, vil hunden slutte med oppførselen og dermed ikke eskalere. 

Sånn som jeg forstår deg på dine svar, så skal ikke ts bare være leder i ånden, men fysisk også.

Hvordan kan en art innta den høyeste rangen overfor en annen art? Vi er ikke hunder, de er ikke mennesker.

De ser ikke på oss som likeverdige og vice versa.

Anbefaler deg litt fagstoff for å kanskje oppdatere deg/eller lære: Barry Eaton - Lederskap og Dominans, og Marc Bekoff - Dyrenes Følelsesliv.

I sistenevnte blir alle arters hjerne/kjemi definert - limibiske systemet osv.

Disse gir god grunn for å kunne forstå at det du egentlig anbefaler er TVANG som kan ha stygge konsekvenser hvis det går galt, eventuelt for ts sitt barn, men også for hunden som blir fratatt sitt naturlige språk og også kanskje blir en nervøs/usikker hund som ikke stoler på menneskene i hjemmet sitt.

Hvordan kan det ikke spille noen rolle hva som er årsaken til knurringa? 

Helt bisarr- jeg vil heller ha en hund  som er trygg i språket sitt, og som jeg har bygget selvtillit med/på, enn en som jeg ikke kan lese hvor jeg har, men som er full av dårlige følelser inni seg og som kanskje eksploderer en dag🤷‍♀️

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Min_hund_er_Grå skrev (3 minutter siden):

Mange store ord med utheving og alt som skal til. Men det er her snakk om en voksen hund. En voksen hund som bruker slikt språk får oppleve at det er konsekvenser av å bruke et slikt språk, ikke at det gir fordeler. Det er ikke annerledes for bikkjer enn det er for oss. Går vi opp til feil person og slenger med leppa så får det konsekvenser. Innad i en familie er det samme saker. Alt språk har en konsekvens. Enten for den utøvende parten eller den mottagene. I det tilfelle så er det veldig enkelt hva som skjer. TS sier nei, hunden sier FU, jeg gjør som jeg vil. TS sier ok det er greit det, du bestemmer best selv. Dette ender ikke bra for noen, hverken TS eller hunden. Hunder er ikke ledere, dem følger.

Hunder har ikke ledere - sjekk studie på løsninger i India fra 2013, tror jeg det var.

Mener å huske fra tidlig utdannelse at lederteorien kommer fra 1970tallet, og var basert på forskning gjort på ulv i fangenskap hborndet var begrenset med ressurser, bla mat og plass, som gjorde at ulvene i denne da unaturlige settingen utviste unaturlig språk.

Eteologer og andre forskere har åå senere studier av ulver i det fri sett at det slettes ikke vag sånn ulver oppførte seg, og tilogmed begrep som alfahunn/hann som jeg vokste opp med i dokumentarer, har blitt omgjort til et begrep forskerne mente passa mye bedre den rollen dyrene hadde i flokken - "Foreldredyrene".

Og, enda en godnyhet, forskeren som begynte med dominansteorien debunka den selv på slutten av 90tallet, og sa han hadde tatt feil. Men selvsagt fikk ikke det like mye medieoppmerksomhet som det på 70tallet.

Tilbake til saken; 

Hunden slenger ikke med leppa, den sier i fra. Den er jo genuint redd for å miste noe den ser på som en ressurs🤷‍♀️

Der har aldri vært snakk om å gi hunden fordeler når den knurrer. Det er snakk om tiltak/forebygging som bygger på samarbeid med hunden og det som bor i den.

Den "enkleste/letteste" måten for mennesker som ikke vil ta seg bryet med å respektere vesenet foran seg og dets behov, er jo bare å overkjøre det, virker det som.

Det er i alle fall ikke å lære den å slappe av og være trygg, synes det på meg.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sånn som jeg forstår deg på dine svar, så skal ikke ts bare være leder i ånden, men fysisk også.

Hvordan kan en art innta den høyeste rangen overfor en annen art? Vi er ikke hunder, de er ikke mennesker.

De ser ikke på oss som likeverdige og vice versa.

Anbefaler deg litt fagstoff for å kanskje oppdatere deg/eller lære: Barry Eaton - Lederskap og Dominans, og Marc Bekoff - Dyrenes Følelsesliv.

I sistenevnte blir alle arters hjerne/kjemi definert - limibiske systemet osv.

Disse gir god grunn for å kunne forstå at det du egentlig anbefaler er TVANG som kan ha stygge konsekvenser hvis det går galt, eventuelt for ts sitt barn, men også for hunden som blir fratatt sitt naturlige språk og også kanskje blir en nervøs/usikker hund som ikke stoler på menneskene i hjemmet sitt.

Hvordan kan det ikke spille noen rolle hva som er årsaken til knurringa? 

Helt bisarr- jeg vil heller ha en hund  som er trygg i språket sitt, og som jeg har bygget selvtillit med/på, enn en som jeg ikke kan lese hvor jeg har, men som er full av dårlige følelser inni seg og som kanskje eksploderer en dag🤷‍♀️

Det er desverre slike som deg som bidrar til at mange ikke klarer å sette grenser for hundene sine på en sunn, fornuftig måte. 

En hund er en hund. Den føler seg ikke trist fordi den får klar beskjed om at enkelte oppførsler er forbudt. 

TS kan velge hvilke råd hun ønsker. 

20220208_191115.jpg

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Hunder har ikke ledere - sjekk studie på løsninger i India fra 2013, tror jeg det var.

Mener å huske fra tidlig utdannelse at lederteorien kommer fra 1970tallet, og var basert på forskning gjort på ulv i fangenskap hborndet var begrenset med ressurser, bla mat og plass, som gjorde at ulvene i denne da unaturlige settingen utviste unaturlig språk.

Eteologer og andre forskere har åå senere studier av ulver i det fri sett at det slettes ikke vag sånn ulver oppførte seg, og tilogmed begrep som alfahunn/hann som jeg vokste opp med i dokumentarer, har blitt omgjort til et begrep forskerne mente passa mye bedre den rollen dyrene hadde i flokken - "Foreldredyrene".

Og, enda en godnyhet, forskeren som begynte med dominansteorien debunka den selv på slutten av 90tallet, og sa han hadde tatt feil. Men selvsagt fikk ikke det like mye medieoppmerksomhet som det på 70tallet.

Tilbake til saken; 

Hunden slenger ikke med leppa, den sier i fra. Den er jo genuint redd for å miste noe den ser på som en ressurs🤷‍♀️

Der har aldri vært snakk om å gi hunden fordeler når den knurrer. Det er snakk om tiltak/forebygging som bygger på samarbeid med hunden og det som bor i den.

Den "enkleste/letteste" måten for mennesker som ikke vil ta seg bryet med å respektere vesenet foran seg og dets behov, er jo bare å overkjøre det, virker det som.

Det er i alle fall ikke å lære den å slappe av og være trygg, synes det på meg.

Har du sett er redd hund noen gang? Hunden vil ikke miste ressursen sin. Det er ingen andre følelser innvolvert her. Den vil ikke miste det som den anser som sin. Den svarer veldig naturlig opp med sitt språk. Den henter fram aggresjons driften sin og sier i fra. Er ikke redsel noen steder i det TS har beskrevet. Å der etter gi hunder bedskjed om at sorry mack den fikk du ikke beholde gir deg ikke usikkre hunder som ikke tør å bruke språket sitt.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...