Gå til innhold

Gifte oss - bytte etternavn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker veldig gjerne å bære hans navn; men… 

Jeg har ett barn fra før, og vi har to sammen. Alle barna har mitt navn som mellomnavn og fedrenes etternavn. Si jeg heter hansen, så heter mitt barn «Hansen Olsen» og våre felles heter «Hansen Nilsen». Jeg tenker litt på mitt eldste barn her - hvordan vil det bli for han evt? Ser litt for meg at vi da vil bli «fam. Hansen Nilsen» med han «i tillegg» på en måte.. Kanskje han føler seg utenfor da? Frister litt å bare beholde navnet mitt tross egne ønsker - så alle ungene forblir «halvt meg» hvis dere skjønner? Vet det bare er et navn, men det ligger jo mye identitet i det… Noen med erfaringer? Hva valgte dere?

Anonymkode: 51ae2...4f4

Skrevet

Jeg har ikke byttet. Uten at vi har mine, dine og våre barn. Ser ikke hensikten, jeg blir jo ikke hans eiendel. Da kunne like gjerne han ha byttet. Jeg har hatt navnet mitt i nesten 30 år før jeg giftet meg, og statistisk sett blir jeg kanskje singel igjen en gang også. Navnebytte er tull.

Anonymkode: e2db9...f93

• Liker 6
Skrevet

Ingen av oss byttet navn da vi giftet oss. Barna har mitt navn som etternavn og mannens som mellomnavn. Rent personlig skjønner jeg ikke hvorfor du skal bytte navn i det hele tatt. Dere blir jo ikke mindre gift eller er noe mindre familie av å ha ulike etternavn og for meg hadde det telt mer å ha ett navn felles med alle barna mine enn å ta min manns etternavn.

Min svoger giftet seg med en som hadde to barn fra tidligere ekteskap og de fikk et felles barn. Hun byttet til hans etternavn og deres felles barn har også hans etternavn mens de to eldste barna har fars etternavn. Det er helt uproblematisk og barna vet jo hvorfor de har ulike navn. Det er ikke noe som noen av dem tenker på i hverdagen. 

• Liker 2
Skrevet

Har ikke byttet. Tross at det ikke var noen "mine og dine".

Har aldri merket noe til det. Utover at det står "mr and mrs *mitt etternavn*" på skjermen når vi sjekker inn på hotell enkelte steder, da det alltid er jeg som fikser bookinger. 

Men i Norge har det nada betydning. Ingen går rundt og viser til *familien hansen* eller "herr og fru hansen". 

Anonymkode: 87cba...b6d

• Liker 1
Skrevet

Verken jeg eller mannen byttet etternavn. Begge hadde for mye identitet/jobb knyttet til våre etternavn at det var unaturlig å bytte.  Kronglete med google scholar og mitt etternavn er ekstremt sjeldent. Så mine barn har mitt etternavn som mellomnavn.  Nå som tenåringer skulle mnine barn gjerne hatt BEGGE min manns etternavn OG mitt....  Som liten ønsket jeg meg mammas etternavn før hun giftet seg som mellomnavn, men fikk aldri somlet meg, så det med navn og identitet har alltid vært viktig for meg. 

Har bodd i USA og betegnelsens "the ..... family"  var for meg ikke så viktig.   

Det er upraktisk at vi har ulikt etternavn innimellom, men det veide ikke opp for hvor kronglete det skulle vært å bytte etternavn når vi giftet oss siden vi bodde i utlandet på den tiden.  

Anonymkode: ef879...fb7

• Liker 2
Skrevet

Eksempelet ditt gir ingen mening. Du heter Hansen, ditt barn heter Hansen Olsen, de to yngste heter Hansen Nilsen, mannen heter Nilsen. Dere er familien Hansen Nilsen, med en Olsen inkludert. Så ønsker du å ta navnet Nilsen. Hvis du da blir hetende Hansen Nilsen, blir det da veldig likt som i dag? Olsen heter da garantert faren? 

Bare å ha alle navn på skiltet, det. Olsen er det jo bare én som heter uansett?  

Anonymkode: 63810...1cd

Skrevet

Dette er ikke noe problem. Mine barn heter kun etternavnet til min fraskilte mann. Ikke noe stress med forskjellige etternavn. 

Skrevet

Null stress med ulike etternavn, det har vi. Mer stress å drive å bytte etternavn. 

Skrevet

Jeg skjønner deg. Og jeg er enig med deg, det kan godt hende det vil skape en følelse av utenforskap ift eldste barnet ditt. 

En mulighet er at han også bytter navn, så istedenfor å hete Hansen Olsen, så heter han Nilsen (som dere andre), Olsen. Dvs at han også får dele etternavn med din nåværende ektemann. 

Anonymkode: f2159...ae8

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

En mulighet er at han også bytter navn, så istedenfor å hete Hansen Olsen, så heter han Nilsen (som dere andre), Olsen. Dvs at han også får dele etternavn med din nåværende ektemann. 

Anonymkode: f2159...ae8

Det kan bare gjøres hvis far også godkjenner navnebytte noe jeg tviler sterkt på at en forelder hadde gjort.

Skrevet

Å bytte fra Hansen til Nilsen i hvert fall gir ingen mening. Begge er ganske vanlig og la oss innrømme: kjedelig. 

Hvis du ønsker endring, så velg noe mer radikalt som Nilhan!  (nilsen og hansen sammen)

Nilhan: tyrkisk navn, betyr "Queen of the Nile"...hva synes du, fint, spennende? 

Skrevet

Jeg har sagt fra jeg var tenåring at jeg aldri kom til å bytte navn.

Nå har jeg aldri giftet meg, samboer på 20.året, men jeg hadde på ingen måte byttet navn om jeg hadde giftet meg. Hvis du blir hetende det du heter, så slipper du jo alle tankene rundt dette.

Skrevet

Å bytte etternavn er da helt passé...

Anonymkode: f66ae...ef6

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville ikke byttet, pga barna. Da ville jeg heller ventet til de flyttet ut.

Skrevet (endret)

Jeg har en sønn som da heter Hansen Olsen, Hansen er da mitt etternavn, jeg og våre to felles heter Hansen Nilsen og far heter Nilsen (hvor Nilsen er et navn jeg og pappaen valgte som bare vi fire heter) 

Har aldri tenkt at min eldste ikke er inkludert. På dørskiltet står uansett kun fornavn. 

Endret av FrkSvår
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg ønsker veldig gjerne å bære hans navn; men… 

Jeg har ett barn fra før, og vi har to sammen. Alle barna har mitt navn som mellomnavn og fedrenes etternavn. Si jeg heter hansen, så heter mitt barn «Hansen Olsen» og våre felles heter «Hansen Nilsen». Jeg tenker litt på mitt eldste barn her - hvordan vil det bli for han evt? Ser litt for meg at vi da vil bli «fam. Hansen Nilsen» med han «i tillegg» på en måte.. Kanskje han føler seg utenfor da? Frister litt å bare beholde navnet mitt tross egne ønsker - så alle ungene forblir «halvt meg» hvis dere skjønner? Vet det bare er et navn, men det ligger jo mye identitet i det… Noen med erfaringer? Hva valgte dere?

Anonymkode: 51ae2...4f4

Gift for andre gang, behold mitt etternavn ved begge. Både særkullsbarnet mitt og fellesbarnet har mitt etternavn i kombinasjon med fedrenes etternavn.

Skrevet

Om du skifter navn så heter jo eldste akkurat det samme, bare at dere andre heter likt. Tror du han bryr seg?

Jeg har ikke skiftet navn når jeg giftet meg, føler meg alt for knyttet til eget etternavn. Barna heter mitt etternavn som mellomnavn og farens som etternavn. 

I deres situasjon så hadde det kanskje vært lettere om mannen skiftet navn?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...