Lilith Skrevet 24. oktober 2005 #21 Skrevet 24. oktober 2005 Pappa kalte meg GammelSmurf, fordi jeg var så rynkete og rar da jeg ble født ...
Gjest April ikke innl. Skrevet 24. oktober 2005 #22 Skrevet 24. oktober 2005 Vi kaller Victoria for vesla, gullet og snoopy...
Gjest Mummi på jobb Skrevet 24. oktober 2005 #23 Skrevet 24. oktober 2005 Min lille skatt kaller jeg ofte "Klumpen" eller "Bolla" (uttales med o ikke å!), men han vet godt at det ikke er det han heter (Når jeg ser det skrevet ned her ser det litt rart ut, men for oss er det kosenavn. Klumpen er en kortversjon av gullklumpen, og Bolla (med O-lyd) vet jeg ikke hvor det kom fra...)
Gjest Violetta Skrevet 24. oktober 2005 #24 Skrevet 24. oktober 2005 Min lille skatt kaller jeg ofte "Klumpen" eller "Bolla" (uttales med o ikke å!), men han vet godt at det ikke er det han heter (Når jeg ser det skrevet ned her ser det litt rart ut, men for oss er det kosenavn. Klumpen er en kortversjon av gullklumpen, og Bolla (med O-lyd) vet jeg ikke hvor det kom fra...) ← Det er ikke uvanlig å kalle barnet sitt klumpen. Og jeg tror du har helt rett i det med gullklumpen.
Gjest gjest1 Skrevet 24. oktober 2005 #25 Skrevet 24. oktober 2005 Jeg ser absolutt ikke noe problem i at dere kaller han dette. Min bror ga meg et kallenavn når jeg ble født. Dette var laaaangt fra mitt eget navn. Likevel kalte alle meg dette, eller forskjellige versoner av dette navnet. Mine foreldre, besteforeldre, søsken, mine foreldres venner osv. Senere når jeg ble 15-16 år begynte også mine venner å bruke dette (ikke sant Tuji? ) Så når jeg ble 18 år tok jeg en verson av dette navnet som mellomnavn, fordi det var like mye "meg" som min egenlige navn. Selv om jeg ikke bruker navnet like mye nå, så er det fortsatt dette navnet familen min bruker på meg. Jeg synes alltid det var stas når jeg var lita jente. Jeg kaller datteren vår for et kallenavn laget ut i fra navnet hennes i tillegg til pus og gullet. Synes det er koselig med slike kallenavn jeg Nå venter vi jo et barn til i disse dager, så det blir vel lillepus det da
Gjest gjest1 Skrevet 24. oktober 2005 #26 Skrevet 24. oktober 2005 Pappa kalte meg GammelSmurf, fordi jeg var så rynkete og rar da jeg ble født ... ← Minner meg på hva bestefaren til kjæresten min sa første gang de så hverandre: nei, han var jaggu lite pen Synes det er søtt med kallenavn, barn lærer seg navnet sitt uansett Å synes det er tåpelig er litt..vel, rart for meg.
monja Skrevet 24. oktober 2005 #27 Skrevet 24. oktober 2005 Vi bruker oftest navnet på sønnen vår, men jeg kaller han og Smurfen. Har vel gjort det siden han var i magen. Da kalte vi han og for smolten. Mamma bruker innimellom "Lille Klure" om han. Synes kallenavn er søtt jeg.
:-) anna Skrevet 24. oktober 2005 #28 Skrevet 24. oktober 2005 Kjært barn har mange navn heter det jo. Tror unga føler det slik også jeg. At de føler seg spesielle og elsket når foreldrene har forskjellige kosenavn på dem. Tross alt; kosenavn kan ikke sies med sint stemme... Her i huset heter gutten: snusk, gullet, diverse variasjoner over navnet sitt, gullet, skatten min o.s.v Jenta vår, som er 10 mnd blir kalt prinsessefrø og pølsefrø av pappan... lille pølsa, lille perle og mye annet. Men vi sier naturligvis det egentlige navnet deres oftest.
Emma3 Skrevet 24. oktober 2005 #29 Skrevet 24. oktober 2005 Kjært barn har mange navn heter det jo. Tror unga føler det slik også jeg. At de føler seg spesielle og elsket når foreldrene har forskjellige kosenavn på dem. ← Vi har fleire kallenavn på Emma, men bruka mest navnet hennar. Men kallenavn er: Emmaliten, lille-trolle, snuppa og prinsessa vår!
minisola Skrevet 24. oktober 2005 #30 Skrevet 24. oktober 2005 Syns det med kallenavn er søtt jeg da.. når han var liten gikk han under sneipen (gjør det litt enda) eller masa (det var sånn han sa navnet sitt før han lærte å si det ordentlig..)
Gjest Emera Skrevet 25. oktober 2005 #31 Skrevet 25. oktober 2005 Å ha kallenavn på barna synes jeg er bare koselig. Det er jo slike navn som vi som foreldre bruker på barna våre for å signalisere at de står nærmere til familien sin enn til "resten av verden." Etterhvert som ungene blir større blir det jo viktigere å holde kjælenavn innenfor husets fire vegger, for ikke å dulle bort/dumme ut ungen foran venner... Men å bruke koselige kallenavn hjemme, synes jeg er helt fint. Så lenge ungen også synes det er helt fint, da! Jeg kaller datteren min "silkepia mi," og har gjort det siden hun var bitteliten. Hun er jo så silkemyk og god, og ømheten jeg føler for henne vokser for hver dag. Da hun var liten, brukte hun å svare med "silkemamma..." Nydelig! Nå er hun åtte år, og det er ikke alltid hun liker å bli kalt det, da... Hun begynner å bli stor og selvstendig, og det må jeg respektere. Men som sagt, det er bare mellom henne og meg navnet blir brukt, ikke så andre hører det.
Lilith Skrevet 25. oktober 2005 #32 Skrevet 25. oktober 2005 Apropos. Jeg har kallenavn på bestefar, jeg! Bruker det ikke særlig lenger, men begynte visst med det da jeg var ganske liten. Han har - og har 'alltid' hatt - hvitt skjegg. Derfor ble han 'lammet mitt'. (selv om det vel egentlig burde vært 'geita mi', eller noe sånt, men det var vel ikke like koselig det, da ... )
Gjest gjest1 Skrevet 25. oktober 2005 #33 Skrevet 25. oktober 2005 Jeg og Lunamannen har helt siden småen var i magen kalt han for "Gettien".. hehe.. (av alle ting). Gutten heter Alexander, men vi sier faktisk getti mer enn vi sier navnet hans.. Jeg lurer på... Er dette dumt? Burde vi prøve å venne oss av sånne kallenavn? Kan han komme til å tro at han faktisk heter getti? :/ ← Det var vel sånn Minken Fosheim fikk navnet sitt også? Faren syntes hun så ut som en mink da hun ble født.. Så hvis du ikke vil at han skal bli hetende Getti, så bør dere vurdere å begynne og bruke det egentlige navnet hans ja...
Annie78 Skrevet 25. oktober 2005 #34 Skrevet 25. oktober 2005 Synes det er hyggelig med kallenavn, jeg. Søskena mine har alltid hatt kallenavn, men ikke jeg. Litt trist. Drit i hva som er pedagogisk rektig. Kall ungen deres det dere vil. "Gnomen" var for øvrig et søtt kallenavn (jeg mener det faktisk). ← "Gnomen" er skjellsord der jeg kommer fra...... Ville ikke brukt det som kjælenavn på ungene mine...eller andre. Ikke marsipangris heller, andre unger oppfatter fort slike navn og bruker dem til å mobbe andre med...
Fru Blå Skrevet 25. oktober 2005 #35 Skrevet 25. oktober 2005 Jenta mi kaller jeg for "Mimsen" eller "Mimsevimsen". Jeg synes det er koselig med kallenavn, så lenge det ikke er for negativt. Mammaen min kallte jeg for "mamsemumsen" da jeg var liten.
Annie Skrevet 26. oktober 2005 #36 Skrevet 26. oktober 2005 Jeg kalte datteren min "Babylove" og "Turbo Turi" da hun var liten. Turbo Turi kom da hun var i den mest aktive perioden. Og Snuppa mi da selvsagt. Selv så sa hun "kjuppa mi", Klarte ikke si snuppa.
Gjest Varg-Menja Skrevet 27. oktober 2005 #37 Skrevet 27. oktober 2005 En sak er når andre bruker kallenavn på barna, men når foreldrene gjør det blir det for dumt for meg. Hvorfor ikke da bare gi barnet det en virkelig ønsker å kalle barnet for, eller våger dere ikke? Må dere ha et "normalt" navn utenom? ← Er ikke noe av penget med kallenavn at man bruker ulike navn etter ulike anledninger? Og da kan man ikke døpe ungen med alle de navna. Har ikke barn selv, men det er slik det fungerer med dyra mine, de fleste har ett vanlig navn, ett kallenavn når de finner på ugang, ett når de er kjempesøte osv...
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2005 #38 Skrevet 27. oktober 2005 "Gnomen" er skjellsord der jeg kommer fra...... Ville ikke brukt det som kjælenavn på ungene mine...eller andre. Ikke marsipangris heller, andre unger oppfatter fort slike navn og bruker dem til å mobbe andre med... ← Nå er det vel sjelden man setter seg ned og bestemmer kjælenavn eller? Gnomen er ikke et skjellsord der jeg kommer fra og høres heller ikke ut som et skjellsord om man sier "lille gnomen min".
LilleBille Skrevet 27. oktober 2005 #39 Skrevet 27. oktober 2005 Noen blir jo hetende kallenavnene sine for "alltid" - og det er kanskje ikke like koselig å være 50 og hete Baby el. - så det er verd å tenke litt på hva man bruker.
Thomasine Skrevet 27. oktober 2005 #40 Skrevet 27. oktober 2005 Ærlig talt! Nå dras det litt langt! Er man 7, 12 eller 20 år og ikke vil at noen skal bruke kallenavnet lenger er det bare å si ifra og folk slutter etterhvert. Jeg har 2 navn, bruker bare det ene. Dvs. i mange år gikk jeg under begge, men så ville jeg ikke mere og sa ifra. Det tok litt tid og mange rettelser , så sluttet folk. Hvis Gnomen er positivt ladet for noen, ja så la dem bruke det! De tegneserie-liknende navnene gutta mine bærer innimellom er søte for meg og mine, andre synes sikkert de er fjollete... Dem om det!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå