AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #1 Skrevet 8. februar 2022 Situasjonen er at jeg er 40, og har i dag fått vite at jeg ikke får NIPT før uke 12+3. Noe jeg synes er helt utrolig sent, spesielt med tanke på at det tar ca. 10 virkedager, altså minst to uker, å få svar på prøven. Da vil jeg være ut i uke 14, noe som er veldig sent om fosteret er sykt og abort blir aktuelt. En eventuell så sen abort til jo gjøre at det tar en god stund å bli gravid igjen også, i verste fall, tid jeg egentlig ikke har. Å få tatt testen privat, f.eks. fra ultralydklinikken i Danmark, koster 5200 nok. Da vil testen kunne tas i uke 9, har fått klarsignal fra fastlege at han kan ta blodprøven for meg. Svar vil komme i løpet av en uke eller to. Vurderer dette. Hva ville andre i lignende situasjon gjort? Anonymkode: 35b55...264
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #2 Skrevet 8. februar 2022 Jeg irriterer meg også over dette, fikk time til nipt 12+4. Synes det er alt for sent, og har mest følelsen av at de trenerer nipt så lenge så mulig i håp om at folk ikke tar abort når de etter fostervannsprøve og alt plutselig er nesten halvveis i svangerskapet. Anonymkode: 63a57...e90
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #3 Skrevet 8. februar 2022 Selv om det er mulig å ta den så tidlig som uke 9, anbefaler de å vente til uke 10-11, for da er det mindre sjanse for at det ikke er nok dna i blodprøven til at testen funker. Jeg tok i uke 11 med begge mine (via ultralydklinikken i DK). Husk at man i tiden før NIPT var noe man fikk tilbud om her, var det kun KUB, og den tas ikke før uke 13. Så jeg ville nok bare tatt den i uke 12. Anonymkode: 1a2da...c0f 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #4 Skrevet 8. februar 2022 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Selv om det er mulig å ta den så tidlig som uke 9, anbefaler de å vente til uke 10-11, for da er det mindre sjanse for at det ikke er nok dna i blodprøven til at testen funker. Jeg tok i uke 11 med begge mine (via ultralydklinikken i DK). Husk at man i tiden før NIPT var noe man fikk tilbud om her, var det kun KUB, og den tas ikke før uke 13. Så jeg ville nok bare tatt den i uke 12. Anonymkode: 1a2da...c0f Det står vel noe på nettsiden deres at man ikke trenger å betale om man ikke får et tydelig svar. Anonymkode: 35b55...264
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #5 Skrevet 8. februar 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det står vel noe på nettsiden deres at man ikke trenger å betale om man ikke får et tydelig svar. Anonymkode: 35b55...264 Joda, men da har det gått enda mer tid... Så greiere å bare vente en uke eller to, heller enn å ta den i uke 9, vente 10 dager på å få svar, og så måtte vente på å få en ny time, og vente enda 10 dager på nytt svar. Anonymkode: 1a2da...c0f
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #6 Skrevet 8. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Situasjonen er at jeg er 40, og har i dag fått vite at jeg ikke får NIPT før uke 12+3. Noe jeg synes er helt utrolig sent, spesielt med tanke på at det tar ca. 10 virkedager, altså minst to uker, å få svar på prøven. Da vil jeg være ut i uke 14, noe som er veldig sent om fosteret er sykt og abort blir aktuelt. En eventuell så sen abort til jo gjøre at det tar en god stund å bli gravid igjen også, i verste fall, tid jeg egentlig ikke har. Å få tatt testen privat, f.eks. fra ultralydklinikken i Danmark, koster 5200 nok. Da vil testen kunne tas i uke 9, har fått klarsignal fra fastlege at han kan ta blodprøven for meg. Svar vil komme i løpet av en uke eller to. Vurderer dette. Hva ville andre i lignende situasjon gjort? Anonymkode: 35b55...264 Jeg fikk 13+1 Anonymkode: 9d0b3...2e8
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #7 Skrevet 8. februar 2022 Jeg har fått time 13+2 og synes det var rimelig sent. Har tenkt akkurat samme tanke. Først skal en vente to uker på svar på nipt, hvis den slår ut som høy risiko skal det tas fostervannsprøve osv, også går tiden. Plutselig er man i uke 18-20 og må eventuelt ta stilling til en senabort. Jeg har vært inne på tanken om å ta nipt privat, men har slått det fra meg. Har dog tatt en privat UL i uke 11 hos en erfaren gynekolog. Den viste at alt så bra ut, og da velger jeg å stole på det inntil videre. Så får jeg ta resten som det kommer. Anonymkode: ecdb9...92f
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #8 Skrevet 8. februar 2022 Ja, hadde tatt privat i uke 10, eller (9+5). Du får jo og undersøkt fosteret for mye mer om du tar via DK. Men husk at du må ha hatt en ultralyd først, for å bekrefte hjertelyd og se hvor mange fostre. Til dere som har fått offentlig NIPT test i uke 13+. Det går ann å ringe sykehuset og spørre om man kan få litt før. Jeg fikk i uke 13+1 ringte og fikk snakke med en hyggelig dame. På ett min. hadde hun flyttet timen min en uke fram til 12+2. Standard er visst 12+4. Så er nok ingen vits å spørre om uke 11. Men fra uke 13 til 12 går bra🙂 Anonymkode: 22109...91d
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #9 Skrevet 8. februar 2022 Jeg ville bare tatt UL privat i uke 10-11. Det er bare 1-2 tusen. Det gjorde jeg i begge mine graviditeter.. Anonymkode: 801c3...4aa
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #10 Skrevet 8. februar 2022 Jeg hadde bestilt nipt til uke 10 sist, men mistet bare dager før. Så denne gangen venter jeg til uke 13 som de anbefalte meg. Så kjedelig å bruke penger på nipt og så mister man rett etterpå. Anonymkode: a69de...e97
AprilLudgate Skrevet 8. februar 2022 #11 Skrevet 8. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Joda, men da har det gått enda mer tid... Så greiere å bare vente en uke eller to, heller enn å ta den i uke 9, vente 10 dager på å få svar, og så måtte vente på å få en ny time, og vente enda 10 dager på nytt svar. Anonymkode: 1a2da...c0f Jo, men poenget er at vinduet for å oppdage avvik best er mellom uke 11-13. Det er derfor tidspunktet er slik det er. Veldig kjipt å vente, men man risikerer jo feil svar for tidlig. 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #12 Skrevet 8. februar 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg ville bare tatt UL privat i uke 10-11. Det er bare 1-2 tusen. Det gjorde jeg i begge mine graviditeter.. Anonymkode: 801c3...4aa Kan man egentlig se noe særlig på ultralyd i uke 10, med tanke på downs feks? Anonymkode: 35b55...264
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #13 Skrevet 8. februar 2022 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Kan man egentlig se noe særlig på ultralyd i uke 10, med tanke på downs feks? Anonymkode: 35b55...264 Nei, de kan se noe i uke 11-12. Så tidlig som uke 10 pluss minus noen dager er et dårlig alternativ til NIPT. Dessuten er ikke tidlig UL tatt i uke 12-14 heller en god erstatter for NIPT. Det er et godt tillegg - og kan avdekke en haug med andre utfordringer. Jeg forstår godt at det offentlige først legger opp til NIPT i uke 12. De opererer med en feilmargin ut i fra når vi selv mener vi ble gravide. Dersom man tar NIPT i uke 9-10 som standard ville man fått drøssevis med prøver uten tilstrekkelig foster-DNA og mange kvinner ville dermed måtte gå gravide enda lenger før de fikk svar. Been there, done that. Anonymkode: 5b57b...84d
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #14 Skrevet 8. februar 2022 Jeg fikk time uke 12+6 og syns det var helt ok. UL tas jo samme dag og man får svar der og da. Hos meg ble det påvist både nesebein og helt normal nakkefold. Da tenker jeg at faren for Downs er minimal. De to andre trisomiene de sjekker for på NIPT er så lav sjanse for uansett at jeg tenker at om jeg er så maks uheldig så får det heller være. Det går som oftest bra! Anonymkode: 01c45...e84
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #15 Skrevet 8. februar 2022 Fløff skrev (1 time siden): Jo, men poenget er at vinduet for å oppdage avvik best er mellom uke 11-13. Det er derfor tidspunktet er slik det er. Veldig kjipt å vente, men man risikerer jo feil svar for tidlig. Ja, på TUL er "vinduet" best uke 11-13. Men ikke på NIPT. Du får ikke tydeligere svar jo lengre du venter. Men tar du i uke 9, risikerer du at du egentlig er i uke 8+4 og at det er for tidlig med tanke på nok av fosterets blod i mors blodstrøm. Aldri noengang hørt at om du tar NIPT i uke 9-10 så er feilmarginen større. Har du kilde? Anonymkode: 22109...91d 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #16 Skrevet 8. februar 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ja, på TUL er "vinduet" best uke 11-13. Men ikke på NIPT. Du får ikke tydeligere svar jo lengre du venter. Men tar du i uke 9, risikerer du at du egentlig er i uke 8+4 og at det er for tidlig med tanke på nok av fosterets blod i mors blodstrøm. Aldri noengang hørt at om du tar NIPT i uke 9-10 så er feilmarginen større. Har du kilde? Anonymkode: 22109...91d Du kan risikere å ikke få svar. Slik jeg gjorde. Anonymkode: 5b57b...84d
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #17 Skrevet 8. februar 2022 Fløff skrev (1 time siden): Jo, men poenget er at vinduet for å oppdage avvik best er mellom uke 11-13. Det er derfor tidspunktet er slik det er. Veldig kjipt å vente, men man risikerer jo feil svar for tidlig. Man risikerer ikke feil svar på nipt fordi det er for tidlig, man risikerer at prøven har for lite DNA til å kunne analyseres. Du tenker på ultralyd. Anonymkode: 63a57...e90 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #18 Skrevet 8. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg fikk time uke 12+6 og syns det var helt ok. UL tas jo samme dag og man får svar der og da. Hos meg ble det påvist både nesebein og helt normal nakkefold. Da tenker jeg at faren for Downs er minimal. De to andre trisomiene de sjekker for på NIPT er så lav sjanse for uansett at jeg tenker at om jeg er så maks uheldig så får det heller være. Det går som oftest bra! Anonymkode: 01c45...e84 Er det mulig å få påvist nesebein og at fosteret likevel har downs? Ultralyd kan vel ikke egentlig gi tydeligere svar? Har to barn fra tidligere, helt friske, men var yngre så fikk ikke ultralyd før i ca. uke 18. Da påpekte de nesebein og lårlengde bl.a., som jeg husker, og at om nesebein ikke kan ses og at lårlengde er uvanlig kort, kan det tyde på downs. Men uke 18 er for sent til å se nakkefoldhevelse, så litt dårlig gjort å vente så lenge med ultralyd når man er yngre. Kan jeg prøve å ringe sykehuset og spørre om NIPT i uke 11 i det minste? står at NIPT kan taes fra uke 10 på nettsiden deres, men åpenbart falsk informasjon om de konsekvent setter opp veldig sent som uke 12... Anonymkode: 35b55...264
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #19 Skrevet 8. februar 2022 Da jeg fikk henvisning av fastlege til NIPT og TUL, baserte hun det på oppgitt første dag i siste mens. Da regnet hun seg til at jeg var kommet fire dager kortere enn det jeg selv vet jeg er kommet, fordi jeg har en kort syklus på 24 dager. Det tar de fleste terminkalkulatorer hensyn til, mens tydeligvis ikke fastlegen altså. 4 dager utgjør en del, og jeg lurer på hvordan jeg kan få fastlegen til å sette riktig uke og dag på meg? Må jeg faktisk gå til privat gynekolog for å få det riktig? Anonymkode: 35b55...264
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #20 Skrevet 8. februar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Er det mulig å få påvist nesebein og at fosteret likevel har downs? Ultralyd kan vel ikke egentlig gi tydeligere svar? Anonymkode: 35b55...264 Ja, du kan på TUL få sett et foster med nesebein og uten fortykket nakkefold. Det fosteret kan likevel ha Downs. Mens sannsynligheten er da mye lavere. Jeg var på TUL for ikke lenge siden, fikk da sett et frisk foster. Jordmor la inn opplysningene om normal nakkefold og nesebein, samt min alder. Fikk da med meg en statisikk over sannsynligheten for de ulike trisomiene. Sannsynligheten for Downs gikk fra 1 av 245 før TUL og funnene der til 1 av 796 etter TUL. Hun sa sannsynligheten hadde sunket til samme nivå som om jeg skulle vært 27 år. Jeg er i midten av 30 åra. Sannsynligheten for trisomi 13 sank fra 1 av 1843 til 1 av 20.000! Anonymkode: 22109...91d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå