Gjest Hygieia Skrevet 8. februar 2022 #1 Skrevet 8. februar 2022 Hei, alle sammen! Jeg skal starte på et sykepleierstudie til høsten, og i forbindelse med dette har jeg gått gjennom oppbygging/emneoversikt til forskjellige studier der ute. En ting som har fanget min oppmerksomhet er at det foreligger store forskjeller mellom oppbygging i diverse institusjoner. I Elverum, for eksempel, har man allerede praksis i sykehjem i det første året, mens i mange andre studier skjer det først i det andre året. Løvisenberg virket som en høgskole med svært godt rykte, samt en av de høyeste poenggrensene når det gjelder sykepleierstudier, så det var gitt at jeg prioriterte den i utgangspunktet. Men så innser jeg at studiet har mange fag som har med ledelse og undervisning å gjøre (i hvert fall ut fra emneoversikten). Siden jeg ikke har planer om å bli engasjert i lederstillinger eller helsesøsterarbeid i fremtiden, vil jeg hellere unngå det. Dessuten har jeg allerede en bachelorgrad som er akademi-rettet, og det var helt grusomt å ta opp enkelte emner i det studieløpet. Grunnen til at jeg velger sykepleiestudiet nå er at selve yrket innebærer mye praktisk arbeid, særlig "på gulvet", istedenfor vag akademisk teori. Bare for å forklare: jeg trives med naturvitenskapelige fag, men de som handler om ledelse, undervisning og avansert filosofi derimot, kan jeg ikke tåle. Håper på at noen kan fortelle meg litt mer om hvordan det var å studere på LDH eller andre steder. ☺️
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #2 Skrevet 8. februar 2022 Alle spl utdanningene skal innom de samme tingene, men det er opp til universitetet/høyskolen å lage en plan for å få dekket kompetansekravet. Jeg gikk på OsloMet, og selv om vi ikke hadde et emne som het ledelse og undervisning hadde vi temaet bakt inn i flere emner (feks siste års praksis). Anonymkode: c9651...38e
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #3 Skrevet 8. februar 2022 Som den over meg skriver så skal alle sykepleie studentene gjennom de samme tingene. Det at det er ledelse med i utdanningen handler ikke om ledelse som å være avdelingsleder og seksjonsleder. Men som sykepleier er du ofte vaktleder og den kollegaene dine skal spørre om råd når situasjoner oppstår, du skal vite når du skal kontakte lege, 113 osv og du skal gjerne koordinere arbeidsdagen. Anonymkode: 5c929...cd0
Gjest Hygieia Skrevet 8. februar 2022 #4 Skrevet 8. februar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Som den over meg skriver så skal alle sykepleie studentene gjennom de samme tingene. Det at det er ledelse med i utdanningen handler ikke om ledelse som å være avdelingsleder og seksjonsleder. Men som sykepleier er du ofte vaktleder og den kollegaene dine skal spørre om råd når situasjoner oppstår, du skal vite når du skal kontakte lege, 113 osv og du skal gjerne koordinere arbeidsdagen. Anonymkode: 5c929...cd0 Åja, den slags kan jeg godt forestille meg i sykepleiepraksis. 🙂
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå