Gå til innhold

Aldersforskjell i et forhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Livsstil trumfer alder, og det er vel det som menes med at "alder er egentlig bare et tall."

Livsstilen til en mann på 22 er veldig annerledes enn livsstilen til en mann på 32. Men mellom 32 og 42 er ikke nødvendigvis så veldig forskjellig. 

At en ung kvinne er i lag med en mann som er godt eldre, handler mest om hennes preferanse for å være med en mann som er ferdig etablert med hus/leilighet og har stabil økonomi og egenkapital.  Det er ikke noe mer feil eller riktig om hun foretrekker å være med en ung mann som kun er i prosessen. Det hele spørs opp til hver enkelte hva slags livsstil man er ute etter.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

19 åring med en som er 49 er bare helt ekstremt. Hva slags samtaler skal man ha? 19 er ekstremt ung, kan ikke se for meg hva man skal ha i felles med så unge jenter. Generelt leter de etter gamle menn for penger, for å fikse daddy issues, eller noe rundt disse temaene. - hilsen 19 år gammel jente. 

Anonymkode: 4db18...012

Du har nok ikke lest ordentlig. TS sier 19 år yngre enn han, altså kvinner på 30, og ikke 19-åringer. 

30 og 49 kan gå helt fint, men som TS selv sier, så vil det nok telle negativt at han ikke kan få barn for mange kvinner i den alderen. Det er også andre ting som kan bli utfordrende, uten at det nødvendigvis trenger å bli sånn for alle med stor aldersforskjell. Interesser, personlighet, verdier, holdninger og felles referanser er det viktigste. Her kan det kræsje på noen/alle områder, eller det kan klaffe. Det er individavhengig, og ikke mulig å generalisere.

Min personlige erfaring med såpass stor aldersforskjell er ikke god. Jeg holdt litt på med en mann på 46 da jeg var 27 selv. Det ble kortvarig, da han viste en del sider ved seg selv som jeg ikke kunne leve med. Noe var aldersrelatert, noe ikke.

Anonymkode: dd381...62c

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sneversynt? Må da for pokker få skrive at jeg synes det er litt ekkelt at en (mulig) bestefar på 50 blir sammen med ei på 24, uten at det er sneversynt? 

Anonymkode: 6e613...e3d

Ja, du er sneversynt og trangsynt. Skriver du det samme til homofile par også, eller par med ulik hudfarge? Skal man virkelig for enhver pris spy sin fordomsfulle dritt på alle mener du?

Anonymkode: 9e857...964

• Liker 3
Skrevet

For oss er tall bare noe som er på papiret. Min mann er en del åre eldre enn meg men han er ikke en som på hva jeg vil kalle satt, altså gammel, det er 27 år i mellom oss. Merker ikke noe til det. Min beste venninne har 30 år i mellom seg og mannen og der merker de det veldig men som sagt hos oss tenker jeg eller vi aldri over det.

• Liker 2
Skrevet

Er i  slektforhold til par med aldersforkjell på 17 år.  Hun  blir 70, og han blir  87 år. 

Aldersforskjellen setter ingen grenser for forelskelse, og følelser for hverandre, men eit tankekors om ein tenker langsiktig.

Mange par m/ stor aldersforskjell har endt m/ samlivsbrudd, men det gjør også det skjer også hos dem m/ mindre aldersforskjell.  Tidligere var det vanleg at HAN var eldre en HUN, og de la bak seg eit livslangt samliv, men så var også  de fleste samliv  bedre igjennomtenkte "før" en  "no".  

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, du er sneversynt og trangsynt. Skriver du det samme til homofile par også, eller par med ulik hudfarge? Skal man virkelig for enhver pris spy sin fordomsfulle dritt på alle mener du?

🤣 Ok, Sherlock! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

🤣 Ok, Sherlock! 

Lol, ikke blant de smarteste du tror jeg. 😅

• Liker 2
Skrevet

Samboeren min er 17 1/2 år yngre enn meg. For oss fungerer det kjempefint.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

19 åring med en som er 49 er bare helt ekstremt. Hva slags samtaler skal man ha? 19 er ekstremt ung, kan ikke se for meg hva man skal ha i felles med så unge jenter. Generelt leter de etter gamle menn for penger, for å fikse daddy issues, eller noe rundt disse temaene. - hilsen 19 år gammel jente. 

hadde jeg hatt et barn på 19 hadde jeg satt meg på bakbeina om hsn eller hun fikk en så gammel kjøreste. Jeg hadde spurt 49 årinhen rett ut hva det var som feilte personen som flyr etter tenåringer

• Liker 1
Skrevet
Maleficenta skrev (1 time siden):

hadde jeg hatt et barn på 19 hadde jeg satt meg på bakbeina om hsn eller hun fikk en så gammel kjøreste. Jeg hadde spurt 49 årinhen rett ut hva det var som feilte personen som flyr etter tenåringer

Helt enig, jeg har venninner som sier de vil ha sugar daddy og det er den eneste gangen gamle menn vurderes, ellers er de sett på som ekle 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Helt enig, jeg har venninner som sier de vil ha sugar daddy og det er den eneste gangen gamle menn vurderes, ellers er de sett på som ekle 

Jeg synes jenter som mer eller mindre oppfører seg som horer også er ekle.

Anonymkode: 77e6b...358

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker maks 5 år opp og ned. Sånn ca. At man er omtrent jevngamle tenker jeg er det mest bærekraftige, både på kort og lang sikt. Hvordan andre velger, er ikke noe jeg legger meg bort i. Så lenge begge er voksne må folk få organisere forholdene sine som de vil. 

Anonymkode: 72d0e...8f5

• Liker 1
Skrevet

Jeg er 52 og sammen med en mann på 40.  Vi har vært sammen i 13 år. Kjærligheten spør ikke etter alder. ❤

Anonymkode: 10594...c7d

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Personlig synes jeg aldersforskjell på mer enn 3-4 år er helt uaktuell. I alle fall om man treffer hverandre når en er rundt 50. Da må man begynne å tenke på hva som skal skje senere i livet. Jeg vil ha en fin pensjonisttid sammen med kona mi. Det går Ikke med stor aldersforskjell. Jeg vet det også er skjær i sjøen man må styre unna når en er like gammel også, men statistisk har en i alle fall ok sjanse.

• Liker 3
Skrevet

Jeg kjenner flere menn i slutten av 40/begynnelsen av 50-årene som er sammen med kvinner på rundt 30. Det er gjerne menn som starter "på nytt" med nytt kull med barn osv, eller "evige ungkarer" som plutselig slår seg ned. Så unikt er det ikke, og så lenge begge to er voksne og enige, så kjør på. 

Jeg personlig synes 5 år +/- er passe i et forhold. Selv er jeg sammen med en 2 år eldre mann, og det er jeg veldig glad for. Vi har de samme referansene, er på samme sted i livet, har samme type barndomsminner osv. Jeg ser for meg at vi blir gamle sammen og at vi kan nyte pensjonisttilværelsen samtidig. Men igjen - det er bare meg og hva jeg trives med. 

Anonymkode: f2ac3...f02

• Liker 3
Skrevet (endret)
Sveitserfrue skrev (19 timer siden):

For oss er tall bare noe som er på papiret. Min mann er en del åre eldre enn meg men han er ikke en som på hva jeg vil kalle satt, altså gammel, det er 27 år i mellom oss. Merker ikke noe til det.

Vil det si at han like gjerne kunne ha blitt sammen med ei dame som var 27 år eldre? Har han noen gang vært sammen med noen som var ca så mye eldre?

Eller for å snu på det, når du er like gammel som mannen din var da dere ble sammen, tror du du kommer til å ønske å bli sammen med en 27 år yngre mann?

Endret av NymeriaRhoynar
  • Liker 1
Skrevet

10 år opp eller ned er hva jeg ville vurdert. Men alle er forskjellige. 

Anonymkode: 5e28d...c91

Skrevet

Det er veldig mange i denne tråden som setter likhetstegn mellom egne meninger og hvordan det bør være for alle andre.

Ønsker meg en verden med større aksept for at det finnes veldig mange fasiter på hvordan livet kan leves.

• Nyttig 1
Skrevet
NymeriaRhoynar skrev (5 timer siden):

Vil det si at han like gjerne kunne ha blitt sammen med ei dame som var 27 år eldre? Har han noen gang vært sammen med noen som var ca så mye eldre?

Eller for å snu på det, når du er like gammel som mannen din var da dere ble sammen, tror du du kommer til å ønske å bli sammen med en 27 år yngre mann?

Enda en tråd med aldersforskjell hvor du på død og liv må komme med giftige usaklige innspill. Blir du ikke lei av egen trolling snart?

Skrevet
Epictetus skrev (54 minutter siden):

Det er veldig mange i denne tråden som setter likhetstegn mellom egne meninger og hvordan det bør være for alle andre.

Ønsker meg en verden med større aksept for at det finnes veldig mange fasiter på hvordan livet kan leves.

Enig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...