Gå til innhold

Aldersforskjell i et forhold

Anbefalte innlegg

Gjest Kristenmann
Skrevet

Jeg er en mann på snart 49 år. Har bekjente og famile hvor aldersforskjellen er 9 år eller mer. Det sies at alder er bare et tall, men er det egentlig det? Selv har jeg nå vært singel i ett år etter et kort forhold med ei som er 8 år yngre enn meg. Det var ikke alder som var årsaken til at det ble slutt. Nå når jeg er på dater'n igjen opplever jeg at kvinner helt ned mot 30 år er interessert. Det er jo hyggelig, men 19 år er stor aldersforskjell og selv om dama er flott og har en vakker personlighet, er vi liksom ikke helt på samme plass i livet. 

Hvorfor de er interessert vet jeg ikke. Har ikke mye penger og lever ikke i luksus. Selv søker jeg etter damer i alderen 39 til 50 (+/-). Hvilken aldersforskjell hadde du vært komfortabel med?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er 38 selv. Hadde vært komfortabel med menn fra min egen alder og 10 år opp.

19 år høres helt ekstremt ut, men jeg har ei venninne som er sammen med (vært sammen i 15 år) en som er 16 år eldre enn henne. De har imidlertid hatt sine utfordringer på grunn av det.

Anonymkode: d11c8...988

Skrevet

Jeg synes rett som det er at skilte kompiser på rundt 50 finner seg damer i begynnelsen av 30-årene. Sikkert fint og flott akkurat nå, men om 10-15 vil nok aldersforskjellen gjøre seg mer tydelig. Nå f eks én blir pensjonist, og den andre skal jobbe i 15 år til. Når det gjelder helsa i seg selv kan vi jo alle drabbes av ting, uavhengig av alder, så den tenker jeg ikke så mye på.

For min del har +/- 5 år alltid vært det aktuelle sjiktet, jeg tror det har fler fordeler ved å være noenlunde jevnaldrede enn ikke. Kjæresten er 4 år yngre enn meg, og det ofrer vi ikke en tanke. Det utgjør ingen forskjell når man nærmer seg 50 :).

• Liker 3
Skrevet

Jeg er 33. Min kjæreste er 52.

Vet at barna hans ikke liker at faren har så ung kjæreste. Og vet ikke hvordan sønnene hans kommer til å reagere på at vi skal flytte sammen til sommeren. 

Men vi elsker hverandre MASSE, og vi har verdens beste sex sammen, så nei, drit i det, rett og slett.. 

Anonymkode: a2af5...43b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg syns ikke ni år er så mye. Men jeg har en venninne som er sammen og samboer med en som er over 20 år eldre enn henne og det syns jeg er ekstremt. Barna hans er på hennes alder liksom. 

Anonymkode: 618bb...2f2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vet at barna hans ikke liker at faren har så ung kjæreste. Og vet ikke hvordan sønnene hans kommer til å reagere på at vi skal flytte sammen til sommeren. 

Men vi elsker hverandre MASSE, og vi har verdens beste sex sammen, så nei, drit i det, rett og slett.. 

Jeg tenker at når partneren er gammel nok til å være moren/faren din, er aldersforskjellen for stor. 

Anonymkode: 6e613...e3d

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Midt i livet er ikke aldersforskjell et problem. Dater/har forelsket meg i en som er i midten av 50 årene og jeg selv er 40. Har tenkt mye på dette og at dette blir en utfordring når han blir pensjonist, men vil heller ha fine år med ham enn triste år uten. 

Anonymkode: 7fd13...baf

• Liker 1
Skrevet

Maks 5 år begge veier. 

Jeg tenker mest på hvordan alderdommen blir med stor aldersforskjell. Når den ene blir gammel mye før den andre. 

Og så er det jo det med barn, om den ene er ung og vil ha barn, og den andre ikke er der i det hele tatt. 

Mannen min er tre år yngre enn meg, og det er ikke akkurat noe praktisk betydning. 

Anonymkode: a023a...7b1

• Liker 3
Skrevet

Det er mye bedre at dama er eldst. Menn er dårligere til å ta vare på egen helse og forfaller fortere, og dør tidligere.

En mann på 49 er jo alt for gammel for ei dame i starten av 30-årene. Hvis damer i den alderen ender opp med så gamle menn, er det fordi dama ikke får tak i noe annet og/eller at hun har dårlig selvfølelse og vil sikre seg en mann fordi hun tenker at en jevngammel mann vil dumpe henne for noe yngre. 

Det handler aldri om kjærlighet når aldersforskjellen blir markant. Det er alltid en eller annen form for byttehandel.

Anonymkode: ebd4b...754

• Liker 5
Skrevet

Jeg ble forelsket når jeg var 24 i en fantastisk mann som var 26 år eldre enn meg. I dag er jeg 39 og vi er fremdeles ilag. Det har vært oppturer og nedturer som i alle andre forhold men en ting vi aldri noensinne har brydd oss om er hva andre tenker og mener om oss. Jeg elsker han så enkelt og så vanskelig men jeg ville aldri vært foruten disse fantastiske årene sammen.

Anonymkode: bc522...b4a

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg bryr meg egentlig fint lite så lenge den yngste i forholdet er godt voksen (25+). Da har man i det minste (eller de fleste) opplevd å være skikkelig voksen / selvstendig i noen år. Det er uansett ikke noe jeg kommenterer. 

Personlig hadde jeg ikke kunne vært med noen nærmere 20 år eldre. Jeg har vært i forhold med menn eldre enn meg men maks 7 års forskjell. Hadde det vært 20 år så tenker jeg mye på at jeg kanskje hadde mistet partner for tidlig osv. I vært fall hvis man skulle ende opp å få felles barn. Da tenker jeg på barna som får en forelder som er i besteforeldrene alder og som muligens ikke vil oppleve mye av barnets liv. (Selvfølgelig kommer det ann på alder og tilfeldigheter men det er vell slik at mannfolk gjennomsnittlig dør tidligere enn kvinner?)

Ei jeg kjenner er sammen med og har barn med en som er 12 år eldre. De to passer bra sammen men pga aldersforskjellen så sliter hun veeeldig med å få et nært forhold til hans familie. Foreldrene hans er veldig gamle og søsknene hans er like gamle eller nær alderen til hennes foreldre. Som hun sier så har hun ingenting til felles med dem. 

Anonymkode: ef41a...b90

Skrevet

Min samboer er 9 år eldre enn meg. Ikke noe problem. Og i forhold til alderdom og død så vet ingen hva som skjer i livet. Jeg kan dø først om 5 år for alt vi vet.

Jeg vil heller leve 9 år ekstra som enke enn å finne en annen enn samboeren min, selvfølgelig. Jeg elsker ham jo ❤️

Anonymkode: db943...894

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Kjæresten min er 62, jeg er 40. Vi har det også veldig fint sammen. Han er den eneste mannen jeg har elsket. Vi er sammen på tredje året nå, og kan ikke se for meg at det tar slutt mellom oss.

Han har heldigvis ikke barn på min alder, barnet hans er ca., halvparten så gammel som meg, så ikke noe problem.

Anonymkode: 9e857...964

• Liker 2
Skrevet

Vel, jeg er gift med en mann som er 17 år eldre enn meg og det fungere veldig fint. Men vi har begge hjemmeboende barn i barneskole alder så jeg tror det hjalp oss mye at vi var på samme sted i livet på det punktet. At ikke hans var utflyttede mens jeg ikke var i gang med barn enda.. Jeg er forøvrig 32, og gruer meg selvsagt til at han blir gammel før meg men jeg ville ikke vært uten av den grunn. Absolutt beste forholdet jeg har vært i. Vi har vært heldige i forhold til familie også, jeg går godt overens med hans familie og omvendt! 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er mye bedre at dama er eldst. Menn er dårligere til å ta vare på egen helse og forfaller fortere, og dør tidligere.

En mann på 49 er jo alt for gammel for ei dame i starten av 30-årene. Hvis damer i den alderen ender opp med så gamle menn, er det fordi dama ikke får tak i noe annet og/eller at hun har dårlig selvfølelse og vil sikre seg en mann fordi hun tenker at en jevngammel mann vil dumpe henne for noe yngre. 

Det handler aldri om kjærlighet når aldersforskjellen blir markant. Det er alltid en eller annen form for byttehandel.

Anonymkode: ebd4b...754

Du har ikke peiling. Er du bitter?

• Liker 2
Skrevet
Kristenmann skrev (59 minutter siden):

Jeg er en mann på snart 49 år. Har bekjente og famile hvor aldersforskjellen er 9 år eller mer. Det sies at alder er bare et tall, men er det egentlig det? Selv har jeg nå vært singel i ett år etter et kort forhold med ei som er 8 år yngre enn meg. Det var ikke alder som var årsaken til at det ble slutt. Nå når jeg er på dater'n igjen opplever jeg at kvinner helt ned mot 30 år er interessert. Det er jo hyggelig, men 19 år er stor aldersforskjell og selv om dama er flott og har en vakker personlighet, er vi liksom ikke helt på samme plass i livet. 

Hvorfor de er interessert vet jeg ikke. Har ikke mye penger og lever ikke i luksus. Selv søker jeg etter damer i alderen 39 til 50 (+/-). Hvilken aldersforskjell hadde du vært komfortabel med?

Typisk gamle menn.

Kan gå godt nedover, men hele ETT år opp....

Du burde jo kunne date 60 årige damer og.

Anonymkode: ea89c...d81

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Det viktigste er at den yngste parten ikke er veldig ung.

Utenom det så er det jo opp til hver enkelt hva de synes. Det er jo et moment med alderdommen, at den ene blir gammel lenge før, både helsemessig og at den parten blir pensjonist mens den andre fortsatt har mange yrkesaktive år igjen.

Anonymkode: b4f68...e0f

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det viktigste er at den yngste parten ikke er veldig ung.

Utenom det så er det jo opp til hver enkelt hva de synes. Det er jo et moment med alderdommen, at den ene blir gammel lenge før, både helsemessig og at den parten blir pensjonist mens den andre fortsatt har mange yrkesaktive år igjen.

Anonymkode: b4f68...e0f

Viktig poeng. Når man er i 20-årene forandrer man seg masse, og spesielt om den andre parten er en del eldre er det lurt at den yngste er minst 30.

• Liker 1
Gjest Kristenmann
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Typisk gamle menn.

Kan gå godt nedover, men hele ETT år opp....

Du burde jo kunne date 60 årige damer og.

Anonymkode: ea89c...d81

Ja jeg kunne sikkert ha datet kvinner på 70 også 😉
Tipper at jeg har like lite til felles med dem som om jeg hadde datet ei på 30. 

Kommer nok ikke til å bli sammen med ei på 30. Ikke ei på 60 heller, men om jeg treffer ei som er 3-4 år eldre enn meg og vi finner tonen sammen, går det helt fint.

Siden jeg er gammel i en alder av 48 (snart 49) tipper jeg at du er relativt ung 😉 

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg ble forelsket når jeg var 24 i en fantastisk mann som var 26 år eldre enn meg. I dag er jeg 39 og vi er fremdeles ilag. Det har vært oppturer og nedturer som i alle andre forhold men en ting vi aldri noensinne har brydd oss om er hva andre tenker og mener om oss. Jeg elsker han så enkelt og så vanskelig men jeg ville aldri vært foruten disse fantastiske årene sammen.

Anonymkode: bc522...b4a

Jeg er ett år yngre enn deg og faren min like gammel som mannen din. Bare tanken på å være sammen med en som er like gammel som faren min er helt utenkelig. 

Anonymkode: 6e613...e3d

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...