Gjest Jalileh Skrevet 23. oktober 2005 #1 Skrevet 23. oktober 2005 Har en katt hjemme hos oss, og hun har for cirka 1 mnd siden hatt løpetid. nå mistenker vi at hun begynner å få løpetid igjen... Er ikke det litt tidlig? Det har jo bare gått 1 mnd. hvor ofte pleier katter å ha løpetid forresten? håper virkelig ikke det er det, det er igjen...for det er virkelig slitsomt.
minienthe Skrevet 24. oktober 2005 #2 Skrevet 24. oktober 2005 det varierer fra katt til katt hvor ofte de har det men hvis du vil slippe det "maset" så er en kastrering hos dyrlege (livmoren fjernes) det eneste som hjelper
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2005 #3 Skrevet 24. oktober 2005 det varierer fra katt til katt hvor ofte de har det men hvis du vil slippe det "maset" så er en kastrering hos dyrlege (livmoren fjernes) det eneste som hjelper ← P-piller hjelper jo også. Katten din vil sannsynlig få løpetid med jevne mellomrum (evt ned i annenhver uke) til løpetiden blir avbrudt (av at hun blir parret, p-piller eller sterilisering). Hvis du velger å avbryte løpetiden med p-piller, gir du dem til symtomene opphører og deretter en gang i uken. Alternativt venter til neste løpetid er over og gir så en gang i uka. Resept får du hos veterinæren. Har du tenkt å sterilisere henne, så er det bare å bestille time...
Gjest Varg-Menja Skrevet 24. oktober 2005 #4 Skrevet 24. oktober 2005 Dersom katten ikke får parret seg får den løpetid ca en gang i måneden, og etterhvert kan løpetiden også vare i mange uker. Dette er slitsomt for både eieren og ikke minst katten selv, som ofte spiser for dårlig under løpetida, vaske seg dårlig osv. Dersom katten skal brukes til avl bør man gi den p-piller for å ungå løpetid inntil videre, hvis den ikke skal avles på bør den steriliseres når den er blitt 10-12 måneder gammel. P-piller til katt er sterkt kreftfremkallende og bør ikke brukes på lang sikt. I tillegg til det er ett usikkert alternativ for å unngå uønskede kattunger også.
Gjest Jalileh Skrevet 24. oktober 2005 #5 Skrevet 24. oktober 2005 Takker for svar folkens. Dette er ikke min katt riktig nok, men hun ene jeg bor sammen med sin. Hun har planer om å sterilisere henne, men pga utgifter så har hun ikke mulighet enda. Men hvordan får man tak i p-piller? Får man det hos dyrlegen? Tror som sagt at løpetiden er på vei (igjen) og jeg orker ikke tanken på mer gauling og gnikking nå...
Gjest Jalileh Skrevet 24. oktober 2005 #6 Skrevet 24. oktober 2005 Oi...søren...fikk ikke med meg det at p-piller kan være sterkt kreftfremkallende . Det vil vi jo ikke.
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2005 #7 Skrevet 24. oktober 2005 Dette er ikke min katt riktig nok, men hun ene jeg bor sammen med sin. Hun har planer om å sterilisere henne, men pga utgifter så har hun ikke mulighet enda. ← Jeg må bare spørre: Venninen din har sikkert fått katten gratis som kattunge? Regnet hun med at det ikke skulle være noen utgifter i forhold til det å ha katt i det hele tatt? Vet det ikke er din katt, og at du ikke skal bli stilt til veggs pga dette. Men jeg synes du skal ta deg en prat med vennina di om ansvarlig dyrehold. Kastrering er en engangsutgift som man burde satt av før man i det hele tatt fikk seg katt. Hva med hvis katten blir syk, skal man ikke dra til dyrlegen da siden man ikke har råd? Jeg mener at man ikke bør få seg katt hvis man ikke kan betale de nødvendige dyrlegeutgiftene. Det er slike holdninger til kjæledyr som gjør at kattens status er så lav her i landet I Norge har vi et stort problem med eierløse katter. Dette blir aldri mindre når folk ikke klarer å kastrere kattene sine. Hvis katten til vennina di blir drektig vil dette bli mye dyrere enn å kastrere. Det koster mye å fostre opp et kull med kattunger, og det kan komme mange uforutsette utgifter! Og ja, en innekatt kan fint klare å smette ut å få tak i en hannkatt å parre seg med. P-piller er sterkt kreftframkallende og ikke et 100% sikkert prevensjonsmiddel. Gjentatte løpetider kan føre til livmorbetennelse og -kreft, stress, utmattelse og psykisk ubalanse. I tillegg trekker katten til seg hannkatter som gjerne markerer og gjør hunnkatten drektig. Hvis man skal tenke på både kattens helse og eiers nattero er kastrering det eneste alternativ. Kastrering av katt koster fra 1000-1500, litt avhengig av hvor du bor. Her i Oslo ligger det på ca 1300-1500 inkl ID-merking. Jeg vet ikke noe om din vennines økonomi, men jeg synes faktisk ikke dette er så enormt mye penger. Det går an å droppe en fest på byen og et buksekjøp, så har man spart opp penger til denne operasjonen. Det er tross alt et annet individ man skal ta vare på når man tar til seg et kjæledyr. Det går også an å spørre veterinæren om å få delt opp regninga, dessuten har jo de fleste kredittkort som man kan overtrekke. Eller låne penger av noen. Jeg tror nok det er viljen til vennina di det står på, så jeg synes du skal ta deg en prat med henne. Både for kattens skyld og for din nattesøvns skyld! Lykke til
Gjest Varg-Menja Skrevet 24. oktober 2005 #9 Skrevet 24. oktober 2005 Hun har planer om å sterilisere henne, men pga utgifter så har hun ikke mulighet enda. Men hvordan får man tak i p-piller? Får man det hos dyrlegen? ← P-pilleresept får du hos dyrlegen, det koster en femtilapp å få resepten, og rundt hundre kroner for p-pillene. P-piller er kreftfremkallende, men det er bedre å la katten gå på det noen få månder mens dere sparer til sterilisering, enn å la den ha konstante løpetider. Selve steriliseringen forebygger også kreft videre, siden man fjerner livmoren, og det er som regel den hunnkatter får kreft i. Kan man feks spare 500,- i måneden tar det bare tre månder før man har penger til dette, så jeg anbefaler deg å snakke med venninna di om dette, og skaffe p-piller for å løse det akutt. Dere bør også ringe rundt til flere veterinærer og høre på pris, siden dette varierer veldig. Spør også om de ikke skal ha noen kampanjer snart, siden det da er rimeligere. Vet ikke hvor gammel katten er, men den bør helst være over ti måneder før den steriliseres.
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2005 #10 Skrevet 24. oktober 2005 Selve steriliseringen forebygger også kreft videre, siden man fjerner livmoren, og det er som regel den hunnkatter får kreft i. P-piller fører til kreft i pattene, disse blir ikke fjernet når man kastrerer. Undersøkelser har vist at kastrering før første løpetid reduserer faren for pattekreft. Veldig mange veterinærer er kritiske til å skrive ut for mye p-piller, men dette er et helt klart bedre alternativ enn å la katten gå rundt ukastrert. Men det beste er i bunn og grunn å kastrere med en gang, så slipper man den ekstra utgiften til p-piller Vet ikke hvor gammel katten er, men den bør helst være over ti måneder før den steriliseres. ← Dette er bare tull. Som nevnt tidligere er det mange fordeler ved tidligkastrering, bla minskes faren for pattekreft betydelig. I tillegg leges såret raskere. Les mer her. Tidligkastrering er et viktig middel for å hindre flere uønskede kattunger her i landet. Slike myter du presenterer undergraver det arbeidet dyrebeskyttelsen og omplasseringsorganisasjonene gjør for å spre denne kunnskapen. Katter av begge kjønn kan kastreres fra 5-6 mnds alder!
Gjest Varg-Menja Skrevet 25. oktober 2005 #11 Skrevet 25. oktober 2005 Tidligkastrering er et viktig middel for å hindre flere uønskede kattunger her i landet. Slike myter du presenterer undergraver det arbeidet dyrebeskyttelsen og omplasseringsorganisasjonene gjør for å spre denne kunnskapen. Katter av begge kjønn kan kastreres fra 5-6 mnds alder! ← Tidligkastrering av hunnkatt øker faren for komplikasjoner pga at katten ikke er helt utvokst enda, og man ikke får fjernet alt som skal fjernes. Det medfører også en større risiko ved å legge katten i narkose jo yngre den er. Har dette fra dyrlegen, og vil ikke ta noen sjanser med mine katter, og venter til de er 10 måneder. Så lenge det er snakk om å gi katten p-piller i under 6 måneder er risikoen for kreft svært liten. Avlskatter går som regel på p-piller halve livet frem til de blir 4-5 år gamle, uten at det medfører noen stor risiko.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå