AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #1 Skrevet 8. februar 2022 Er hjemme med datter, førsteklassing, og hun har siden starten ikke likt lekser. hun har noen utfordringer, som å sette seg ned og finne ro til å gjøre oppgaver, men når hun gjør de går det greit og hun er stolt over det hun klarer. Lærer er også syk og får ikke snakket med henne. Vi strever skikkelig å få henne til å gjøre litt skolearbeid, men hun utsetter, er ufin osv. mat er viktig, så passer på det og. Prøver å gjøre avtaler, men hun holder de ikke. Blir helt fortvilet og utmattet av dette. Når jeg skal gi henne beskjed, vil hun ikke høre og sier at jeg ikke skal snakke. Hun er veldig sensitiv og var, og vi blir overrasket hvor furten hun kan bli av ting vi overhodet ikke har tenkt på, som at en av oss gikk ut av et rom uten å si i fra til henne🤷♀️. Tror dét handlet kanskje mer om noe annet, var bare en ugrei dag. Føler meg skikkelig mislykka nå. 😥 Noen gode motivasjonsråd?, ikke diagnose….. Anonymkode: 404ff...9a6
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #2 Skrevet 8. februar 2022 Kommer an på hva leksa er. Småbarn pleier jo å få ganske lette lekser å gjennomføre, og om du ikke opplever at det går, ring læreren og si at det går ikke med lekser når hun er syk. Denne ene uka kommer nok ikke til å definere hele barnets liv, liksom. Bare la hun få slippe. Anonymkode: 5cd6c...049 1
Maggi2 Skrevet 8. februar 2022 #3 Skrevet 8. februar 2022 Er hun syk? Drit i leksene. Les litt i en bok hun liker, kanskje hun kan lese noen av setningene høyt? Øv litt på pluss og minus på en morsom måte, feks ved å spille litt regneregn på data? (Google it) La henne skrive litt dagbok eller noe hemmelig i en stilig notatbok? Da har du sannsynligvis en litt mer motivert datter iallfall.. God bedring! Hilsen lærer.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #4 Skrevet 8. februar 2022 Maggi2 skrev (17 minutter siden): Er hun syk? Drit i leksene. Les litt i en bok hun liker, kanskje hun kan lese noen av setningene høyt? Øv litt på pluss og minus på en morsom måte, feks ved å spille litt regneregn på data? (Google it) La henne skrive litt dagbok eller noe hemmelig i en stilig notatbok? Da har du sannsynligvis en litt mer motivert datter iallfall.. God bedring! Hilsen lærer. Takk, hun har ikke helt knekt lesekoden eller skrivekoden, men leser sakte og enkle korte ord, og skrivingen er også så der. men dagbok har hun jo! 😁. Hun er ikke veldig syk, venter på svartest. Ikke feber idag. Har latt henne gjøre litt inne på Salaby, og det er flere ting der som hun synes er ålreit. Takk for tips! Anonymkode: 404ff...9a6
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #5 Skrevet 8. februar 2022 Har du prøvd å feks gjøre leselekse sammen med henne? Feks at hun leser en setning, ( eller ett ord), og så leser du en setning? Vår 2.klassing slet også litt med å knekke lesekoden. Jeg synes dog han har vært veldig, veldig flink med leksene ( han er ellers høyt og lavt, impulsiv.. Etc, og burde vel være en av disse som ikke vil gjøre leksene). Noen ganger har det jo gått tregere, og vært mindre gøy og gjøre lekser. Da har vi kanskje delt opp leselekse, slik at jeg leser en setning, vi leser annenhver.. Etc. Da har det blitt mulig å komme gjennom leksene, selv om det var en av de mer tråe dagene. Ellers er gullrot greit " Etter du har lest kan du få lov til å..... Skal vi gjøre unna all leseleksa nå, og så kan du leke resten av dagen? ".. Ellers sitter ikke 2.klassingen her helt i ro enda. Kan vri på seg, ikke klare å holde boken i ro, etc..... Jeg har valgt å se litt forbi dette, for utrolig nok, så klarer han å lese seg gjennom leksa likevel 😅 Anonymkode: b8ae3...7ce
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #6 Skrevet 8. februar 2022 Har dere fått oppgaver hun må gjøre, eller kan dere velge litt selv? Selv i førsteklasse behøver ikke skole være bare lesing og regning, dere kan f.eks. finne et naturprogram på TV, snakke om det og så tegne og skrive navn på noen av dyrene dere så. Vips, så har dere hatt naturfag. Anonymkode: d576c...021
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #7 Skrevet 8. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har du prøvd å feks gjøre leselekse sammen med henne? Feks at hun leser en setning, ( eller ett ord), og så leser du en setning? Vår 2.klassing slet også litt med å knekke lesekoden. Jeg synes dog han har vært veldig, veldig flink med leksene ( han er ellers høyt og lavt, impulsiv.. Etc, og burde vel være en av disse som ikke vil gjøre leksene). Noen ganger har det jo gått tregere, og vært mindre gøy og gjøre lekser. Da har vi kanskje delt opp leselekse, slik at jeg leser en setning, vi leser annenhver.. Etc. Da har det blitt mulig å komme gjennom leksene, selv om det var en av de mer tråe dagene. Ellers er gullrot greit " Etter du har lest kan du få lov til å..... Skal vi gjøre unna all leseleksa nå, og så kan du leke resten av dagen? ".. Ellers sitter ikke 2.klassingen her helt i ro enda. Kan vri på seg, ikke klare å holde boken i ro, etc..... Jeg har valgt å se litt forbi dette, for utrolig nok, så klarer han å lese seg gjennom leksa likevel 😅 Anonymkode: b8ae3...7ce Ja, har funnet en metode på leselekse; hun leser inni seg og sier ordet høyt til meg. Vi har også funnet ut at vi kan ta annenhver gang. Gulrot prøver jeg hele tiden, med vekslende hell. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har dere fått oppgaver hun må gjøre, eller kan dere velge litt selv? Selv i førsteklasse behøver ikke skole være bare lesing og regning, dere kan f.eks. finne et naturprogram på TV, snakke om det og så tegne og skrive navn på noen av dyrene dere så. Vips, så har dere hatt naturfag. Anonymkode: d576c...021 ja, det er oppgaver til de som er hjemme, for det er MANGE i trinnet. Det er oppgaver de skulle gjort på skolen, så har hentet bøker. Og så har jeg gått i fella der jeg gir henne noe godt etter at hun har gjort litt oppgaver helt ferdig, men ikke MYE. blir mye tegneserier på tv her dessverre. Skal forsøke å finne noe vi kan se sammen evt. Anonymkode: 404ff...9a6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå